Specificaties 7" (1024x600), Android 4.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos GamePad Grijs Review

roundlet 31 januari 2013, 3.714 views

Archos GamePad Grijs

Pluspunten

• scherm
  • prijs
  • knoppen
  • aansluitingen
  • gewicht (330g)

Minpunten

• geen bleutooth
  • accu

De archos gamepad,

(Deze review zal komende tijd opgebouwd worden, goede kritiek mag altijd).

Voor updates zal ik hier komende tijd een revisie nummer aanhangen(om te zien dat er veranderingen zijn geweest : 1,2
EPic citadel benchmark toegevoegd

Directe link naar de gamepad: http://www.archos.com/pro...?country=gb&lang=en&p=1#a

In eerste instantie zou ik niet zo snel een tablet aanschaffen.
De reden, ik had een Samsung Galaxy Note , een ps3 , game pc en een laptop.
Typen zou ik niet doen op een tablet en meeste software vereist Windows en voor mij werk is een goed toetsenboard vereist voor programmeren.
Tot ik de Gamepad voorbij zag komen. Want had in mijn hoofd om de Vita aan te gaan schaffen.
Maar door gebrek aan spellen en de te hoge prijzen van spellen liet ik deze links liggen.

Via marktplaats kon ik een Archos gamepad aanschaffen want ik was net te laat bij Archos.com.

De Archos gamepad.
De gamepad is erg slank en dat valt direct op uit de verpakking. De installatie gaat vlot en gelukkig zie ik snel de standaard android 4.1.
De gamepad heeft de volgende aansluitingen:
  • mini HDMI
  • 3,5 mm jack
  • Mini usb
Knoppen:
  • volume
  • aan/uit (en reset 10 sec inhouden)
  • twee schouder L1 en r1
  • vier pijltjes
  • 2 tumbs
  • l2 en r2 (plaats is een beetje apart)
  • a,b,x,y
  • start en select (werkt erg goed in veel spellen)
Hardware:
  • 7 inch 1024x 600 met multi touch
  • ARM CORTEXTM dual-core A9 @ 1.6GHz
  • GPU quad-core Mali 400 MP
  • Flash Memory: 8GB
  • 1GB RAM
  • Front camera(resolutie nog onbekent)
  • wifi
  • speakers
  • G-sensor
  • Microphone
  • Lithium Polymer battery
Waarom een gamepad en geen normale tablet?
Ik ben al een tijdje in bezit van een Samsung note. Daar speel ik wel eens een spelletje op, zoals GTA3 (deze werkt overigens nog niet op de gamepad, vice city weer wel), Call of duty zombies, Need for speed most wanted, Shadow gun etc.

Maar echt lekker speelt het niet, waardoor ik na een korte tijd het dan ook weer onderbreek. Omdat je met een normale tablet nog steeds op het scherm zit met je vingers. Vond ik dit ook geen oplossing.

Op de gamepad is het echt geweldig om shadow gun etc te spelen. De knoppen zijn niet zo goed als een PS3 controller. Maar ook zeker niet verkeerd.
Daar later meer over.

Scherm.
Omdat ik een amoled scherm gewend ben (sg s1 en sg note), ben ik wel een beetje verwent. Die van de gamepad is niet zo kleur rijk als die van de Samsungs, maar zeker ook niet slecht.
De kijk hoeken zijn ook zeker niet verkeerd. Alleen wanneer je hem voor je op tafel leg, word het beeld minder( andere hoeken niet).

De kleur zwart heeft een neiging naar grijs en je ziet wel bleeding van het blacklight. Maar hou de prijs van 130 euro in je hoofd (ik had hem voor 130, advies zit op 150).

Het scherm resolutie is ook prima te noemen.

Algemeen gebruik.
Ik vergelijk de gamepad met mijn note, deze hebben beide een dual core en 1 gig werkgeheugen. spec note :http://tweakers.net/price...16gb-zwart/specificaties/
Bij het opstarten kan je niks met de gamepad. Dit duurt ongeveer 30 sec. Bij de note is dit niet zo. Maar na deze 30 sec is de gamepad klaar voor gebruik en reageert hij net zo snel of zelfs sneller dan mijn note.

Wanneer je internet viel mij op dat de pagina's veel sneller geladen werden op de Gamepad dan op de note. Na een verbinding test. Haal ik met de gamepad mijn volledige internet snelheid (6mb/s) waar de note op 1,5mb/s blijft hangen.
Dus daar zit meteen het verschil in.

Omdat de gamepad niet snel iets afsluit, had ik verwacht dat hij steeds trager zou gaan reageren. Maar niets bleek minder waar. Hij blijft vlot reageren en het is echt heerlijk om mee te werken.
Ook het switchen van het ene programma naar het andere programma gaat vlot.

Gamen :+
Ik heb de volgende spellen erop:
call of duty zombies
need for speed most wanted
riptide gp
shadow gun

voor de emulator heb ik een apart deel onderaan

Call of duty zombies:
Het spel loopt zeer vloeiend, na de update vanuit Archos werken de Controls veel beter . Eerst was het niet te doen om te kunnen richten met de tumbs.

need for speed most wanted:
Spel loopt erg goed, geluid is goed via de stereo speakers. Om de knoppen zo te krijgen als jezelf wilt, ben je wel even bezig. Je moet voor jezelf proberen of je via de tumbs wilt of via de normale pijltjes. Uiteraard kan je ook de beweging sensor gebruiken. Maar dit vind ik toch minder werken dan op een smartphone.

riptides:
Spel loopt ook erg goed. Dit spel ondersteunt externe Controls. Daarom is het heel erg makkelijk het spel goed in te stellen.

shadow gun:
Dit spel word meteen opgemerkt door de mee geleverd game control mapping. Dus je kan meteen bij opstart beginnen met gamen.

Accu
De accu is aardig.
De accu houdt met gamen ongeveer 2,5 uur vol. Tijdens normaal gebruik is dit 4 tot 5 uur. Het is niet heel erg lang vergeleken met andere tablet. Maar de prijs,gewicht en dikte maakt alles goed.

Mee geleverde software
Software van archos is goed te noemen.
De video player ondersteunt veel bestand formaten (helaas geen iso files).
En in combinatie van bestandsbeheer kan je makkelijk via draadloos netwerk 1080p mkv files streamen vanaf mijn nas(was ik aangenaam verrast over).
ondersteunende files:
  • H.264 HD (up to 1080p@30 fps)
  • MPEG-42 HD (up to 1080p@30 fps)
  • AVI, MP4, MOV, 3GP, MPG, PS, TS, MKV, FLV
Update
Normaal krijg je bij Archos een programma dat automatisch updates binnen haalt (internet tablet 43 en arnova). Deze helaas niet.
Je zal zelf via de site de update binnen moeten halen: http://www.archos.com/sup...m.html?country=gb&lang=en

Benchmarks
Hierbij test ik de Galaxy note tegen de gamepad.
Dit omdat ze qua spec ongeveer het zelfde zijn. (heb ook geen ander vergelijkbaar materiaal).
Wel is de resolutie van de note wat hoger. Ik heb de screenshots onder in geplaatst.
Wat opvalt is dat de gamepad in quadrant (en antutu) veel hogere score weet te behalen.
Misschien dat het in de os zit, de note draait op 4.0 waar de gamepad op 4.1 draait. Wanneer de note ook op 4.1 draait zal ik de test nog een keer draaien.

Maar zoals je ziet haalt de gamepad op alle fronten de galaxy note in. Terwijl dit vorig jaar toch echt geen trage telefoon was.
Ik ben dan ook echt verbaast deze getallen te zien. Voor een apparaat voor nog geen 140 euro.

vandaag zag ik dat er een nieuwe geweldig , echt geweldige benchmark is uit gekomen.
EPIC citadel. Wauw wat is dat mooi.
Eerst op mn note geprobeerd, op high quality(voor minder doe ik het niet.) haal deze 31 fps gemiddeld.
De gamepad haalt hier 46 fps gemiddeld. Zo mag je weer zien wat hij kan.
Op android world hebben ze nog een paar geprobeerd:
Apparaat FPS Resolutie
LG Nexus 4 54,9; 54,6 1196768
Samsung Nexus 10 53,0; 52,4 25601504
ASUS Nexus 7 57,2 ; 55,9 1280736
HTC One X+ 48,2; 46,5 1280720
Samsung Galaxy S III 39,8; 40,1 1280720
Samsung Galaxy Tab 10.1 27,4; 25,7 1280752

zo zie je dat deze gamepad echt wel aardig met zn mali overweg kan.

PSX games op de gamepad
Omdat de vraag er was heb ik me even verdiept in de een emulator.
Daarop heb ik epsx aangeschaft en wat spellen op de gamepad geinstalleerd.
Ten eerste is het natuurlijk top dat er zoveel spellen zijn.
Zo heb ik (oude gouden spellen) tekken3, nfs hot pursuit 3, tony hawk 3, gta 2, Gran turismo 2 geprobeerd. En o wat gaaf zeg. De knoppen instellen gaat super vlug en het is een genot om te spelen.
In tekken gaan de toets combo`s echt super af.
ik heb even een filmpje gezocht, dus is niet van mij:

hier heb ik een video zelf gemaakt om de spellen , snelheid en films te laten zien.

inter geheugen.
Helaas blijkt de 8 gig (waar je na installatie maar 6,5 gig van over hou)niet helemaal genoeg te zijn. En daarom had ik een 32 gig geheugen kaart aangeschaft om software op te installeren. Helaas is me tot heden nog niet gelukt om dit werkend te krijgen. Zodra het mij wel gelukt is zal ik dat uiteraard melden

Heb jij ook een Archos GamePad Grijs?

Mag ik vragen hoe je via draadloos je nas weet te bereiken met je tablet? Ik heb hier met mn telefoon nogal problemen mee, en het zou toch fijn zijn als ik dit werkend kon krijgen:D
@the_nature
archos leverd vaak erg goede software bij hun spullen.
bij dit is het ook het geval. het werkt perfect en is dus dan ook van archos. Dus downloaden gaat niet.
maar ik heb op mn note xbmc geinstaleerd : http://xbmc.org/download/
dit werkt wel goed. alleen full hd werkt er nog niet goed mee. Maar iso files wel. Dus dat is echt super!!! Als je niet bekend ben met xbmc. Installeer het eerst even op je computer. om er mee te spelen!

ook heb ik van netgear aps gehad wat wel aardig werkt. Hoop dat je er wat aan hebt

[Reactie gewijzigd door roundlet op 8 januari 2013 20:41]

@lowertjeeh
dank je. Doe mn best, hoop dat ik hier mensen de twijfels weg kan halen
Ik mis de rom sectie eigenlijk.
Lijkt mij voor de meesten de hoofdreden om zo'n aparaat te komen.
PS1, N64 en snes games zouden er goed op moeten werken (lukte al met de galaxy S)
@sinned123
ik wil ook zeker roms proberen. Ik heb er alleen nog geen tijd voor gehad. Maar ga iedergeval ps1 op proberen. Maar als je op youtube gaat kijken zie je dat dit echt perfect moet werken.
Maar ik probeer het binnen een week te proberen.
@sinned123
toegevoegd en gestest. wel erg gaaf om die oude spellen weer eens te spelen.
maar t gaat hem goed af
Persoonlijk heb ik deze tablet volledig gemist, maar dankzij jou review is hij bij mij aan het licht gekomen, interessant ding, super geprijst
het is zeker een interessant ding. ik kwam hem twee maanden geleden tegen op n forum. 6 december was hij te koop via archos.com
Zo ie zo wilde ik nog wel eens een archos proberen( heb er wel een maar van dik 3 jaar oud onderhand en is ook meer een mp4 speler met android). ik kan je vertellen dat hij echt wel snel aanvoelt en sneller is dan mijn note.
helaas dat tweakers er geen aandacht aan geeft. Vaak alleen maar aan die mainstream apperaten...... terwijl dit toch wel een gaatje in de markt was.

[Reactie gewijzigd door roundlet op 9 januari 2013 21:40]

Mooie review!!!

Zelf zit ik een beetje rond te kijken voor een aanvulling bij mijn sony tipo en ipod touch, iets wat lekker gamed en aardig beeld heeft bij film kijken, dit is een goede optie me dunkt.

maar wel nog een vraag, wil je iets vertellen over de audio kwaliteit, en dan specifiek wanneer aangesloten op een stereo (hoe is het volume/basweergave/helderheid) en beluisterd met een hoofdtelefoon?

En eigenlijk ben ik ook benieuwd hoe goed hij een tv kan aansturen wanneer aangesloten via hdmi, maar ik wil je niet te veel vragen 8)7
Ja, de informatie in de review is zeker zeer nuttig. En nou zal ik wel een spellingsnazi zijn, maar dit is echter af en toe om te huilen. Haal het even door de spellingscontrole en let vooral ook even op d's en t's, samengestelde woorden, hoofdletters, incomplete zinnen en interpunctie.

Verder blij om wat over dit apparaat te lezen.
naja goede kritiek is nooit slecht :) ik heb het even snel aangepast. zal van de week nog verder naar kijken

[Reactie gewijzigd door roundlet op 9 januari 2013 12:34]

Ben nu teruggekomen bij deze review en had hem niet eens meer herkend. Ziet er goed uit +2!
Leuk, apparaat.
Maar die accu vind ik zelf best een struikelblok.
De prijs is daarentegen wel top tov de hardware.
Ja de accu is wel jammr. Maar ga zelf na of je langer dan 2.5 uur gamed per dag.... en opladen gaat snel. Nog een uur dan is hij vol. Ben er nog steeds zeer over te spreken.
Zeer interesante review.
Zit er zelf ook aan te denken om er een te halen.

Hoezo krijg je het geheugen niet aan de praat?
Moet dat niet geformateerd worden?
Geheugen werkt wel. Maar bij android kan je na 4.0 niet meer apps naar externe sd weg schrijven.
Ik heb er nu heel veel pas games opstaan . Maar nfs en modern combat 4 nemen nog al ruimte in....
Als jij een tip heb hoor ik het graag.
Oke dat wist ik niet. Was ook benieuwd waar je precies tegen aanliep. Gezien je dat niet had gemeld. Mijn telefoon heeft nog 2.3.5.
Dus zo geen idee.

Misschien kun je op het forum om tips vragen om het op te lossen.
Misschien is het een instellingen die niet duidelijk is zo op eerste oog

EDIT,
Heb even gekeken
Via Instellingen-> Apps -> klik de app aan die je wil op je sd kaart -> Verpl. naar sd-kaart. dan zou die daar moeten staan.
Dit kun je proberen

[Reactie gewijzigd door lekrutes op 14 januari 2013 17:18]

Hej. Ja maar dan gaat t naar het inerne geheugen van 6 gig. helaas niet naar de 32 gig sd kaart. En die 6 gig zit dus al vol. Wel top dat je mee denkt. Maar ik heb nu die twee spellen erop en dan de psx spellen op t kaartje. Voor nu is het prima. Ik ga het idd op t forum vragen. Voor android 2.3 heb ik wel een truukje. Maar boven 4.0 moet je hem rooten en dat wil ik niet.
Nou mocht ik hem zelf ook gaan halen.
Dan is het wel handig dat ik weet dat hier een oplossing is.
Ik ben benieuwd waar je de gamepad voor 130euro hebt gekocht?
Ik zie hem voor 130ex bij centralpoint staan, maar daar word de datum constant vooruit geschoven.
Hij was eerst bij azerty ook 130 euro.
Maar die hebben hem nu op vooraad en is het 160 euro geworden.