Harman Kardon Soundsticks II Review

Mr_Strange 24 maart 2008, laatste update op 27 juni 2009, 6.465 views

Harman Kardon Soundsticks II

Pluspunten

• Geluidskwaliteit, design

Minpunten

• Bereikbaarheid woofer-afstemming

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Algemeen:

Ik ben echt supertevreden met deze speakers, ze voldoen in alle opzichten aan de verwachtingen die ik ervan had. Ik gebruik ze voor muziek en gamen.

Featureset:
Ze zijn van meer dan genoeg gemakken voorzien, de volumecontrole is touchsensitive, en er zitten vier drivers in de satellieten. Deze zijn eenvoudig te kantelen via een buitengewoon handig en mooi voetstuk. (zie foto's)
Er komt een spacey blauw licht uit de woofer dat ook brandt als de computer uitstaat, heb mn pc in mn slaapkamer staan, en ervaar het licht niet als storend.. Er zit overigens ook een knop op de basmodule waarmee je diens activiteit kunt be´nvloeden.
Het vermogen van de hele set (20watt woofer + 2x10watt satellieten) voldoet voor mij. Het valt me mee hoeveel geluid dit oplevert. Ik gebruik in mn woonkamer een set van twee 65watt threeway speakers van Akai maar heb niet het gevoel dat dat zich uit in heel veel meer geluid in vergelijking met de Soundsticks.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Niets op aan te merken; alles ziet er goed uit en voelt robuust aan. De stekkers zijn stevig, de kabels ook en er kan bij het aansluiten feitelijk niets fout gaan.

Vormgeving:
Gewoon heel erg mooi, misschien dat er mensen bestaan die ze niet mooi vinden, maar ik ken ze niet. Het is bijna alsof er een kunstwerk op mn bureau staat.

Geluiskwaliteit in muziek en games:
Geweldig, klinkt echt superhelder. Muziek komt echt tot leven, ook bij hoog volume blijft het zo dat je detail hoort; geen moment wordt de muziek een soort geluidsbrij, zoals veelal bij mindere speakers. In games klinken ze ook echt goed, in fps games kan het leuk zijn om de bass wat hoger te gooien voor de spanning. Is dan wel jammer dat dit knopje niet eenvoudig te bereiken is. (op de achterkant van de woofer) Je kan het jammer vinden dat het een 2.1 setje is ipv een 5.1, maar dat kun je de geluidskwaliteit zelf natuurlijk niet aanrekenen.

De tonen van dit setje (hoog, laag, midden) zijn gewoon allemaal perfect, voorzover mijn oor dat kan bepalen, al ben ik zeker niet ongevoelig op dit gebied. Ik heb even geen geluidskaart maar gebruik de interne oplossing van het GA-P35-DS3R mobo, wat over een relatief goede geluidschip beschikt. Dit zou invloed kunnen hebben, maar eigenlijk denk ik dat hooguit Jaap van Zweden iets op de tonen aan te merken kan hebben. Een normaal mens niet.

Prijs:
Je kan misschien schrikken van de relatief hoge prijs voor een 2.1 setje, maar je haalt er wel geluid mee in huis waar vermoedelijk geen enkel ander 'setje' tegenopkan. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding dan ook niet onacceptabel. :)

Heb jij ook een Harman Kardon Soundsticks II?

Goeie review,
alleen op aan te merken dat aangeven dat de geluidschip waarschijnlijk geen invloed zou hebben op de geluidskwaliteit is net zoiets als zeggen dat speakers waarschijnlijk niet van invloed zijn op de geluidskwaliteit, en na je review gelezen te hebben denk ik dat je daar ook niet mee akkoord zou gaan...
De geluidskwaliteit is een combinatie van die twee onderdelen en ik kan je verzekenren dat een goede geluidskaart van 200 euro totaal niet te vergelijken is met een ignebakken soundchip... Dus wil je nog meer halen uit je Harman Kardon ? Haal er een leuke geluidskaart bij !
Ben zelf ook zeer te spreken over deze goddelijke set speakers. Alles is perfect op een klein dingetje na. Hoewel het geheel er fantastisch uitziet op een mooi modern bureau, laat de besturen van het volume (eveneens aan en uitknop) te wensen over. Het is onmogelijk te zien op hoeveel vermogen de speakers staan, door het ontbreken van een indicator (bv leds)

Verder is het nooit duidelijk of de speakers ook uitstaan (je zet hem uit door de + en - knoppen tegelijk in te drukken) als de pc dat is. Iets wat een probleem is als je een fobie hebt voor energieverspilling.

Maar het geluid samen met het onovertroffen design maakt alles meer dan goed. :9
Als het goed is als je de + en - tegelijk aantikt mute je de speakers ;) zijn niet bedoeld als aan/uit knop. Dit heb ik ook op mijn JBL Creature ;) Daar zit de aan/uit op de achterkant van de subwoofer ;)

[Reactie gewijzigd door bram1009 op 4 december 2009 16:31]

Hierbij een relaas van een "ervaringsdeskundige" heb altijd losse geluidskaart in mijn pc gehad, totdat ik een laptop van de zaak kreeg (Dell Vostro ). Mijn god wat een wereld van een verschil met mijn Asus Xonar! Had nooit verwacht dat een onboard geluidschip anno 2010 zo slecht kon klinken...

Nu gebruik ik uitsluitend mijn Dell Vostro en tot mijn verbazing stoor ik niet meer aan het verschil in geluid!skwaliteit!
Waar stoorde ik mij dan eerst aan: geluid leek doffer, bas was niet zo diep en stemmen/vocals/treble klonk niet helder.

Nu ben ik weer aan het sparen voor een desktop, alleen kan ik best de reacties begrijpen dat men een (crappy) onboard geluidskaart goed vindt klinken. Als je nooit een goede referentie hebt gehad (GEHOORD!) dan merkt je het verschil in sound niet....
Ik heb in mijn desktop een aparte geluidskaart zitten. Ik heb laatst nog mijn onboard kaart aangezet omdat ik geen aansluitingen meer over heb in mijn geluidskaart voor mijn koptelefoon. Ik heb de koptelefoon wel in beide getest, het verschil was zeker merkbaar. Vooral de kwaliteit van de microfoon was -heel- duidelijk te merken (storing/zacht versus geheel zuiver/duidelijk). Ik heb overigens exact dezelfde MoBo als de poster.

@Review, ik vind dat je iets te veel gebruik maakt van subjectieve woorden als 'mooi' en 'goed'. Zonder referentiekader of duidelijke vergelijking (die je soms wel maakt!) zegt dit eigenlijk alleen dat jij het persoonlijk goed en mooi vindt. Dit is prima, maar probeer ook wat feitelijke gegevens erbij te pakken.

Ik vind het zelf geen mooie speakers, en als er licht blijft branden dan houdt het zeker op. Ik hoor wel goede verhalen over de kwaliteit van HK maar 200 euro voor zo'n setje vind ik wel wat aan de dure kant.
Zo mooi zijn ze nou ook weer niet :| Ik heb 160 betaald voor mijn Z-2300 en dat vond ik toch ook wel aardig aan de maat hoor ! En die hebben wel een poepie meer vermogen!
Alsof vermogen hier iets mee heeft uit te staan. Je wilt gewoon goede speakers hebben en de ene vind een logitech cool al vind ik dat zelf niet en de andere harman. Harman staat er ook wel een beetje om bekend dat deze alleen maar speakers en versterkers maken TV's en eigenlijk de speakers ook laten ze door andere fabrikanten maken omdat ze weten dat die daar veel beter is zijn. Dat kan je dan weer niet zeggen van logitech deze maakt namelijk ook toetstenborden en muizen.
ik vind die sound sticks wel een beetje op dildo's lijken om eerlijk te zijn :+)
GHehe,

wat ik dan weer niet snap. bij normale luidsprekers zit er altijd dempings wol en is de buiten er stijf en zwaar, hoe heeft harman het opgelost bij deze dingen. Het geluid zou bijna hol moeten klinken...
dildo's op een donut geplakt :S
In Amerika schijnt dit veel te gebeuren. :+
Voor het verschil in geluid, ik zeg nog niet eens geluidskwaliteit, wil je geen 200 euro betalen. Probeer het eerst maar eens.
@TIGER67
Dank. Ben zeker van plan een keer een nette geluidskaart aan te schaffen maar 200 euro lijkt me voor mij wat te hoog gegrepen.. Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat het verschil enorm zal zijn omdat ze nu al zo fantastisch klinken.

@Speedlink
Smaken verschillen designtechnisch gezien, en ik vind een mooi uiterlijk heel veel toegevoegde waarde hebben. En meer vermogen is alleen maar leuk als je er iets mee kan doen, deze speakers kunnen zonder dat ik vervorming hoor hard genoeg om de buren aan te laten bellen/de politie in te schakelen. Meer power zou dus voor mij weinig waarde toevoegen.