Arctic Accelero S1 Review

MuisM4t 23 maart 2008, 1.192 views

Arctic Accelero S1

Pluspunten

• Passief (stil)
  • koelvermogen
  • mogelijkheid tot extra fan

Minpunten

• Vastzetten plastic clipjes bij installatie.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Op mijn PEAK 3870 werd standaard een Zalman look-a-like koeler geinstalleerd. Deze koeler koelt erg goed, maar de geluidsproductie is wat minder. Omdat het geluid dat deze koeler maakt me na verloop van tijd ging irriteren ging ik op zoek naar een andere koeler. Ik koos voor de Accelero S1 omdat deze passief koelt en daarmee ook nog eens temperaturen van sommige actieve koelers evenaart of verbetert. De prijs was ook een belangrijke factor, de Arctic Accelero S1 is erg scherp geprijsd ten opzichte van zijn componenten. Momenteel is 'ie al te krijgen voor ¤15.

De koeler komt in een degelijke plastic verpakking. Meegeleverd zijn :
-Ramsinks (8 stuks)
-De Koeler zelf, met wat koelpasta erop.
-Flinke sink voor voltage regulators
-PCI afdek ding bracket , maar dan eentje waar wat meer lucht doorheen kan.
-Handleiding
-Bevestigingsschroefjes

Kortom: voldoende accesoires meegeleverd.
Een Turbo module is los te koop , of je moet erg zelf gewoon een fan onder hangen.

Koelvermogen:
De vorige koeler die op mijn videokaart zat, de Zalman look-a-like koeler presteerde erg goed. Ik haalde daar maximaal 45 graden Celcius mee.
Na een uur gamen (Cod4) haal ik met de Accelero S1 maximaal 45 graden Celcius. Idle doet 'ie 30 graden.

Ik heb nog niet gekeken wat het doet als ik er een extra 120 mm fan onder hang, maar ik denk dat de temperaturen dan nóg beter dan dit worden. Voor mij is dat nog niet nodig, de kaart loopt toch op stock. Met deze temperaturen gebruik ik hem wel passief :+ .

Ik moet er wel bij vertellen dat er 3 120mm Nexus fans in mijn kast (Antec Sonata III) hangen. 1 intakke , 1 outtake en 1 in de processorkoeler (Tuniq Tower 120). Er is dus wel een flinke airflow.

Mijn processor wordt wel wat warmer nu, omdat de Accelero S1 passief koelt komt er natuurlijk meer warme lucht in mijn kast en kan de processor(koeler) zijn warmte minder goed kwijt aan de lucht.

Geluidsproductie
Hier kan ik erg kort over zijn: dit is een pasieve koeler. Mijn videokaart is nu onhoorbaar. Hiervoor een 10 , zeker gezien de koelprestaties die het ding levert.

Installatie- gemak
De heatsinks die bijgeleverd waren heb ik schoongemaakt en er Zalman Thermal Adhesive opgedaan. Dit heb ik gedaan omdat ik wisselende ervaringen met de standaard plak op de heatsinks had was tegengekomen. Ze zitten nu muurvast :+ .

Ik heb i.p.v. de standaard koelpasta Cooler Master koelpasta van de lokale computerboer gebruikt.

Ik vind dat het bevestigingssysteem van de zogenaamde T en L clipjes, die aan de rand van de kaart en het koelblok moeten worden vastgemaakt , niet zo goed is doordacht. Ze moeten flink tegen elkaar worden geduwd voordat ze in elkaar grijpen. Juist die kracht uitoefenen is lastig, want je kan de kaart niet zomaar op tafel leggen, want dan springt het onderste clipje er weer af bij te veel kracht.

Uiteindelijk heb ik ze toch erop gekregen, nu zit het muur en muurvast.

Op bovenstaand puntje na, dit kostte me wat irritatie en moeite, ging het installeren erg gemakkelijk.

Compatibiliteit
Met de introductie van revision 2 zijn flink wat koelers aan de lijst toegevoegd.

De koeler is op nagenoeg alle videokaarten van dit moment te installeren, alleen zal er bij sommige heethoofden een extra fan op moeten, omdat 'ie anders niet goed genoeg koelt.

Modbaarheid
Niet geprobeerd.
Je kunt er wel een extra fan onder hangen, voor nóg betere prestaties dan dit.

De prijs is zeer goed t.o.v. de koelers van andere merken zoals Zalmann. Prijzen van andere merken zijn soms drie keer zo hoog.

Overigens oogt het product totaal niet goedkoop of gammel, materiaalgebruik is ook goed.

Heb jij ook een Arctic Accelero S1?

Om die plastic L en T clips vast te krijgen, kun je deze met een schroevedraaier aan de onderkant omhoog drukken en de bovenkant naar beneden met je vinger. Klikt zo in elkaar zonder kracht uit te oefenen. :) Zo voorkom je dat je kracht uitoefent op de kaart of koeler.

Ik vind de temperatuur echt extreem goed. Ik haal stressed 53 graden met een 120mm koeler. Dat is zeker het verschil tussen een HD3870 en een 8800GT ?

Verder nette review. Ik ben ook zeer positief over deze koeler. Prijs/kwaliteit is super!
Misschien een iets betere weergave van de temperatuurdaling (die eigenlijk gelijk gebleven is)

Review leest lekker weg, foto's zijn helaas wel iets aan de onscherpe kant.
en welke cpukoeling heb jij in je kast hangen, wat een groot ding
De koeler is op nagenoeg alle koelers van dit moment te installeren,
volgens mij klopt die zin niet helemaal ;)
Heb de foto's met mn mobiel gemaakt, cpukoeler is een Tuniq Tower 120.

Foutje is aangepast, zal eens kijken naar die temperaturen.