Specificaties Small form factor, 2 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Core 1000 USB 2.0 Review

Jeroen 11 januari 2013, 3.982 views

Fractal Design Core 1000 USB 2.0

Pluspunten

• Compact
  • Goede afwerking voor deze prijs
  • Strakke vormgeving

Minpunten

• Geen USB 3.0
  • Aansluitingen op een onhandige plek
  • Weinig ruimte voor drives
  • PSU gaten zitten niet helemaal goed

In deze review wil ik deze kast vergelijken met de Sharkoon MS140. Ik heb namelijk met beide kasten in de afgelopen maand een computer gebouwd.

De MS140 is ongeveer 5 euro duurder dan deze kast, dus dat is bijna verwaarloosbaar. De twee kasten komen waarschijnlijk grotendeels uit dezelfde fabriek want ze zijn bijna hetzelfde. De racks waar de harddisks en SSDs aan hangen bijvoorbeeld, zijn precies hetzelfde, evenals de duimschroeven die worden meegeleverd. Het plaatmateriaal is dan ook precies hetzelfde: van redelijk goede kwaliteit voor de prijs.

De grootste verschillen zijn:

- De MS140 heeft ruimte voor 1 5,25" drive, de Core 1000 heeft er maximaal 2.
- De MS140 heeft 2x zo veel ruimte voor harddisks en SSDs
- De voorkant van de kast heeft een ander ontwerp
- De MS140 heeft nog extra 2 USB 3.0 aansluitingen aan de voorkant, de Core 1000 heeft er geen.
- De Core 1000 heeft wat witte accenten die de MS140 niet heeft, de MS140 heeft weer blauwe LEDs.

Hoewel de kasten even groot zijn, heeft de MS140 twee van de harddisk racks die de Core 1000 ook heeft. Als je met 1 DVD drive uit de voeten kunt is dat dus een aanzienlijk voordeel. Ook het ontwerp van de Core 1000 vind ik minder handig dan de MS140. Alle aansluitingen zitten onderaan aan de rechter zijkant, bij mij precies buiten bereik. Bovendien mis ik de USB 3.0 aansluitingen. Dit is echter een kwestie van hoe je setup eruit ziet en wat je mooi vindt.

Qua kwaliteit is het voldoende, wat op zich niet slecht is voor zo'n bedrag. Ik heb bij beide kasten moeite om de PSU er goed in te schroeven; de gaten lijken net niet precies goed te zitten. Dit was met meerdere verschillende voedingen het geval, van OCZ en Cooler Master. Verder gaan andere schroeven er best goed in. De duimschroeven die hetzelfde zijn bij beide kasten zijn van redelijk belabberde kwaliteit, maar ze werken wel.

Wat kleur betreft hebben ze bij Fractal wat wit bij het zwart gedaan, namelijk de plaatjes die voor de ongebruikte expansion slots zitten en de blades van de front fan. Dat laatste zie je niet door het stoffilter heen, maar die dingen achter zie je wel eens. Wat mij betreft had dit niet gehoeven, of het had ook op andere plekken in de kast smaakvol moeten terugkomen. De MS140 heeft een blauwe LED fan, dat hoeft van mij ook niet, maar je ziet die ook niet heel duidelijk door de frontpanel heen.

Kortom, kies wat je mooi vindt, maar ik ga voortaan weer voor de MS140 vanwege USB 3.0 aansluitingen en meer harddisk racks. Voor de rest zijn deze kasten hetzelfde.

Heb jij ook een Fractal Design Core 1000 USB 2.0?

Ik zit erover te denken om de Sharkoon VS3-S te kopen, maar de enige vraag waar ik mee zit is: worden de schroefjes ook meegeleverd? Dus de stand-offs en de schroeven voor bijv. een harde schijf te monteren.
Zit een overload aan schroeven bij, ik heb deze kast ook. Zit ook een silverstone strider 1200w in en die schroefde ik er zo in.

Vind deze kast alles een dikke 10 waard.

Ik heb namelijk deze kast niet gekocht voor harde schijven, die heb ik ergens los in een USB behuizing... in je kast gaat het alleen maar resoneren en zit in de weg, het is 2013 geen 10 jaar geleden. Daar is deze kast ook niet voor gemaakt.

Deze kast is ideaal voor 1 SSD en 1 DRIVE voor bovenin en klaar is kees... en de voedingkabels stop je onder de DRIVE .. ruimte zat voor.

[Reactie gewijzigd door A87 op 2 maart 2013 16:05]

Volgens mij worden die met elke kast altijd meegeleverd.
Welke voeding gebruikte je voor zo'n build? Er zijn van die modulaire power supplys die echt wel bedoeld zijn voor mini-ITX en Micro-ATX.
Ik gebruikte standaard ATX voedingen, een oude CM Real Power RS450 en een OCZ StealthXtreme 500W, en trouwens ook een Antec VP350P. Ze passen prima hoor, alleen die schroefgaatjes is net een beetje moeilijk. Daardoor kost het alleen wat meer moeite, als het er eenmaal in zit zit het prima.
Heb deze kast gekocht voor m'n nieuwe pc. Zelfs na het lezen van o.a. deze review over de bouwkwaliteit was ik toch er toch enigsinds in teleurgesteld. Het begon al met het verwijderen van het sidepanel, die maar niet los kwam, en nog steeds zeer moeilijk los/vast te maken is. Drie van de afstandsbusjes waren er vervolgens heel moeilijk in te krijgen. Dit is uiteindelijk gelukt met wat tangen. Vervolgens kreeg ik het moederbord er niet in omdat het tegen de 5.25' bays aankwam, de speling is er minimaal, waardoor je moederbord al snel tegen de scherpe randen aanschuurt. Met een tang heb ik vervolgens een groot deel van het metaal omgebogen om het wel te laten passen.

Het is een ontzettend krappe kast. De kabels van de voeding (XFX 550w) kreeg ik amper redelijk buiten de airflow weggewerkt. Ik verander zelden wat aan de computers, dus er valt wel mee te leven, maar volgende keer geef ik wel 20 euro meer uit om deze praktijken te vermijden.
Hoewel het natuurlijk een erg goedkope kast is kan ik me niet herinneren dat ik daar zo veel last van had. Wat je toch wel hebt bij goedkope kasten is dat de foutmarges in de productie niet zo klein zijn, waardoor van alles net te veel af kan wijken van het ontwerp. Waarschijnlijk heb je er een gekregen die daardoor aan alle kanten net wat te kort/lang is gemaakt het niet allemaal goed in elkaar past. Terugsturen is bij een kast natuurlijk heel onhandig. Een duurdere kast heeft een consistentere kwaliteit.