Gainward GeForce GTX 670 2GB Review

BEBlade 1 januari 2013, 957 views

Gainward GeForce GTX 670 2GB

Pluspunten

• Mooi Design
  • Laag verbruik
  • Presteert beter dan een 7970
  • Goedkoper dan een 7970

Minpunten

• Warmte met Auto-Fan
  • Goedkope plastice behuizing

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Hallo allemaal!

Ik heb hier al veel reviews gelezen over verschillende grafische kaarten en nu dat ik er zelf een redelijk goede heb dacht ik ook maar eens n te schrijven.

Alles word getest met de laatste drivers

Voor dat ik een mezelf een GTX 670 aanschafte had ik nog een reference model van de 7970 van het merk Asus in men computer zitten, op zich geen slechte kaart maar veel warmte en lawaai! :X Na veel geprobeerd te hebben om het lawaai te verhinderen was men geduld op en ben ik op zoek gegaan naar een andere kaart en kwam ik uit op de GTX 670. Ik ben ook altijd al meen een Nvidia-fan geweest dus de keuze was snel gemaakt O+ .

Uiteindelijk koos ik voor de Gainward GTX 670 2GB Reference model.
Nu waarom de reference en geen DCUII of een windforce?

De andere kaarten zullen wel minder lawaai maken of minder warm worden maar zzoooveeel verschil maakt het niet! En zeker als je geen overclocker bent, zoals mij. Achteraf kan je nog beslissen om er een aftermarket cooler op te plaatsen. + ik vind de reference modellen in vele gevallen mooier ;).

Systeem
  • Processorkoeling: Corsair H100 liquid cooler
  • SSD: Samsung 64GB 830 serie
  • HDD: Western Digital 1,5TB 7200rpm
Unboxing

Naar de winkel geweest en men mooie kaart gaan halen, gainward heeft niet echt veel op de doos gezet (geen toeters en bellen zoals bij de phantom).

En bij het openen van de doos zien we direct onze kaart :9~

Voor de rest zat er niet veel in;
  • CD met Drivers
  • Handleiding
  • 2 x molex --> 1 x 6pin
  • DVI --> VGA

Temperatuur

Hier ga ik testen wat het effect is op de temperatuur als we de fan op verschillende snelheden instellen. Het programma dat ik gebruik om dat te testen is 3Dmark11, hierin laat ik telkens een benchmark lopen, meet ik de temperatuur gans het proces met GPU-Z ROG en neem de hoogste, laagste en gemiddelde Temperatuur;

Fan Auto;

gem.: 45,6C
high.: 58C

Kamertemperatuur: 21C

Geluid

Goed, Geluid! Een belangrijk onderwerp dat we niet mogen vergeten want ik denk dat dat toch wel 1 van de meeste dingen is waar je je aan kan ergeren. Ik heb geen decibelmeter dus ik zal het je op een andere manier duidelijk moeten maken ;). Zoals je kan zien heb ik voor het meten van de temperaturen mijn fan op verschillende snelheden ingesteld!

Als hij op auto draait dan heb je er nooit last van, maar dan stijgen je temperaturen wel. Je hoort hem bijna niet draaien, zelfs men H100 komt erbovenuit :D. Wat al niet erg luid is!

Nu als je hem op 70% zet hoor je hem wel "goed draaien" maar niet om te zeggen dat er een vliegtuig naast je staat! Dat had ik met de 7970 wel...
Ik heb trouwens een goede headset die alles van buitenaf afsluit dus ik heb daar helemaal geen last van :9 .

Nu op 80% is het niet aangenaam, veel te veel lawaai. Dus lager zetten die handel!

Benchmark 3Dmark11

Grafische Score: 8038
Physiscs Score: 6424
gecombineerde Score: 6445

Benchmark Metro 2033

DirectX: DirectX 11 (DOF: ON, Tesselation: ON)
Resolution: 1360x 768

high.: 119.85 fps

Benchmark Far Cry 2

Alles Op het hoogste
Vsync: OFF
Windowed: OFF (weet niet of dat er toe doet 8)7)
Resolution: 1366x 768

high.: 165.9 fps

Low.: 19.9 fps
gem.: 56.4 fps
high.: 155.6 fps

Ok, we kunnen hieruit afleiden dat we toch kunnen zeggen dat de GTX 670 beter presteerd dan de 7970! Het prijsverschil valt al bij al nog mee, voor een nieuwe GTX 670 betaal je ongeveer 340 Euro terwijl dat je voor een Radeon 7970, 410 Euro betaalt. Voor een echte ATI fan zal dat nu niet echt uitmaken, maar toch het is al een redelijk verschil! Want voor dit geld heb je al een mooie costum cooler op je 670 zitten ;), die dan waarschijnlijk nog beter presteert dan de reference :p.

Zo dit was dan men eerste review, hopelijk vonden jullie het wat :D. Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Kan een meer ervaren tweaker mij zeggen hoe ik een afbeelding echt in een review zet? want dat is me tot hiertoe nog niet gelukt ;)

Heb jij ook een Gainward GeForce GTX 670 2GB?

Ik zeg; een prima gebruikers review op een paar typo's na. Ik zie veel reviews voorbij komen waarin alles tot op 1 honderdste wordt uitgemeten terwijl je daar als gebruiker weinig van merkt. Jij hebt een review geschreven waar ik (als basis gebruiker) meer aan heb.

Ik heb nog wel 1 vraag, waarom heb je getest op een resolutie van 1366x 768?
Omdat ik nog altijd met een monitor zit die die resolutie heeft ;)
Het word misschien inderdaad wel eens tijd om die een upgrade te geven :X
De andere kaarten zullen wel minder lawaai maken of minder warm worden maar zzoooveeel verschil maakt het niet! En zeker als je geen overclocker bent, zoals mij. Achteraf kan je nog beslissen om er een aftermarket cooler op te plaatsen. + ik vind de reference modellen in vele gevallen mooier .

Afgezien van het feit dat een DC II koeler wel degelijk stiller EN koeler is, zeg je in je minpunten nog dat je de plastieke look niet mooi vind, terwijl je hier juist zegt dat de reference modellen mooier zijn.

Waarom geen superieure GTX 670 DCII? Stiller, koeler, mooier?
De reference moddelen zijn wel mooi maar ze voelen gewoon goedkoop aan omdat het allemaal plastic is ;) maar je hebt inderdaad gelijk het is niet goed verwoord, even aanpassen.

En waarom geen DCII? Omdat ik de reference mooier vind, alleen voelt hij niet "super" vanwege de plastic enal maar das ook maar even want ik stop hem in men computer en doen moet ik er niet meer aan zijn h... :+
En toch een GTX670 halen |:(
Misschien een domme vraag, waar je heb je al dat grafisch geweld op die resolutie dan voor nodig, of heb je hem onder het mom "future proof" gehaald?

[Reactie gewijzigd door Foegol op 1 januari 2013 10:47]

Yep :)

ik was van plan om een groter scherm te gaan halen dus vandaar de GTX 670...
Belachelijk als je een minder sterke kaart hebt en een groter scherm kopen om daarna
je grafische kaart ook nog eens te verzwaren ;)

+ ik zou het zonde vinden van het geld als je je spelletjes niet optimaal kan spelen

[Reactie gewijzigd door BEBlade op 1 januari 2013 10:54]

Ik kan niets anders dan me daarbij aansluiten :)