Corsair Vengeance CML16GX3M4X1600C8 Review

Spookman 5 januari 2013, 305 views

Corsair Vengeance CML16GX3M4X1600C8

Pluspunten

Minpunten

• n module 7000+ errors (Memtest86+)
  • n module DOA

In de UEFI BIOS van mijn P9X79 WS bleken direct al twee modules de status 'Abnormal' te hebben, wat neerkomt op een DRAM error. Onderling verwisselen van de modules gaf steeds voor dezelfde modules dezelfde 'Abnormal'-status.

Na gebruik van de MemOK! knop bleek n van de foute modules opeens toch 'goed'. Bij het n voor n testen van de modules met Memtest86+ gaven twee modules 0 errors, n module gaf 7000+ errors en n module kon niet worden getest, omdat het systeem met deze module niet wilde booten.

Nog met enkel beide goede modules op het moederbord geprobeerd Windows 7 Ultimate te installeren vanaf een USB-stick, maar dit gaf bij verschillende pogingen BOSD's (foutmeldingen: 0x80070570, 0x0000004E). Zeer merkwaardig. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Installatie van Windows 7 met slechts 2 van de 4 modules zou op zich moeten kunnen, omdat er in feite geen sprake is van dual, triple of quad channel geheugenmodules. Hopelijk is er niets mis met het moederbord of de processor. Misschien is de cycletime (C8) van het geheugen aan de krappe kant.

Alle vier de modules RMA gestuurd. Hopelijk zijn de vervangers beter.

Heb jij ook een Corsair Vengeance CML16GX3M4X1600C8?

Dat jij een DOA ontvangt heeft niks met de eigenschappen van de modules te maken, dus niet echt een minpunt.
En voordat je de fout bij het geheugen legt, Asusborden zijn ontzettend zeikerig met geheugen. Het zou me dus niets verbazen als het geheugen gewoon niet compatible is.
Dank voor je reactie.

Benvloed het moederbord dan ook de uitkomst van Memtest86+?

Overigens moet dit geheugen volgens de Memory Finder van Corsair wel kunnen met het ASUS P9X79 WS moederbord.

Daarentegen komt dit geheugen niet voor in de laatste versie (20-06-2012) van de P9X79 WS Memory Qualified Vendors List van ASUS.

Compliment voor de borstjes.

[Reactie gewijzigd door Spookman op 5 januari 2013 12:54]

Dank voor je reactie.

Benvloed het moederbord dan ook de uitkomst van Memtest86+?
Jazeker.
Ik heb hier Asusborden gehad die duizenden errors gaven op DIMMen, die op een Gigabyte bord (zelfde chipset verder) na uren testen nog geen enkele fout gegeven hadden.
Alle geheugen gezeik is voor mij een van de redenen dat ik zelf geen Asus meer gebruik. Als het niet op de QVL staat is de kans een stuk groter dat het niet werkt als op een ander merk bord waarbij het geheugen niet op de QVL staat.

Niet dat ik zeg dat het geheugen hier niet stuk kan zijn, je kunt de pech hebben en een brakke DIMM te pakken hebben, zelfs als 99,9% van de DIMMen foutloos zijn betekent dat nog steeds 1 op de 250 quadchannel kitjes die een defecte module hebben (nu ga ik er vanuit dat de failure rate stukken lager is, maar het zal nooit 100% foutloos zijn, DOAs heb je atlijd).

Maar gezien het feit 1 DIMM totaal niet wil booten zou mij bijna doen denken dat het bord er gewoon niet lekker mee overweg kan.
Wee mij. De winkel naar wie ik het geheugen teruggestuurd heb, hanteert als een van de voorwaarden voor het retourneren het volgende:

- Het product moet voldoende door u getest zijn om uit te sluiten dat er goed werkende producten geretourneerd worden.(Let op: Indien aan (het) door u geretourneerde product(en) geen defect wordt geconstateerd en/of de aanvraag onterecht blijkt, kunnen onderzoeks/administratie kosten + eventuele verzendkosten in rekening worden gebracht)

Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Heb op de website van Corsair de "Troubleshoot Problem"-procedure (Technical Support) doorlopen, met als uitkomst:

- Based on the information you have provided, the best thing to do is send us your parts for replacement.

En dan tevens in aanmerking genomen, dat Corsair dit specifieke geheugen compatibel acht met de ASUS P9X79 WS, dan kan de winkelier me toch niets maken, of wel dan?

Trouwens, had ik het geheugen niet beter RMA naar Corair kunnen retourneren i.p.v. naar die webwinkel?
Kreeg net een mailtje van de winkelier:

- We hebben het geheugen uit uw RMA hier getest en dit is defect bevonden.
Heb het geheugen met bijbetaling van 17,90 kunnen ruilen tegen 32 GB CML32GX3M4A1600C10. Heb dit afgelopen vrijdag ontvangen en op het moederbord geplaatst. Alles werkt nu goed en de installatie van Windows verliep zonder problemen.
Als ik niet ingelogd ben vind ik mij review nergens terug.