Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver Review

Joosie200 24 maart 2008, 1.605 views

Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver

Pluspunten

• Metalen behuizing
  • Gewicht, aangenaam zwaar
  • 10x zoom in een compact model
  • Goede "point&shoot" kwaliteit
  • Lekker groot LCD scherm

Minpunten

• Hoge ISO (boven 400) is waardeloos dankzij ruis
  • Geen mogelijkheid tot echte handmatige instellingen
  • Clipboard op scrollwiel is een nutteloze modus
  • Fotokwaliteit kan beter

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Ik heb de TZ3 nu ongeveer 2 maanden in bezit. In de tussentijd ben ik er op uitgegaan met de camera en dus werd het tijd voor een review.

De TZ3 (wat staat voor: Traveler Zoom red.) is een compacte fotocamera met een aardige optische zoom in huis. De metalen behuizing herbergt namelijk een 10x optische zoom, wat met digitale zoom op kan lopen tot 40x (maar zoals altijd, het is qua fotokwaliteit optische zoom boven digitale zoom). Je hebt bovendien een groothoeklens van 28 mm wat goed van pas kan komen terwijl je landschappen op de foto zet of wanneer je een groep vrienden allemaal op de foto wilt hebben. (helemaal ingezoomd is het dus: 28 x 10 = 280 mm)

Afmeting

De TZ3 is erg klein, 10,5 x 5,9 x 3,7 cm. Ik wist echt niet wat me overkwam toen ik hem uitpakte. Nu kwam ik zelf van de FZ50, eentje uit een andere categorie en aanzienlijk groter van stuk, maar toch. Wat mij meteen opviel toen ik hem vastpakte was het gewicht. Ik vind het een pluspunt dat de TZ3 zwaar is. Want zo ligt ie lekker in de hand en heb je tenminste nog het gevoel dat je wat vast houdt.

In gebruik:

Nadat ik de li-ion accu 2 uur in de oplader had zitten kon ik aan de slag. Zoomen gaat niet meer, zoals ik gewend was bij de FZ50, doormiddel van een zoomring maar met een soort van slinger die om de schietknop ligt. Je hoeft i.t.t. de FZ50 amper te wachten totdat de camera via automatische focus het beeld heeft scherpgesteld. Ook een erg fijn pluspunt, want binnen een tiende van een seconde kun je de 2de foto al nemen, bij wijze van.

Instelmogelijkheden

Via de func ofwel function knop stel je een en ander in. Zo kun je de witbalans regelen, de gevoeligheid (iso), de resolutie waarin je de foto's schiet. Je hebt twee tabjes, de eerste regelt de witbalans/iso/alles wat te maken heeft met het nemen van de uiteindelijke foto. Het tweede tabje regelt de andere dingen zoals de tijd/datum die ingesteld staan, hoelang het LCD scherm moet branden enzovoort.

Scrollwiel

Met het scrollwieltje regel je in welke stand/modus je een foto wilt schieten. De volgende standen/modussen zijn te vinden:
  • het hartje, de simpele modus
  • de play knop, om alle foto's te bekijken
  • het fototoestel met een i, de intelligent iso modus
  • het fototoestel, de normale modus
  • de tulp, de macro modus
  • het filmrolletje om films op te nemen
  • de printer, de print modus waarbij je de TZ3 kunt aansluiten op zo'n klein fotoprintertje
  • een notitieboekje, om een opmerking te noteren bij foto's
  • de scene 1 en 2, om respectievelijk 1 dan wel 2 scene's als snelkoppeling in te geven
Zoals je ziet ontbreekt een shutter of apperture priority modus. Respectievelijk: sluitertijd en diafragma modus. Nu is dit een compacte fotocamera en geen superzoom zoals mijn FZ50 was. Dat een handmatige instelling van diafragma en sluitertijd er dus niet in zit begrijp ik. Ik til er overigens ook niet zwaar aan. Als het wel 1 van jouw eisen is aan een compacte fotocamera, ga dan kijken bij 1 van de Canon's.

O.I.S. - Optical Image Stabilization

De TZ3 beschikt over image stabilization. Klik op de knop boven de aan/uit switch. Je kunt hierbij kiezen uit 3 standen: geen stabilisatie, stabilisatie stand 1, stabilisatie stand 2. De eerste stand is niet aan te raden, de tweede stand alleen wanneer je volledig ingezoomd hebt op iets omdat deze stand continue je beeld zo stil mogelijk probeert te houden en je trillingen van je hand dus tegen gaat. De derde stand is de meest effectieve, hierbij treedt de stabilisatie pas in op het moment dat je scherp stelt. Zo ben je vrijwel altijd verzekerd van een scherpe foto!

ISO & ruis

De TZ3 heeft een aantal ISO standen. Te beginnen bij 100, 200, 400, 800, 1600 en het stopt bij ISO 3200. Het punt is: die ISO standen zijn in feite niet allemaal bruikbaar. Op ISO 100 met mooi weer ben je verzekerd van weinig tot geen ruis, bij ISO 200 treedt er iets ruis op, bij ISO 400 wordt het goed zichtbaar en alles boven 400 is bij de TZ3 een regelrechte ramp. Maarja, wat wil je ook met een compacte camera. Ergens moet je op inleveren t.o.v. digitale spiegelreflex camera's. En dat is met elke compacte camera zo, de TZ3 vormt hierin dus geen uitzondering.

Je levert dus in op fotokwaliteit. Maar het voordeel wat je krijgt met de TZ3 is: klein, handzaam, 10x optische zoom in een stevige metalen behuizing die op ISO 100 nog mooie foto's weet weer te geven ook nog.

Al met al ben ik tevreden met de TZ3. Wat je krijgt is een hanzaam model in een onverwoestbaar qua uiterlijk metalen behuizing. Een model dat beeldstabilisatie aan boord heeft en over 10x optische zoom + groothoek lens beschikt. Ideaal dus voor op vakantie, hetgeen waar de TZ serie voor in het leven is geroepen. Het heet ook niet voor niets: Traveler Zoom as in to travel = reizen = vakantie. Verder is de TZ3 geschikt voor huis, tuin en keuken fotografie. Verwacht echter geen wereldwonder waarmee je superfoto's schiet onder moeilijke omstandigheden. Je zit met zo'n eisenpakket aan het verkeerde adres, ik verwijs u daarvoor graag door naar hetgeen genaamd: digitale spiegelreflex camera.

Halen als
  • Je 10x optische zoom in een redelijk compact formaat wilt
  • Je een camera zoekt die je gemakkelijk mee neemt naar buiten toe
  • Je een camera zoekt die beschikt over een groothoek lens
  • Je een no nonsense camera zoekt met stevige behuizing
Niet halen als
  • Je eist dat je handmatig diafragma en sluitertijd kunt bepalen
  • je onder moeilijke omstandigheden mooie foto's wilt hebben (bijv. concert/party fotografie)
  • je liever beschikt over een op AA batterijen lopende camera

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver?

Tot nu toe heb ik nog geen foto's gemaakt in een donkere omgeving. Ik trek er opuit wanneer het goed licht is omdat je alleen dan mooie foto's kunt schieten. Als het bewolkt weer is, is het lastig een beetje mooie foto's te maken, dus nee ik kan je geen foto tonen in een donkere omgeving.

Welke lumix heb jij dan? Ik heb hiervoor de Panasonic DMC FZ50 gehad en ook die (en dat terwijl ie in de categorie: superzoom valt. Dus tussen spiegelreflex en compact in!) was geen toestel dat mooie foto's wist te maken in donkere omgevingen. Het is sowieso lastig om met weinig licht leuke foto's te maken.
Mooie review, ik heb echter nog een vraagje.

Ik heb een ander modelletje lumix en het maken van foto's op een donkere plek is werkelijk een ramp. Heel veel foto's zijn bewogen en ook vertonen de foto's ontzettend veel ruis. Heb je misschien nog een mooi fototje gemaakt in een donkere omgeving. Het lijkt me namelijk de ideale camera maar als het net zo erg is als bij mijn huidige camera dan zoek ik nog even verder.
edit: ik heb zelf de dmc-fz6, prachtige foto's in zonlicht maar als het ook maar een beetje donker wordt is het niet meer te doen. Ik weet dat het moeilijk is om met weinig licht mooie foto's te maken maar ik vond het niks dat mijn 300 euro camera mindere foto's maakt dan een compactcamera van 150 euro.

[Reactie gewijzigd door nearo op 24 maart 2008 18:48]

In tegenstelling tot wat in de review enigszins wordt ge´mpliceerd is het verschil in ruis bij hogere iso waarden erg groot tussen verschillende merken, en is de slechte kwaliteit van de Panasonic niet alleen het gevolg van een kleine sensor. Panasonic wordt in professionele reviews over het algemeen gezien als het merk wat het meeste last van ruis heeft.
Zie ook hier.

Geen enkele compact camera haalt hierbij natuurlijk de kwaliteit van een DSLR (sensor kan ook wel een factor 7 ofzo groter zijn, afhankelijk van welke compact en welke DSLR).