Logitech Harmony 885 Advanced Universal Remote Review

mvds 24 maart 2008, 7.339 views

Logitech Harmony 885 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Stevig
  • Kan alles
  • Werkt super!
  • Basisstation met lader, geen batterijen meer nodig

Minpunten

• Goed configureren kost VEEL tijd.
  • Trage software

Configuratie Score: 3
Algemeen
Als je een lange tijd hebt moeten werken met 4 of 5 afstandsbedieningen dan zal je vanzelf gaan twijfelen over de aanschaf van een alles in een afstandsbediening. Ik dus ook! Maar ja, je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Je hebt zoveel verschillende soorten en maten.

Ik wist wel dat ik iets meer wilde dan de standaard all-in-one die je bij een willekeurige electronicazaak kan kopen, ik wilde er een die je helemaal naar wens kan aanpassen, en die ook te begrijpen is door je schoonmoeder.

Ik heb de 885 nu een tijdje in gebruik en ik moet zeggen dat ie nu erg goed bevalt. En dat was wel anders. Daar later meer over, ik zal nu eerst even stapsgewijs alles afhandelen.

In de doos
In de doos zit alles wat je nodig hebt. De 885 natuurlijk, het basisstation, de cd met software, een usb kabel, en een handleiding. De accu zit los in de doos en die moet eerst in de afstandsbediening geplaatst worden. Het is een accu zoals van een telefoon, dus het plaatsen is net zo makkelijk.

Ergonomie
Wat de ergonomie betreft is alles wel in orde, al zitten sommige knoppen zoals de play en pause knop op een niet zo logische plaats. De volgorde van de knoppen is bijvoorbeeld niet zoals op de standaard dvd/vcd afstandsbediening wat wel even wennen is. Jammer dat ze niet de standaard volgorde gebruikt hebben, dat had de gewenningsperiode behoorlijk ingekort. Ik moet nog steeds oppassen op uit gewenning niet de verkeerde knop in te drukken. Het display is goed af te lezen maar de verlichting van de knoppen mar imho wel wat feller gemogen.

Functionaliteit
Super! Gewoonweg super! Vooral de mogelijkheid tot het inprogrammeren van de activiteiten is geweldig. Een knop om een DVD te kijken waarmee de TV, versterker en DVD speler worden aangezet, de tv en versterker op de juiste input gezet worden en er is nog meer mogelijk om in een activiteit op te nemen. Het wisselen tussen activiteiten werkt ook erg goed, de afstandsbediening lijkt te onthouden welke apparaten al aanstonden bij de vorige activiteit en zet ze dan niet opnieuw aan. En de help functie kan sommige dingen er makkelijk verhelpen.

Ook is de IR sterk genoeg om zonder steeds te moeten richten, toch alles te kunnen bedienen.

En geen batterijen meer nodig, omdat je een basisstation hebt die de afstandsbediening oplaad. EN met een volle lading, kan je makkelijk een week (of meer) zonder opladen doen.

Configuratie
Dit is de grootste ergernis. Het kan aan mijn apparatuur liggen maar niks werkte zoals verwacht. Mijn set-op box en versterker wilde niet aan of uit, mijn tv stond steeds op de verkeerde input en ik moest om dit te verhelpen wel 5 bladzijdes door met alternatieve commando's. Maar als je er even goed voor gaat zitten, en zoals ik gedaan heb alle commando's van de oude afstandsbedieningen overneemt en vervolgens alle standaard toetsen+alternatieve commando's naloopt en eventueel aanpast dan is het een geweldige ervaring. Alle overbodige zooi is er nu uit, alle knoppen zijn nu zoals ik ze verwacht en nu hoef ik nooit meer naar de originele afstandsbedieningen te grijpen. Maar ik ben denk ik wel wat uurtjes bezig geweest om alles te krijgen zoals ik het wil. Ook al geeft de software aan dat je apparaat ondersteund word, dan nog geeft het geen garantie dat hij ook alles doet wat je verwacht.

De afstandsbediening is trouwens eerst in het engels, maar bij de eerste keer updaten vanaf de pc veranderd de taal naar het nederlands toe. Dat is wel handig voor de schoonmoeder, alleen jammer dat de tekst op de rest van de afstandsbediening wel in het engels is.

Vormgeving
De afstandsbediening ligt erg goed in de hand. Hij is vrij groot, maar dat geeft niet. Hij is erg licht en ook voor mensen met kleine handen goed te gebruiken.

Bouwkwaliteit
Geen goedkoop plastic, goede respons van de knoppen en geen tekst op de knoppen wat snel slijt. Dus het lijkt goed voor elkaar.

Wat ik bij andere merken/types wel eens anders gezien heb. Knoppen die goedkoop aanvoelen, of tekst die al snel van de knoppen vervaagd. Wat dat betreft is de 885 zeker geen miskoop!

Drivers en onder- steuning
De software is wel even lastig om onder de knie te krijgen, en ook niet echt snel, maar het doet wat het moet doen. Jammer dat er geen copy/paste mogelijkheid aanwezig is, dat had handig geweest aangezien je voor meerdere activiteiten vaak dezelfde knoppen/acties wilt hebben. Maar dat is dus vaak herhalen van wat je al gedaan had. Maar ja, dat is gelukkig (als je het meteen goed doet) maar eenmalig.

Tja, de standaard prijs is wel een smak geld, maar als je de aanbiedingen in de gaten houd dan kan je voor een heel stuk minder deze ab al in je bezit hebben.

Heb jij ook een Logitech Harmony 885 Advanced Universal Remote?

Logitech Harmony 885 via iBood gekocht voor 85. Dit is de goedkoopste die er is te vinden tot op heden. Waarschijnlijk verkopen ze er in 1 dag voldoende om deze prijs te kunnen aanbieden. Aanbieding komt eens in de 2/3 maanden voorbij.

Al met al is het toch een hoop geld voor een afstandsbediening. Echter dit is wel wat anders dan een apparaat kiezen en met de afstandbediening aan/uit of afspelen intoetsen. Met de Harmony kun je je gehele set van verschillende apparaten/merken aan elkaar hangen. DVD afspelen? 1 knop indrukken en TV gaat naar ingang DVD, versterker surround gaat aan en menu dvd komt in beeld. Inderdaad om alles goed op elkaar afgestemd te krijgen is niet eenvoudig. Veel proberen en kijken wat het effect is. Momenteel krijg ik alles wel aan en werkend, alleen de commando's buiten het normale routing is nog lastig.

Dit is dus geen apparaat voor iemand die er geen avondje (of langer) voor over heeft eea te programmeren. Heb je nu 3 of meer afstandbedieningen (ik had er 5) dan is het zowiezo een verbetering. Met name een zender via de setopbox kiezen is nu kinderspel. Voor de aanschaf moest eerst de tv aan met bijbehorende aftandsbediening, dan de Tele2 box aan met volgende ab, via menu naar de juiste zender enz enz. Allemaal verleden tijd.

Met afstandbediening kunnen ook verlichting en zonnescherm worden bediend. Dit is mij echter nog niet gelukt. Harmony kent wel de KlikAanKlikUit afstandsbediening, maar daar blijft het ook bij.

Harmony alleen aan te bevelen als:
- je het geld er voor over hebt
- doorzettingsvermogen hebt
- meer dan 2 afstandbedieningen hebt
- een pc met internet hebt
heb er ook 2 via iBood gekocht.
fantastisch apparaatje.
Helaas voegt hij niets toe aan de ab van mn Logitech Z-5500 DIGITAL.
Ik heb nu denk ik sinds een jaar een Harmony 525. Super handig ding maar ook bij mij was de installatie echt niet binnen een half uur klaar... Veel proberen en aanpassen. Voor de rest een topproduct die ik menig vrienden heb kunnen aanraden!!
Had zelf ook de AB maar heb hem weg gedaan omdat design over gebruikgemak was gekozen
Ja de AB ziet er echt mooi uit maar, de knopjes zitten te dicht bij elkaar voor lekker gebruik.

Heb nu een Harmony ONE besteld en die bevalt me en 10x beter.
Had hem 2 weeken van een vriend geleend die op vakantie was.

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 november 2008 12:48]

Mooie nette review, maar ik begrijp niet goed dat het programmeren zo lang duurde.

Ik heb sinds kort de Harmony One, en na instalatie van de software, die, zoals alle Logitech software traag is, was het voor deze RC een kwestie van aansluiten en de apparaten intikken, en de rest ging vanzelf.

Heb er gelijk 6 apparaten ingezet, meerdere volgen nog, omdat je met deze RC 15 apparaten kunt bedienen.

Alles bij elkaar ben ik iets meer dan een half uur bezig geweest, en alles werkte meteen.
Dit had ik eigenlijk niet verwacht.
Deze RC is een regelrechte aanrader, alleen de prijs is wat aan de hoge kant, maar je krijgt er wel wat voor.
Heb er €129,- voor betaald, en geen seconde spijt.