Sapphire Radeon HD 6450 FleX Review

SetsunaKaede 4 januari 2013, 1.059 views

Sapphire Radeon HD 6450 FleX

Pluspunten

• EyeFinity zonder DisplayPort monitors
  • EyeFinity zelfs mogelijk met 2 VGA-monitors (met apart te bestellen HDMI naar VGA adapter)
  • Passief gekoeld
  • Low Profile
  • Prijs-prestatieverhouding is prima

Minpunten

• Onder XP steeds maar 2 van de 3 monitors beschikbaar - geen EyeFinity onder XP mogelijk dus
  • Geen HDMI naar VGA adapter

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart gekocht om op een oude PC racespelletjes te kunnen spelen over drie monitors. Na wat eerdere pogingen met oudere hardware en SoftTH was ik het geklooi met drivers (bluescreens) en meerdere kaarten (zeer lage framerates) helemaal zat en heb ik deze kaart besteld, samen met een HDMI-naar-VGA adapter voor aan mijn Raspberry Pi (maar deze adapter is vervolgens in gebruik genomen aan deze videokaart).

Na ontvangst gelijk geinstalleerd, driver installatie ging redelijk onder XP maar vervolgens bleek dat ik met XP steeds slechts 2 van de 3 monitors kon aansturen - byebye EyeFinity en SoftTH dus met XP. Dit blijkt een stukje incompatibiliteit tussen XP en deze kaart te zijn, dus dan maar Win7 geinstalleerd.

Aan deze videokaart wil ik 1 DVI-D monitor hangen en 2 VGA monitortjes; met de spullen die in de doos zitten is dat niet zonder meer mogelijk aangezien slechts één van de DVI-poorten voorzien is van de analoge pinnen die nodig zijn voor DVI-naar-VGA adapters en ook de meegeleverde HDMI-naar-DVI adapter alleen naar DVI-D gaat. Hier kwam dus de meebestelde HDMI-naar-VGA adapter handig van pas. Dit was een kwestie van inprikken en gaan.

Na driver installatie maakte Win7 er gelijk een extended desktop over 3 monitors van, maar ik wil natuurlijk EyeFinity dus dit in het Catalyst center aangepast. Dit ging - na wat rondklikken - redelijk makkelijk en het is dus geen enkel probleem om met deze kaart een EyeFinity setup te bouwen met oude monitors.

Let wel op dat met het bouwen van een EyeFinity Setup alle monitors worden aangestuurd met de resolutie van de slechtste monitor - in mijn geval dus 1024x768 wat een EyeFinity scherm van 3072x768 oplevert. Er zijn ergere dingen in het leven :)

Een snel potje Live for Speed leverde een framerate van 50FPS op, alleszins acceptabel voor een berg oude hardware en een low-end passief gekoelde kaart. Ik ben uitermate tevreden!

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 6450 FleX?

Niet zozeer een probleem van de videokaart, want XP limiteert het aantal beeldschermen per PCI(-e) slot gewoon tot 2. XP is ook uit 2002, dus op zich is het een logische stap om na 11 jaar toch eens over te gaan op Windows 7 als je technieken uit de afgelopen 3 jaar wilt gebruiken.

Leuk kaartje! Heb er zelf naar zitten kijken voor een Mediacenter maar uiteindelijk dat plan geschrapt. Veel plezier ermee :)
Dank je, nooit aan gedacht dat het wel eens alleen XP zou kunnen zijn. Ach, onder Win7 draait het heerlijk :)
nee hoor, bv met een oude Matrox Pharhelia heb je prima 3 schermen onder Windows XP. Matrox heeft daar voor wel door flink wat hoepels moeten springen. Denk ATI/AMD dat gewoon niet meer de moeite vond voor Windows XP.

Met de "X2" kaarten (2 GPU's op 1 kaart) kan je ook 4 schermen aan sturen onder Windows XP.
Tsja, maar met de X2 kaarten kom je in een hééél ander prijssegment.
Daarnaast vraag ik me af of je ook 4 VGA/DVI monitors kan aansturen, en dan EyeFinity draaien. Daar wast het mij om te doen, en dit was de goedkoopste kaart (het is een low-budget setup, remember?) die dat kon.
Overigens heb ik nu in mijn andere computer het duurdere broertje zitten, een 7770 Flex, bevalt net zo prima.
Ik bedoel ook echt niet dat je beter een X2 videokaart kan kopen, maar puur dat Windows XP ansich niet de beperking is.

Op de Matrox kan je onder Windows XP alle schermen in 1 game gebruiken, met een X2 kaart kan dat geloof ik niet. Als je alle vier de uitgangen wilt gebruiken, zet je effectief CrossFire uit, en heb je twee losse video kaarten, met elk 2 uitgangen.

Ik heb zelf een 3870X2, puur om 3 schermen aan te sturen. Maar die kaart is hopeloos lomp in verhouding tot z'n snelheid. Zo'n "Flex" kaart lijkt me een ideale vervanging. Alleen jammer dat deze 6450 nogal traag is, en de rest van de Flex serie aan de dure kant.

Vreemd dat geen enkele andere fabrikant de irritante "active" converters overbodig maakt.
Ik heb eerder onder XP ook drie schermen gedraaid inderdaad, maar dat was met twee kaarten. Ging prima, behalve met gamen...
Volgens mij haalt/haalde Matrox een vergelijkbaar vies geintje uit als EyeFinity in feite is: Gewoon Windows voorschotelen dat het écht waar, heel zeker weten, maar één heeeel grote monitor is... ;)

De 7770Flex viel mij erg mee, die is nu 113 euro: pricewatch: Sapphire HD 7770 GHZ Edition 1GB GDDR5 FLEX
Prima kaart voor zijn geld, vind ik.

En waarom niemand anders die stomme DP-vereiste omzeilt... Beats me, ik ben blij dat Sapphire het in ieder geval wél doet!

[Reactie gewijzigd door SetsunaKaede op 8 augustus 2013 12:53]

Late reactie, maar bij mij zat er een DVI naar VGA-stekker in de doos.