Lite-On LH-20A1S Review

.PhoeniX 29 maart 2008, laatste update op 29 maart 2008, 2.080 views

Lite-On LH-20A1S

Pluspunten

• sata-interface
  • Nog geen fout gebrande dvd's
  • goede prijs

Minpunten

• lawaai tijdens branden
  • geen molex aansluiting

Media-foutgevoeligheid Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 4
Ziedaar mijn eerste review op T.net. :)

Een paar weken geleden heb ik deze brander voor een vriend van me besteld omdat zijn oude schijnbaar kapot was en hij graag een nieuwe wilde. Vervolgens had ik deze voor hem uitgekozen.
Later scheen zijn brander het toch weer te doen en heb ik deze van hem overgekocht.
De brander is gekocht bij ACES direct voor ongeveer 17 euro.

Featureset
Tja, tis een brander he. Belangrijkste is toch wel dat hij 20x dvd+-r kan branden. Er was een dvd bijgeleverd met nero 7 essentials die ik nog niet gebruikt heb (ben al een tijd lang van nero afgestapt).
Ik heb hem gekregen in de zwarte uitvoering. Op de site van Lite-On staat ook een witte afgebeeld, maar die was noch in de pricewatch, noch in de online shop te vinden.
De brander heeft een sata-interface en 'maar' twee aansluitingen. Een aansluiting voor je sata-datastekker en een sata-voedingskabel. Het is bij deze brander dus verplicht een voeding te hebben met sata-voedingsstekkers of je hebt een verloopje nodig.
Het voordeel van de sata-interface is dat het sneller is en je een dunnere kabel in je kast hebt lopen. Het nadeel is dat het niet of slecht ondersteund word op oudere moederborden.
Ik vond het wel jammer dat er niet een extra sata-kabeltje, sata-voedingsverloopje of schroefjes meegeleverd werden. Dat had weer een retourtje plaatselijke hardwareboer gescheelt.

Leessnelheid
Volgens de fabrikant leest hij dvd'tjes 16x wat voor mij snel genoeg is.
Dit heb ik getest met Nero CD-DVD Speed 4.7.7.15 icm een Platinum dvd+r 16x die voor 4,21 gb volgeschreven was. Volgens nero was de gemiddelde leessnelheid 11.87x en had hij een random acces time van 117ms.
Zie ook het bijgevoegde plaatje.

Schrijfsnelheid
Hij brand netjes volgens de aangegeven snelheid, wat neerkomt op minder dan 10 minuten voor een volle dvd+-r met bufferen meegerekend.

Geluidsproductie
Hier valt wel wat over te zeggen. Tijdens het lezen van een cd of dvd is hij vrij stil. Dan hoor je hem alleen tijdens de spinnup als je er een cd in hebt gedaan. Bij het branden echter draait hij de hele tijd in de volle snelheid wat een akelig hard geluid geeft wat van een flinke afstand nog zeer goed hoorbaar is. Dit kan soms wel irriteren. Mijn kast is niet echt geluidsdicht maar ik denk dat je dit in een stillere kast ook nog wel kunt horen.

Mediacompatibiliteit
Hier heb ik niet veel ervaring mee. Ik heb er een aantal Platinum dvd's en ThinkXtra cd's mee gebrand en gelezen wat verder heel goed ging. Met andere merken heb ik geen ervaring.

Mediafoutgevoeligheid
Ik heb nu rond de 50 dvd's/cd's gebrand en er is er nog geen fout gegaan. Ook iso's op 16x speed gaan altijd goed. :*)
Ik had nog een paar dvd-rw's liggen van philips die half kapot waren en onder de krassen zaten. Mijn andere dvd-speler kon deze niet lezen en windows liep volledig vast als ik deze probeerde te openen. Deze brander had er echter geen enkele moeite mee en ik kon ze probleemloos erasen.

De laagste prijs die op het moment van schrijven in de pricewatch staat is 19,80 wat ik persoonlijk niet veel vind voor een brander van goede kwaliteit. Over de prijs/kwaliteit verhouding ben ik dus tevreden.

Commentaar is altijd welkom :Y)

Heb jij ook een Lite-On LH-20A1S?

Misschien kan je in de review duidelijker vermelden hoe je DVD-speler aansluit, ik lees alleen dat er geen sata aansluitkabels meegeleverd worden waaruit ik kan concluderen dat het een SATA brander is.

Welke kleuren is hij in beschikbaar, en in welke kleur heb je hem gekocht, of zitten er verwisselbare frontjes bij zoals ik gehad heb bij mijn voormalige AOpen.

En over een branderbenchmark, volgens mij zit er een benchmark in Nero 7.9 (Nero CD-DVD Speed). Deze staat ook los hier in de meuktracker.
Dank voor je reactie, ik heb alles aangepast. Ik ben het met je eens dat ik meteen had moeten vertellen over die aansluitingen.
Zal er volgende keer aan denken.
Ik heb dezelfde brander gehad en niks anders als ellende. Begon al toen ik hem had; niet alle cd's werden gelezen, terwijl ze net uit de winkel kwamen.
Van de 20 DVD's die ik had gebrand zijn er precies 5 gelukt. En dan stopte ie er weer mee. En het lawaai kan ik ook over meepraten.

Inmiddels een NEC ook een 20x erin zitten en wil niks ander meer ;)
Hmm, raar. Bij mij doet hij het prima. Kan het niet zijn dat het aan jou dvd's ligt? :P
Ik heb Verbatin, Sony, Platinum en traxdata geprobeerd, en geen van alle. Ligt gewoon aan de brander, en valt me vies tegen, aangezien ik hem voor aardig wat geld heb gekocht.
Kan je niet terug naar de winkel dan? Mss is ie wel DOA
Nou ik heb ook een vreemd probleem.

Branden van data cd's / dvd gaat prima.
Maar als ik een Movie DvD (vanuit magix video bijvoorbeeld) wil branden.... vergeet het maar.

Heb het nu alleen geprobeerd met Platinum DvD's, maar heb er hiermee al zo'n 10 verprutst.

Zal nog wat andere DvD-tjes kopen (wat duurdere) maar het valt me vies tegen van deze lite-on.

(had ik ook maar een nec gekocht :( )

[Reactie gewijzigd door tvds op 30 maart 2008 20:41]

Magix video ken ik niet. Ik gebruik altijd ConvertXToDVD om mijn avi's naar dvd te branden.
Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Gebruik je vaak Platinum dvd's???

Ik heb namelijk heel vaak met deze brander dat het laatste stukje van de films gaan skippen. In de dvd speler van mijn TV en in de Lite ON dvdbrander gebeurt dit...

Hoe zou dit komen?