HP Compaq Business notebook 6820s Review

roadronnoz 25 maart 2008, laatste update op 25 maart 2008, 2.617 views

HP Compaq Business notebook 6820s

Pluspunten

• 17inch breedbeeld
  • Relatief licht
  • Uiterlijk
  • Interne Bluetooth

Minpunten

• 1 interne speaker
  • 3 USB poorten, alle aan de linkerkant gesitueerd
  • geen TV-out
  • toetsenbord-layout vergt enige gewenning

Na lange tijd zoeken kwam ik uit op deze laptop. Mijn zoekcriteria waren: een core 2 duo processor, minstens 2gb RAM, desktopvervangend, en dat alles bij een budget van max. 650 euro. Via marktplaats kun je wel leuke dingen halen voor dat bedrag, maar dan weet je nooit waarom iemand die laptop nou wegdoet, en wat er mee gebeurd is. Dus ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws.

Na slechte ervaringen met Progress uit Hengelo ben ik via tweakers gaan zoeken op shopreviews, om zo bij de best beoordeelde winkels een goede laptop uit te zoeken. Het duurde niet lang of ik kwam bij Friesland Computers uit. Daar stond deze laptop te koop voor de aanbiedingsprijs van ¤595,- (februari 2008). Ik heb hem nu inmiddels bijna 4 weken, en hij bevalt uitstekend.

Allereerst de bouwkwaliteit: dit is wat je van een HP mag verwachten. Ziet er degelijk uit. Het enige wat mij opvalt is dat het toetsenbord zich in een bepaald gebied in laat drukken als je wat meer kracht zet. Ik weet niet of dit normaal is (dit is mijn eerste laptop), maar het valt me wel op. Storend is het echter zeker niet.
De buitenklep en het materiaal rondom het toetsenbord is zilvergrijs uitgevoerd. Dit heeft tot gevolg dat het er niet echt krasbestendig uitziet. Ik heb laatst een keer per ongeluk met de muis over het gedeelte naast het touchpad geschoven, en daar zie je nu een paar krasjes. Eigen fout natuurlijk, maar toch.

Verder zitten er aan de linkerkant 3 USB aansluitingen. Waarom links, HP? Als je een USB muis hebt en rechtshandig bent moet zon kabeltje helemaal om je laptop heen. Dit was dan ook reden om een bluetooth muis aan te schaffen (van microsoft), zodat ik daar in elk geval geen last van heb. Bovendien vind ik 3 USB aansluitingen ook een beetje magertjes, maar goed, dit is dan ook een meer zakelijk bedoelde laptop van HP. Er zit dan ook géén TV-out op. Ik had het liefst gezien dat er nog een S-VHS aansluiting op zou zitten, maar helaas. Nu moet ik zeggen dat het 17inch scherm wel veel goed maakt.

Het scherm: het valt me op dat het scherm niet in een slotje of iets dergelijks valt als je hem dichtklapt. Hij klapt gewoon dicht, maar niet op slot. Erg is dit niet, het is een kwestie van wennen. Het scherm spiegelt verder wel een beetje, maar niet storend. Wel zou het beeldscherm nog wat helderder mogen zijn.

Het toetsenbord is ook even wennen. Ik ben een Logitech Internet Keyboard gewend, met normale fatsoenlijke shift-knoppen. Op de 6820S is de rechter shiftknop net zo groot als die van de . of /-toets. Hierdoor druk je regelmatig op de verkeerde knop bij het typen van een hoofdletter (ik ben nu eenmaal gewend met mijn rechterpink de rechter-shift-toets daarvoor te gebruiken). Verder zitten ook de knopjes rondom het numerieke eiland net iets anders dan je gewend bent.

Dan het systeem zelf. De Core2Duo T7250 werkt naar behoren. Alles gaat lekker vlot, multitasken binnen Vista is geen probleem. Hij start ook niet extreem snel of langzaam op, maar 'normaal' naar mijn mening. Ik voer dan ook geen hoogwaardige grafische programmas uit, maar meer het standaard studentenwerk: filmpjes, tekstverwerken, internetten, af en toen een spelletje (niet de nieuwste). Aan de standaard 2GB RAM heb ik momenteel dan ook genoeg. Vista draait er ook prima onder. Geen delays of trage reactiesnelheden, alles gaat lekker vlot.

De accu gaat m.i. een normale tijd mee. De meegeleverde accu is een 6-cel lithium-ion accu, verwacht er dus geen uren plezier van. Binnen 2 uur bij normaal gebruik (dus incl. bluetooth/WLAN aan) is hij wel een keer leeg. Maar meestal heb ik hem toch achter de lader zitten, dus het is maar net wat je van plan bent met een laptop.

De ATi X1350 grafische chipset is ook mooi meegenomen, al heb ik de indruk dat het niet veel verschil uitmaakt met onboard-chipsets van Intel bijvoorbeeld.

De hardeschijf van 160gb volstaat ook, al kan ik niet zonder mijn externe WD MyBook 250gb schijf ivm muziek en films. Wel valt me op dat Windows Vista flink wat ruimte vreet voor als je tijdens de installatie aangegeven hebt een backup-disk te willen hebben. Er wordt dan een tweede partitie aangemaakt op de hardeschijf van een aantal GB, en dit gaat weer ten koste van het totaal.

Wat wel jammer is, is dat er slechts 1 interne speaker in zit, en wel aan de rechterkant. 2 speakers zou mooier geweest zijn, al was het alleen al voor het stereo-geluid. Nu sleep ik echter niet veel met de laptop, waardoor ik eigenlijk alleen maar geluid via externe boxen afspeel, maar toch. De ruimte voor een 2e speaker moet er wel zijn volgens mij.

Qua warmte en geluidsproductie valt het me best mee hoeveel de 6820S daarvan produceert. Je hoort hem soms af en toe flink blazen bij intensiever gebruik, maar storend wordt het nooit. Ook qua temperatuur niet. Wel wordt hij aan de bovenkant ook iets warm, daar waar je polsen voor het toetsenbord liggen (aan weerskanten van de touchpad). Staat de laptop ongebruikt aan, dan hoor je hem zo goed als niet. Ideaal voor als je snachts wat gaat downloaden.

Erg handig is ook de interne bluetooth adapter. Mijn Microsoft bluetooth muis werkt prima samen. En het scheelt bovendien weer een USB-poort. Soms zit er wel merkbaar een soort van 'lag' in, al weet ik niet hoe dat precies komt. Vaak gaat het ook snel weer over.

Al met al voldoet deze laptop dus prima aan mijn eisen. Met een gewicht van 2,9/3kg is hij relatief licht voor een 17inch laptop. Dus de keren dat ik met dit apparaat sleep, is hij dan ook best handzaam. Bovendien is het grote beeldscherm ideaal als desktopvervanger. Ook het extra numerieke eiland draagt daartoe bij. Films kijken gaat uitstekend en vloeiend. Mijn eindconclusie is dan ook dat dit een waardige desktopvervanger is, voor mensen die niet extreem veel eisen stellen aan bijv. het aantal usb-poorten of grafisch vermogen.

Heb jij ook een HP Compaq Business notebook 6820s?

Prima no nonsens laptop. Jij hebt hem wel heel errug goedkoop gekocht. Vorige week nog 1 besteld voor 654 ex btw (inclusief tas).

De reden dat alle aansluiten links zitten is puur een prijs technische volgens mij, alle interfaces op 1 plaats is goedkoper produceren.
Afgezien van dat het misschien prijstechnisch beter is vind ik die aansluitingen (bij laptops in het algemeen) juist makkelijk. Anders heb je die stekker ook nog eens in de weg zitten bij het muizen.

Hoe is het scherm overigens, ik heb ergens gelezen dat de helderheid soms wat tegen valt?
Het scherm mag soms inderdaad iets helderder, zoals ik eerder ook aangegeven heb. Dit is echter alleen van toepassing als je in direct zonlicht zit. Normaal gesproken is het helder genoeg.
Ik heb m net zelf ook gekocht na goede ervaringen met de kleine broer hiervan (de 6720s) bij mijn werkgever. Het is inderdaad een zakelijke laptop en daardoor gelukkig ontdaan van teveel toeters en bellen en gewoon degelijk HP spul. Ik heb zelf met de 6720s niet echte problemen ondervonden wegens het ontbreken van vergrendeling bij de klep. Blijft gewoon goed zitten. En alle aansluitingen aan de linkerkant is voor zakelijke gebruik/beheer erg makkelijk, USB/VGA voor KVM switch etc makkelijk aan dezelfde kant (geld ook voor LAN ivm gebruik van Ghost, deze laptops starten gewoon op met WOL als ze dichtgeklapt zijn).

Zelf ga ik deze hoofdzakelijk gebruiken voor mn werk, dus meestal met een adapter in de buurt. Volgend jaar ga ik echter weer studeren en dan ga ik misschien op zoek naar een betere accu. Ik zal binnenkort nog een review schrijven als ik m een paar weken heb :).♠