Specificaties 15,4" (1280x800), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus M51SN-AP018C Review

ThomasAH 24 juni 2008, laatste update op 23 november 2009, 2.231 views

Asus M51SN-AP018C

Pluspunten

• . Heerlijk snel systeem
  • . Toetsenbord incl. numpad
  • . Vrijwel geruisloos (HD activiteit meegerekent)

Minpunten

• . Mysterieuze HD activiteit (mogelijk Vista)
  • . Regelmatig hoge pieptoon hoorbaar (CPU-whining/transistoren?)
  • . Bouwkwaliteit twijfelachtig - laat te wensen over (zie kopje 'Bouw')

Persoonlijke achtergrond en motivatie

Laat ik deze review beginnen door even te laten weten 'where I'm coming from', zodat mijn definities van 'snel' en 'mooi' in deze review accurater te interpreteren zijn. Skip dit hoofdstukje als je direct meer wil weten over het systeem.

Mijn vorige systeem was een AMD Athlon XP 2100+ met een gig werkgeheugen en een GeForce 4 Ti 4200 64mb videokaart. Ik kon daar goed mijn ding op doen maar recentelijk voelde ik de drang tot gamen (schijnbaar spontaan) weer aanwakkeren. Daarnaast had ik voor school een laptop nodig die vrij zware applicaties moest kunnen draaien (van Photoshop tot ArcGIS). De laptop moest mobiel zijn, dus mocht eigenlijk niet groter zijn dan 15". Op accuduur lette ik niet, want ik heb eigenlijk overal wel beschikking over netstroom.

Na een lange zoektocht (2 3 weken reviews van laptops lezen, prijzen vergelijken en mezelf weer up-to-date maken met de huidige stand van zaken op hardwarematig gebied) kwam ik uit op de Dell XPS M1530, die ik dan ook bestelde. Na 4 weken wachten en het maar verlengen van de deadline door Dell besloot ik te annuleren. Deze Asus was, hoewel ietsje duurder, de tweede keuze. Ik ontving hem binnen 2 dagen na bestelling bij PCMegaStore.nl voor het bedrag van 1199,-. Hij is sinds 22 februari in mijn bezit.

Out of the box

De laptop wordt geleverd in een simpele kartonnen doos met een grijze opdruk. De boos bevat:
  • De laptop,
  • De bijbehorende 6-cells accu,
  • Een (3-pins, dus geaarde) adapter,
  • Een heuptas,
  • Een goedkoop aanvoelende optische muis (die echter prima werkt, al gebruik ik hem niet),
  • Een beschermdoekje voor tussen het keyboard en het scherm wanneer de laptop dichtgeklapt is,
  • Twee schoonmaakdoekjes (een voor de laptop zelf en een voor het TFT-scherm)
  • Een verloopstekkertje waarvan ik het nut nog moet identificeren ;)
  • Asus 'Recovery' software op DVD(formatteert het systeem opnieuw met Windows Vista en een aantal applicaties van Asus zelf - geen bloatware)
  • Een Asus driver DVD
  • Nero Express Essentials OEM
Een vrij standaard pakket aan bijgeleverde materialen, dus.

Systeemspecificaties

Hier nog even een compleet overzicht van de systeemspecificaties (iets uitgebreider beschreven dan elders en met links naar de verschillende onderdelen):Interfaces
  • Realtek 2.1 Channels Audio - (3.5mm phono in- en uitgang, S/PDIF)
  • 4x USB 2.0, 1x mini-FireWire
  • Atheros 1GBit Ethernet, Intel 4965AGN WiFi, Bluetooth 2.0, Motorola 56k6 Speakermodem
  • 1x VGA, 1x DVI, 1x S-Video
  • 8 in 1 cardreader (MMC, SD, Mini-SD, XD, Memory Stick, MS Pro/Duo/Pro-Duo)
  • ExpressCard-slot
  • QWERTY-toetsenbord met numeriek gedeelte en 5 'media'-keys
  • Extra's: Fingerprint reader, 1.3MP ingebouwde webcam (180 graden draaibaar)
De Asus M51Sn-AP018C bevat de Intel Core 2 Duo T9300 "Penryn" processor die op 2,5GHz werkt op het Santa Rosa platform van Intel. Alleen zijn grotere broer, de T9500 (2,6GHz), kan qua snelheid van deze cpu winnen.

Opvallend in deze laptop is de GeForce 9500M GS, die qua specificaties exact overeenkomt met de 8600M GT. De versie in deze laptop heeft beschikking over 512MB DDR2 dedicated geheugen. Daarnaast is het volledige numpad ook opvallend te noemen op een laptop van 15 inch, al zien we dat tegenwoordig steeds vaker.

Jammer aan deze laptop is dat hij, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de XPS M1530 en andere vergelijkbare laptops, niet beschikt over HDMI. Ook de lage maximale resolutie (1280 * 800) zal waarschijnlijk veel mensen tegen de borst stoten. Aangezien ik op mijn vorige pc altijd werkte op een resolutie van 1280 * 1024 (op een 19 inch CRT scherm) stoort dit mij persoonlijk niet. Daarnaast vermoed ik dat de GeForce 9500 nauwelijks krachtig genoeg zou zijn om spellen op hogere resoluties vloeiend te kunnen draaien.

Vormgeving

De laptop heeft een vrij simpel uiterlijk met een reflectieve klep, waar zich een soort golfpatroon op bevind. De klep is zwart en door zijn glanzende materiaal ook erg vingerafdrukgevoelig. De afdrukken van vette vingers zijn bijna niet te voorkomen, en ik gaf na een tijdje (lees: 2 weken) het ijverig schoonmaken van de laptop ook maar op.

De laptop moet opengemaakt worden door het indrukken van een knop.

Verder heeft hij vijf media toetsen die boven het toetsenbord zitten. Het betreffen hier knoppen om (v.l.n.r.):
  • de meegeleverde 'Media Direct' software te starten
  • tussen de verschillende "laptop-snelheden" te schakelen (d.m.v. meegeleverde "Asus Power4Gear Extreme" software)
  • het touchpad aan of uit te schakelen
  • tussen verschillende kleurschema's te schakelen (d.m.v. de meegeleverde "Asus Splendid" software)
  • je naar Asus.com te surfen
Rechts van deze media toetsen bevind zich de aan- en uit knop. De 'lock'-LEDjes voor num-, caps- en scroll-lock zijn hier samen met het HDD-activiteit LEDje boven geplaatst. Al deze knoppen en lichtjes zijn geplaatst in een soort gaas-raster dat zich boven het toetsenbord bevind. Onder dit gaas zijn de speakertjes geplaatst. Hoewel het gaasje mooi past in de simpele vormgeving van de laptop lijkt het erop dat stof en ander vuil wel door het gaasje gedrukt kunnen worden of er in blijft hangen, wat er voor kan zorgen dat de laptop permanent smerig (stoffig) is.

Een ander stofgevoelig deel van de laptop is de touch-pad, waar simpelweg randjes omheenzitten waar stof tussen komt te zitten dat daar weer erg moeilijk weg te krijgen is.

De laatste bijzonderheid is de 180 graden draaibare webcam die boven het scherm gemonteerd zit.

Bouw

Het exterieur van de laptop bestaat volledig uit zwarte / grijze kunststof die enigzins buigbaar aanvoelt. Wanneer de laptop open staat is het scherm voornamelijk makkelijk heen en weer te buigen en voelt niet heel solide aan, wat echter geen ramp is. Wat wel erg vervelend is, is dat het scherm ook wanneer de laptop is dichtgeklapt ingedrukt kan worden. Wanneer deze dus in een tas met andere spullen gestopt wordt kan het LCD tegen het toetsenbord worden gedrukt, wat afdrukken in het LCD veroorzaakt. Ik heb voor het vervoeren van deze laptop uitsluitend de bijgeleverde heuptas gebruikt (en daarin geen rare dingen gestopt afgezien van de laptop zelf en wat CDRoms/DVDs, heel sporadisch mijn externe HD) maar ik zie nu al afdrukken in mijn scherm.

Ook de laptop zelf is enigzins buigbaar, maar dit heeft verder geen nadelige effecten. De knoppen van zowel het toetsenbord, de media toetsen en het touchpad lijken van stevig materiaal te zijn en klikken/typen lekker en niet stroef.

Note:
Zoals ik schreef bezit ik de laptop vanaf begin februari. n week na aanschaf begaf de Seagate harde schijf het tot mijn grote schrik - een bikkelharde crash. Gelukkig heeft de laptop standaard 2 jaar fabrieksgarantie (want ik had nog geen verzekering) en heeft Asus hem opgehaald. Exact 1 week daarna werd hij volledig gerepareerd teruggebracht en dat is in mijn ogen redelijk vlotte service, ik was tevreden. Sindsdien heb ik dan ook absoluut geen problemen meer gehad met de schijf.

Ongeveer 2 weken geleden merkte ik op dat het 'beschermingskapje' van 1 van de 2 bevestigingspunten van het scherm los kwam te zitten, wat de onderliggende electronica blootlegt. Het kapje is nog vast te klikken maar schiet nu wel steeds los. Ook dit kapje is van kunststof en is schijnbaar redelijk kwetsbaar. Ik moet Asus hier nog voor bellen, maar betwijfel of ze zoiets vergoeden. Dit zullen ze wel onder 'gebruiksslijtage' of iets dergelijks laten vallen.

Het heeft wellicht weinig met de laptop te maken, maar ik wilde het toch even melden:
Ook de bijgeleverde heuptas is stukgegaan: de stof bij 1 van de 2 bevestigingen van de schouderriem is losgescheurd.

Gebruik

Algemeen

De laptop is in zijn gebruik kortweg heerlijk. Windows Vista HP wordt standaard meegeleverd en deze draait (nogsteeds, dus na 4 maanden gebruik) als een trein. Ik doe softwarematig niet al te voorzichtig met de Asus, hij heeft al aan veel uiteenlopende softwarepakketen moeten geloven: van Office 2007 naar het Adobe CS 3 pakket, tot 3D modelleer applicaties en het ESRI ArcGIS pakket. Alles draait vlot en de T9300 lijkt de berekeningen gapend te doen. Op dit vlak niets dan loof voor de snelheid en stabiliteit!

Het enige vreemde dat ik tot nu toe heb gemerkt aan de laptop is de spontane harde schijf activiteit die soms plaatsvind. De schijf lijkt dan op vol vermogen van alles te doen. Niet dat dit verder veel overlast oplevert, de schijf is stil en Windows lijkt er niet trager door te worden.

Accuduur

De M51Sn wordt standaard geleverd met een 6-cells accu. Om maximale tijd uit de accu te persen zet ik de laptop wanneer deze niet aan de adapter hangt standaard op Energiebesparende modus. Windows beloofd dat dit zo'n 2 uur tijd oplevert en dat lijkt te kloppen... althans, wanneer je braaf gaat zitten tekstverwerken met je brightness gedimt naar zo'n 15%. Om te testen wat er gebeurd als je het daar niet bij laat heb ik in de trein een half uurtje Warcraft 3 geprobeerd wat vervolgens nog een uur tijd over laat: 'braaf' gamen (W3 is niet de meest arbeidsintensieve game van het moment) slurpt de accu dus twee keer zo snel leeg. Zware games (zoals UT3) heb ik nog niet durven proberen zonder accu... ;)

Conclusie: mensen die veel onderweg zijn en hun batterij lange tijd zonder netstroom willen gebruiken kunnen beter een laptop zonder dedicated videokaart kopen of beter meteen een 9-cells accu bijbestellen.

Geluidsproductie

Vooraf even ter referentie: ik zit altijd in een vrij stille kamer. Als ik alleen thuis ben en geen muziek luister komt het enige geluid in de kamer vaak van de koeler van mijn externe HD, die op de grond staat.

De laptop is heerlijk stil: zoals ook hieronder onder het kopje 'Benchmarks' vermeldt slaat de koeling alleen aan als dat nodig is: tijdens gamen of het uitvoeren van langdurige zware berekeningen en zelfs dan is deze niet erg luidruchtig.

Wel heeft de laptop last van het regelmatig afgeven van een hoge pieptoon. Na even te hebben gegoogled naar mogelijke oorzaken kwam ik uit op twee verklaringen: Intel CPU's kunnen last hebben van 'CPU-whining', of het zouden transistoren op het moederbord kunnen zijn. Welke van de twee het is weet ik niet.

De harde schijf is ook heerlijk stil, vaak merk ik alleen dat hij zijn werk doet door het oplichten van het 'HD-activiteit' LEDje.

De letterlijke geluidsproductie zoals deze bedoeld is - namelijk door middel van de laptopspeakertjes - is matig en vergelijkbaar met andere laptops. Blikkerig geluid met nauwelijks lage tonen. Geen extra reden om deze laptop aan te schaffen dus.

LCD scherm

Dit is misschien wel een van de beste LCD schermen die ik op een laptop heb gezien. Er is nauwelijks sprake van het welbekende backlight bleeding, wat de belichting van het scherm bijna compleet gelijkmatig maakt. De kleurweergave en de helderheid zijn ook van geweldige kwaliteit.

Helaas is de inkijkhoek van het scherm niet erg groot, maar alsnog zeker zo groot als die van de laptops waar ik die van mij mee vergeleken heb. De effecten van het schuin inkijken zijn ook minimaal: alleen van bovenaf kijken geeft (in een grote hoek) een negatief beeld, van elke andere richting dan bovenaf lijkt het beeld alleen donkerder te worden naarmate de hoek groter wordt.

Ik weet niet hoeveel ms vertragingstijd de laptop heeft, maar ik moet zeggen dat ik (qua beeldvertraging ;)) geen verschil merk tussen mijn 19" CRT scherm en deze 15" TFT. Gamen bijvoorbeeld op deze laptop is echt heel erg goed te doen - ook games die snelle bewegingen weergeven zoals 3D shooters.

Keyboard

Het toetsenbord tikt uitermate fijn, maar zoals ik aangaf is dit mijn eerste laptop dus referentiemateriaal heb ik in dat opzicht jammer genoeg niet. Ik kan het alleen vergelijken met mijn oude Logitech Internet Navigator keyboard, en daar doet het laptoptoetsenbord zeker niet voor onder!

Touchpad

Het touchpad is van enigzins apart materiaal, iets dat ik nog niet eerder had gezien bij laptops. In plaats van het ietwat ruwe materiaal dat normaal is voor touchpad bestaat deze uit een glad oppervlak dat hetzelfde is als het omringende materiaal waar de polsen op steunen. Hoewel het materiaal glad is, zorgt de vettigheid van vingers voor een stroeve beweging, wat in mijn ogen niet minder, maar ook niet persee beter is dan de 'ruwere' touchpads. Het doet gewoon zijn werk, en dat is de mousepointer op ietwat knullige manier bewegen. Mensen die met precisie hun pointer moeten bewegen kunnen natuurlijk beter een losse muis kopen.

Connectiviteit

Op draadloos vlak kan ik kort zijn: de wireless Intel 4965AGN module in deze laptop werkt perfect. Tot nu toe heb ik nog nooit last gehad van uitvallende of haperende verbindingen, terwijl mensen met laptops om mij heen dat bijvoorbeeld op dat moment wel hadden.
Ook de bluetooth module doet zijn werk, al is dat natuurlijk traag (getest door foto overdracht tussen mobiele telefoon en laptop).

De USB poorten doen hun werk ook erg netjes: Windows Vista Explorer meet tijdens bestandsoverdracht (van grote bestanden welliswaar) tussen mijn laptop en externe HD standaard een snelheid tussen de 25 en 30 megabyte/sec.

De TV-out via de S-Video uitgang gebruik ik regelmatig om filmpjes te kijken op mijn (oude CRT) TV en dit werkte probleemloos. Geen raar gedoe met alleen zwart-wit output of andere afwijkende problemen.

DVD-speler/brander

De Samsung DVD-speler/brander wekt ook een beetje twijfelachtige gevoelens op; hij lijkt erg slecht met sommige DVD's om te kunnen gaan. Ik heb nu al twee keer met orignele DVD's ervaren (Unreal Tournament 3 en LOTR - Battle for Middle Earth 2) dat de DVD-speler weigerde de DVD te lezen. Het proberen te benaderen van de DVD-speler in Windows Verkenner resulteerde na enkele minuten non-activiteit zelfs in een vastloper. De DVD zit vervolgens ook vast in de speler, die de DVD er niet meer uit wil gooien. Alleen een reboot lost dit probleem op; erg frustrerend!

Ik heb nu een aantal keer CD's/DVD's gebrand (met het bijgeleverde Nero Express Essentials) en gelukkig ging dit helemaal vlekkeloos.

Benchmarks

3D Mark 2006

Het leek me ook wel aardig om voor de volledigheid 3DMark06 over de laptop te laten walsen. Ik heb de standaard settings gebruikt en alle beschikbare testen gedraait. Tijdens de test gebruikte ik de modded NVidia ForceWare 169.09 drivers van www.laptopvideo2go.com en was de videokaart niet overclockt. Ondertussen draaiden Kaspersky 7.0 AV, Windows Live Messenger, Daemon Tools en de Winamp Agent op de achtergrond, samen met de standaard Windows Vista HP meuk.

1024 * 640: 4646 3DMarks
1024 * 768: 4328 3DMarks
1280 * 800: 3877 3DMarks

In mijn ogen en nette score, ik was in ieder geval aangenaamd verrast! De meeste games speel ik sowieso op 1024 * 640 of 1024 * 768, omdat de details dan net een stapje hoger kunnen worden gezet.

Fraps 2.9.4

Met dezelfde applicaties als bovengenoemd in de achtergrond heb ik ook Fraps gedraait om een accurate framerate vast te kunnen leggen. Ik ben pas in-game begonnen met het benchmarken van de FPS, dus voorstukjes, filmpjes en menu's zijn niet meegenomen. Let op: ALLE spellen zijn gespeeld zonder AA of AF!

De volgende spellen presteerden als volgt (afwijkende settings in bold):

Colin McRae's DiRT - 1024 * 768 @ Highest Settings

Unreal Tournament 2004 - 1024 * 768 @ Highest Settings
Min - Max - Avg. FPS: 0 - 215 - 121,6

Unreal Tournament 3 - 1024 * 640 @ Highest Settings
Min - Max - Avg. FPS: 0 - 61 - 42,3

Uiteraard slaat de koeling na het starten van bovengenoemde games na een paar minuten maximaal aan en dat blijft tijdens het spelen ook bijna permanent zo. Nadat het spelletje is afgesloten stopt hij ook vrij snel weer met koelen (na een paar minuten, max).

Conclusie in dit opzicht is dat ook nieuwe games op deze laptop zeker speelbaar zijn. De hardcore gamer heeft in feite niets te zoeken bij deze laptop en kan beter kijken naar de Alienware range laptops. Voor de 'casual' gamer die niet minstens 60fps+ van zijn games eist zal deze laptop, zeker voorlopig, voldoende kracht bieden.

HD Tune 2.55

Deze laptop bevat, zoals al eerder genoemd, de Seagate Momentus 250GB 5400.4 rpm harde schijf. Een benchmark met HD Tune 2.55 gaf de volgende resultaten:
  • Transfer rate Minumum: 21,8 MB/sec
  • Transfer rate Maximum: 61,7 MB/sec
  • Transfer rate Avarage: 48,3 MB/sec
  • Access Time: 16,2 ms
  • Burst Rate: 93,3 MB/sec
  • CPU Usage: 3,6%
Een score die, na enige vergelijking, gemiddeld is voor een 5400rpm laptop harde schijf van dit formaat. Zoals hier te zien is liggen de transfer rates van de 250GB een stuk hoger dan die van de 160GB (48,3 t.o.v. 32,7 MB/sec), maar ik vermoed dat dit valt toe te schrijven aan de hogere clusterdichtheid van de harde schijf. De Access Time, Burst Rate en CPU Usage zijn nagenoeg hetzelfde.

Voor een laptop die 1200 euro heeft gekost roept de M51SN gemengde gevoelens op.

Softwarematig levert de laptop de prestaties die ik verwacht had van een systeem met deze specificaties - misschien zelfs nog wel meer dan dat ik verwachtte. Windows Vista HP draait zoals hij bedoeld was, ook met alle visuele effecten aan. Het gebruik van 'zware' software (denk aan Adobe Photoshop, AutoDesk Maya of ESRI ArcGIS) en games leverde deze laptop geen problemen op. Simpelweg een laptop die functioneert op een manier zoals een computer hoort te functioneren: een betrouwbaar stuk gereedschap (op de DVD-speler na!), en zelfs nog meer. Gamen bijvoorbeeld is erg goed te doen voor de gamers onder ons die niet verwachten iedere game op 'Ultra High' settings te kunnen spelen.

De bouw/hardware van is helaas niet zo rooskleurig: met een harde schijf die al na de eerste week crashte, een DVD-speler die niet alle DVD's lijkt te slikken, een los zittend kapje van de beeldschermbevestiging en een over het algemeen niet erg stevig aanvoelend exterieur laat dit nog te wensen over.

Al met al een erg goede poging van Asus om ergens tussen 'mainstream' en 'gaming' laptops te gaan zitten met de M51SN-AP018C. Ik becijfer de laptop met een 8.

Voor meer afbeelding, check de officiele site van Asus hier.

Heb jij ook een Asus M51SN-AP018C?

Een beetje een raadsel voor mij :? Schrijf je zo een fraaie review, krijg je geen commentaar en nauwelijks bezoek (maar gelukkig wel 5 sterren :*) ). Je verdient beter als je zo een review hebt geproduceerd. Ik zou wel eens willen weten waar dit nou aan ligt. Laptops worden over het algemeen toch wel redelijk vaak bekeken.

on-topic
Ervaring met 2 exemplaren, sinds februari 2008
Bedoel je als tweede exemplaar degene die van RMA is teruggekomen? Weet je dan zeker dat je een ander exemplaar hebt gekregen? Ik snap niet dat ze niet gelijk gewoon de HDD hebben vervangen, of lag het volgens ASUS aan de laptop dat de schijf crashte?

De specs van het apparaat zijn indrukwekkend, alleen het scherm blijft achter (zoals je zelf aan aangaf). Door deze specs komt je waardering (te) hoog uit. Ik zeg (te), omdat de bouwtechnische problemen voor mij onoverkomelijk zouden zijn.
Stiekem ben ik ook naar een laptop aan het kijken. Die wil ik gebruiken naast mijn PC, op terrasjes, beneden, in de tuin, m.a.w. als ik het zonde vind om achter mijn PC te zitten. Een laptop met mindere specificaties zou voor mij voldoen, maar ik heb een hekel aan wachten, dus het zal toch wel zoiets als deze sneltrein worden. Afgaande op de specificaties gooide ASUS hoge ogen bij mij. Om die reden ben ik bijzonder blij met deze review, omdat de bouwtechnische kwaliteiten niet duidelijk worden uit de specificaties van de fabrikant.

Ik vind dan ook dat je erg mild bent in je oordeel O-) . Als je alle feiten op een rijtje zet, dan blijft er van de laptop niet veel over op het gebied van robuustheid. Als je dan in ogenschouw neemt dat je hem nog maar een dik kwartaal hebt, doet mij dat het ergste vrezen voor de toekomst. Laptops hebben nou eenmaal een zwaarder bestaan dan desktops O+ .

Ik denk dat een beetje gamer niet warm loopt voor je gedane testen. Voor mij zou het uitstekend voldoen als Zero-Hours- en Rome-man. Dus shooter spelletjes speel ik nauwelijks (Medal of Honors is eigenlijk de enige, maar dan op een PS van mijn zoon).

Heb je overigens over die hoge pieptoon contact gehad met ASUS? Ik zou zo'n pieptoon (als ik hem nog hoor, ja, ja de jaren gaan tellen :X ) erg irritant vinden. Ik heb vroeger ooit een scherm gehad die het deed, die heeft niet lang op mijn bureau gestaan....... :Y) .
Deze mening deel ik volkomen. Wat ik wel vreemd vind is dat dan de Burst Rate ook niet hoger uitvalt. Geeft mij weer stof tot nadenken, vooralsnog ben ik daar niet uit.

Ik dank je voor je mooie review. Een review, zoals ik al zei, welke veel meer aandacht verdient dan dat hij nu krijgt. Jammer.
Bedankt voor je vriendelijke reactie Pjerry! En ook bedankt voor je vragen :) Ik zal ze proberen te beantwoorden:

Ik geloof niet dat ik een compleet nieuwe laptop van Asus teruggestuurd heb gekregen, maar de '2 exemplaren' is om aan lezers duidelijk te maken dat hij ondertussen uberhaupt teruggestuurd is. Ik denk toch dat de meeste mensen reviews met een lengte als deze scannen i.p.v. lezen, vandaar.... :)

Je hebt misschien gelijk als je zegt dat ik te mild ben in mijn oordeel. Natuurlijk zit daar ook een stuk bevooroordeeldheid bij, omdat ik over het algemeen gewoon wel erg tevreden ben met hoe de laptop werkt, en natuurlijk ook omdat ik er 1200 euro voor neer heb gelegd. Misschien dat je daardoor voor jezelf niet graag toegeeft dat er iets stuk is ;) (wat natuurlijk vreemd is, want juist bij zulke hoge bedragen zou je extra fel moeten zijn op zulke defecten). De bouwkwaliteit is inderdaad matig te noemen, maar om het toch een beetje te nuanceren: als ik de buigbaarheid van de kunststof vergelijk met die van de laptops van mensen om me heen dan is deze vergelijkbaar, misschien zelfs minder. Dat de harde schijf na een week crasht, en er na een aantal maanden al een kapje losbreekt zijn natuurlijk wel erg teleurstellende feiten...

Over de hoge pieptoon (en ook het kapje en de kapotte tas) heb ik nog geen contact gehad met Asus, simpelweg omdat dat er steeds bij in schiet. Ik heb het op het moment erg druk met school en werk omdat het het eind van het schooljaar is. Deze review heb ik dan ook in 6 etappes geschreven vanaf februari ;)

Waarom de burst rate niet hoger ligt kan ik helaas ook niet beantwoorden! Dat is voor mij ook raadselachtig.

Ik hoop dat dingen zo een beetje helderder zijn. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

[Reactie gewijzigd door ThomasAH op 24 juni 2008 11:06]

Keurige review!

Wat me opvalt is dat Dell niet meteen kan leveren... heel irritant! Gelukkig dat je tweede keus wel goed te leveren valt.

Had je niet liever WinXP op je Laptop gehad?
Ik heb jaren en jaren Windows XP gebruikt, waarmee ik echt heel tevreden was... Toen Windows Vista er aan zat te komen heb ik nog een paar Release Canditates geprobeerd, die toen al redelijk zwaar waren voor mijn oude pc. Toen Vista cht uitkwam heb ik het eerste half jaar iedereen in mijn omgeving duidelijk gemaakt geen Vista te gebruiken, gewoon omdat het veel en veel te zwaar is als OS. Helemaal als je kijkt naar de systemen waar Vista destijds mee geleverd werd. Vrienden om me heen die nieuwe laptops kochten bijvoorbeeld konden Vista niet lekker draaien, en hun systeem dus simpelweg niet goed benutten. Zonde en ook totaal niet wat je verwacht van een nieuwe laptop.

De keerzijde is echter wel: als je een systeem hebt dat Vista wl fijn kan draaien en zoals het bedoeld is, heb je een prima, stabiel, compleet systeem. Ik geef direct toe dat het veel minder zwaar kan en net zo compleet (ben zelf nu net een beetje begonnen met het testen van Ubuntu ;)) maar op dit moment ben ik zeker tevreden met Vista. Sterker nog... ik denk zelfs niet dat ik op dit moment terug zou willen naar XP!

Als je verder nog iets wil weten, schroom niet om te vragen.
Die hoge pieptoon heb ik ook soms met mijn Acer laptop 7520G.

Meestal als ik de adapter niet aangesloten heb en dan een zware programma probeer op te starten, of wanneer ik de accu oplaad en rondt de 83% begint hij te piepen(hoge toon).

Ik had met Acer hierover contact opgenomen, maar het zou 'normaal' zijn en ik hoefde me er niet druk over te maken.
Coole vlaggetjes aan je plafond! ;)

Verder top review!
Een review 5 sterren waard. ;)
waar jij wat dieper in gaat op het apparaat zelf, ga ik in mijn review wat dieper in op prestaties :P leuke aanvulling op elkaar...

Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik de laptop als een tank gebouwd vind hoor. Ik kan geen puntje vinden wat minder is als mijn 5920G, die ook prima is. enige punt blijft die piep, die ik ook heb als ik Bluetooth uit zet in apparaat beheer :S

prima review! dikke 5 sterren!
ik heb deze laptop ook, dit sinds eind mei, om nog net te kunnen gebruiken voor mijn GIP presentatie. De laptop bevalt mij echt wel, prestaties zijn zeker ok. Het inderdaad meest storende aan de laptop is het geluid.

Vooral de hd en dat gepiep

HD: Wanneer de hd aan het schrijven is of lezen, dan heb ik er echt geen last van (maakt wel lawaai, maar is een soort stil krasachtig geluid), dit maakt weinig lawaai, maar als de hd idle is, dna maakt hij regelmatig een raar geluid (iets als blib, geen hoge toon, maar iets vrij raar) en dit is vrij storend als ik in mijn stille kamer zit.

Gepiep: inderdaad vrij storend, gaat van stil naar luider, dan weer stiller, en dan weer effe uit.
- Ik heb gemerkt dat wanneer ik aan het scrollen ben het gepiep onmiddellijk stopt, en als ik stop met scrollen het weer terug is.
- Als bleutooth aan is dan maakt die geen lawaai?? Dat moet ik uittesten, bij mij staat die bijna altijd uit.

Goeie review, kom overeen.

[Reactie gewijzigd door master4life op 29 augustus 2008 22:34]

Ik heb de Pro57Sn-AP019C; deze heeft 320GB en 4GB ram, voor de rest helemaal gelijk en ik ben heb dezelfde problemen op het piepen na. Bij is dus ook het kapje kapot gegaan, na anderhalve maand al. De laptop ligt bij Asus Nederland; ze wachten op een onderdeel zeggen ze, nu al 3 weken dus, raad eens wie hem volgende week nodig heeft voor z'n studie :X

Ook de hardeschijf heeft die rare activiteit, je hoort hem dan heel zacht tikken of zoiets, zowel in Vista als in XP, welke ik dus nu draai.
XP is er wel op te zetten, maar zeer lastig doormiddel van de alle drivers. Voor het beheren van energie/prestatie profiles heb ik nog geen echt degelijk programma gevonden wat het standaard programma dat werd meegeleverd met de Vista install kan evenaren. Op dat na werkt alles precies hetzelfde, alleen zonder de mooie grafische schil van Vista die sommige icoontjes (volume veranderen, helderheid instellen) even wat mooier maakt.

Maar zoals ik al verwacht had eigenlijk, die schanierkapjes zijn van slechte kwaliteit; dun plastic en die klipjes die ze vast moeten houden zijn maar heel klein en zwak. Ik hoop niet dat ik weer een keer een slechte ervaring met de Asus support heb, zoals bij een moederbord (A8R-MVP) het geval was. Asus laptop in de toekomst; mss, Asus moederbord in de toekomst; no way.
Dat kapje is bij mij ook eens los gekomen, heb die dan weer vast gestoken/geklikt en sindsdien zit die "muurvast" (in de zin van niet bewegen" maar voelt inderdaad niet zo stevig aan. Dat is het rechter kapje.

Het linker kapje is nog niet losgekomen (volledig) maar voelt wel niet zo stevig aan (kan je wel lichtjes bewegen).

En dat bluetooth truckje, ik had bijna heel de tijd last van dat piepen, maar ik heb dan eens mijn bluetoothe eens aangelegt en het piepen stopte, heb ondertussen bluetooth weer uit gedaan en hij is nog steeds niet beginnen piepen. (khoop dat het gedaan is, van het gepiep is zeer vervelend, en anders bluetooth weer aan!)

Als die hd ook te luid wordt (voorlopig nog verdraagbaar) dan laat ik hem ook controleren hoor.
(maar zoals in jou geval studie begint over week of 2, en kan mijn laptop niet missen.) Khoop dat je hem terug heb tegen dan)

Hd zelf vervangen zou dat de garantie breken? In de handleiding staat hoe je het moet doen en zo, en staat niet drikt bij dat garantie dan vervalt. Maar dan is het wel mogelijk om zelf de hd te vervangen.

[Reactie gewijzigd door master4life op 31 augustus 2008 01:31]

Ah! Dus hebt ook last van die rare "blieb" die de laptop af en toe maakt! Ik wist niet dat dit geluid veroorzaakt werd door de HD! Het geluid komt inderdaad een keer in de zoveel tijd voor (om het kwartier o.i.d.) en kan storend werken als je in een echt stille ruimte werkt inderdaad. Ik was een beetje bezorgd over dat geluidje... dacht dat er iets stuk ging ofzo :S

Wat het gepiep betreft, ook bij mij is het zo dat wanneer je bluetooth aanzet, het gepiep weg is! Ik heb dus maar bluetooth maar constant aan laten staan, haha ;)

Wat betreft het kapje, bij mij is het ook het rechterkapje dat los is gegaan. Ik heb hem ook weer terug kunnen drukken, maar hij komt toch heel af en toe weer los. De linker en rechterkapjes voelen bij mij beide niet erg stevig aan moet ik zeggen.

Ik zou trouwens idd ook de HD niet vervangen. Mocht er in de toekomst iets stuk gaan dan zullen veel producenten proberen de fout dan op jou te schuiven omdat je 'in' de laptop geweest bent, dus weg garantie.
jup het bluetooth trucje werk echt fantastisch. Ben ik effe blij dat ik dat te weten ben gekomen.
bij mij beginnen die rubbertjes van de cam los te laten...erg slordig, want ik ben er erg zuinig op. Ook gister de boel moeten herinstallen met de asus recovery (werkt echt uitstekend!), door een fout met de installatie van SP1 (zucht)
Die rubbertjes zijn bij mij ook eens losgekomen niet meer sinsdien,
mijn cam stond denk ik niet volledig effen met het oppervlak, en haperde er tegen en toen kwamen die rubbertjes los.

En de recovery werk inderdaad vrij goed!

heb hem nu al drie keer gebruik, 2 keer in de eerste week, was mijn eerste gebruik van vista buiten de beta, en ik heb toch wel enkele dingen zitten veranderen aan vista :), en verwijderen van bestanden. (windows)

Ik ga hem trouwens nog eens gebruiken morgen, om mijn pc toch klaar te maken voor het nieuwe jaar, en al mijn veranderingen weg te doen, zodat ik zeker ben dat daar al niets fout zal lopen.

Is wel makkelijk die recovery hoor, zet al je bestanden die je moet houden op de Backup schijf en doe dan de recovery, en je bestanden blijven bestaan op de backup schijf (zo moet het natuurlijk ook).

Ik vraag me af of ik hier ook mogelijk is om de partitie C iets kleiner te maken 60-75 GB, zodat ik nog meer op mijn backup partitie kan zetten. (ik heb dit vroeger gedaan met een pc van medion, en dat ging perfect). Ik zou dit toch eens moeten testen.