Adaptec RAID 2805 Review

JanWillemGM 30 december 2012, 414 views

Adaptec RAID 2805

Pluspunten

• Low profile vented bracket
  • Microsoft VDS Support
  • GUI Management Utility
  • Prima prijs/prestatie

Minpunten

• Hybrid RAID werkt met een beperkt aantal SSD's
  • Ontbreken van RAID5 en RAID6
  • Niet kunnen booten vanaf JBOD schijven

Drivers en ondersteuning Score: 5
Voor mijn storage server heb ik deze RAID kaart gekocht. Ik heb de kaart 4/5 beoordeeld op de volgende punten:

Featureset
De featureset is prima. De kaart ondersteunt RAID levels 0, 1, 1E, 10 en JBOD. Er zitten 2 Mini-sas connectoren op, waarmee je tot 8 direct attached HDD's kunt aansluiten. Bovendien is de kaart geschikt voor SSD's en heeft ook de speciale Hybrid RAID techniek aan boord.

Het klinkt allemaal erg mooi, toch zijn er een aantal minpunten te benoemen:
- Hybrid RAID werkt met een beperkt aantal SSD's, let dus op welke SSD je wilt gebruiken in combinatie met de kaart
- Ontbreken van RAID5 en RAID6 (ik mis ze niet echt maar je zou anders verwachten)
- Er kan niet geboot worden vanaf een harddisk die niet in een RAID zit (een JBOD schijf dus).

Prestaties
Over de prestaties van de kaart ben ik zeer tevreden. Ik heb hem getest op mijn ProLiant N40L met WD Green HDDs, en ik vermoed dat dit een bottleneck is voor de kaart. Daarom heeft het benoemen van de snelheid niet echt nut, maar het is in ieder geval een stuk sneller dan wat ik had voor network transfers:

Gemiddelde snelheid kopieren 4,6GB
HDD op Proliant controller -> HDD2 op Proliant controller 63-66 MB/s
Array 1 -> Array 2 : 125-132MB/s.
Array -> SSD op Proliant controller: 181-237 MB/s
SSD op Proliant controller-> Array : 176-203 MB/s
Array 1 -> Netwerk HDD : 105-110 MB/s

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De stabiliteit en betrouwbaarheid is prima. Het rebuilden van een array gaat vrij eenvoudig en kan ook automatisch worden gedaan. Deze kaart ontbreekt standaard de accu voor onverwachte stroomuitval. Deze kan wel extra bijgekocht worden.

Drivers en ondersteuning
Op de site van Adaptec is voor de belangrijkste OSsen wel een driver te vinden. Ook is er een Management Console te downloaden.

Voor zo'n 200 euro is deze RAID kaart zeker niet duur !

Heb jij ook een Adaptec RAID 2805?