Specificaties Socket FM2 met AMD A75 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA Review

Mipje 5 januari 2013, 1.333 views

ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA

Pluspunten

• Uitgebreide feature set
  • Geen mankementen gehad/ Plug 'n play
  • Layout geeft de ruimte voor een erg grote cpu koeler & grote grafische kaart

Minpunten

• Vliegt in de brand

Layout Score: 4
Even kort gezegd; ik heb hem gekocht in combinatie met een A10-5800k.
Hij is me in de brand gevlogen na een weekje of 3. Alles op stock gedraaid geen OC's.
Een snelle google search laat zien dat er heel veel mensen zijn met het zelfde probleem, terwijl een in de brand vliegende mobo redelijk zeldzaam is.

http://www.overclock.net/...m-itx-motherboard-fire/20 @ 12/20/12 at 10:51am "DougieFresh"

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157340 Meerdere reactie hoe de "3 capacitors recht naast de processor" erg heet worden en ook in de brand vliegen

So heed my warning, do NOT buy.

Verder is het een prima bord, maar hij zal je huis afbranden :-)

Update na vragen:
Q. Welke bios versie heb je gebruikt ?
A. Welke precies kan ik niet zeggen, mijn mobo is nu kapot en ik heb het van te voren niet gecontroleerd op enig manier. Ik heb hem in ieder geval niet geflashed of gemod hoe dan ook, dus standaard bios die ik uit de doos kreeg en jij waarschijnlijk dus ook krijgt. wel bij te vermelden is dat op de website de "stock" bios mijn processor en overige onderdelen die ik er bij gebruikt heb wel ondersteunt!

Q. Welke cpu koeler heb je gebruikt ?
A. Leuk dat je het vraagt! dit is mijn kleine juweeltje. Ik heb een Scythe Orochi 2e hands gekocht via Iamzero456. Dit is bij mijn weten de grootste processor koeler die er is. Gebouwd om fanless een 100 watt TDP processor te koelen (wat mijn AMD a10-5800k is). Dit deed die dan ook uitstekend in de combinatie met arctic silver 5 en later met indigo extreme. Het bijzondere van deze koeler is niet alleen dat hij 100 watt fanless kan koelen, maar dat ik er ook zeer veel moeite voor moest doen om er aan te komen. Hij word namelijk al sinds 2010 niet meer geproduceerd/ verkocht. (en hij is HUGE)

Q. Heb je behalve het genoemde overhittingsprobleem nog andere problemen gehad ?
A. Nee.

Q. Was de cpu nog heel na dit alles ?
A Ik hoop het maar, ik heb nog geen kans gehad om hem te testen, ik zal hier later dan ook antwoord op geven.

Q. Krijg je de schade vergoed ?
A. Net zoals bij de vorige vraag, ik hoop het maar, ik houd je op de hoogte. Ik heb hem bij afuture gekocht.

*En ''So heed my warning, do NOT buy.'' mag gewoon in het nederlands.
Heb ik speciaal in het engels gedaan moge het niemand ontgaan maar voor de mensen die geen engels kunnen:

Wees gewaarschuwd, koop dit bord NIET!

Heb jij ook een ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA?

Zo te zien zijn er genoeg problemen met dit bord, bedankt voor de waarschuwing.
Maar ik mis nog wat info in je review:

Welke biosversie heb je gebruikt ?
Welke cpu koeler heb je gebruikt ?
Heb je behalve het genoemde overhittingsprobleem nog andere problemen gehad ?
Was de cpu nog heel na dit alles ?
Krijg je de schade vergoed ?

En ''So heed my warning, do NOT buy.'' mag gewoon in het nederlands.
No problem, nu nog even hopend at ik alles zonder problemen met de rma vergoed krijg.
Ik zal je vragen in mijn artikel verwerken.
Ik heb het zelfde moederbord en ook problemen met de warmte van de VRM's. Gelukkig is mijn airflow goed en de CPU cooler ook waardoor het in de fik vliegen nog niet snel zal gebeuren, maar zodra Gigabyte met een FM2 ITX bord komt gaat deze weer terug naar de winkel.

Ook ik kan dit moederbord enkel afraden!
Let op:
We hebben hier over VRM's die spontaan "poef" doen, het gebeurde namelijk bij mij direct bij het opstarten van de computer.
Dat elimineert in mijn ogen de factor van goede/slechte koeling compleet. Want het dan heeft dan nog niet eens de tijd gehad om op te starten.
Dit gebeurde overigens vanuit een koude opstart (sochtends na een avond uit staan, zonder dat de kachel thuis heeft aangestaan in de winter bij de 1e keer aandrukken "poef" geval).
Daarna kun je niet zomaar je Mobo opsturen, een van de vele eisen wat webshops hebben voor een RMA is:
"Het product moet voldoende door u getest zijn om uit te sluiten dat er goed werkende producten geretourneerd worden.(Let op: Indien aan (het) door u geretourneerde product(en) geen defect wordt geconstateerd en/of de aanvraag onterecht blijkt, kunnen onderzoeks/administratie kosten + eventuele verzendkosten in rekening worden gebracht)"-Afuture, Overigens geen onredelijke eis.
Mijn advies:
Haal je evt. dure graka er uit, en gebruik dit stuk ellende tot hij vanzelf in de fik vliegt. (zodat je de graka niet in de brand vliegt die vlak boven de malafide VRM's zit). Vraag dan een ander bord. Heb je er een dure CPU in, probeer voordat het misgaat een nieuwe te krijgen, misschien via deze review. Het kan namelijk zo zijn dat doordat de VRM's er uit branden je CPU ook een opdonder krijgt die fataal is.
Ik heb het moederbord al naar Alternate terug gestuurd. Toevallig dat ik deze komende twee weken geen enkel gebruik van mijn PC hoef te maken en dit dus een goed moment is. Helaas heeft Gigabyte zijn moederbord nog niet onthuld, maar ik hoop nu het moederbord om te ruilen voor die van MSI.

Daar heb ik in het verleden ook niet altijd top ervaringen mee gehad, maar beter iets dan niet. In ASRock ben ik in ieder geval het vertrouwen volledig kwijt. Op het oog lijkt de MSI dezelfde VRM's te gebruiken als ASRock, maar heeft hiervan wel meer geplaatst waardoor de verdeling van de belasting beter zou moeten zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat deze issues niet tijdens de testfase naar boven zijn gekomen. En als dit niet zo is heeft iemand gruwelijk lopen slapen bij de productie of kwaliteitscontrole.
Ik zou hem proberen terug te sturen naar Afuture eerst,

Lukt dat niet, dan bij Asrock zelf proberen.
Gewoon RMA aanvragen bij Afuture en het verhaal uitleggen, dan kan er ook niets misgaan.
Als alternatief kan ik je niet zoveel vertellen, ik heb geen ervaring met andere borden.
heel goed moederbordje, geen enkel probleem met mijn 5700 en 5300 CPU. Schakelt automatisch de CPU clock terug naar 1400mhz als ie t benauwd krijgt. Ff jouw bios updaten. Doe ik altijd als 1ste als ie uit de doos komt.
Ja dat doet de ASRock inderdaad, maar hij schakelt veelste snel terug! De VRM's worden namelijk te warm, niet de CPU bij mij in ieder geval. M.a.w. je kunt niet de maximale prestaties uit je CPU halen omdat de VRM's op het moederbord dit niet aan kunnen.

Ik verwacht van een moederbord dat ik wel het maximale uit de CPU (op stock settings natuurlijk) kan halen bij doorsnee koeling.

Gelukkig word mijn moederbord omgeruild voor het enige alternatief, de MSI FM2-A75IA-E53.
Mag ik voor de 75,- dan niet verwachten dat ik de mobo kan gebruiken zonder dat ik aanpassingen hoef te maken omdat anders hij niet naar behoren presteert/ in de brand vliegt?
Hehe, kom ik er eindelijk achter waar die hitteproblemen vandaan komen. Hoewel de pc die ik met dit moederbord heb gebouwd nog niet in brand is gevlogen, dacht ik telkens dat het probleem bij de apu lag (een A10), omdat grafisch dingen niet op de settings konden, die de apu wel aan zou moeten kunnen.

Dit mobo heb ik besteld bij Afuture, raden jullie gewoon terugsturen aan of afhandelen met Asrock? En welk alternatief mini-itx bordje zal ik nemen als vervanging, de MSI, of toch de andere Asrock? Iemand ervaringen?
Overigens is mijn CPU, ik vermoed, hiervan kapot gegaan.
Ik heb hem RMA gekregen van Afuture, waarvoor dank +1
Ik heb dit moederbord zelf ook. Schandalige actie van ASRock om dit ding zo op de markt te brengen. Die VRMs van die van mij worden ook ontzettend heet. De processor ook trouwens; 50 graden idle en over de 80 bij het afspelen van HD video.

Je RMA is zo te horen gelukkig netjes afgehandeld. Mijn exemplaar is wonder boven wonder nog niet in de fik gevlogen - ik heb hem al een paar maanden - maar ik wil er eigenlijk gewoon van af. Brandgevaarlijk is immers gewoon brandgevaarlijk. Benieuwd of 4allshop vatbaar is voor dit soort 'vage' klachten...

Leuk om te lezen dat je ook een Scythe Orochi hebt trouwens. Fantastisch ding, heh? :) Koelt mijn x6 1090T zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door Biscuit Bomber op 3 juli 2013 20:15]

Bedankt voor je reactie.
Ik ben er zelf ook blij om dat ik zonder problemen een nieuwe gekregen heb.
De bekende problemen met dit bord hebben daarbij wel geholpen.

Leuk dat je trouwens over de Scythe Orochi begint. Dat ding is inmiddels een waar collecters item.
Een van de weinige processor koelers die een 100 watt TDP CPU passief kan koelen.
Ik heb daarom ook voor deze gekozen omdat mijn HTPC waar die op zit een AMD A10-5800k zit die dus 100 watt TDP is. En de rest van de PC is ook 100% passief gekoeld, en zonder bewegende delen. (SSD, passief gekoelde PSU, geen opstart micro, etc..)

Hij was moeilijk te krijgen, heel veel contact met mensen opgenomen om een 2e hands op de kop te kunnen tikken.