Samsung ML-1610 Review

rhvhNewbie 27 maart 2008, 1.364 views

Samsung ML-1610

Pluspunten

• Deze printer is goedkoop en degelijk.

Minpunten

• De printer is absoluut niet MAC compatible
  • De printer drivers worden door Samsung niet geleverd voor MACs
  • De printer print foto's in slechte kwaliteit
  • De printer lade steekt uit en het papier ligt op die manier stof te vergaren

Inktverbruik Score: 2
Muziekweergave Score: 3
Afdruksnelheid Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 1
Ik heb de Samsung ML-1610 gekocht toen ik nog met windows XP werkte en was redelijk tevreden over mijn aankoop. De print kwaliteit was eigenlijk prima.

Maar met het kopen van een iMac, waarop Mac OS X Tiger 10.4 werd mijn enthousiasme over deze printer al een stuk minder. Aanvankelijk het hele internet afgezocht hoe ik deze printer kon aansturen met m'n mac. Toen bleek dat er meer mensen waren die hier problemen mee hebben. De printer drivers worden namelijk door Samsung niet MAC compatible gemaakt. Erger nog, ze bestaan gewoon niet voor de mac.

Na een flinke zoektocht via Google vond ik uiteindelijk een pagina met linux/ open source drivers (welke ze op de site van Samsung wellicht zouden kunnen vermelden). Met het installeren van deze software was het mij eindelijk gelukt om m'n printer te kunnen gebruiken.

Nadat ik Mac OS X Leopard 10.5 op m'n iMac had ge´nstalleerd begon de zoektocht en het eindeloze gepruts uit mijn Windows tijd weer overnieuw beginnen. Toen eenmaal alles functioneerde (na een halve dag werk) was overigens de print kwaliteit wel verbeterd. Met de update naar Mac Os X Leopard 10.5.2 bleken ineens alle instellingen verdwenen en u raad het al: weer alles overnieuw opzoeken en installeren.

Omdat mijn toner ook nog eens best wel snel erdoor heen ging (ook in de 'economy' stand) en dat ding toch elke keer 45-50 EURO kost vond ik het welletjes. Ik heb inmiddels de Brother HL-2030 aangeschaft, welke voor een paar tientjes meer veel betere print kwaliteit levert. Toen ik dit ding aansloot op m'n mac hoefde ik niet eens iets te installeren, kabeltje aansluiten en printen maar. Dat is nog eens een printer! En voor alle Vista liefhebbers zit er ook nog eens een complete cd-rom bij voor urenlang installatie plezier.

Heb jij ook een Samsung ML-1610?

Ik vind niet dat je die printer zo laag kan beoordelen door de drivers, dan zou je alleen drivers en stabiliteit moeten beoordelen en dus niet de rest.
Het is een prima printer!

Dat de toner zo snel leeg is komt doordat laser printers (bijna) altijd een half volle toner meegeleverd krijgen..
123inkt.nl levert namaak toners waar je makkelijk 3000 pagina's mee print. voor ongeveer 1 cent per pagina. Goedkoper wordt het gewoon niet. Er zijn vast printers die het beter doen, maar wat wil je voor 70 euro?
Ik heb dezelfde printer en ik heb idd ook een namaak toner van 123inkt op de plank liggen als reserve :)

En zo snel gaat de toner er toch echt niet doorheen in economy mode hoor. Ik print toch echt regelmatig en ik heb al een jaar dezelfde toner erin zitten, dat zullen ondertussen pakweg 2000 pagina's zijn (de eerste nog, dat is dus niet eens een maximaal gevulde...hij zal nu wel praktisch leeg zijn)

Dat van de linux-drivers is idd shit, maar ik denk dat je toch echt mee moet nemen dat de drivers onder XP en Vista zonder enig probleem werken (bij mij althans, met 4 pc's die gebruik van de printer maken).

Ik denk dat de printer toch echt meer verdiend dan je hem hier aan punten geeft...
Onder CUPS werkt hij direct hoor. Alleen moet je dan de 1510 selecteren. Neem aan dat dat ook onder OSX zit??