MSI NX8800GTS-T2D512E-OC Review

Blaat 24 maart 2008, 1.581 views

MSI NX8800GTS-T2D512E-OC

Pluspunten

• Snel.
  • Koel.
  • Goed OC-baar.
  • Betaalbaar.

Minpunten

• Linux herkent hem niet gelijk.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemeen
Sinds enkele weken ben ik trotse bezitter van een MSI NX8800GTS 512 OC. De kaart heb ik gekocht bij de lokale PC boer voor 290,-. Dat was niet bepaald de goedkoopste die er te vinden was, maar dat kan geen kwaad. Als er een keertje iets mee mis is kan ik tenminste diezelfde dag nog terug. Kaartje aangeschaft en mee naar huis genomen. Toen ik de doos open maakte zag ik tot mijn niet zo'n grote verbazing dat de inhoud bijna precies hetzelfde was als dat van een 8800GTS 640 die ik lang geleden ook ooit eens heb gehad. Deze kaart was groter dan ik had gedacht. Tevens heeft de koeler een apart ontwerp want de fan die erop zit is schuin naar beneden het koelblok in gericht. Als het maar werkt zal ik maar zeggen. Verder vond ik in de bundel een Lord of the Rings online trial van 14 dagen en Colin Mcrae DIRT. Twee spellen waar ik neit zoveel aan heb aangezien ik 80% van mijn gametijd UT3 speel. Netjes in mijn systeem ingebouwd en aangezet. Onmiddelijk viel mij op dat de koeler een aardig hard geluid maakte als de computer net aangezet werd. Gelukkig hield hij dat maar drie seconden vol en toen hield hij zich koest. Toen kwam ik in windows terecht en begon met de nieuwste beta drivers van nvidia te downloaden. Deze drivers werkten in principe prima behalve dan dat de fan constant op 100% liep. Dan maar weer terug naar de WHQL drivers en deze werkten wel goed.

Benchies! (onder Vista x64)
De rest van mijn systeem:
-Core2Duo E6750 @ 3,6GHz
-MSI P35 Neo-F
-2Gb Kingston KVR667
-PhysX Ageia (!)

Ik heb eerst 3DMark 06 laten lopen en kwam uit op de volgende score: 13814 3dmarks!
Dit is een best aardige score onder Vista (zie screenshot onder) en zeker met een dualcore. Deze kaart heeft er geen moeite mee.

Met UT3 heb ik ook wat gebencht. Tijdens het spelen moest ik tot de conclusie komen dat de FPS stukken lager was als onder windows XP. Ik kwam uit op een gemiddelde van 72,13 FPS op WAR-Torlan. Toch is dit een prima FPS en ik ben er tevreden over.

Bioshock demo onder directX 10 was geen ander verhaal. FPS lager dan bij XP maar nog steeds constant boven de 40. Voldoet aan de verwachtingen dus.

Windows XP.
Onder windows XP liep alles ietwat soepeler. Mijn 3dmark06 score was zo'n 700 punten hoger dan onder Vista: 14587. Hier heb ik helaas geen screenshot van gemaakt. Het verschil is echter niet zo groot dat ik van plan ben terug te gaan naar XP.

Met UT3 was het verschil het grootst. Het gemiddelde op WAR-Torlan lag hier op de 96.56 FPS! Dat is 24 FPS hoger dan onder Vista. Het is algemeen bekend dat Vista en UT3 niet goed samen gaan, maar dat het zo erg was wist ik niet.

Bioshock was hetzelfde. Gemiddelde lag een stuk hoger en altijd boven de 60 FPS.

Linux Ubuntu 7.10 x64.
Het installeren onder Linux was een probleem. Omdat de g92 nog niet automatisch herkend wordt door de kernel kreeg ik met de live CD geen beeld. Het was een kwestie van de alternate CD downloaden en daarmee installeren. Toen ik dat gedaan had kreeg ik een melding van Linux (nadat hij tijdens het opstarten weer geen beeldsignaal meer gaf) dat hij in low graphics liep omdat er geen driver geinstalleerd was. Toen heb ik met Envy de laatste driver ge´nstalleerd en toen werkte alles als een zonnetje. Ik heb UT2004 demo onder linux gespeeld en ik kan niet anders zeggen dan dat het wonderlijk goed loopt: een gemiddelde van 300 fps. Iets wat ik onder windows nog niet heb gezien.

Warmte en Geluid.
Omdat de core op 65 nm is gebakken is het niet zo'n stroomvreter als de rest van de 8800 serie (op de GT na). Zijn warmteproductie lag daarom ook niet zo hoog: ik heb hem niet boven de 66 graden uit zien komen, en dat is heel netjes. Wat betreft het geluid ben ik ook zeer tevreden, hij is boven mijn 120mm casefans niet uit te horen (behalve dan tijdens het opstarten). Ook niet in 3d modus was er geen geluidje te bekennen. Top dus!

Overclocken.
Verder heb ik deze kaart tot 750/2000/2100 getilt onder windows Vista (zie screenshot). Verder wilde ik niet gaan want het ging er alleen maar om hoever de score omhoog ging. De score ging er 600 punten op vooruit met een bescheiden overclock. Dat is best aardig en ik denk dat de kaart nog veel verder kan. Ik zou alleen oppassen met het geheugen. Het is natuurlijk maar DDR3 en dat wil niet zo graag boven de 2000MHz lopen. Ik weet niet of deze kaarten hetzelfde probleem hebben als de GT's bij deze snelheden dus ik laat hem lekker op stock lopen.

Conclusie.
Wat mij betreft heb ik mijn ideale kaart gevonden. De kaart presteert naar behoren en voldoet aan mijn eisen. Het heeft dan ook wel een aardige duit gekost maar de prijs/kwaliteit verhouding vind ik acceptabel ivm de Ultra. Tevens heb ik ook veel goede ervaringen met kaarten van MSI en deze kaart is weer een zoveelste voorbeeld ervan. Top dus, ze mogen die 8800Ultra afschaffen!

• Core 2 Duo E6750 @ 3,6 GHz
  • MSI P35 Neo-F
  • 2x 1GB Kingston KVR667
  • PhysX Ageia
  • 250GB Hitachi
  • Windows XP

Heb jij ook een MSI NX8800GTS-T2D512E-OC?

Reviews door de redactie

Ehm, er was een foutje ingeslopen. Ik heb de GT en niet de GTS.
Blunder van jewelste.Glad overheen gelezen,ik wordt echt oud. Lol.

Ps: Als ik zei: Crysis alles op high, dan bedoel ik toch zeker wel dat het vlekkeloos draait.
Geen enkele stotter gezien. That was my point.
Hoef ik toch geen framerates voor bij te halen, vind U ook niet? Wil FRAPS wel voor U mee laten draaien hoor. :D.

[Reactie gewijzigd door Trans1963 op 24 maart 2008 22:18]

Lol iedereen kan Crysis @ 1680x1050 op high spelen. Belangrijker is welke framerates je haalt ;)
Beetje loze opmerking vind je niet? :P Je kan crysis niet op 1680x1050 spelen als je maar 2 fps hebt ofwel? :D
Haha, sommige mensen hebben rare definities van spelen..
Nuja beetje foute woordkeuze van mij want hij zei
Crysis ---> 1680x1050 ---> alles op high.

wat kan betekenen dat crysis standaard alles op high zette :)