Specificaties Tower, 5 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Zalman Z11 Plus Review

Terrorjoekel 3 januari 2013, laatste update op 17 november 2015, 4.401 views

Zalman Z11 Plus

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Goede koeling
  • Stevig materiaal
  • Niet al te veel geluid
  • Goede prijs

Minpunten

• Moederbord overlapt cablemanagement gaten
  • Voorkant komt heel moeilijk los
  • Tool free HDD mounten is niet tool free
  • weinig ruimte achter het mobo
  • USB 3.0 heeft geen interne header maar is een passtrough

Inleiding en onderdelen

Toen een vriend van me een nieuwe computer wilde samenstellen en ik hem een beetje geholpen had om de juiste en passende onderdelen te vinden ging hij op zoek naar een kast die hem wel beviel. Ik zou dan kijken of alle onderdelen daar ook daadwerkelijk inpassen en hem helpen met de uiteindelijke configuratie.
De Zalman Z11 Plus is de kast die aan alle punten voldeed en niet belachelijk duur is.

De onderdelen die we hebben gekozen zijn:
  • ASRock 990fx Extreme4 moederbord
  • AMD fx-8150 Black Edition processor
  • Scythe Mugen 3 PCGH edition processorkoeler
  • Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile (8 gb DDR3 1600 RAM)
  • Asus HD7850 DC2 V2 videokaart
  • Corsair Enthusiast TX750M voeding
  • Seagate Barracuda 7200rpm 1TB (ST1000DM003) hardeschijf
  • Samsung 830 128gb SSD
Verpakking

De doos is niet veel bijzonders, het is een bedrukte doos met een tekening van de kast zelf en wat features ervan. De kast zelf is verpakt in plastic met aan de boven- en onderkant een piepschuimen kap. De kast is dus goed beschermt tegen de lompe postbezorgers die met pakketten gooien alsof er een basketbal in zit. Op de bovenkant vind je een glossy bakje en aan/uit knop die nog een extra bescherming hebben door een plastic sticker. Ditzelfde plastic vind je ook terug op de voorkant van de Z11. De manual en de schroefjes zitten in een zakje bij de HDD brackets.

Uiterlijk en features

De Zalman Z11 heeft een aggresief uiterlijk, wat meteen opvalt is de verbreding die de kast vooraan heeft en hoe deze mooi doorloopt naar achter toe. De kast heeft een raampje aan de zijkant wat een smoked effect heeft. Hierdoor zijn de leds goed te zien en is het licht verdeeld, maar zijn niet te aanwezig. De bouwmaterialen zijn vooral staal aan de binnenkant en de meshes en "versiersels" zijn van stevig en hoogwaardig plastic.

Het licht van de ledfan wordt erg afgeschermd wanneer je een grote koeler gebruikt als de mugen3 PCGH edition.

Nu wat features die de Z11 heeft te bieden:

- ATX formaat ( 260(w) x 498(h) x 525(d) )
- Een gewicht van 7,4 kg
- ondersteuning voor ATX en Micro ATX moederborden
- Ruimte voor standaard ATX formaat voeding (ATX12V)
- Ruimte voor videokaarten tot 29cm
- 7 uitbrijdingssloten
- Schijfstations:
extern 5.25" 4x
intern 3.5" 5x
extern 3.5" 1x (of een 2.5" SSD)
Intern 2.5" 1x (aan de achterkant van de moederbord tray)
- High performance cooling design.
De zalman Z11 heeft verschillende fans aan boord om alles lekker koel te houden.
Voor- en bovenin zit een 120mm fan met blauwe LED verlichting, en achterin een 120mm fan zonder verlichting. De fan voorin kan eventueel vervangen worden door een 140mm model en onderin kan je ook nog kiezen om er een extra 120/140mm fan in te bouwen.
Aan de beide zijkanten vind je een 80mm fan die warme lucht weghaald bij de 3,5" apparaten.
- Een acryl raampje met smoked effect waardoor de blauwe fans goed zichtbaar zijn, maar ook niet storend.
- i/o: Mic 1x, koptelefoon 1x, USB 2.0 2x en USB 3.0 x2 (Passtrough naar achterkant moederbord, dus geen usb 3.0 header.)

Bouwkwaliteit

Over de bouwkwaliteit van de kast is niet zo veel te zeggen, deze is heel goed te noemen.
Op sommige punten zelf een beetje te goed, daarover meer in het kopje "installatiegemak".
De kast is grotendeels van metaal met plactic voor- en bovenkant. Het raampje aan de zijkant voelt stevig en de kast is verder netjes afgewerkt. Als ik dan toch iets moet noemen wat ik als negatief ervaar is het het feit dat de kapjes die voor de pci uitbreidingssloten zitten moeten worden losgebroken, dit is iets waar ik persoonlijk geen fan van ben. Maarja, dit kan ik niet als storend ervaren.

Installatiegemak

Iets terug in mijn review heb ik genoemd dat de bouwkwaltiteit op sommige plekken mischien iets te stevig is, wat ik daarmee bedoelde was dat de voorkant van de kast nogal vast zit. Het heeft nogal de nodige kracht nodig om hem te verwijderen. Het voorpaneel moet eraf om de aan/uit knop aan te kunnen sluiten en om eventuele kaartlezers en/of optische stations te installeren. Na wat gegoogled te hebben omdat het niet de bedoeling was om heel de kast kapot te trekken hadden we gevonden dat je de onderkant van het frontje naar je toe moest trekken als je voor de kast staat, op die manier komt met veel pijn en moeite de voorkant toch los.
Het tweede waar we tegen aan liepen tijdens het inbouwen van het moederbord was dat er maar 5 extra standoffs in het zakje zaten, terwijl er toch echt nog 6 vrije gaten in het moederbord zaten. Er zaten al 4 standoffs in de kast voor m-ITX borden en 5 extra in het zakje erbij. Alle manuals afgezocht en ja hoor... Inderdaad maar 5 standoffs meegeleverd. Het minst belangrijke gat geen schroefje dan maar. Achteraf bleek dit geen probleem te zijn, een standaard ATX layout heeft ook maar 5 standoffs nodig. Het was wel handig geweest om er een zesde standoff bij te levereren voor de borden die wel 6 extra standoffs nodig hebben. Verder toen het moederbord was ge´nstalleerd en we de kabels aan konden gaan sluiten kwamen we erachter dat het moederbord het gat waardoor de cpu 8 pin connector moest, voor de helft overlapte. De 8 pin kabel gaat nooit meer passen als het moederbord er al in zit... Dit is wel handig om te weten voordat je gaat bouwen. Verder paste de SSD (Samsung 830 128gb) niet helemaal goed in het 2.5" bracket wat aan de achterkant van de moederbord tray zit, toen hij eenmaal paste na de pinnetjes waarin de schroeven horen wat recht te buigen was het ook nog een grote ellende om met een schroevendraaier de mountingsschroefjes op hun plek te krijgen. Ook de ruimte die je hebt om je kabels weg te werken is behoorlijk weinig, ik gok zo'n 1.5cm waardoor het dichtkrijgen van de kast ook niet helemaal makkelijk verliep. Jammer genoeg kan ik deze mooie kast dus niet echt aanraden als je cablemanagement erg belangrijk vindt. Ook is het jammer dan de USB 3.0 poorten op het i/o paneel passtroughs zijn die je achterin je moederbord moet steken en niet een USB 3.0 header.

Er is niet zoveel ruimte, en je kabels netjes bij elkaar binden gaat hem niet worden in deze kast. Wel is de 2.5" mount hier goed te zien.

De Zalman Z11 is een mooie kast om te zien en als hij eenmaal in elkaar zit is hij helemaal in orde. Het installatiegemak dat ik met deze kast heb ervaren viel me een beetje tegen. De geluidsproductie is niet extreem hoog, maar is zeker ook niet laag, ik heb verder niet de apparatuur om geluidssterkte te meten. Verder claimt Zalman een toolfree HDD installatie, maar dit is ook niet helemaal waar aangezien je eerst rubberen mounts in je HDD moet schroeven voordat je ze erin kan schuiven. Wanneer cablemanagement je niet zo heel erg boeit en je een kast wil met veel uitbreidingsopties is de Zalman Z11 zeker het overwegen waard. Verder ziet de kast er naar mijn mening met rode leds nog beter uit, maar dit is slechts mijn eigen mening.

Bedankt voor het lezen, zie je nog ergens grammaticale fouten of iets dergelijks, laat dan vooral een reactie achter. Ook zal ik binnenkort wat foto's uploaden van de kast zelf en enkele minpuntjes.

Edit: Wat extra info betreft standoffs toegevoegd. En plaatje van doos toegevoegd.
Edit 2: Overige foto's toegevoegd.
Edit 3: Enkele typfouten gecorrigeerd en voor de inches ' verandert in ". Bedankt Dorus12 hiervoor.

Heb jij ook een Zalman Z11 Plus?

Foto's zouden het wel afmaken.

Ik vind het persoonlijk wel heel 'schandalig' dat een kast die hlaverwege dit jaar op de markt gebracht is nog steeds een passthrough kabel gebruikt voor de USB3.0 aan de voorzijde. De meeste moederborden hebben aan de achterkant maar 2x USB3.0 en dan ben je er gelijk 1 kwijt terwijl de meeste moderne/nieuwe moederboarden wel een USB 3.0 header hebben.

Over de moederbord standoffs, je zegt er zelf niet bij dat Zalman 4 standoffs al in de kast installeert (voor de mITX form factor) met de extra 5 kom je op 9 standoffs uit. Voor zowel mATX als ATX worden normaal maximaal 9 standoffs gebruikt voor het installeren van een moederbord. Kan dit (voor een gaming case) dus niet echt als een minpunt zien.

Het is gewoon toeval dat het hier gebruikte Asrock board 10 montage punten heeft.
Ok hier had ik geen weet van aangezien het moederbord dat ik binnenkort zelf wil gaan kopen ook 6 extra standoffs nodig heeft naast de 4 die er al in zitten. Ik zal een aanvulling maken in de review. Bedankt voor de reactie.

Wijziging is een typefout goedgemaakt.

[Reactie gewijzigd door Terrorjoekel op 31 december 2012 11:21]

Nette review.
Heb deze kast zelf ook en ben er erg over te spreken.
Heb deze dan ook gekocht voor de koeling en de "Evil" look. }>

Hou er wel rekening mee dat de fan onderin niet altijd past.
Ik heb namelijk een be quiet dark power pro voeding die iets langer is dan standaard.
Ook als je een "high end" videokaart gaat kopen, houd rekening met de lengte.
Zelf had ik hier last van omdat er een GTX680 inkwam ipv een GTX670 ivm levering. En hier dus later achterkwam. 8)7
Raar, een gtx680 is niet zo heel lang. Terminste mijne niet, ik heb een evga superclocked signature.

En ben ook van plan deze kast te kopen, ik had er toen een gtx580 matrix in.
Het gaat dan wel om de Msi GTX680 Lightning. Krijg deze er toch maar net in. :)
Klopt, ik had ook wel moeite hoor, maar past wel net ja hehe.
I know wide er een Crossfire set up inzetten, zie mijn inventaris nou dat werd dus wel ff lachen :P
Volgende week ga ik weer naar degene toe, dan neem ik foto's en upload ze :)
Nette review!
Zeer leerzaam voor mensen die ook op zoek zijn naar een kast.
Indien er dan voor de zalman z11 gekozen wordt kan wat bouwtijd bespaard worden door de leercurve van jou :)

Klein puntje........
Maak meer gebruik van alinea's, daar wordt het overzichtelijker van. _/-\o_
Bedankt voor de reactie, ik zal er in de volgende review aan denken :)
De foto's zijn een welkome aanvulling in review.
De kabels zijn niet anders te bundelen begrijp ik.
Dat had de kast gesierd als dat wel mogelijk was.
Ik doe er m'n voordeel mee.
Thx.

[Reactie gewijzigd door Dorus12 op 4 januari 2013 12:29]

Ik heb de kast nu een week in bezit. perfect beschreven ik deel jou mening.
Ik heb de 3.0 usb aansluiting van intern naar extern gemaakt dus hoef ik de kabels niet buitenlangs te laten gaan. verder was ik nog op zoek naar led fans voor de zijkanten alleen 80x80x15 is een niet veel voorkomende maat. verder een top kast voor een leuke prijs.
Veel plezier met je aankoop, ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben. Nu maar duimen dat je wat gave led fans kan vinden.
heb de led fans nergens kunnen vinden heb er 2x een 10cm cold cathode light ingestopt met dikte van 15mm dus kan precies
Zeer fijne review! keus voor deze kast is gemaakt !
Aangezien ik de cable management op de foto nog wel mee vind vallen en ik het niet echt storend vind als alles niet zo goed bij elkaar vastgebonden zit gaf dit de doorslag.

Prettig om de foto's erbij te hebben en duidelijk te kunnen zien hoe en wat.

Erg bedankt!
Ik heb bij deze kast het wel "goed" bij elkaar gebonden. Dit kan ik dan ook prima achter het mobo verwerken.
haha, dat is mooi om te horen. Ik kreeg het niet voor elkaar om kabels samen te binden en achter het moederbord te stoppen, 24-pin ATX kabel was al even dik als de ruimte die er was. Ik ben dan ook wel niet de meest ervaren bouwer hoor, maar ik heb genoeg kasten gezien waarbij cablemanagement toch wel wat beter geregeld was. Het klopt inderdaad dat de echte grote kaarten behoorlijk dichtbij de hdd mounts komen. De DirectCUII kaart die ik heb ingebouwd heeft nog zo'n 2 a 3 cm over. Bedankt voor de reacties.
mijn cpu voeding kabel niet door het desbetreffende gat heen waar die doorheen zou horen. Heb nu verlichting ingebouwd in de zijpanelen en in de kast zelf. vindt de kast persoonlijk mooier met rode kleur in plaats van blauw. helaas is vorige week tijdens het verbouwen van mijn bureau de pc van mijn bureau gevallen +/- 1 meter . compleet op de bovenkant kleine barst in de bovenkant naast de aanknop. gelukkig bestaat er seconde lijm blijft zonde..

[Reactie gewijzigd door herwinkampjes op 14 maart 2013 11:45]

Oei dat is niet best, ik deel je mening dat de kast er met rode accenten veel mooier uitziet. Mag ik vragen hoe het toch gebeurt dat je computer van je bureau af valt? Mischien iets voor de verzekering?
Ik was mijn kamer aan het verbouwen heb hem nu veilig op de vloer gezet. heb hem nu verlicht met rode cold cathodes en nog de bestaande blue led fans. past wel mooi bij elkaar.