Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Pocket S5300 Zwart Review

Ghostbird 23 januari 2013, 1.590 views

Samsung Galaxy Pocket S5300 Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Ligt goed in de hand
  • Achterkant is goed anti-slip
  • Ziet er netjes uit
  • WiFi gebruikt heel weinig batterij.

Minpunten

• Rare kijkhoek van rechts
  • Scherm te klein voor comfortabel typen op meegeleverde virtuele toetsenborden.

Ik heb de Samsung Galaxy Pocket gratis bij een goedkoop abbonement (¤4,00/mnd) gekregen.
Ik heb deze smartphone genomen omdat het een goede vervanging was van mijn oude Nokia, ik aan prepaid al zo'n ¤4,00 per maand kwijt was, en ik de overstap naar een smartphone wou maken.

De review van Tweakers is spreekt over een 'alsof je door een vieze ruit kijkt' effect bij camera en scherm. Bij mijn exemplaar is daar niets van te merken.
Ik had een foto willen uploaden, maar een volledig formaat foto is te groot volgens Tweakers. Een verkleinde foto uploaden is geen optie, want dan is niet duidelijk of problemen voortkomen uit de camera of uit het verklein algoritme.

De CPU is niet denderend, maar is zeker niet slecht voor een budget smartphone. Helaas zijn niet voor alle software ARMv6 binaries in de Play Store.

Uiterlijk ziet het toestel er gewoon strak uit, en bijna hetzelfde als alle ander budget Samsung toestellen.
Het toestel ligt goed in de hand, en is doordat het zo klein is helemaal met één duim te bedienen terwijl het in de hand ligt.
De achterkant is van kunstof met een fijn patroon dat niet slipt bij zweterige of natte handen, en voelt fijner aan dan dat van vele duurdere smartphones met een gladde achterkant. De achterkant loopt aan de onderrand schuin naar voren toe. Hierdoor is de onderste rand veel dunner dan de andere randen. Als je het toestel in de hand hebt liggen, ligt deze schuine kant plat tegen de duimspier aan, en dat is veel prettiger dan wanneer het toestel onderaan een afgeronde hoek zou hebben zoals de andere randen.

De Touchwiz interface is prima geschikt voor het systeem. een van de belangrijkste voordelen is de mogelijkheid om vanuit bijna elk scherm de bovenbalk naar beneden te kunnen trekken om WiFi, Bluetooth, GPS, Trilstand en Autorotatie aan of uit te kunnen zetten.

Zoals de tweakers review al meld, is het scherm gedraaid wat betreft kijkhoek. Waar de meeste LCD schermen snel donker lijken wanneer ze van onderaf bekeken worden, geld dat voor dit toestel bij het van rechts bekijken.
De boven en beneden kijkhoeken zijn maximaal zo'n 45° voordat het beeld te donker wordt. De kijkhoek van links is bijna onbeperkt, het beeld wordt eerder onleesbaar door de perspectief vertekening dan doordat het te donker wordt. Wanneer je van rechts op het beeld kijkt is het naar zo'n 10° al te donker om normaal gebruikt te worden.

Het scherm is eigenlijk net te klein om op een virtueel toetsenbord te kunnen typen. Ik heb geprobeerd om de uitstekende voorspellingsfuncties van SwiftKey te gebruiken. Helaas kon op deze telefoon SwiftKey mijn typesnelheid niet bijhouden. Dit zou kunnen komen omdat ik drie invoertalen tegelijk gebruik. Wellicht is dit niet een probleem voor een gebruiker die alleen Nederlands gebruikt. SwiftKey hoeft dan namelijk met veel minder mogelijke woorden rekening te houden.
Het gratis beschikbare Kii Keyboard is een in mijn ogen prettigere optie dan de standaard Samsung Keypad en Swype. Kii keyboard heeft betere voorspellingen aangezien het deels contextgevoelig is. Het voorspelt op basis van het vorige woord, en niet alleen op basis van de ingetoetste letters.

UPDATE:
Eerdere klachten over zeer korte batterijduur bleken door een slechte kernel te komen (Zowel de stock ROM op mijn Pocket als de custom ROM gebruikten dezelfde problematische kernel versie) Een nieuwe kernel heeft het batterijduur verhoogd van zo'n 13 uur tot zo'n 60 uur bij gemiddeld/laag gebruik.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Pocket S5300 Zwart?