AMD FX-6200 Black Edition Review

Ricky757 13 januari 2013, laatste update op 13 januari 2013, 1.599 views

AMD FX-6200 Black Edition

Pluspunten

• Warmte(ook met de stock koeler valt de temperatuur reuze mee)
  • Snelheid

Minpunten

• Rare temperatuur in idle stand
  • Geen extra koelpasta

Hallo medetweakers,
Bij deze een review van AMD-FX6200 Black Edition. Dit is de eerste keer dat ik een review maak, ik ben ook niet van al dat technisch gepraat wat ik soms lees hier op Tweakers :P ook heb ik geen benchmarks gedaan.

Prijs: Daar kan ik kort maar krachtig over zijn. Ik ben hier echt over te spreken. Ik heb hem geloof ik voor ongeveer 125,- euro gekocht. Dat is sowieso al weinig voor een 6-core. Vandaar de 5 sterren voor prijs.

Prestaties: Ik ben zeer tevreden over de prestaties. Hij doet gewoon wat hij moet doen. De standaard snelheid is 3,8 GHz en zijn boost zit op 4,1 GHz. Dat vind ik al tamelijk hoog en ben dus ook nog niet van plan hem te overklokken.

Over de featureset heb ik eigenlijk niks op aan te merken. Alleen dat ik wel wat extra koelpasta had verwacht bij de processor, aangezien de meeste mensen nog een aftermarket koeler erop gaan zetten. Mocht je dat niet doen dan zit er altijd standaard een laag koelpasta op de stock koeler.

Stabiliteit en betrouwbaarheid: Wat ik merk als ik verschillende programma's laat lopen die de temperatuur aangeven zeggen ze allemaal dat hij soms in idle mode 15+- is. Dit kan natuurlijk niet aangezien de kamertemperatuur dan sowieso minder als 10 graden moet zijn. En ik zit hier niet echt op de noordpool of iets dergelijks :P Ik heb dit "probleem" ook eens gegoogled en het schijnt dat meerdere mensen hier last van hebben. Het doet verder niks met de prestaties van de processor.

Overklokbaarheid: Ik heb nog nooit geoc'd en ben dit voorlopig nog niet van plan aangezien een snelheid van 3.8GHz al ruim voldoet voor mij op dit moment. Dit is namelijk wel een Black Edition, wat betekent dat de multiplier niet is vastgezet. En daarom makkelijk overklokbaar is.

Warmteproductie: In idle mode zit hij soms rond de 15 graden, wat natuurlijk niet erg accuraat is.. Als ik een spel speel hangt hij met de stock koeler rond de 40 graden. Ik heb laatst de Cooler Master V8 CPU cooler erin gebouwd. Dan zitten zijn temperaturen in idle nog steeds rond de 15 graden en tijdens het gamen rond de 30-35 graden. Ik heb ook een stress test uitgeprobeerd op beide koelers. Met de stock koeler komt processor tegen de 60 graden aan en de V8 komt niet boven de 50 graden. Op het moment zit er nog een GT 220 van Nvidia in :X , maar ik ben van plan om daar over een aantal maanden een degelijke videokaart in te zetten. Dan ben ik ook eens benieuwd of dat iets met de temperatuur doet :P

Al met al ben ik zeer tevreden over de AMD FX-6200 :)

Heb jij ook een AMD FX-6200 Black Edition?

Goede processor voor deze prijs :) , echter toch nog een puntje op aan te merken. Ik raad het ten zeerste af om de standaard koeler erop te monteren die wordt meegeleverd. Hij klinkt "nogal heel erg luid", dat is nog zacht uitgedrukt.

Ik ben veel beter gewend, omdat ik zelf nu een scythe mugen 2 heb, maar bij ik heb betere standaard koelers gezien/gehoord! :)

Nieuwe kopers, wees erop geattendeerd dat deze koeler lawaai maakt! }:O
Inderdaad ik heb gister deze cpu aangeschaft en ik heb tot grote spijt geen andere koeler bij gekocht de cpu zelf is geweldig alleen dat hij een helicopter na probeert te doen is wat jammer :)

( ik geef deze review een +3 omdat het mij goed heeft geholpen met het uitzoeken van een processor wat deze dus is geworden )
Fijn om te horen dat mijn review iemand heeft geholpen! :) En bedankt voor je feedback.
Zeer zeker een mooie processor! Zelf beschik ik over de AMD FX-8150 waarvan ik een van de eerste in Nederland was die deze bezitte.. Heb er namelijk ook zeer veel voor betaald, juist ja ''zeer veel'' oftewel 289 bij Alternate.
Koelpasta zul je nooit geleverd krijgen bij een processor, alleen bij aftermarket processor koelers of het is al aangebracht aan de koeler.
Temperatuur heb ik zelf ook last van, lijkt mij een probleem van Speccy en niet van de processor :) Asus AI Suite II geeft aan dat de processor rond de 30 hangt idle mode als Speccy zegt 15 graden.
Tenminste ik ga er van uit dat je speccy gebruikt voor temperatuur metingen te verrichten.
Veel succes met deze processor te overclocken in de toekomst als je dat van plan bent, ik weet zeker dat je er een leuke game ervaring mee gaat hebben :)
Alleen jammer van die grafische kaart, Op het moment is er alleen desktop performance te merken en geen grafische performance wat natuurlijk leuk is als je een die hard gamer bent.
+2 voor de uitgebreide review maar omdat er geen tests zijn gedaan en geen foto's van de specificaties zijn gemaakt in bijv. CPU-Z(ID) geen +3
Veel succes met je build!
Bedankt voor de reactie,
Ik zal zometeen nog wat specificatiefoto's erbij voegen
Zeer mooie review Ricky757!!

Jammer dat er geen benchmark bij staan anders een dikke +3

Trouwens wat betekend geoc'd bij overclockbaarheid?
Het antwoord staat in je eigen vraag ;)