WD My Book Essential 3.0 4TB Zwart Review

The_wave 8 januari 2013, 2.833 views

WD My Book Essential 3.0 4TB Zwart

Pluspunten

• Prestaties via usb 3.0

Minpunten

• Schijf hoor je duidelijk spinnen (hitachi disken zijn luidruchtiger maar daarom niet slechter)

Mobiliteit Score: 4
Bij deze een korte review van mijn onlangs aangekochte WD My Book Essential 3.0 4TB. De reden van aanschaf is om deze schijf als backup schijf te gebruiken. Dit type My Book heeft een 4TB disk en beschikt over een USB 3.0 / 2.0 aansluiting.

Wat wordt er meegeleverd?
  • USB 3.0/2.0 kabel
  • Power adapter
  • Handleiding
  • Externe disk zelf
  • Backup software op de disk
Aan de achterkant bevindt zich een mini usb 3.0 aansluiting, power adapter aansluiting, aan/uit schakelaar en een opening voor een Kensington slot.
De voorkant heeft naast het WD logo 1 LED dat bij disk activiteit knippert, de LED is klein en is niet te fel.
De onderkant van de behuizing heeft rubberen voetjes, hierdoor staat de disk stevig op een tafel maar houd het ook trillingen tegen van de schijf.

De schijf komt geformatteerd als 1 grote NTFS partitie met daarop de WD Smartware backup software. Aangezien ik deze software niet ga gebruiken formateer ik de partitie volledig.

Specificaties harddisk (SMART)
WD maakt gebruik van een Hitachi HDS5C4040ALE630 harddisk
Hitachi Desktar 5K4000 (5400RPM, 32MB cache, SATA 6.0, 5platters)

Temperatuur
Idle: 35graden
Load: 41graden

Benchmark met CrystalDiskMark 3.0.2d
Test systeem:
CPU: Intel Core i5-3470
MAINBOARD: MSI B75Ma-P45 (Chipset met Intel USB 3.0)
OS: Windows server 2008 R2
MEMORY: 32 GB

USB 3.0 (file size 1000MB)
Seq: 137,4 MB/s Read - 136,8 MB/s Write
512K: 49,19 MB/s Read - 61,11 MB/sec Write
4K: 0,545 MB/s Read - 1,718 MB/sec Write
4K QD32: 0,561 MB/s Read - 1,665 MB/sec Write

Heb jij ook een WD My Book Essential 3.0 4TB Zwart?

Mooie review. Kort maar krachtig.
Mooie review.

Klein puntje: jij zegt dat Hitachi schijven luidruchtiger zijn, maar dat zou me verbazen, want volgens het schijf typenummer van je eigen screenshot (foto 3) is de gebruikte schijf een Hitachi 5K4000. Hetgeen perfect kan gezien WD vorige jaar Hitachi heeft opgekocht.
Het 5 platter design is toch iets typisch voor Hitachi, daarom denk ik dat het nog een "echte" Hitachi disk is. Bij WD hun green series heb ik dit voor zover ik weet nooit gezien.
Ik wist trouwens niet dat WD Hitachi opgekocht had, al vond ik het wel raar een hitachi disk aan te treffen in een WD mybook.
Hoi,

kun je me vertellen of deze schijf sleep mode ondersteunt, dus na verloop van tijd stopt met spinnen ?

Mijn Hitachi Touro Desk USB 3.0 4TB doet dit namelijk niet, en kan ik alleen maar (tijdelijk) laten stoppen met spinnen via HDDSCAN

Ook mijn Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 had ditzelfde issue en blijft altijd maar spinnen.

De enige grote schijf die netjes gaat slapen is mijn Seagate Expansion Desktop 3TB.
Deze komt ook met een utility om de inactief tijd voor sleep mode in te stellen.
Hoi
Ik heb de schijf net even aangesloten, na ongeveer 30min ging ze in standby modus.