Panasonic Viera TX-P42UT50 Zwart Review

The_Zohan 10 januari 2013, laatste update op 9 april 2013, 974 views

Panasonic Viera TX-P42UT50 Zwart

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Prachtige kijkhoek
  • Heel snelle verversingssnelheid

Minpunten

• Geen meegeleverde 3D brilletjes
  • Ingebouwde mediaplayer -> het feit dat het erop zit is mooi, maar niet erg werkzaam
  • Maar 2 HDMI poorten

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Beste tweakers,

na een verhuizing kwam mijn bed verder van mijn tv meubel af te staan. Ik had eerder een 24" Full HD Samsung Syncmaster en wilde sowieso graag al wat groter. Daarom een nieuwe tv!

Gebruik:
Ik zal de set voornamelijk gebruiken voor 3 dingen:
- Gamen op de xbox360
- Films kijken
- TV kijken via Full HD Ziggo decoder
Geluid van alle apparaten zal via de TV via een Logitech Z5500 door de ruimte geblazen worden

Waarom plasma?
Voordelen LCD t.o.v. plasma
- Goedkoper
- Meer scherpte indien fel verlichte ruimte
- Meer keus in mijn budgetsegment
- Minder/geen last van inbranden
- Minder/geen last van ghosting
- Minder stroomverbruik

Voordelen plasma t.o.v. LCD
- Indien matig/zwak verlichte ruimte (wat ik dadelijk dus zal hebben wanneer ik tv kijk) scherper beeld met mooiere kleuren
- Vreselijk snelle reactie/verversingssnelheid --> Geen motion blur
- Zwart is zwart
- Betere kijkhoeken

Ik heb hier in het lijstje meer voordelen staan van LCD dan van plasma. Toch ben ik voor Plasma gegaan. Waarom?
Ik heb verschillende 42" LCD schermen gezien, waarbij vaak de kwaliteit van het scherm me tegenviel (1920*1080 resolutie verdelen over een groter scherm levert nou eenmaal minder pixels/cm2 op dan bij een 24"). Plasma heeft daar minder last van door de betere scherpte en kleuren.
Verder is de reactiesnelheid van een plasma scherm nou eenmaal veel hoger dan bij een LCD, wat ik belangrijk vond voor het gamen.

Waarom deze plasma?
Panasonic heeft een erg goede naam m.b.t. televisies. Ik zocht een 42" full HD plasma met een beperkt budget (+/- 500-550 euro). Daarmee kwam dit model er simpelweg als enige uit.

De aankoop
Ik heb deze TV gekocht bij PlatteTVDiscounter voor het bedrag van ¤ 509,-. Daarbij heb ik twee Samsung SSG 4100GB actieve 3D brilletjes gekocht voor 20 euro per stuk.

De bezorging
Ik heb deze TV op woensdag besteld, maar hij was niet op voorraad. Door een snelle bestelling bij Panasonic zelf zou ik zaterdag alles binnen moeten hebben.

Kleine break: Ik heb deze tv op 10 januari gekocht, daarna tot hier de review geschreven en het daarna helemaal vergeten. Het is nu 9 april en heb het apparaat dus bijna 3 maanden in gebruik

Toestel staat bij mij op mijn slaapkamer. Allereerst wil ik opmerken dat het beeld geniaal is. Prachtige warme en echte kleuren. Van inbranding heb ik nog helemaal niks gezien (kijk bijna nooit 'normaal' tv, dus al die felle zenderlogos zijn bijna nooit in beeld).

Beeld switched automatisch naar apparaat dat aanstaat. Dit is erg handig aangezien dat betekent dat na het aanzetten van de tv de tv-afstandsbediening feitelijk niet meer nodig is.

Wat ik vantevoren al wist, maar had onderschat, was het hebben van 'maar' 2 HDMI poorten. Ik blijk namelijk 2 apparaten actief te gebruiken, en de 3e met 'enige regelmaat'. Doordat ik de kabels netjes heb weggewerkt in een kastje, is het switchen van HDMI kabel niet prettig. Daarom heb ik een HDMI switch met afstandsbediening gekocht waar alle 3 de apparaten nu aan hangen. Ik switch nu dus tussen de verschillende apparaten met de extra afstandsbediening.

Wat nog op mijn verlanglijstje staat is het laten calibreren van de schermkleuren. Ik ben momenteel al erg blij met het beeld zoals het nu wordt weergegeven, maar ik heb begrepen dat er zeker een verbetering zichtbaar is na callibratie.

Conclusie:
TV bevalt erg goed. Prijs/kwaliteit verhouding is uitstekend. Natuurlijk zal een 42ST50 of een nog hoger model een beter beeld geven. Dit pastte echter niet binnen mijn budget. Als je van een oudere TV afkomt (zeker als die TV 3-5 jaar geleden niet het absolute topmodel was) zul je met dit model al erg blij zijn. Meer kan altijd natuurlijk, maar is in dit geval absoluut niet 'nodig'.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42UT50 Zwart?

Hi Zohan,

prima review ! en touched precies de nadelen v plasma die mij zorg gaven , denk r ook maar 1tje te bestellen ;-)

Mag ik vragen welke hdmi splitter je hebt gekocht ?

Ciao, Sven
Heej Sven

ik ben voor deze gegaan: http://www.gadgetsdealer.com/product158540.html

Duurde eventjes voordat hij binnen was maar is lekker goedkoop vergeleken met Nederlandse verkopers en werkt goed!

groet
Wouter
Hoe zit het trouwens met de technische ontwikkelingen van Plasma TV's mits daar nog vooruit gang in zit?

Mijn grootste afvraging(en) zijn dat toen met de opkomst van Plasma dat men zeiden dat na 5 jaar de kleuren zowat waren op gebrand?! is dit tegen woordig nog steeds zo?

En hoe snel kan het beeld in branden als het op Pauze staat?
Ik heb deze reactie toendertijd helemaal gemist!
Inbranden gebeurd tegenwoordig niet echt meer. Ook zijn de kleuren na 5 jaar niet meer 'op'. De kwaliteit van plasma schermen is de laatste jaren stevig verbeterd
Helaas is plasma momenteel aan een einde aan het komen door de opkomst van oled schermen, die alle voordelen van plasma hebben + de voordelen van LCD
Geeft niks, Als Oled de voordelen overneemt is toch ook niet erg passing on the torch.

In ieder geval goed om te weten, zit al een hele poos rond te pluizen naar een TV zal ook nog wel even duren voor ik er één neem. Kijk toch weinig TV en zou het puur voor Gamen/Films zijn.

Bedankt voor de Info.