Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Asus PadFone 2 64GB Zwart Review

Koekstra 15 januari 2013, 3.189 views

Asus PadFone 2 64GB Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • Design
  • Bouwkwaliteit
  • Camera
  • Dock-systeem
  • Bediening
  • Accuduur (persoonlijk)
  • Instelbaarheid van de software (gedragingen van beide bij het docken/undocken)
  • Gewicht

Minpunten

• Geen SD slot (niet echt noodzakelijk bij de 64GB versie)

Al enige tijd stond hij op mijn lijstje, maar de PadFone2 (PF) liet lang op zich wachten in Nederland. Wel verscheen hij eerder in Duitsland bij Amazon, maar ik heb toch besloten hem toen uit Taiwan te importeren. Ik heb daar voor de 64GB versie ¤765,- betaald, in tegenstelling tot de ¤899,- in Duitsland, en op moment van schrijven ¤950,- in Nederland.

Er is altijd al discussie geweest over de PF, waarom deze wel of juist niet praktisch zou zijn t.o.v. de prijs. Deze discussie wil ik hier niet voeren, maar ik heb wel genoeg redenen gehad om voor deze vernieuwende combinatie te kiezen.

Unboxing
De PF en de PF-Station komen afzonderlijk verpakt in een mooie strakke doos, die niet is voorzien van al te veel poespas.
De inhoud is precies het zelfde. Zonder poespas. In een fraai design binnendoosje ligt de PF, met daar onder de oplader en een vakje met een klein boekje en oordopjes. Zeer chique al zeg ik het zelf. Voor de PF-Station geldt precies het zelfde.

De PF en Station zelf zitten beide netjes in een plasticje 'gewrapt' en na het eenvodig verwijderen hiervan kan de eerste opstart plaatsvinden.

Eerste indruk
Zodra je de PF in je handen hebt vallen er een aantal dingen direct op. Zoals bijvoorbeeld de geribbelde achterkant en de mooie strakke lijnen die je ziet vanaf de zijkant. De station verschilt niet heel veel van de Transformer-series van Asus qua scherm en vorm. Enkel zit er natuurlijk een sleuf achterop voor de PF.

Eerste gebruik
Het spannendste en leukste blijft altijd de eerste opstart van je nieuwe speeltje. Zoals gebruikelijk bij Android telefoons begin je met een aantal persoonlijke instellingen. Taal, tijd, datum gmail account, wifi netwerk etc.
Als je het menu hebt doorlopen komt er vrijwel direct een grote update binnen. De PF komt standaard met Android 4.0 ICS, maar na de update draai je op 4.1.1 JellyBean.

Wat direct opvalt aan de PF is de fijne, soepele bediening en de zeer nette menu-toetsen die boven het asus logo verschijnen zodra je de telefoon gebruikt.

Asus raad aan om de PF en de PF-Station eerst volledig op te laden, dus dat heb ik ook gedaan. De Station kan ook opgeladen worden zonder telefoon, wat eigenlijk logisch is, maar bij mij toen nog niet bekend. Tijdens het opladen heb ik de tijd gehad om hem zo veel mogelijk naar mijn hand te zetten.

Wat hierbij zeer handig is, is de PF-Station-Assistant. Hiermee kun je volledig instellen hoe de PF zich gedraagt in de Station. Wat er moet gebeuren bij een oproep, hoe het energiebeheer moet zijn van de accu's etc. Ook de overige gedragingen van de PF&Station bij het docken en ontdocken zijn volledig in te stellen. Denk aan apps die kunnen openen, sluiten, of blijven draaien in beide situaties.

Asus levert (gelukkig) niet veel standaard software mee. Er staan uiteraard wel een aantal programma's op die je niet kunt verwijderen, maar in tegenstelling tot mijn vorige telefoon (HTC) beduidend minder.

Na 2 weken
Na 2 weken met de PF gewerkt te hebben ben ik wat meer in staat om er een duidelijke mening over te geven. Feit blijft dat er geen avond voorbij gaat dat ik er niet mee aan het spelen ben. De zeer krachtige processor kan met gemak de zwaarste taken uitvoeren. Ook heb ik kans gezien om wat foto's te maken, en wat Asus extra's te testen.

Geluid
Het geluid uit de PF is relatief goed te noemen. Zodra je hem in de station schuift, verbeterd het aanzienlijk. Voor een tablet zeker niet slechts! Zelf gebruik ik de speakerfunctie niet echt, maar de kwaliteit uit de jack-uitgang krijgt van mij een dikke 10. Na het instellen van de Equalizer klinkt hij stukken beter dan mijn vorige telefoon (HTC Desire HD).

Camera
De PF is voorzien van een 13MP camera, en kan uiteraard ook gebruikt worden in de Station. Zelf ben ik aardig bedreven met DSLR camera's (hobby) dus ik ben niet snel onder de indruk van telefooncamera's. Echter valt de fotokwaliteit van de PF mij niet tegen. Er zitten een aantal mooie functies in de software die ook echt werken. De nacht-stand bijvoorbeeld maakt gewoon met weinig licht (zónder flits) relatief goede foto's. Iets wat normaalgesproken niet veel voorkomt bij een telefoon. Camera krijgt van mij dus een dikke voldoende, ondanks dat er wat vertraging zit in de visual (sluiterscherm) bij het maken van een foto.

Zie laatste 2 toegevoegde foto's!

Asus WebStorgage
Asus biedt standaard 2 jaar lang 50GB aan webruimte in de Cloud. Via een tooltje op je PC kun je een zgn. SyncMap aanmaken, waar je bestanden in kunt zetten voor op je PF. Het systeem werkt naar mijn mening nogal omslachtig, en ik ben er voor mezelf al uit dat ik dit niet ga gebruiken. Ik heb het 2x een kans gegeven, maar dat gaat hem gewoon niet worden.

PF-Station / Docken
Iets waar ik zelf nogal benieuwd naar was is het docken van de PF in de Station. Dit valt me echt 100% mee. Het systeem werkt goed, is deugdelijk / zeer stevig, werkt snel en is on-the-fly te gebruiken. Ik ben er helemaal aan verkocht. Iets wat ik zelf niet wist is dat je de indeling van je homescreens op de PF
anders kunt instellen dan die van de Station. Dit is natuurlijk superhandig, want je kan immers veel meer kwijt op de homescreens van de Station.

De resolutie van de Station is niet de aller hoogste (1280x800), maar volstaat voor mij prima. Het is een goed, helder scherm waar prima mee te werken is.

Omdat de station feitelijk enkel een scherm met accu is, is de werking hiervan gewoon het zelfde als die van de PF. De Station heeft wél zijn eigen frontcamera, die ik nog niet actief gebruikt heb. Wel ligt de Station prima in de hand, en laat hij zich zowel met 1 als met 2 handen prima bedienen. Hij doet écht niet onder voor een andere high-end tablet. De camera van de PF zelf is voorzien van een klein randje, dus zodra je de Station met PF er in neer legt, beschadig je de lens niet. Wel is het zo dat ik er zelf een losse hoes voor gekocht heb, en hem daar altijd boven op leg. Dit voorkomt ook overige krassen op het toestel.

Accuduur
Natuurlijk is de accuduur belangrijk. Voor een telefoon van tegenwoordig met zo veel functies moet hij het bij mij minimaal 1 volledige dag uithouden bij normaal gebruik. Hier onder versta ik met enige regelmaat social media bijwerken, een half uurtje surfen, half uurtje bellen, wat navigeren, veel streamen thuis, bedienen van mijn TV, RPi, en veel muziek luisteren in de auto. Mijn vorige telefoon hield het bij intensief gebruik geen hele dag uit. Die kon vaak na een uutje of 12 weer aan de lader. De PF houd zich bij mij prima, en gaat zo'n 1,5 dag mee zonder te docken in de Station. Afhankelijk van hoe je je energiebeheer insteld bij het docken, kun je je telefoon in de Station opladen, niet-belasten, als eerste belasten. De mogelijkheden zijn wat dat betreft zeer uigebreid.

Tot Slot
De PF is écht een chique, strakke, high-end telefoon, die doet wat hij moet doen. Prestaties zijn boven mijn verwachting, en zowel de PF als de Station dingen wat mij betreft mee in het hoge segment. De telefoon is ook los te koop, wat hem een stuk goedkoper maakt. Voor iemand die al een tablet heeft, en een snelle telefoon zoekt, is dit een goede optie.

De 2 laatste foto's zijn met de PF gemaakt. 1 in mijn werkplaats met TL verlichting, en 1 binnen met gemiddelde belichting. Tevens is dit mijn eerste review, dus er zou best wat kunnen missen ;)

Heb jij ook een Asus PadFone 2 64GB Zwart?

Hoi JasperBerg,

Er zit gewoon garantie op, alleen zal ik hem dan wel terug moeten sturen naar Taiwan. Gezien het feit dat ik altijd erg zuinig ben op mn spul, en nog nooit een kapotte telefoon heb gehad, durfde ik dat wel aan.

Wel is het zo dat er via de webwinkel maar een jaar garantie op zit, terwijl dat in europa standaard 2 jaar is meen ik.
okee dat kan dus wel gewoon? moet dat dan weer via funnybom of direct naar een vestiging van asus in taiwan?

hier is het inderdaad 2 jaar in plaats van 1, maar ik neem aan dat tegen een betaling hij hier ook wel gerepareerd kan worden toch?

En ik ben zelf ook altijd zuinig op mijn spullen dus dat zit wel goed (nooit garantie hoeven gebruiken)
Even twee korte vragen, werkt de tablet ook afzonderlijk?
Ik zit nog te twijfelen of ik een combi gaan aanschaffen of alleen de telefoon.

Gaat er een normale SIM-kaart in de Padfone of heb je een mini-SIM-kaart nodig?
Hoi GPeric,

Er gaat een micro-sim in (kostenloos op te verkrijgen bij de meeste providers) en de PadFone station werkt niet afzonderlijk. Je moet ten aller tijden je PadFone docken.
Mooie review!
Is die ¤765,- inclusief douane / inklaringskosten?
En bij welke verkoper heb je de PF2 besteld?
Ik heb de PF besteld via de Ebay webshop van 'Funnybom' en op de pakbon enkel de station van ¤209 euro laten zetten. Ik heb geen inklaring betaald, en had de PF met 4 dagen in huis :)
Zou je mij uit kunnen leggen hoe je dat gedaan hebt? Ik ben bijvoorbeeld wel geïnteresseerd in deze: http://www.ebay.com/itm/N...aders&hash=item3f1de1f434 , maar hoe zeg je wat hij op de pakbon moet zetten?

Alvast bedankt
Ik heb het even na gezocht, en ik heb in eerste instantie gevraagd of ze het als gift wilde versturen (dan staat er helemaal geen prijs op de pakbon) maar ze kwamen zelf met het volgede voorstel:

Thanks for your purchase order , due to we have insurance for the parcel , therefore, we can't put lower value for you if the shipment by EMS , if you can accpet shipment by TNT or DHL , we also can quote the price by both of them shipping cost for your reference.

And if you take service by one of them, we can help you put lower value on invoice.

Or , if you just need us to help you to tick it as "gift " on airway bill , if yes, we can do this for you , however, if on invoice, we are really sorry, we appreciate you can take service by TNT or DHL.

Have you got any questions, please don't hesitate to contact us.

Toen bedacht ik me dat het misschien beter was om alleen de station op de bon te hebben staan, aangezien ze in een eventuele X-ray ook wel zien dat er een tablet achtig ding in zit. Oftewel, geloofwaardiger!
Okey, Ik twijfel nog wel heel erg qua levering, betaling etc.
Ik wil hem wel heel graag hebben, maar vind de prijs hier in Nederland veels te hoog.

Ik ga dit nog even uitzoeken en dan zie ik wel of ik hem daar haal.

In ieder geval bedankt! ;)
Hello Hoekstra,

allereerst wilde ik zeggen dat je een mooie review hebt geschreven.
Vroeg mij eigenlijk nog af welke taal er standaard op de padfone staat die jij hebt besteld via funnybom
Elke Android telefoon dien je zelf qua taal in te stellen als je hem nieuw uit doos haalt, zo ook de PadFone. Hij kan dus gewoon op nederlands :)
Hey Koekstra,

Ten eerste: mooie review! geeft veel gebruikservaring-informatie!
en ik had een vraag: hoe zit het met de ondersteuning voor het toestel? stel hij gaat kapot of heeft een fabrieksfout? wat doe je dan?
Ik zelf heb hem enige tijd terug bij conrad besteld maar die blijven de leverdatum maar verschuiven en staat inmiddels op 25 februari!
Je hebt altijd fabrieksgarantie, oftewel bij Asus, maar via de webshop kun je hem in eerste instantie terugsturen.

Asus benelux heeft de garantie bevestigd (op facebook), en hebben dus ook aangegeven dat hun producten altijd terug gestuurd dienen te worden naar het land van herkomst.
hey koekstra,

Ik heb hem inmiddels ook besteld bij funnybom maar dan de 32gb versie
Ik had nog een vraag, hoe heb je alleen de station van 209,- op de pakbon laten zetten?
moet dat bij het commentaar van de bestelling?
Hoi Jesper,
Ik heb inderdaad gewoon gevraagd of ze dat op de bon wilde zetten. Was geen enkel probleem :)
Bedankt voor de leuke review :)
Ik heb nu sinds een week de Asus Padfone 2, in Nederland nog niet leverbaar, vandaar maar gekocht in Duitsland bij Bora in Leverkusen, Daar zijn ze gewoon in de winkel verkrijgbaar.

Een geweldig apparaat, de combinatie is super qua gebruiksduur, klasse schermen en ook het ontdocken bij een telefoongesprek werk meer dan prima.

Een aanrader.