Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Thecus SMB - Tower N4200 Pro Review

bluf98 17 januari 2013, 674 views

Thecus SMB - Tower N4200 Pro

Pluspunten

• hardware features van deze NAS serie zijn heel goed zo niet kwalitatief/ innovatief (dualDOM, BBM, LCD+OLED display!) / functioneel het best wat je voor je §§§ kunt kopen. Uitbreiden/ swappen van HD's via metalen 'server' sledes en geheugen upgrade van 1GB naar 3+ via 4GB SoDimm is een eitje;
  • prestaties zijn zeer goed: b.v. onze N4200pro kopieert onder Samba/ Raid5 met ruim 100-110MB/s writes, beduidend sneller dan onze QNap TS-459pro (70-80MB/s);
  • Rsync van Mijn Documenten vanaf een mn Windows 7 bak naar deze NAS toe met Qtdsync werkt zeer goed en is redelijk eenvoudig in te stellen met de door Thecus beschikbaar gestelde tutorials. Sync snelheid is net als bij onze QNAPs een stuk trager dan Samba copy, maar haalt afhankelijk van file grootte gemiddeld tussen de 25-50MB/s op ons Gb netwerkje.
  • Indien ik voor het downloaden van torrents/nzb's een separate JBOD harddisk gebruik, los van de primaire raid5 HD's waar naast OS ook streaming via Twonky door NAS wordt geregeld, dan kan ik zonder enige hapering verschillende DVD's tegelijkertijd (wireless) streamen naar iPad ťn plasma. Dit terwijl NAS ook met 20Mb/s vele files via Sickbeard, ruTorrent e/o SABnzbd aan het downloaden is. Werkelijk een krachtig en efficiŽnt bakkie dus! Mogelijk wordt dit multitasken sterk verbeterd omdat ik 3x zoveel geheugen in NAS heb geprikt?

Minpunten

• WUI is voor gemiddelde gebruiker, vergeleken met concurrentie, matig maar met wat zoeken en soms gissen naar effect van sommige functies, vrij compleet. Ervaren admins kunnen via SSH 'onder de motorkap' echter alles doen wat ze wensen;
  • handleidingen en support van Thecus zijn matig tot slecht/ afwezig/ verouderd. Op mail wordt nauwelijks of niet (zinvol) gereageerd door Thecus-staff. Het 'I love Thecus' forum en haar niet-Thecus members vangen deze behoefte redelijk op. Het woordje 'love' is m.i. volledig misplaatst voor support commitment van Thecus zelf en lokt eerder hate-mail uit! Hoe arrogant/doof-stom kan je als fabrikant zijn om met deze supportpolicy je supportforum zo te noemen?!
  • Mods zijn vaak verouderd en worden beperkt beschikbaar gesteld door Thecus zelf. Lang leve de community die dat ruimschoots goedmaakt.
  • Thecus zelf stelt hooguit paar keer per jaar OS- en mod updates beschikbaar. De ports van officiŽle mods (Twonky, Dropbox, etc.) lopen qua versie veelal (ver) achter bij huidige versies, als Thecus het zelf al beschikbaar stelt.
  • Voor mods als Sickbeard, SABnzbd, ruTorrent ben je volledig afhankelijk van enthousiastelingen binnen community.
  • Plex of XBMC worden helaas pas beperkt(!) ondersteund vanaf de nieuwere Thecus NASsen met 64-bit OS. Vreemd want QNAP en Synology doen dat al jaren onder hun 32-bit OS en hardware van Thecus is vaak vergelijkbaar of beter/krachtiger (voor zelfde §§§)!?
  • Onduidelijk of het aan deze NAS, Gb netwerk, Twonky 7.0.5 versie of Panasonic Plasma ligt, maar tijdens het streamen van 1080p full HD content zijn er bij snelle scenes regelmatig haperingen van beeld/ tijdelijk foute lipsync waar te nemen. Beetje irritant/ storend maar acceptabel en ruimschoots gecompenseert door gebruiksgemak en beeldkwaliteit.

Kwaliteit voeding Score: 5
Na voor onze zaak veel met QNap's en voor familie met Synology te hebben 'gespeeld', is Thecus flink wennen qua gebruiksgemak: ondanks dat prijs/kwaliteit hardware en read/write prestaties beter zijn, is de support van de fabrikant voor en OOTB software functionaliteit van deze NAS op zijn zachtst gezegd 'behelpen'.

Als je je echter -uit frustratie- op de verschillende fora gaat inlezen kom je een actieve community tegen die gelukkig ruimschoots goedmaakt wat Thecus zelf aan support nalaat.

> Kortom NAS is een aanrader als je redelijk goed thuis bent in storage materie en DIY niet schuwt.

Opmerking: doel van deze review is niet om te herhalen wat de vele reviewsites over deze NAS al hebben geroepen, maar eerder om een context en enkele low- & en highlights van product in dagelijkse praktijk te geven. Op- en aanmerkingen die - aanvullend op de vele goede online reviews - andere geÔnteresseerde kopers kunnen helpen met het vormen van een completer beeld tijdens gebruik van deze NAS. Welke ik primair gebruik voor centrale storage, Rsync, downloaden via torrent/ newsgroepenen en streaming van HD content naar onze plasma TV.

Heb jij ook een Thecus SMB - Tower N4200 Pro?