Canon EOS 40D + EF-S 17-85mm IS USM Zwart Review

GamesBond 23 maart 2008, 3.297 views

Canon EOS 40D + EF-S 17-85mm IS USM Zwart

Pluspunten

• Snelle focus, groot display

Minpunten

• Belichting bar en bar slecht, verder wil de camera bijna overal flitsen

Snelheid en automatiek Score: 4
Heb de EOS40D kit gekocht met EFS 17 - 85 lens. Op het eerste oog een mooie camera, reageert snel, goede en snelle focus maar de kwaliteit van de foto's valt me bar tegen. Ik had een 300D waar ik altijd zeer mooie foto's mee maakt.

Op de volautomaat stand wil de camera bijna overal gaan flitsen, met slechte foto's tot gevolg.

Indien in de P stand foto's gemaakt worden op auto ISO, gaat de camera erg snel naar een hoge ISO waarde, binnenshuis 800 of 1600 iso. Foto's zijn zelfs dan nog vaak bewogen.

De belichting is ronduit bar en bar slecht. Daar waar ik dezelfde buitenfoto's maak met de 300D en de 40D maakt de 40D boompjes op de voorgrond bijna zwart en zonder kleur terwijl de 300D deze gewoon in donkergroen laat zien.

Deze kwaliteit foto's had ik verwacht van een pocket camera van 200 euro, niet van een DSLR van 1400 euro.

Voordat iemand mijn post wil weg modereren, ik heb voorbeeld foto's van dezelfde situatie met de 300D en de 40D.

Ik ben blij dat ik de camera bij de Media Markt gekocht heb, Dinsdag gaat ie meteen weer terug. Een echte afrader, in en in triest. Ga denk ik voor de de Nikon D300.

De firmware in de camera is 1.0.5

Heb jij ook een Canon EOS 40D + EF-S 17-85mm IS USM Zwart?

Deze zaken zijn wel heel vreemd hoor GamesBond. Kijk eens naar een review van dpreview (zeer gerespecteerde site) http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/
Het klinkt meer alsof je niet helemaal weet hoe je de verschillende standen van de 40D moet bedienen. Net als de 300D is zeker de 40D geen point-and-shoot camera. Tenzij er iets mis is met jouw exemplaar natuurlijk. Als de zogenaamde automatische standen tegenvallen, wat mogelijk is in bepaalde situaties, dan schakel je toch over naar handmatig...dat is het juist het mooie van een camera als deze. De hoeveelheid licht is al snel onvoldoende om goed belichte foto's te maken die ook nog eens scherp zijn, dat is een algemeen probleem, voor die situaties hebben ze tripods uitgevonden bijv. Probeer met een mini-camera maar eens in die situatie schitterende foto's te maken, als je ze op de computer bekijkt zitten die vol met ruis onscherpte.

Ik zou me eerst meer verdiepen in het foto schieten met DSLR's alvorens zoveel geld uit te geven.

Ik ben ook van plan de 40D aan te schaffen en heb deze in de winkel al flink getest, prachtige opnames hoor, en ik kon het dan vergelijken met m'n 350D. Overigens, een review wordt niet zomaar weg gemodereert natuurlijk, als het echt een slecht product is is het juist goed dat aan te geven. Echter is jouw review niet bepaald uitgebreidt te noemen en ontbreken nogal veel zaken, daarvoor krijg je eerder een mindere beoordeling.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 maart 2008 09:00]

Probeer RAW's te schieten en zie of het met de kwaliteit nog steeds zo erg gesteld is. Ik schiet al jaren in RAW en het grootste voordeel daarbij is dat je een foto praktisch nooit echt over- of onderbelicht puur omdat de files 12-bit helderheidinformatie opslaan in plaats van 8 bit, een winst van factor 16. Ook zou het kunnen dat je lichtmeting-modus verkeerd staat ingesteld (spot metering bijvoorbeeld, in plaats van center-weighted of average).

Ik heb zelf een EOS D60 en weet dat wanneer ik belichtingsfouten heb, het mijn eigen schuld is. Ook heb ik geen auto-ISO modus, misschien moet je zelf ook kijken of je die uit kunt zetten.
Dit lijkt me ook een gevalletje van gebruikers problemen. Ik heb dezelfde camera en ben er meer dan tevreden over.
In de voorbeelden die de schrijver aanhaalt: Als er weinig licht is zal de camera er idd snel voor kiezen om de flits af te laten gaan. Je wilt immers goed belichte opnamen zonder bewogen onderwerpen.
Als je hem op P zet en hij gebruikt een hoge iso, wat de camera makkelijk aan kan zonder overdreven ruis, en de foto's zijn bewogen waar ligt dit dan aan? De gebruiker houdt gewoon zijn handen niet stil!! Je kunt dit grotendeels voorkomen door een statief te gebruiken of door een IS lens. Met je 300D had je zeker geen betere opnamen gehad in dezelfde omstandigheden, of je moet idd een rot exemplaar hebben.
Ik neem aan dat je met "bijna overal" binnen bedoelt en dat je de interne flitser van de camera gebruikt hebt. Geeft idd resultaten waar je niet echt blij van wordt. Bij een camera in deze prijsklasse moet je toch echt overwegen een externe flitser te gebruiken eventueel met een omnibounce(diffusor) erop. Nadeel: flitsers zijn duur, kan je mss beter overwegen een wat goedkopere camera te kopen, met een goede flitser erbij.
Bovendien denk ik dat als je met dit soort camera's gaat werken je moet leren te fotograferen van de automaat af. eventueel dmv een cursus. Je maakt dan veel beter gebruik van je camera en je krijgt betere resultaten. Jij bepaalt dan wat er gebeurt, qua belichting, scherptediepte enz enz en niet je camera.
Je wilt nu voor een Nikon D300 gaan(fantastische bak overigens), maar in jouw geval is het misschien beter een wat goedkopere body, met een goed objectief(geen kitlens) en een goede flitser, aan te schaffen. De ketting is immers zo sterk als de zwakste schakel.
Succes!

[Reactie gewijzigd door frank2go op 23 maart 2008 14:55]

Hee, dat is inderdaad wel heel apart. Het lijkt nu meer op het simpelweg willen bashen van een Canon camera?? Hoe kun je nu tot deze conclusies komen als je op diezelfde dpreview-site een review van heb ik jou daar ziet staan. Dat moet toch te denken geven bij deze beste reviewer? Wel mooi om te zien (beste Silent7) dat de reacties op die site ongeveer hetzelfde zijn als hier.

Waarom is er geen delete-knop stem-mogelijkheid... ;)

1 reactie van dpreview-gebruikers vond ik ook een goede:

What is the point of buying a 40D, if you are only interested in using it as a point and shoot jpg recorder? There are many P&S cameras out there that can do a better job, and save lots of cash as well. Any G series camera would do the job well, and has nice glass to boot.

Canon added the green square to suit marketing, and that's fine. I just don't use it. I think there is something twisted about the entire concept of buying a semi-pro DSLR, announcing that you only wish to use it as a point and shoot, and then declaring that it is a bad camera. Why bother with a camera like the 40D at all?

It is possible that the OP is shooting jpg images with picture style set to faithful, or to neutral. Both of those settings produce awful, unsharp, unsaturated results, and were designed with PP in mind. Then again, the manual makes that clear. The manual is a good book to read with any new camera.

In any event, the quote Olga referenced was pure babble, and indicated that the OP was looking for instant gratification, and was not interested in understanding his new gear, or even reading enough to be comfortable with naming conventions that allow all of us to communicate our thoughts without scratching our heads in confusion.

After all, the OP has been a DSLR owner for some time now, and should know his way around the basic features and controls. If ignorance is the excuse, that is not a problem, and is why we all ask questions here. There is a proper way to ask though, and the OP pretty much came in blasting the camera, rather than asking what he might be doing wrong.

That attitude is almost a guarantee that you will not be cut any slack in response. I'm happy to ask to be taken to school on any subject that I don't understand, and I am happy to walk anyone through a problem if I do understand, and the other person doesn't. The best way to start out in either case is by stating "I don't know", rather than come in with guns blazing, and saying "this gear is junk".

Olga has a great deal of good information to offer here. There are better ways to get a kind response than the one chosen by the OP.

En niet om te willen bashen, maar linuxfreak (de reviewer alhier) geeft in de volgende zin al aan dat hij niet weet waar hij het over denkt te hebben..en nogmaals, dat is geen enkel probleem, maar dan zou je eerst advies moeten vragen in een forum alvorens een "review" te plaatsen:

"Changing the white balance from balanced to spot metering or any other setting didn't improve results."

Heeft dus niets te maken met de problemen van exposure.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 maart 2008 10:27]

Idd zeg, ongelooflijk, linuxfreak was ook op die dag pas geregistreerd als gebruiker op dpreview.com :o
Ik vind je toch wel erg door de mand vallen Gamesbond, al kan ik me ook echt wel voorstellen dat je baalt als je zo'n dure body koopt en dan geen mooie foto's krijgt, maar wat daar nou de oorzaak voor is.... O-)
Ik vind dit ook niet in de categorie recensie passen, daarvoor zijn te weinig aspecten van de camera belicht.

Wel wil ik je aanraden om jezelf iets meer te verdiepen in de techniek achter fotograferen.
Met alle respect, maar als je alleen bericht over een test op vol automaat of de P-stand (en dus waarschijnlijk ook nooit de Av, Tv of M stand gebruikt) vind ik dat je niet het juiste type camera gekocht hebt. Je had jezelf veel geld en ergernis kunnen besparen door bijv. een high-end point en shoot camera aan te schaffen ipv van een 40D.
Een DSLR doet nu eenmaal intern weinig nabewerking en voor de mooiste resultaten heb je een foto bewerkingspakket nodig (bijv meegeleverde DPP).

Vreemd vind ik wel dat je een groot verschil ziet tussen een 300D en een 40D, en dan vooral in negatieve zin. Een 40D is een dijk van een camera (op mijn verlanglijst) en technisch gezien zou de 40D superieur moeten zijn, zeker bij hoge ISO waarden.
Heb je de 300D nog? Neem eens op hetzelfde moment, op dezelfde plek, een foto van hetzelfde onderwerp en vergelijk ze.

Onze ogen zijn erg gevoelig voor licht, veel gevoeliger dan de beeldsensor van beide cameras, dus wat voor jou 'doorsnee' omstandigheden zijn, kan voor de camera enige seconden extra belichting verschil uitmaken en dus ook het inschakelen van de flitser.
Een DSLR flitst overigens niet alleen bij weinig licht, maar ook bij tegenlicht, om er voor te zorgen dat het onderwerp niet gereduceerd wordt tot een silhouet tegen de achtergrond.

Ga vooral terug na Mediamarkt en leg je probleem eens voor. Hoe onwaarschijnlijk ook, een fout model kan er altijd tussen zitten. Het probleem kan overigens ook in de lens zitten, een geblokkeerd diafragma bijvoorbeeld, waardoor er weinig licht binnenvalt.
Inruilen voor een D300 is jouw zaak, daar ga ik me niet mee bemoeien. Houd echter wel rekening met het feit dat, mocht je extra Canon lenzen hebben, deze niet op de Nikon geschroeft kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Vullisbak op 27 maart 2008 17:37]

Ik vind dit geen review maar eerder een uiting van frustratie. Ik ben het met vgroenewold eens en het zou je sieren als je ook tot de volgende conclusie zou zijn gekomen; er zijn mijns inziens 2 mogelijkheden:

1. Er is iets fout met dit exemplaar, en dan moet je hem inruilen, maar dan zegt dat niet iets over de kwaliteit van deze camera in z'n algemeenheid. Er kan altijd een productiefout optreden, op het moment dat dat schering en inslag wordt, wordt het natuurlijk anders.
2. Jij bent niet in staat de camera goed te gebruiken, klinkt hard en arrogant maar zou het niet kunnen zijn dat je jezelf de tijd moet gunnen om aan de camera te wennen?
ik werk in een fotozaak. En als je de camera in een fotozaak had gekocht ipv bij de Mediamarkt (of de Saturn of..) dan hadden ze je een uitleg gegeven. Dan had je ook geweten dat je niet meteen 100% technisch goeie opnames moet verwachten. Zeker van zo'n camera. Ik heb er bij mijn camera bijna 2 jaar over gedaan om het technisch goed en snel te kunnen. En dan praat ik over een Fuji S9500. Dat is nog steeds een soort point en shoot. Zo te horen ben je gewoon meer een point en shoot gebruiker. Geeft niks, maar geef nou niet je camera te schuld. Er zijn de prachtigste foto's gemaakt met een doos met een gat erin, dus het kn wel ;)

[Reactie gewijzigd door Daso151 op 23 maart 2008 21:45]

Je kunt zelf beter een compact camera kopen. Een SLR koop je niet om in automatische stand te fotograferen. Dit is enkel te wijten aan jezelf. Zoals hierboven is gezegd. Dit is geen review maar een frustratie.
als je een dikke ferrari koop zul je ook zeuren dat hij zo snel slipt, voor je het weet heb je weer een bekeuring en elk steentje die op de weg ligt voel je. sterker, je kunt niet eens je woonwijk meer in door de drempels.
Wat ik bedoel, met alle rescpect, de 40d is een (semi) professionele camera met veel meer mogelijkheden. Is in dat opzicht dus ook niet te vergelijken met een 300d. Dus: f koop een kleine camera die alles vanzelf doen f ga je camera leren en haal je race-licentie...