Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 Pro 256GB Review

ANdrode 6 januari 2013, 1.276 views

Samsung 840 Pro 256GB

Pluspunten

• consistente performance
  • snel (zelfs op SATA 300)

Minpunten

• De standaard schroefjes van mijn Antec kast pasten niet in de schroefgaten van de SSD
  • Iets duurder dan SSD's in zelfde marktsegment (Intel 520)

Als vervanging van mijn Intel Postville G2 160GB SSD zocht ik een nieuwe SSD.

Ik zocht een SSD die goed in een desktop werkt en eventueel ook in Linux als harde schijf cache (mbv flashcache) gebruikt kan worden. De belasting van mijn thuis server is vrij zwaar omdat hij meerdere VM's draait en gemiddeld ongeveer 2MB/s schrijft aan semi-random IO's.

Een andere SSD (Vertex 4 128GB) kon de belasting van flashcache niet goed aan – na een tijdje stortte hij in tot 30MB/s en hoge latency. Waarschijnlijk komt dit doordat de SSD in storage mode gaat werken ipv performance mode.

Dit was voor mij de reden om een SSD te zoeken die geschikter is voor zwaar gebruik, met een verwachtte schrijfbelasting van 40-80TB per jaar. Na het vergelijken van benchmarks (vooral Anandtech en Storagereview voor onderzoek bij hogere que depths) kwam de 840 Pro bij mij als meest geschikte kandidaat naar voren, met de Intel 520 op de tweede plaats.

In de praktijk heeft de 840 Pro bij mij bij gebruik op een SATA 300 controller erg consistente performance die niet instort als je hem vol schrijft. Over de lange termijn kan ik nog niets zeggen – maar langere perioden van hogere latency door bijvoorbeeld garbage collection heb ik nog niet gezien.

Heb jij ook een Samsung 840 Pro 256GB?

Meer advertenties