Canon EOS 400D Zwart Review

Peatsmoke 21 maart 2008, laatste update op 8 april 2008, 2.013 views

Canon EOS 400D Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • Gebruiksgemak
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Ontbreken spotmeting

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Algemene beoordeling:
Zoals ik (als jarenlange gebruike) van Canon gewend ben, krijg je met het eenvoudigste kit-model, alles meegeleverd wat je nodig hebt om je apparaat volledig te kunnen gebruiken. Kabeltjes voor PC-verbinding, aansluiting op een TV en een softwarepakket (met o.a. eenvoudige beeldbewerking- en stichprogramma, drivers, enz.), alles zit in de de doos.
Bij aanschaf is het eigenlijk alleen nodig dat je een CF-kaart erbij koopt met voldoende (2 GB) ruimte.
Het is een, eenvoudig te bedienen, camera die de ideale basis is voor de (beginnende) fotoamateur.

Featureset:
* BG-E3 grip
* 3 Fps.
* Buffer 27 JPEG of 10 RAW

Ergonomie & bedieningsmogelijkheden:
De camera ligt goed in de hand, al zijn er ook gebruikers die vinden dat de camera te klein is en daardoor niet goed in de hand ligt. Alle knoppen en instellingen waren voor mij (als canongebruiker sinds de jaren '80) makkelijk te vinden, al vind ik het wegsaneren van het LCD-scherm aan de bovenzijde een misser. Kennelijk is dit echter de standaard in de budget-dslr-serie want de meeste concurrenten hebben dit scherm inmiddels ook al niet meer op de camera's zitten.
Met de batterijgrip is de ergonomie (voor mij) prima!

Snelheid en accuratesse van automatiek:
De opstarttijd van 0,2 seconden (opgave Canon) is een van de positieve kanten van de camera.
Snelheid komt deze 400D nergens te kort: focus, sluiter en een grote buffer zorgen ervoor dat je ook bij actie-scènes zelden het kritieke moment niet op de foto hebt. Ontspanvertraging is er niet of is niet merkbaar.
Bij het fotograferen in de Automaat-stand zijn, mede dankzij het 9-punts AF, de foto's (bijna) altijd scherp en goed belicht. De witbalans die de camera in automatische stand geeft is goed. De beperkingen hiervan laten zich pas zien in extreme situaties zoals in de winterse poolgebieden. Door een constant gebrek aan licht (poolnacht/ schemer) en de aanwezigheid van veel sneeuw, kan de witbalans hier wel eens een steekje laten vallen. In winterse Alpen-gebieden is de witbalans in automaat-stand gewoon goed.
Het ontbreken van spotmeting (belichting) kan, onder sommige omstandigheden, als een gebrek gezien worden.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit van de 400D i.c.m. 18-55 basislens, wordt -zeker gezien de prijs-kwaliteitverhouding- door mij als zeer goed beoordeeld. Hoewel de kitlens absoluut geen hoogstaand objectief genoemd mag worden, zijn de beelden goed. Chromatische Aberratie blijft, net als vervorming, binnen aanvaardbare grenzen.
Ruis treed pas echt op bij Iso-waarden boven de 800 en wordt pas storend boven 1600.
Dankzij de CMOS-sensor is blooming op deze camera een onbekend verschijnsel.
Kleurweergave is in de automatische stand een beetje overdreven. Dit levert in de praktijk echter vaak mooie plaatjes op. Via het menu zijn er diverse andere instellingen te kiezen (bijv. Landschap, Portret, Standaard, enz.) die allen hun eigen verzadiging, contrast, scherpte, enz. hebben. Verder kun je nog (3) eigen instellingen creëren.

Bouwkwaliteit:
Voelt misschien niet meteen degelijk aan, maar is het wel. Uit eigen ervaring weet ik dat de camera best wel een (of meerdere bij mij) keer kan vallen, zonder meteen zichtbare of onzichtbare schade op te lopen.

Batterijduur:
De batterijduur is afhankelijk van heel veel factoren (temperatuur, wel/niet flitsen met ingebouwde flitser, LCD-displaygebruik). Over het algemeen maak ik met de grip, wel 800- 1000 foto's.

Uitbreidings- mogelijkheden:
Tja... Alle accessoires voor de EOS-serie kunnen gebruikt worden.
The sky is the limit!

Prijs:
Aangezien de opvolger (Canon 450D) onlangs gelanceerd is, zal de prijs alleen maar beter worden.

Heb jij ook een Canon EOS 400D Zwart?