TP-Link AV200+ Powerline Starter Kit met AC-doorvoer TL-PA251KIT Review

nextware 10 januari 2013, laatste update op 11 januari 2013, 2.685 views

TP-Link AV200+ Powerline Starter Kit met AC-doorvoer TL-PA251KIT

Pluspunten

• Installatie is zeer eenvoudig
  • Prestaties zijn goed wanneer de adapters direct in het stopcontact worden geplaatst
  • Prijs / Prestatie in orde

Minpunten

• Snelheid van kopiëren neemt af op het moment dat de adapter in een stekkerblok wordt gestoken

Beheerbaarheid Score: 4
Mijn ouders hebben een nieuwe modem van Ziggo gekregen. Hierop is een WiFi verbinding beschikbaar. Omdat het signaal echter niet goed ontvangen kon worden op de plaats waar hun PC staat, hebben ze aan mij gevraagd of ik een oplossing wist om toch een fatsoenlijke verbinding op de betreffende plaats geleverd te krijgen.

De eerste oplossing was met een Draytek AP700. Dit bracht echter niet het gewenste effect. Omdat ik een review online zat te lezen over het fenomeen "internet uit je stopcontact" ben ik eens verder in het onderwerp gedoken. Na voldoende te hebben gelezen besloot ik om het fenomeen PowerLAN eens uit te gaan proberen.

Omdat er in de meterkast (waar de Ziggo modem hangt) alle stopcontacten bezet waren, moest ik een Powerline kit hebben met een stroomdoorvoer mogelijkheid. Daarbij kwam ik uiteindelijk uit bij de TP-Link AV200+ Powerline Starter Kit.

Deze kit heb ik vandaag binnengekregen en ben ik direct gaan installeren bij mijn ouders.

Verpakking:

Als je de verpakking openmaakt, zie je direct de PowerLine adapter zitten. Onder de adapter zelf zijn de boekjes, installatie CD en een netwerkkabel (75 cm grijs) verstopt.

Er zaten een aantal boekjes bij, waaronder een boekje met wat reclame, een quick-start guide bestaande uit meerdere talen en een Engelstalige quick install guide.

Installatie:

Het installeren is echt een fluitje van een cent. Als eerste heb ik de Powerline adapter in de meterkast geplaatst. Een stekkerblok met daarin nog enkele andere electrische apparaten kun je zeer eenvoudig in de AC-doorvoer van de Powerline adapter steken. De electriciteit wordt netjes doorgegeven.
Zodra de Powerline adapter in het stopcontact zat, begon deze direct te zoeken naar een andere Powerline adapter (te zien aan het knipperende "home" ledje op de Powerline adapter).

UTP kabel van de Ziggo modem naar de Powerline adapter aangesloten. De meegeleverde UTP-kabel heb ik niet gebruikt omdat deze te kort was. Geen probleem ondervonden; de Ziggo modem zag direct dat er een netwerkapparaat was aangesloten op één van de poorten.

Daarna de andere Powerline adapter aangesloten in de kamer waar de PC van mijn ouders staat. Ondanks dat deze op een andere groep zat, werd de verbinding tussen de twee Powerline adapters binnen enkele seconden opgebouwd.
Daarna een UTP kabel gelegd tussen de Powerline adapter en de PC van mijn ouders. De netwerkverbinding werd direct opgebouwd en ik kon vrijwel direct op internet. Ik hoefde geen instellingen te maken in de Powerline adapters. Deze vonden elkaar direct.

Na de installatie:

Nadat de eerste installatie was voltooid heb ik met behulp van de meegeleverde installatie CD toch even de Powerline adapters geconfigureerd om gebruik te maken van de 128-bit AES Encryptie. Just to be on the safe side ;)
Powerline adapters weer aangesloten in de betreffende stopcontacten en binnen enkele seconden had ik weer een internet verbinding.

Testen:

Ik heb een klein aantal testen uitgevoerd om te kijken of de verbinding ook stabiel was. Daarvoor heb ik als eerste een test uitgevoerd met de twee Powerline adapters los aangesloten op de stopcontacten. Hier haalde ik netjes een snelheid van gemiddeld zo'n 80Mbit/s.

Deze snelheid werd dus gehaald op het moment dat de AES encryptie was aangezet. Ik heb ook heel even snel getest voor ik de encryptie had aangezet. Toen haalde ik gemiddeld 81Mbit/s. Ik denk niet dat het aanzetten van de encryptie van invloed is op de transmissie snelheid.

Daarna heb ik als test de Powerline adapter bij de PC eens in een stekkerblok gestoken en weer verbinding laten maken. Nu duurde het wel iets langer alvorens de verbinding werd opgebouwd. Blijkbaar heeft het plaatsen van een adapter in een stekkerblok toch enige verstoring in de communicatie. De snelheid van de dataverbinding zakte nu ook terug naar zo'n gemiddeld 60Mbit/s.

De testen heb ik gedaan door achter de Powerline adapter in de meterkast even snel een switch te plaatsen en daar mijn laptop aan te koppelen. De data werd van mijn laptop naar de PC gekopieerd en vice versa. Beide apparaten (laptop en PC) hebben een 10/100 LAN-poort. De switch is een Cisco 100 Series Switches SF100D-08.

Al met al ben ik zeer tevreden over de prestaties van de Powerline adapter. Het enige "minpunt" is dat de transmissie snelheid afneemt op het moment dat de Powerline adapter in een stekkerblok wordt gestoken.

Heb jij ook een TP-Link AV200+ Powerline Starter Kit met AC-doorvoer TL-PA251KIT?

Er zit geen WiFi op begrijp ik?
Nee, hier zit geen WiFi op.
Er zijn echter wel PowerLine kits waar WiFi aanwezig is. Bijvoorbeeld de AV500 Powerline Kit
Dank voor de informatie en snelle reactie! Leuke review trouwens.