Marantz NR1403 Review

mymac 4 januari 2013, 3.515 views

Marantz NR1403

Pluspunten

• Heldere geluidsweergave
  • Audyssey setup
  • Simpele en praktische interface

Minpunten

• Afstandsbediening ondanks zijn strakke vormgeving helaas van kunststof

Geluidskwaliteit Score: 5
Dit is mijn eerste review op Tweakers.net en het is niet direct na aanschaf geschreven dus de schrijfstijl en netheid zal niet van het allerhoogste niveau zijn helaas. Mijn excuses.

Intro
Na jaren in het bezit geweest te zijn van een Teufel Concept S 5.1 set, begaf mijn subwoofer + ingebouwde receiver het. Ik heb een tijd zonder geluid gezeten maar op een gegeven moment was ik het beu, omdat ik voor muziek alleen de keus had tussen m'n Beats headset of beneden zitten in de woonkamer waar wat B&O spullen staan. Na wat wikken en wegen heb ik gekozen om de subwoofer niet te laten maken voor een bedrag van rond de ¤250. Ik had nu toch de kans om gelijk te kiezen hoe ik de boel wilde gaan upgraden.

Ik zocht een 5.1 AV receiver die er in mijn ogen goed uit zag en ook het ruimtegebrek in mijn IKEA Besta kastje droeg niet bij aan de keuzes. Mijn oog is dus uiteindelijk gevallen op de zilveren Marantz NR1403, omdat die als één van de weinige een platter ontwerp heeft.

Bestellen, verzending, verpakking
Ik heb de receiver bij BestHomeCinema besteld voor slechts ¤235 dus de prijs viel mij alleszins mee, zeker omdat ik er qua aansluitmogelijkheden flink op vooruit ging: Op de subwoofer van Teufel zat slechts één optische aansluiting en er waren geen AV mogelijkheden.
De receiver werd de volgende dag direct geleverd dus ik kon meteen aan de slag :) . De doos kwam niet aan in een extra verpakking, dus je kon meteen zien dat het om de receiver ging. Dit was echter geen probleem want alles was netjes verpakt met een dikke piepschuim laag om de kast heen.

Aansluiten en instellen
De 5 Teufel Concept S speakers waren nog helemaal goed dus ik had besloten om deze speakers (voorlopig) erbij te gebruiken. Het aansluiten was los van wat gepriegel in m'n IKEA kastje eenvoudig en alles is overzichtelijk gemaakt.
Naast de speakers heb ik een Samsung PS50C450 aangesloten met een HDMI kabel. Dit is allemaal geen rocket science :P , dus verdere toelichting is dan ook niet nodig. Nu alle uitvoerkanalen ingevuld waren was het tijd om de Xbox 360 S en Mac mini (mid 2011) aan te sluiten. Beide apparaten zijn middels HDMI aangesloten, omdat dit de meest eenvoudige weg blijft.

Het instellen van de apparatuur was de volgende stap. Omdat bij deze Marantz een Audyssey microfoon geleverd wordt, was het configureren van het geluid doodsimpel. Je vertelt eerst wat voor setup je hebt staan (dat was op moment van aanschaf dus 5.0) en vervolgens houd je de mic op verschillende spots om zo de Marantz z'n werk te laten doen. Je bent hier zo'n minuut of 10 mee bezig.
Na de Audyssey setup was het tijd om de Xbox weer aan te slingeren. Deze heb ik uiteraard aangesloten op het 'Game' kanaal en ik heb de naam gewijzigd naar 'Xbox 360'. Dit voegt voor de rest misschien niks toe, maar het ziet er wel leuk uit! Op de Xbox heb ik nog even de instellingen voor de juiste geluidsweergave gecontroleerd zodat die goed stonden.
Voor de Mac mini, waar middels Plex alle films en series worden gekeken naast het luisteren van muziek via iTunes, golden in principe dezelfde stappen. De Mac is aangesloten op het 'Media Player' kanaal. De geluidsuitvoer staat standaard op 'Marantz-AVR' op mijn Mac dus ook daar hoefde verder geen aandacht aan besteed te worden.

Eerste indruk
De eerste impressie met het spelen van FIFA, Forza (Horizon/4) en verschillende Call of Duty's op de Xbox is erg goed. Het geluid is helder en vol, maar er ontbrak door de 5.0 opstelling toch wat diepte aan alles. Hier kan de receiver niks aan doen, maar je mist het nogal. Een nadeeltje is dat het geluid wel wat op je af komt voor m'n gevoel. Dit komt door de krappe inrichting die ik nu heb, waar ik bij het deel mét subwoofer nog op terugkom. De speakers zijn daarnaast ook bedoeld voor ruimtes tussen de 30 en 35 vierkante meter, waar mijn kamer sowieso maar 15m2 meet.

Bij sommige muziek viel het gebrek van een subwoofer wat minder op, maar als je naar de wat modernere bliepjes luistert (house/techno etc.) is er natuurlijk een leegte. Dat neemt niet weg dat de stereo weergave van de Marantz erg fijn is. Je kunt kiezen voor een gesimuleerde surround weergave van de muziek, of voor echte stereo. Ik kies eigenlijk altijd voor de stereo weergave, omdat dit voor het luisteren van muziek zorgt voor meer detail in mijn ogen oren.
De dialogen in series en films zijn heerlijk helder en goed te volgen, alsmede de surround effecten in voornamelijk films.

Nu mét subwoofer
Ik heb na korte tijd besloten een subwoofer uit te zoeken, omdat ik zowat verdrietig werd van het geluid zonder terwijl ik eindelijk een mooie receiver had staan met 5 aangesloten speakers. Ik heb gekozen voor een Klipsch Sub-10 op aanraden van H&C HiFi Venray (kosten: ongeveer ¤200). Goede service overigens: naast een goede prijs kreeg ik er nog een gratis kabel bij toen ik hem op kwam halen om m'n sub direct aan te sluiten. Ik reed toevallig die avond praktisch langs Venray vanuit Duitsland, dus het kwam top uit dat ik hem meteen mee kon nemen.

Ik heb de Audyssey setup opnieuw gedaan na het aansluiten van de Klipsch omdat ik bij de setup moest aangeven dat het van nu af aan een 5.1 setup betrof. Er werd door de Marantz gevraagd de subwoofer op 50% van zijn 'gain' te zetten dus dat heb ik dan ook gedaan.

De Marantz stuurt de Klipsch prima aan in elke omstandigheid, alleen de plaatsing blijft een lastig verhaal. Zeker in mijn huidige kamerindeling is de positie van de subwoofer lastig. In de hoek kun je in principe lagere tonen bereiken, maar het gevaar daarvan is dat het te overheersend wordt. Na een kleine verbouwing van de zolder kan mijn bed weer weg en hoop ik deze 'slaapkamer' zo in te kunnen richten dat de subwoofer correct zijn werk kan doen. Wel heb ik in verband met de kleine ruimte (Zoals gezegd 15m2, en het media deel bevindt zich op slechts de helft daarvan…) de subwoofer nog iets verder teruggeschroefd naar 40-45%.

Het spelen van spellen is weer compleet en wat is het toch heerlijk om zo nu en dan het geluid flink op te schroeven om je echt in het stadion, die Lamborghini of dat vuurgevecht te wanen. De muziekweergave is correct en de tonen worden goed verdeeld. Wat mij opviel bij het spelen van Black Ops I laatst, is dat ik weer gered word door mijn speakers die me fijn vertellen dat er wederom iemand in m'n back probeert te komen _/-\o_ .

Over de gehele linie ben ik zeer tevreden met mijn aanschaf. De Marantz kwam vlot en goed verpakt aan, het aansluiten en instellen was eenvoudig en het voorlopige eindresultaat is zeker om van te genieten. Ik hoop hier weer een aantal jaren mee vooruit te kunnen tot er geld is voor een upgrade naar een BeoSystem 3 met B&O speakers. In de tussentijd wil ik graag upgraden naar Dali, beginnend met twee Zensor 1 speakers.

Heb jij ook een Marantz NR1403?

Deze receiver is ook in ons bezit en het is echt een prima stukje onvervalste Marantz techniek. Wat mij altijd erg aanspreekt bij Marantz is de dynamiek en het volle geluid. Daarom wederom voor dit merk gekozen nadat de oude Marantz het veld moest ruimen omdat deze helaas geen DTS aankon.

Er is vanzelfsprekend nog veel meer te vertellen over deze receiver, maar ik deel verder je mening.

Bedankt voor de review!