Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

A-Solar AL-350 Power Bank 7000mAh Review

Vixtor 25 januari 2013, 6.909 views

A-Solar AL-350 Power Bank 7000mAh

Pluspunten

• Zeer goedkoop
  • Hoge prestaties (bijna 4x mijn telefoon vol laden)
  • Gaat ontzettend lang mee
  • Makkelijk mee te nemen
  • Geen beter accu alternatief momenteel

Minpunten

• Het volladen kan lang duren
  • Verloopjes schieten snel los van de 'gecoilde' draad

A-Solar Powerbank 7000mAh

Een maand geleden heb ik een externe batterij gekocht voor mijn HTC Sensation. Door intensief gebruik op doordeweekse dagen redde mijn smartphone het -met enkele energie tussenstops- maar net één dag te overleven. Hierdoor voelde ik mijzelf gelimiteerd, en minder geneigd mijn telefoon te pakken om wat te gaan browsen of te gaan gamen. Ik zocht even naar een oplossing, en deze powerbank bood uitkomst.

Doordat de accuduur van de HTC sensation beneden alle pijl is, waren er twee mogelijkheden voor mij:
1. een extra (grotere) accu kopen voor ¤40+ speciaal voor de HTC Sensation. Deze is echter ontzettend klein en makkelijk te verliezen, en tevens niet gemakkelijk oplaadbaar.
2. Een mooie externe accu met alle gemakken van dien.
De keuze was snel gemaakt, en na even speuren waren er enkele zoekresultaten gevonden op de Tweakers website. Qua specificaties stak deze met kop en schouders boven alle andere opties uit, dus nam ik de gok en koos voor de powerbank 7000mAh.

Features
Bij het aanschaffen van de powerbank kreeg je natuurlijk de accu zelf, maar ook meerdere verloopjes, waarmee je veel apparaten kan aansluiten. Vooral micro-USB en USB verloopje is voor mij het belangrijkste, omdat deze gemakkelijk is in gebruik voor zowel het opladen van de accu, als mn smartphone. Over de bouwkwaliteit ben ik dik tevreden: het is weliswaar plastic, maar het voelt solide aan. Daarnaast zijn de aansluitingen stevig, en is deze een slag groter dan mijn HTC Sensation.
Drie aansluitingen op de powerbank van links naar rechts:
1. een USB 2.0 aansluiting die werkt op 1.0A. (Deze wordt normaliter gebruikt door mij)
2. een ingang voor micro-USB, zodat deze powerbank vol geladen zou kunnen worden (met gebruik van HTC's lader)
3. een USB 2.0 aansluiting die werkt op 0.5A. (Niet vaak gebruikt)
(4. ook nog een knop bovenop de powerbank, waarbij je kunt zien hoeveel %batterij je nog hebt (0-25 25-50 50-75 75-100%). Tevens gebruik je deze knop om het apparaat in te schakelen.)

Algemene bevindingen
Na het uitpakken direct de accu volgeladen, en hier vond ik de enige tegenvaller: de tijdsduur die nodig is om hem op te laden. Het duurde mij ongeveer 4-6 uur om hem vol te laden, wat relatief lang is (zeker met de snelle lader van HTC). Maargoed, het is nu eenmaal veel energie, dus voor wat hoort wat. Ik heb een week intensief het apparaat gebruikt, en op veel willekeurige momenten (collegezalen, trein, computer) het apparaat gebruikt om mijn telefoon op te laden. Het is ontzettend simpel in gebruik, en daarom een kei handig apparaat. Mijn dagelijkse verbruik van mijn telefoon schoot omhoog, omdat ik niet meer bang hoefde te zijn dat mijn telefoon leeg zou raken. Erg prettig dus; nooit meer accuproblemen.

Tegenwoordig heb ik deze accu altijd in het voorvak zitten van mijn tas, met daarbij mijn telefoonlader, zodat ik (en vrienden aan wie ik deze uitleen) nooit bang hoeven te zijn voor lege telefoons. Daarnaast heeft deze accu 1 wintersport vakantie overleefd met al het vallen op een snowboard van dien, dus de bouwkwaliteit is zeker goed

Een prachtig klein apparaatje dat gemakkelijk mee te nemen is in je tas. Dit zorgt er sowieso voor dat de whatsappjes niet gemist zullen worden, en dat de notificaties de hele dag binnen kunnen blijven komen. Heb je dus last van een ontzettend slechte accu? Dit is je oplossing, voor een zeer schappelijke prijs.

Algemene bevinding na 2 maanden
Na een reactie op deze review heb ik besloten nogmaals de accu te beoordelen. Ik ben er nog steeds heel enthousiast over, en de accu doet nog steeds zijn werk: het opladen van mijn telefoon en ipod. In al de tijd ben ik niet tegen iets ontzettend storend aangelopen. De USB aansluitingen, de behuizing de algemene knop bovenop, en de indicaties LED's doen nog steeds goed hun werk.
Wat mij echter wel opviel, was het gebruik van de bijgeleverde bedrading. Je krijgt namelijk een 'gecoilde' draad van USB - willekeurige aansluiting. Op deze willekeurige aansluiting kun je een tal verschillende verloopjes zetten (die overigens allemaal zijn meegeleverd bij het product). Echter, de aansluiting van de verloopjes met de 'gecoilde' draad is niet heel sterk; deze kan namelijk gemakkelijk weer los schieten. Bij het opladen door middel van deze kabel moet je dus wel regelmatig controleren of het verloopje goed zit gekoppeld aan de gecoilde draad.
Mocht ik nog iets anders te klagen zijn, dan is het de levensduur van de batterij. Naar mijn idee kon ik ongeveer 4x mijn telefoon vol laden, maar dat is iets minder geworden in de tijd. Ik geloof dat ik hem nu ruim 3x kan volladen (het is echter nog steeds niet een geweldige indicatie, maar ik merk het een klein beetje). Over het algemeen is dus de levensduur best in orde voor dit schappelijk geprijsd product.

Mochten er nog meer bevindingen komen over het product dan zal ik het zo snel mogelijk updaten indien mogelijk.

Heb jij ook een A-Solar AL-350 Power Bank 7000mAh?

Thumbs up voor de review :) . Zou je misschien kunnen beoordelen of de bruikbaarheidstijd van de accu is afgenomen in de tussentijd ?
Hoe makkelijk gaat de powerbank aan? ik zit er ook aan te denken om hem aan te schaffen maar hij komt te liggen in een tas met heel veel andere spullen. Ik ben benieuwd of de powerknop verzonken is, en hoe groot de kans dat de knop per ongeluk wordt ingedrukt terwijl hij in een tas ligt?
De powerbank gaat vrij gemakkelijk aan, de knop heeft gelukkig wel 'wat' weerstand, en is lichtelijk verzonken in de behuizing. Daarnaast is de knop lichtelijk van gebogen vorm, wat ervoor zorgt dat die niet snel wordt ingedrukt in je tas.
En daarnaast: je moet ook een elektrisch apparaat met draad hebben aangesloten op de powerbank, wil de powerbank ontladen raken. Ik geloof daarom niet dat je er wakker van moet liggen :)

[Reactie gewijzigd door Vixtor op 13 september 2013 17:41]

Hallo Vixtor.

Je zegt dat één uitgang 1A laadstroom kan leveren en en andere 0.5A.
Als ik op de foto's op tweakers kijk zie ik echter 2x 1.0A staan.
Hoe zit dit?

Thanks
De foto die op tweakers staat is inderdaad anders dan de foto die ik zojuist gepost heb. Ik vraag me af of er meerdere versies zijn van de Powerbank, dat er daarom verschil in zit.
Het zou overigens weinig verschil moeten maken lijkt mij! Als je tweemaal 1.0 ampére uitgang hebt is dat natuurlijk wel chiller, maar niet noodzakelijk.

Hopelijk heb je hier iets aan!