Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G9 Gaming Laser Mouse Review

mezstah 2 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 8.195 views

Logitech G9 Gaming Laser Mouse

Pluspunten

• Verwisselbare covers
  • gewichtjes systeem
  • Vorm(persoonlijk)
  • precisie

Minpunten

• Het gebrek aan meerdere covers(ook voor linkshandigen)
  • Het gebrek aan lagere gewichtjes, zodat je kleinere stapjes kunt nemen
  • de plaatsing van de sidebuttons

Logitech G9 review

Nadat ik mijn razer Copperhead had verkocht. was het tijd voor een nieuwe muis. Diverse firma's hebben nu nieuwe types op de markt. Zoals de Razer Lachesis, Microsoft Sidewinder, Roccat Kone en de Steelseries Ikari. Afgezien van de Roccat Kone, heb ik alle muizen gekocht en getest. Overal ontbrak er wat aan de Lachesis had bij mij een jumpy cursor, de steelseries kon ik niet optillen, de Sidewinder te zwaar en te vreemd van vorm. De G9 daarintegen heeft voor mij een prettige grip zowel de wide grip, als de precision grip. Dit is voor mij het belangrijkste van een muis. Aangezien je een muis altijd vast hebt. Daarom heb ik deze gekocht en wat belangrijker is, ook nu nog in mijn bezit. Dit is mijn 2e G9 review een eerder review heb ik verwijderd vanwege een te hoog punika verhaal, nu na enkele maanden denk ik een gefundeerde mening te kunnen geven over de G9. Daarom geef ik hieronder het kort weer wat mijn ervaringen zijn met de G9 en wat er volgens mij ontbreekt.

De inhoud hier van de Logitech-site.
Pakketinhoud
Logitechģ G9 Laser Mouse
XL- en Precisie-covers
Cartridge met aanpasbare gewichten
Aanpassingsgewichten en doos
Handleiding
3 jaar garantie

en ook van de site de specificaties:
Systeemvereisten
Windowsģ XP, Windowsģ Vista™
USB-poort
Specificaties
Tracking
Resolutie: 200–3200 dpi (door gebruiker selecteerbaar)
Beeldverwerking: 6,4 megapixels/seconde
Maximumversnelling: 20 g
Maximumsnelheid: 45–165 cm/seconde (afhankelijk van oppervlak)
Reactievermogen
Aanpassingsgewicht: tot 28 g
Duurzaamheid
Muisknoppen (links/rechts): 8 miljoen klikken
Muisvoetjes: 250 km
** Getest op bureaublad met houtfineer

Nu weer verder met mijn review.

Eerste indruk

De muis was goed verpakt, geen beschadigingen van de muis mogelijk. Een dikke plus hiervoor. Nu was het tijd om de inhoud te bekijken.
Zoals al eerder genoemd, heb ik de muis gepakt Xl-cover er omheen en kijken hoe hij er uit ziet. Dit viel me 100% mee, aangezien de muis op de foto's nogal lijkt op een "blokkenboos" is dit in real-life minder het geval. En zeker met de "precision-cover" is het een mooie slanke muis die mij doet denken aan de MX300 en de G3.

Bouwkwaliteit

De G9, is zeer solide gemaakt, geen piepende onderdelen, geen goedkoop voelend plastic. Het micro-gearscrollwiel die bij de Revolution het eerst om de hoek kwam kijken bedient lekker. Aaangezien er een rubber laagje op het metalen wieltje zit. Met een knop aan de onderkant van de muis kun je het stapsgewijs scrollen verwisselen met de brute snelheid van de Micro-gear techniek. Het enige minpunt is het verwisselen van de covers, niet om het verwisselen maar omdat ze eraf moeten zit er een kleine speling tussen muis en cover. Wanneer je hard knijpt in de muis kraakt hij. Dit voelt goedkoper aan.
Maar dat is de prijs zijn die je betaald om de covers te verwisselen.

Ergonomie

De G9 is voor mij zeer ergonomisch, aangezien ik zelf vrij grote (brede) handen
heb. Eerst beviel mij voornamelijk de MX310. Dit is een kleine muis die ik bestuurde met mijn vingers. Daarna dacht ik dat het fijn was om een muis te hebben die goed voor mijn hele hand was. Maar die heb ik nooit gevonden elke muis(MX series, Intelli 3.0, Death Adder) was te klein. Moest ik weer op zoek naar een muis die je kunt besturen met je vingers.De G9 is wat dit betreft voor vingermuizen zeer goed.
De plaats van de duimknoppen zit zoals gewoonlijk bij Logitech, naast elkaar aan de duimzijkant.Persoonlijk had ik ze liever onder elkaar gezien, zoals bij de Sidewinder. Omdat het dan eenvoudiger is om de juiste knop te kiezen. De G9 is zeer plat je pols ligt mooi recht op de muismat. Dit is een pre voor mij, omdat ik met de oude MX series nog wel eens last van me pols had.Dit is niet meer gebeurd sinds ik met de G9 werk.Verder zorgen de teflonvoetjes voor het nodige glijgemak op mijn steelpad Qck, maar dit hadden de G5 en G7
ook al. Dit is dus niet vernieuwend. Maar wel noodzakelijk om vrij te kunnen muizen. Ook de muiskabel vermomd als touwtje draagt hier aan bij.

Installatie
Het installeren van de muis, was een eitje. Het kwam "verrassend" op het volgende neer:
muis aansluiten(werd gelijk herkend in windows XP. Daarna de niet bijgevoegde setpoint 5.0 drivers afspelen(die ik eerst had gedownload van de Logitechsite).Installatielocatie selecteren en volgende kiezen, klikken op voltooien en je bent klaar om te gaan.
Sepoint 5.0 werkt uitstekend, verder heb je legio opties om de instellingen te wijzigen zoals DPI, DPI niveau, sensitivity, ledkleur, profielopslag, scrollsnelheid, knoppentoewijzing etc.

Gebruik

Na enkele weken gewerkt, en gegamed te hebben met de G9, is het tijd mijn ervaringen hiermee te posten. Aangezien dit het belangrijkste is "hoe werkt de muis".De muis glijdt als een mes door de boter de teflonvoetjes zorgen voor zeer gebruiksvriendelijk glijplezier. De vorm van de muis zorgt ervoor dat ik na enkele uren nog steeds precies aim. En ook in windows op een lager dpi gehalte ook goed ermee overweg kan. In counter-strike:source was het even zoeken naar de juiste instelling, nu staat hij op 1400 Dpi winsens 6, in-game sens 1.8. De G9 aimt precies maar dat mag ook wel voor een 70 euro muis. Ook geen skippende cursor of andere fouten dit in combinatie met mijn steelpad Qck. De laatste weken begin ik me steeds meer te ergeren aan het snoer. Dit is een soort koordje. En zou asl resultaat moeten hebben dat het minder frictie geeft.
Mijn mening is dat dit niet zo is, ik heb het snoer in een bungee hangen, dat scheelt maar toch blijft het snoer stug. Mijn mx310 had een soepeler snoer, die had ik graag terug gezien.

In-game

Nu een uitgebreide aanvulling, hoe de muis in-game presteert. Zoals hierboven al genoemd heb ik de muis alleen gebruikt in counter-strike source. Met setpoint 5.0 heb je de keuze tussen uiteraard verschillende DPI, maar ook wat voor mode je kiest. Senpoint mode of windows drivers.
Ik heb beide getest in game, nu is mijn conclusie dat setpoint zorgt voor snellere bewegingen, en dat windows mode zorgt voor meer stabiliteit.(rustiger en meer controle) wil je echt snel kunnen reageren zet hem dan op setpoint, wil je stabiel kunnen aimen zet hem windows mode.
Wanneer je winsens 6 gebruikt en 3200 Dpi is het voor mij niet te handelen ook niet op in-game sens 1.0. Dan kun je twee dingen doen: Of winsens lager zetten, of Dpi lager zetten, nu heb ik ergens gelezen, dat als je winsens lager zet, je Dpi weggooit. Vanuit gaand dat dat klopt, heb je niks aan 3200 Dpi, is namelijk veel te snel. Wanneer ik zelf winsens op 2 zet en op 3200 Dpi vind ik het fijn werken. En heb ik niet het gevoel dat ik Dpi weggooi.
Maar nogmaals dat is een gevoel. Met dit soort muizen moet je voor jezelf kijken wat de ideale instelling is. Ik heb wel zoveel ervaring nu opgedaan in Cs, dat ik de G9 wel een verschil vindt ten op zichte van "oude" muizen. De instapdrempel ligt lager. Hiermee bedoel ik wanneer je net begint met Fps-games is het simpeler om aan zo'n muis te wennen, dan aan een mx500 bijvoorbeeld.
Het gaat allemaal net wat vloeiender. neemt niet weg dat je, wanneer je veel oefent je met een MX500 zeker net zo secuur kan aimen. Alleen zorgt de meerwaarde van de hoeveelheid Dpi er wel voor dat je sneller op een bepaald punt komt. Wanneer je bijvoorbeeld een 180 graden draai maakt. Precisie, leer je door veel te oefenen en te wennen aan de muis. Maar met de G9 zijn wel veel nadelen weggenomen, tov vijvoorbeeld de MX500 gladder, sneller maar zeker met dezelfde precisie. In-game is de wereld tussen dood en levend gescheiden door een muur van milisecondes, dus elke miliseconde die je kunt winnen is meegenomen. Dit wil niet zeggen dat bovenstaand verhaal de waarheid is en er zullen mensen zijn die hier anders tegen aan kijken.

Prediciton

Waar ik achter gekomen ben, is dat pro-cs spelers de voornamelijk de Intelli gebruiken omdat deze muizen geen gebruik maken van prediction. Prediction in een muis betekend dat de muissensor voorspelt hoe de beweging loopt. Op deze manier is het makkelijker om rechte lijnen te trekken met de muis(zie plaatje, boven zonder prediction, beneden met). Je beweging wordt dus in bepaalde gevallen voorgecalculeerd.
Wat is het voordeel van prediction? Geen idee je kunt wel strakker sturen met de muis, het nadeel is dat je niet totale bewegingsvrijheid hebt. Zeker met aimen kan ik me voorstellen dat als je lang zonder prediction hebt gespeeld dat het lastiger is om te wennen aan een muis met prediction. Al ben ik nog steeds van mening dat hoe meer je oefent met een muis(met of zonder prediction) je er zeker aan gewend raakt.
Razer heeft nu voor zijn Deathadder een Firmware uitgebracht waarmee je prediction kunt uitzetten.
Aangezien ik nog een Deathadder heb liggen zal ik met deze muis gaan testen of het verschil maakt.
Dit moet ik dus nog testen. De vraag blijft wel waarom prediction wat is de bedoeling ervan.

Net niet

Nu een kort stukje geschreven, wat er in mijn ogen anders had gemoeten om de ultieme gamersmuis te krijgen. Logitech heeft deze muis op de markt gezet om aan ieders wensen te voldoen. Aaanpasbare gewichtjes, verwisselbare covers andere led-kleurtjes enz. Dit is een mooi initiatief. Zodat je voor jezelf de ideale muis kunt maken. Maar de beperktheid van covers, het niet kunnen aanpassen van sidebuttons en het gewicht niet kunnen aanpassen met bijv 2 gram per keer, is een gemis. Zo wordt je weer gedwongen je een vorm, eigen te maken. Dit werkt voor mij wel, maar kan me voorstellen niet voor iedereen. Het gebruiken van een lasersensor tov een optische sensor, maakt naar mijn mening niks uit. Als je diverse fora leest zie je dat pro-cs spelers, vaak de intelli 1.0 of 3.0 gebruiken. Maar gebruiken ze die voor de precisie, of omdat ze aan die vorm gewend zijn? Nu weet ik dat het ook te wijten is aan prediction. Feit is dat ik wel verschil merk in het vloeiend tracken over de muismat tov van bijv een mx310. Maar dat deze meerwaarde niet zo heel erg groot is. Het uitgangspunt van een fabrikant zou moeten zijn... Dat je muis een verlengde wordt van je hand/arm. Dit is niet te doen uiteraard omdat je dan 1 miljard verschillende muizen zou hebben. Feit is wel dat wanneer je een nieuwe muis koopt je vaak moet afwachten of je er aan kunt wennen (qua vorm). Is dit namelijk niet zo(zoals ik bij de ikari) ga je jezelf alleen maar irriteren.
De G9 is een mooi initiatief, maar de laatste range van muizen bewijst dat fabrikanten wel meedenken, maar er nog niet zijn. Om de perfecte gamersmuis te kunnen maken. Logitech heeft wel een grote stap gezet met de G9, hoe meer jezelf kunt bepalen hoe de muis ingesteld wordt, hoe dichter je bij een persoonlijke muis komt. En dit zou de doelstelling moeten zijn. Een consument wil keuze en niet gedwongen worden een bepaalde vorm aan te wennen. Een muis die zijn sucsessen behaalt heeft in het verleden( toen je niet anders kon, dan te wennen aan een bepaalde vorm) biedt geen garantie voorde toekomst.
Ik zie al vanaf de mx500 dat het met de tracking van topmodellen wel goed zit, afgezien van wat kleine problemen met de G5. Het belangrijkste nu in mijn ogen is: het persoonlijk kunnen maken van een muis met je eigen voorkeuren, je eigen smaak. Zodat je steeds dichter bij de ultieme persoonlijke gamersmuis komt.

Logitech krijgt van mij een dikke plus voor zijn goede poging de utlieme gamersmuis te maken. Voor mij is het op dit moment de muis. Alleen is het slechts een poging, de voordelen wegen zeker ruimschoots op tegen de nadelen, maar het wachten is nog steeds op compleet aan te passen muis. Ook mbt lift-off distance, voor de mensen die de muis vaak op tillen.
Nu zal ik zeker nog wel wat punten vergeten zijn maar dan gebruik ik de update knop wel.(De review aangepast foto's in de tekst geplakt, updates verwijderd, en alles iets overzichtelijker gezet.)
Na 4 stuks G9 heb ik ze allemaal verkocht. Ik heb op dit moment een G7 lan-editie bij mijn Laptop.
Logitech heeft op dit moment een G9x in productie, met 5200 DPI als ik het goed heb. Toch maar weer eens een nieuwe bestellen, kijken hoe die functioneert.

edit 1: stukje toegevoegd over Prediction

• Asus P5Q Deluxe
  • Intel Core2Quad Q6600
  • Asus 8800GTS 512MB
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech G9 Gaming Laser Mouse?

Ik heb deze muis ongeveer een jaar nu, en ik ben er erg blij mee. Maar heb nu wel na al die tijd een kleine slijtage opgemerkt en vroeg mij af of anderen dat ook hebben:

Mijn voorste thumbbutton reageert niet zo geweldig meer, ik moet er erg hard op drukken, dit in combinatie met de kleinere behuizing. Misschien de knop aan de binnenkant van de behuizing wat verdikken met tape ofzoiets?
slijtage op de werking van de knoppen heb ik geen last van.
misschien tijd om eens even contact op te nemen met de support afdeling ?
020 200 84 33 http://www.logitech.com/n...-contactus#supportNumbers

maar wel slijtage van de grootste cover , de toplaag verslijt / laat los na 2 jaar gebruik
het is niet door krassen met nagels of zo , maar hij word wel veel gebruikt (daar moet een muis toch tegen kunnen)
zal er morgen ook eens bellen hoe dat zit met "lakschade"

[Reactie gewijzigd door uzafun op 8 augustus 2010 15:43]

Erg goede review... Ik ben ook een trotse eigenaar van deze muis en heb wat probleempjes gehad met de software op Windows XP HE (iedere keer moest ik opnieuw de instellingen invoeren) maar dat was na een tijdje gelukkig plotseling weg... Verder is het echt een top muis... Al die onzin verhalen over een Laser sensor is onzin, in het begin geloofde ik het nog maar ben erachter gekomen dat het skippen van laser muizen totaal niet voorkomt bij de G9 en dat dat echt gewoon lulkoek is, want naar mijn mening werkt de G9 veel preciezer dan een Optische...
Dank je wel. Dat gevoel heb ik dus ook, alle testen ten spijt zoals die van esreality die snelheden zul je niet halen naar mijn mening. De precisie is absoluut beter dan een optische muis. Dat optisch beter is, is vooral door de hard-core gamescene in het leven geroepen. Maar mensen blijven toch vaak liever bij het oude vertrouwde, dit zie je met muizen ook terug. Terwijl videokaarten veel vaker worden vervangen. Maar die prestatiewinst is beter meetbaar. De balmuis is uiteindelijk ook vervangen, terwijl begin deze eeuw ook de dicussie liep van optisch of balmuis. Welke is beter?
Vernieuwing is goed, en daar moet je in mee gaan.
Heb hem zelf -+ 2 maanden, bevalt me redenlijk, vind zowel de preciesie als de mmo cover engizins "net niet" maar leuk ding, hoop dat er binnekort nog wat ander covers beschikbaar komen.

Mooie revieuw, netjes strak.
Dank je wel. Lijkt me inderdaad ideaal, voor elk wat wils :)

[Reactie gewijzigd door mezstah op 21 maart 2008 11:18]

Goede uitgebreide review. Zelf voor de Microsoft Sidewinder gekozen en je moet zeker wennen aan de vorm maar wil hem nu niet meer kwijt.
En nogmaals bedankt. Dat bedoel ik dus, een muis is persoonlijk het gaat vooral om grip. Daarom is het idee van logitech wel uitstekend. Maar er zullen genoeg mensen zijn die niet kunnen wennen aan de sidewinder of de G9. Keuze is goed.

[Reactie gewijzigd door mezstah op 21 maart 2008 11:19]

Geweldige muis, ik heb behoorlijk wat (game)muizen versleten maar deze vind ik toch wel echt super. Niet alleen voor gamen maar ook gewoon voor algemeen gebruik.

Ik kan deze muis voor elke gebruiker aanraden, gamer of niet. _/-\o_
Mijn vorige muis was de G5 waar ik zeer goede ervaringen mee op heb gedaan. Sinds ongeveer een maandje heb de G9 een toch wel grootte aanpassing maar bevalt wel degelijk. Hopelijk komen er binnenkort nieuwe covers beschikbaar.
Dat hoop ik dus ook, dan kan ik covers gaan kopen ipv muizen :9
ik verwacht nog steeds reviews van die andere 16 muizen die je gehad hebt. En videokaarten die je inmiddels hebt gekocht.
Hey Teune,

Ik ben druk bezig, en het waren er 45. :)
Ik heb hem gehad, ik vond hem klote...
Waarom? Niet qua vorm ofzo die was perfect.
Maar hij is te breed van de onderkant waardoor ik teveel moeite had om de muis op te tillen tijdens het gamen, hij blokkeerde simpelweg. Ik ben blijkbaar de enige die hier last van heeft....Maargoed ben hem toch snel gaan ruilen. Niet dat die Lachesis zoveel beter is maargoed.
Ja snap ik, als je hem op tilt is hij minder goed. Maar een muis moet glijden :)
ik heb deze muis gekocht, vooral omdat het de breedste muis is die ik kon vinden. hij is eigenlijk nog niet breed genoeg, maar ik kan er aardig lekker spellen mee spelen. ik ben overgestapt van een Razr Habu naar de G9. het is een goede muis, die ik nu zo'n 4 maanden in mijn bezit heb. ik moet echt eens gaan kijken wat ik met die software kan. ik speel zelf nu vooral call of duty 4, en ik moet zeggen, het is echt machtig met deze muis. ik heb voor de gein mijn habu net van stal gehaald, en ik heb er twee minuten mee gespeeld, toen was ik die al zat. niet vloeiend genoeg voor mij.

ik snap alleen dat hele DPI gedoe niet. ik kan de muis zoveel DPI meegeven, maar wat heeft het voor zin? ik beweeg me muis en ik draai drie rondjes. tweede streepje is wel perfect voor mij.
Het gaat om de vorm en precisie en uiteraard de gebruiker. Dpi is volgens mij overgewaardeerd.
Als je de DPI omhoog zet moet je de sensitivity omlaag zetten. Dit zou beter moeten werken dan hogere sens en lagere DPI maar je merkt er eigelijk weinig verschil in...Kwestie van wennen

[Reactie gewijzigd door Spacepannekoek op 23 april 2008 21:46]