Canon PowerShot Pro 1 Review

marsm104 2 november 2005, 1.219 views

Canon PowerShot Pro 1

Pluspunten

• Accu
  • Ruime mogelijkheden met de lens
  • Goede foto's
  • Degelijke bouw

Minpunten

• Scherpstellen
  • Ruis (kleine sensor)

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 3
Als mensen deze camera zien vragen ze meestal 'is dit een digitale spiegelreflex?' Maar nee, daar heb ik bewust (nog) niet voor gekozen. Waarom niet? Nouja, dan kom ik een beetje uit bij een review van de camera. De redenen zijn: Je hebt een klapschermp waar je tijdens het fotograferen in kunt kijken. Terwijl je met een spiegelreflex altijd door de lens moet kijken. Met zoiets als een concert, kan je dan niet boven je hoofd fotograferen. Dan de lens die er op zit. 28 - 200 mm. Dat is voor een wanna-bee prof een prima lens. 28mm is bijna groothoek, kan je net even wat meer mee pakken. En met zoomen kan je dus 7x optisch. Prima voor gewoon gebruik! Scherpstellen had iets sneller gekund dacht ik. Niet vaak een mis-focus... maar gewoon langzaam. Ook jammer dat er geen laser-scherpstel functie op zit. En nog een minpuntje. Doordat er een kleine beeldsensor in zit, is eigenlijk ISO200 nog acceptabel. Maar ISO400 wordt de ruis wat te erg. Soms niet zo handig.

Een functie die ik verder nog vaak gebruik is de Macro. Dichtbij fotograferen dus. Deze lens gaat tot 5cm standaard macro, en zelfs 3cm in 'super macro' modus. Jammer is wel dat je daar een speciaal menu voor moet openen, in plaats van één druk op de knop. Tot slot heb ik afgelopen weekend foto's gemaakt met een Speedlite 420ex flister. Dat is ook ideaal, voor binnen, indirect flitsen via plafond of muur. Prima plaatjes. Kortom: een prima allround camera, met het beste van digitaal en spiegelreflex gecombineerd!

Als je dan komt te twijfelen tussen verschillende merken (zoals ook Sony), dan heeft Canon het voordeel van CF kaarten. Die zijn lekker snel en goedkoop.

Heb jij ook een Canon PowerShot Pro 1?