Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N53SV-S1886V Review

computer1_up 30 december 2012, 462 views

Asus N53SV-S1886V

Pluspunten

• Goed scherm
  • Goede prestaties
  • Fijn toetsenbord
  • Robuust

Minpunten

• Weegt erg veel (2,7 kilo)
  • Heeft erg dikke randen rondom het scherm
  • Wordt nogal warm

Deze laptop is erg robuust en is zeer stevig gebouwd. Echter maakt hem dat ook wel vrij zwaar.
De prestaties van de laptop zijn op het eerste oog tijdens basis gebruik niet hoog, maar zo gauw je met wat complexere programma's aan de slag gaat, of als je niet alles op hoog hoeft te hebben games, merk je dat de i7 van de laptop echt zijn werk begint te doen. Ik zou echter wel aanraden het geheugen te upgraden, sinds er standaard maar 6 gb in zit. Ik heb daarom twee modules van 4 gb erbij gezet (aangezien deze laptop vier geheugen sloten heeft), en maak nu gebruik van 14 gb werkgeheugen. Ikzelf virtualiseer veel, waarbij dit wel erg handig is.
De warmte productie is wel erg hoog. Op volle toeren wordt de laptop zo'n 90 graden bij alleen al de CPU, denk echter wel dat de GPU wat meer mee zal vallen, aangezien dit totaal geen high-end GPU is.
Over de GPU gesproken, deze levert toch behoorlijk mooie prestaties. Voor high-end desktop gamers niet om over naar huis te schrijven, maar zeker mooi voor iemand die af en toe eens een spelletje speelt, zoals ik. Een leuk detail over de Nvidia Geforce GT 540M die erin zit, deze heeft niet één maar twee gb dedicated videogeheugen, dus dat is wel erg goed.

Sinds ik de laptop altijd op high-performance heb staan, heb ik nooit een accuduur die langer is dan 2 uur. Dat is voor mij ook totaal niet belangrijk, sinds ik toch altijd thuis zit, of op school ermee werk. En ik hoef niet steeds van klaslokaal te verwisselen, dus kan ik hem mooi ingestoken laten. Maar echt lang heeft de accu nou ook weer niet om stroom te leveren.

Het toetsenbord werkt erg fijn. Dat merk ik vooral aan het dagelijks gebruik in de klas, ik maak al mijn maakwerk op de laptop. Dat is dus veel typen, en daar is dit toetsenbord uitermate geschikt voor. Echter zal dat wel een smaak kwestie zijn. Het touchpad werkt ook best fijn, alleen zijn de multi-touch bewegingen nogal onhanding om te gebruiken. De enige die ik gebruik is het scrollen, want de rest lukt met totaal niet. Dat vind ik dan weer minder.

Het scherm is ook erg goed, heeft een vrij goede kleurweergave, is Full-HD 1080p (niet de 720p schermen die je heel vaak ziet in andere laptops), en bovendien is het mat. Daarmee heb je dus veel minder last van weerspiegelingen van lampen etc. in het scherm. Het enige mindere eraan is dat de omvang van de laptop zo groot is, dat er met een paar kleine aanpassingen geen 15,6 inch scherm in past, maar zelfs een 17,3 inch scherm. Door het 15,6 inch scherm te gebruiken, heb je dus erg dikke randen aan de zij- boven- en onderkanten.

De speakers zijn veelbelovend in de beschrijving, sinds deze van Bang&Olufsen afkomstig zijn. Op zich best lekker geluid, voor laptopspeakers. Als je echter veel muziek luistert, en je gevoelig bent voor hogere kwaliteit, dan ontkom je er echter niet aan een set speakers op aan te sluiten. De interne speakers hebben vrij weinig bas.

Er zitten een ruime hoeveelheid aansluitingen op, 3x USB 2.0 en 1x USB 3.0. 1x HDMI, 1x VGA, 1x Ethernet, 1 SD-kaartlezer en de In en Out audio jacks (microfoon en speakers, dus geen surround).

Er zit ook een ingebouwde webcam in, die is ok, maar niet geweldig. Een mooi iets erbij vind ik dat er een plastic schuifje voor zit, wat ervoor zorgt dat als je hem voor de webcam hebt, er nooit iemand zomaar je kamer in kan kijken.

Dit alles kost(e) zo'n 700-800 euro, en dat is een prima prijs voor deze laptop.

Ik ben er zeer tevreden mee.

Heb jij ook een Asus N53SV-S1886V?

Je weet dat het high performance schema bij de meeste computers geen prestatie winst geeft in verhouding tot het balanced schema?

Terwijl je laptop wel veel warmer word en accu slurpt over het algemeen
Kijk, ik ben maar 14, en dat wist ik inderdaad niet. Bedankt voor de tip!