Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart Review

VenQWishVQX 23 maart 2008, laatste update op 24 maart 2008, 6.549 views

Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart

Pluspunten

• Prijs (met de tijdelijke 25% korting)
  • Geen schrik voor dooie pixels door de garantie
  • Zwart is zwart
  • Aantal aansluitingen
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Input lag (voor een snelle shooter missch)
  • Knoppen (of het OSD) reageren soms niet goed
  • Card reader heeft adapter nodig voor standaard formaten.
  • Te felle weergave van rood.

Eerste indruk

Ow baby, een lekker groot scherm, ik kom van een syncmaster 940BF (19"), op de foto's zie je het verschil in grootte :).

Installatie

De voet zit los van het scherm dus je moet dit zelf ineenzetten. Het is gewoon het scherm op de voet klikken dus heel simpel. Het klik systeem, zowel als de voet voelt heel solide aan en de bouwkwaliteit is naar mijn mening top.

Tweede indruk

Als je het scherm opzet denk je direct "wow, belachelijk groot". Maar ja, dit was ook zo bij mijn 19" en dit voelt natuurlijk ondertussen totaal zo niet meer :D. De bouwkwaliteit voelt echt goed aan en ik vind het zwart/zilver gedoe wel mooi (subjectief natuurlijk). Het op en neer bewegen en het kantelen van het scherm gaat heel vlot, toch voelt het mechanisme heel stevig aan. Alleen vind ik het raar dat het scherm op de laagste stand vastklikt, hoewel het niet echt nodig is (het blijft ook perfect staan in het midden of waar je het ook zet) zou het logischer zijn imo, als het vastklikt in de hoogste stand, zodat het niet naar beneden kan :p. Met de soundbar erop kan je het scherm trouwens nooit op de laagste stand zetten.

Brightness en contrast

De brightness heb ik wel direct wat lager gezet uit schrik om te verbranden. Je kan dit scherm met een witte achtergrond gebruiken om je huis te verlichten, no problemo ;). Na het wat minder te zetten was dit geen probleem meer. Een rare feature vind ik het dynamisch contrast. Als er veel wit op je scherm komt geeft het scherm meer licht, en minder licht als het meeste van je scherm donker is. Is het raar als ik net het omgekeerde zou verwachten? (je kan dit afzetten) :). De kleuren zijn schitterend, buiten dat het rood te fel is gesatureerd. Dit zal waarschijnlijk wel te calibreren zijn maar daar heb ik nog niet direct naar gezocht.

Zwart is bij dit scherm ook echt zwart, dit is voor mij wel een groot pluspunt omdat ik me er mateloos aan stoor bij donkere films dat sommige scènes gewoon grijs zijn ipv van diep zwart. Vandaag nog 300 gezien en dit was toch wel een andere ervaring op dit scherm dan bij men syncmaster :*). Het verschil kan je direct zien bij de foto's.

Inkijkhoeken

Kort: super!
"Lang": Deze zijn gewoon ronduit goed, maar ja, ik kom van een TN paneel en daar zijn de inkijkhoeken wel belachelijk klein. Als je echt langs de kanten zit worden de kleuren wat flets, maar dan moet je al echt in een hoekje gaan zitten. (Ook te zien bij de foto's, I know, ik val in herhaling ;))

OSD

Over het OSD ga ik niet veel zeggen, buiten dat als je wat snel wil gaan met de toetsen, dan kan het OSD precies niet volgen. Soms reageert dit niet, ook al hoor je duidelijk de knop klikken. Lijkt me nogal raar want ik denk niet dat het OSD zo'n zwaar programma is :p.

Input lag en ghosting

Dan over de input lag. Bij films en gewoon gebruik is dit niet merkbaar. Ik heb net GTA2 gepobeerd en merkte hier echt niets van. Je hebt nochtans snelle reflexen nodig om bij GTA2 een snelle auto deftig op de baan te houden :D. Ik zal dit weekend nog wat testjes doen en zien hoe het aanvoelt. , Mischien als ik UT, CS of een andere snelle shooter ga spelen, dit toch maar op men syncmaster ga blijven doen (ook omwille van framerates op 1280 tov 1920). Wel heb ik gemerkt dat als ik snel met men muis over en weet ga op men desktop, dit scherper aanvoelt bij de syncmaster dus er zit wel degelijk een lag op (zoals al in andere reviews is aangetoond)

Over ghosting kan ik kort zijn, ik zie er geen, Ik had met 6ms hier wel wat schrik voor maar dit was blijkbaar ongegrond :).

Aansluitingen

Al die aansluitingen is één van de redenen waarom ik dit scherm heb aangeschaft, met die displayport zit je normaal wel voor ff safe. Men PS2 aansluiten was makkelijk en het speelt goed weg. Het beeld ziet er (vind ik) nog verdomd goed uit ook via component, natuurlijk moet je niet denken in termen van anti-aliasing bij de PS2 maar toch, knappe scaling imo. Dan wou ik men PSP slim aanluiten maar dit was klank zonder beeld :'(. Is dit omdat de 2408 geen progressive scan heeft of zo? Geen idee, hopelijk slaagt er iemand wel in om dit te doen natuurlijk en zwiert hij het ergens op het web hoe die dat geflikt heeft :).

De extra USB poorten zijn wel handig, de card reader voor mij totaal nutteloos. Blijkbaar heb je pro duo memorysticks een adapter nodig en die zit er niet bij natuurlijk... meh. Dan maar een card reader in de USB poort gevlamd, minder elegante oplossing natuurlijk :p. Wel stom dat dit niet out of the box goed werkt met zo'n standaard formaat...

Soundbar

Niet echt meer over het scherm, maar de soundbar was makkelijk te bevestigen. Dit geeft nog wel een deftig geluid voor zo'n speakertjes. Het enige irritante is dat er in het midden een fel blauw lichtje steeds pal in je gezicht schijnt. Dit ga ik er toch wel zien uit te halen. Als je deze bar bevestigt kan je het scherm niet meer op de laagste stand zetten. De bar haalt ook zen stroom van het scherm, dus als je het scherm afzet, no more sound.

• ASUS 7900GTX
  • Intel Q6600
  • 2GB ram
  • Shuttle SD39P2
  • Logitech MX 1000
  • Windows Vista

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart?

Ben je niet iets te enthousiast? Hoe kun je nou de kleurweergave als perfect beoordelen (volle balk) als het apparaat vanuit de fabriek niet de juiste kleuren weergeeft en zaken als 16 bits lookup tables ontbreken (hebben duurdere schermen met een betere kleurweergave wel)?

En heb je helemaal geen last van veelgenoemde problemen als colorbanding, rainbow effects en overdreven sharpening, zoals die veel in andere reviews en op got worden genoemd? :)
Hmm, je hebt gelijk, ben de balk van kleurweergave vergeten aan te passen... Het overdreven rood had ik pas echt gemerkt tijdens men review maar toen had ik de balken al ingevuld.

Van banding heb ik niets gemerkt en ik heb verschillende afbeeldingen met gradiënten bekeken, zowel horizontaal als verticaal. Rainbow effects, dat weet ek niet direct wat het is, zal ek eens moeten nakijken.
je ziet duidelijk het verschil tussen de zwartweergave.
nice scherm :D
Die afbeeldingen van die bomen op de eerste foto waar komen die vandaag ? (A)

mooi scherm :) nette review
goed review; super scherm!

heb hem ondertussen ook al bijna 1 jaar. alleen dat soundbar maakt hem wel eruggg lelijk, gelukkig heb ik die er niet bij gehaald :)
Hmm, je hebt em al een jaar? Deze is pas uit van maart dus ik denk dat je de 2407 bedoelt?