Cooler Master NotePal U3 Zilver Review

SVDW91 6 januari 2013, 431 views

Cooler Master NotePal U3 Zilver

Pluspunten

• Koelt goed
  • Positioneerbare ventilatoren
  • USB hub in USB-aansluiting
  • Goede prijs/kwaliteit

Minpunten

• Lichte doorbuiging bij zwaardere laptops

Hierbij mijn korte test van de zwarte versie van de Cooler Master NotePal U3 koeler.
In mijn review worden de bouwkwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en temperatuurmetingen besproken.

Gebruikte hardware en software

- Laptop: ASUS N56VZ
- Monitorsoftware: SpeedFan & CPUID HWMonitor

In de doos:

- NotePal U3 koeler
- 3 verplaatsbare ventilatoren met snelheidsregelaar
- Veiligheidsriem, om je laptop aan de binnenkant van de koeler op zijn plaats te houden

Bouwkwaliteit

De NotePal U3 koeler is vervaardigd uit zwart of zilverkleurig geperforeerd aluminium met rubberen accenten.

De koeler op zich is redelijk stevig, maar aangezien ik al een lichte doorbuiging merkte bij mijn 15,4" laptop, zou dit wel eens problematisch kunnen zijn voor grotere en/of zwaardere laptops.

De 3 ventilatoren zijn verbonden met elkaar en met een plastic clip, welke een ingebouwde draaipotentiometer heeft om het toerental van de ventilatoren te regelen. De ventilatoren zijn stevig en robuust en de kabelverbindingen zijn verzorgd.

Gebruiksvriendelijkheid

De notebookkoeler is snel uitgepakt en de ventilatoren zijn snel geïnstalleerd door middel van een eenvoudig kliksysteem. Eenmaal in gebruik, zorgen de rubberen voetjes bovenaan de koeler dat je laptop op je plaats blijft staan en de koeler op zich wordt op zijn plaats gehouden door een rubberen strook onderaan de koeler.

Het positioneren van de koelers kan op eender welke hoogte, afhankelijk van welke plek aan de onderkant van de laptop meer koeling vereist. De plastic clip wordt op ongeveer dezelfde hoogte van de koelers geplaatst en is eenvoudig te herpositioneren.

Een positief punt is de aansluiting van de koeler. Je sluit de koeler aan op een vrije USB poort via een USB-stekker, die ook fungeert als USB hub. Zo verlies je dus geen USB poort :)

Temperatuurmetingen

Om de efficiëntie van de koeler te testen, heb ik enkele temperatuurmetingen uitgevoerd met de programma's SpeedFan en CPUID HWMonitor. Beide programma's toonden gelijklopende temperaturen.

In eerste instantie werd de temperatuur van de laptop in idle gemeten:

.................................................................... CPU ........... GPU ........... HDD
op tafel geplaatst .......................................... 53 șC .......... 50 șC ......... 38 șC
op koeler zonder actieve fans ......................... 50 șC .......... 48 șC ......... 36 șC
op koeler met fans op laagste snelheid ........... 49 șC .......... 46 șC ......... 36 șC
op koeler met fans op hoogste snelheid .......... 48 ș C .......... 45 șC ......... 36 șC

Daarna werden de temperaturen gemeten bij volle belasting (tijdens een game sessie):

op tafel geplaatst .......................................... 76 șC .......... 74 șC ......... 36 șC
op koeler zonder actieve fans ......................... 74 șC .......... 74 șC ......... 36 șC
op koeler met fans op laagste snelheid ........... 74 șC .......... 72 șC ......... 36 șC
op koeler met fans op hoogste snelheid .......... 72 ș C .......... 71 șC ......... 36 șC

We kunnen besluiten dat de koeling van de CPU en GPU veel beter is met de koeler.

De NotePal U3 koeler is echt een meerwaarde om je laptop koeler te houden bij zware taken.
Daarbij is het aanpassen van de positie van de ventilatoren en de plastic clip een groot pluspunt.
Ook de ingebouwde USB hub in de USB-stekker is handig, zo verlies je geen USB-poorten.

Verder kan ik besluiten dat de gebruikte materialen stevig genoeg zijn voor het gebruik van de meeste laptops.

Tot slot is de Cooler Master NotePal U3 een goede koeler voor een redelijke prijs.

Heb jij ook een Cooler Master NotePal U3 Zilver?

een kleine tip
de temperaturen kunnen nog lager als je de hot-spots vind op de laptop
meestal kan je deze incalculeren door een disasembely vid te kijken
*update*

aangezien ik niet meer op school zit gebruik ik nu 6 fans op 1 coolstand

het koelvermogen is enorm gestegen (20 graden bij intensief gebruik) (zonder fans aan laptop 90C met fans 70C) (maar dan gebruik ik wel een externe usb laad adapter) (dit doe ik vooral om te voorkomen dat mijn laptop porten (allemaal usb3.0) worden overbelast als ik er dan ook een externe 2.5" HDD aankoppel)

als je dit doet raad ik aan om een 3 port 3.1A adapter te gebruiken met een aanuit schakelaar direct bij de adapter. de reden dat je 3 porten moet nemen is dat dan elke port 1A geeft waarvan er 0,5-0,7 gebruikt word hierdoor slijt de adapter veel minder

zet er wel een usb-doctor bij zodat je het voltage eventueel in de gaten kan houden.

ik merk weinig van een verbuiging maar dan rest mijn laptop ook op te bovenste rubbers.
je hoort wel een beetje lawaai. maar met goede oortjes heb je hier geen last van.