Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG L226WTQ-SF Zilver, Zwart Review

menllyos 19 maart 2008, 2.438 views

LG L226WTQ-SF Zilver, Zwart

Pluspunten

• De specificaties
  • Kleurweergave (vergeleken met een 930BF)
  • Contrast (vergeleken met een 930BF)
  • Stroomverbruik
  • Ghosting

Minpunten

• Ietwat slappe steun

Algemeen
Ik heb deze monitor een paar dagen geleden aangeschaft als vervanger voor mijn oude Samsung 930BF, welke ik 2,5 jaar met plezier heb gebruikt. Nadat ik echter wat praktijkervaring met een andere 22" TFT had opgedaan was ik van mening dat een hogere resolutie wel degelijk voordelen had en ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Na veel speurwerk en reviews viel mijn keuze op de LG L226WTQ, vanwege de goede specs in combinatie met de prijs.

Mijn nieuwe monitor moest in ieder geval minimaal 1680x1050 pixels hebben met een DVI ingang, goede kleurweergave (voor het kijken van films), geen al te hoog stroomverbruik en geschikt zijn om af en toe een spelletje op te spelen (oftewel geen of weinig ghosting).

Specs

Website fabrikant: http://nl.lge.com/products/model/detail/wide_l226wtq.jhtml

Resolutie: 1680 x 1050 (WSXGA+)
Helderheid: 300 cd/mē
Contrast Ratio: 5000:1
Kijkhoek: 170°/170°
Kleuren: 16.7M
Response tijd : 2ms (GTG)
Stroomverbruik: 45 watt

Ter vergelijking hier de specs van mijn oude 930 BF:

Resolutie: 1280 x 1024
Helderheid: 270 cd/mē
Contrast Ratio: 700:1
Kijkhoek: 160°/160°
Kleuren: 16.2M
Response tijd : 4ms (GTG)
Stroomverbruik: 38 watt

Featureset
De monitor komt met alles wat een goede monitor nodig heeft, namelijk een vga en dvi kabel. Uiteraard zit er ook een handleiding en cdrom bij. Toevallig zat er in de doos ook een spel bij: Settlers: Rise Of An Empire. Aangezien ik zelf linux draai heb ik zowel aan de drivers cd als aan het spel niets, maargoed monitor drivers zijn normaal gesproken ook niet nodig.
De monitor heeft 36 maanden garantie, en zoals in het boekje staat: "LGE garandeerd een kostenloze herstelling of vervanging van defecte onderdelen gedurende de garantietermijn". 3 Jaar fabrieksgarantie is altijd mooi meegenomen.
De monitor heeft verder geen "onnodige prul" zoals speakers of usb hubs. Persoonlijk stel ik dat ook niet op prijs. Uiteraard is dit ook een van de redenen waarom ik voor deze monitor gekozen heb.
De monitor heeft een zogenaamde tilt en swivel functie. Tilt is uiteraard het verstellen van de hoek van het scherm ten opzichte van de steun (het je bureaublad... het is maar net hoe je het bekijkt). De tilt hoek is aardig groot, in ieder geval groter dan de 930 BF. De swivel functie was nieuw voor mij, en dit houdt in dat je de monitor rond kan draaien ten opzichte van je gezicht. Als je hem 180 graden zou draaien kijk je tegen de achterkant aan, en als je 90 graden draait tegen de zijkant. Misschien wel makkelijk op een werkplek als je iets aan je collega wilt laten zien die tegenover je zit, maar voor thuis niet echt interessant.

Kleurweergave
De kleurweergave is erg goed. Vergeleken met mijn 930BF zijn de kleuren beter en feller. Op de standaard fabrieksinstellingen waren de kleuren wel wat fletser, maar met een beetje tweaken via het menuutje zijn ze nu toch een stukje beter dan mijn oude monitor. Ik heb persoonlijk de helderheid en gamme wat teruggeschroefd, en het contrast iets hoger gezet. Al met al zeker niets om over te klagen. Of ze ook goed genoeg zijn voor photoshoppers durf ik niet te zeggen. Ik ben er in ieder geval tevreden mee.

Contrast en Helderheid
Contrast en helderheid zijn erg goed. Nu ik hier in het donker deze review zit te tikken moet ik toch niet een volledig wit scherm aanzetten. Dan moet ik toch even met mijn ogen knipperen. Met mijn oude 930 BF had ik daar minder last van. Ook is zwart hier echt zwart. Ik heb een paar dagen geleden nog de film Sin City gekeken, een film die zich toch veelal in een donkere "omgeving" afspeelt. Als ik mijn oude monitor vergelijk met deze zie je toch duidelijk dat deze veel beter is. Er zijn meer zwart en grijs tinten zichtbaar. Erg fijn dus voor het kijken van films.

Ghosting
Als ik een spelletje speel speel ik vooral de online shooter Nexuiz. Ik heb nu een paar uurtjes gespeeld, en ik heb nog geen ghosting waargenomen. De monitor is dus zeer geschikt om mee te gamen.

Pixeldefecten
Ik heb tot op heden nog geen dode pixels gezien. Ik verwacht ook niet deze nog te zien. Mochten er uiteraard nog wat dode pixels en/of subpixels verschijnen zal ik dat hier vermelden.

Bouwkwaliteit en afwerking
Dit is eigenlijk het enige punt waar de monitor onder doet van mijn 930BF. De afwerking is gewoon goed. De voet is netjes zwart en de omranding van de monitor is netjes zilverkleurig. Past erg goed bij de rest van mijn computer omdat alles tegenwoordig zwart/zilver is (of als zwart/zilver te verkrijgen is). De aan/uit knop is degelijk gemaakt en duidelijk zichtbaar door een blauw ledlampje. Dit lampje is uit te zetten.
De voetsteun is van kunststof en voelt wat slapjes aan. De 930BF zit met schroefjes en metalen delen aan elkaar, en voelt dus veel degelijker. Het doet verder wat het moet dus, maar ik had hem graag wat steviger gezien. Klein minpuntje dus.

Vormgeving
De vormgeving is goed, en volgens mij redelijk standaard. De voet is rond en van zwart glanzend kunststof. De diameter van de voet is ongeveer 23,5 centimeter. Het scherm zelf meet ongeveer 50 bij 33,5 centimeter inclusief rand. De rand is overal ongeveer 1,5 centimeter breed behalve de onderrand, deze is 2,5 centimeter. De rand is mat zilver. De maximale hoogte van het scherm plus voet is ongeveer 44 centimeter.
Achter op de steun zit een clipje waar je je kabels in kan hangen zodat ze wat uit het zicht vallen.
De knoppen voor het menuutje zitten links onderop uit het zicht, maar op de onderrand staat geschreven welke knop waarvoor is. Het menu werkt best aardig en gemakkelijk.

Ik heb de monitor voor 244 euro aangeschaft bij de 4Launch. De prijs is dus niets mis mee gezien wat je ervoor terugkrijgt. Qua specificaties meet het scherm zich met de befaamde 226BW van samsung, maar hier zijn echter 3 verschillende versies van, en is van te voren moeilijk te zeggen welke versie in de doos zit. Al met al een goede prijs voor een goede monitor.

Stroomverbruik
Met de helderheid op 100% geeft mijn wattmetertje een stroomverbruik van 39 watt aan, met het typen van deze review. Ik gebruik de monitor meestal op een helderheid van ongeveer 60%, wat neerkomt op een stroomverbruik van 29 watt.

Het scherm vervult mijn verwachtingen. Gamen gaat zonder ghosting en het kijken van films gaat erg goed vanwege de grotere kijkhoek, het hoge contrast en de goede kleurweergave. Al met al een waardige upgrade voor mijn 930BF.

Heb jij ook een LG L226WTQ-SF Zilver, Zwart?

Ik heb dit scherm ook, maar wat mij tegenvalt met films is dat er vaak grijze vlekken of strepen in het beeld verschijnen. Vooral met grote kleurverschillen en donkere beelden. Dit ligt niet aan de film want als ik dezelfde film bekijk op een goede oude CRT dan heb ik er geen last van.
Heb al diverse verschillende instellingen geprobeerd maar krijg het niet opgelost. Het vreemde is dat als ik de film pauzeer of per frame bekijk er geen probleem is.
Het kan zijn dat je video codec of 3Dkaart drivers brak zijn. Probeer eens je TFT scherm op een VGA aansluiting aan te sluiten (het is omdat je op een crt geen probleem ondervond en crt is alleen via VGA aan te sluiten).
Heb hem nu op de VGA aansluiting zitten. De vlekken zijn volgens mij (heb nog niet veel en lang gekeken) minder dan via de DVI.
Videokaart is: Asus EN8500GT SILENT/HTD/512M,DDR2, PCI Express x16, 512MB.
Gebruik driverversie 169.12 voor Fedora Core 8.
De video speel ik af met Mplayer of Xine maar de speler heeft geen invloed op de vlekken.
De vlekken krijg ik zowel met xvid, divx, dvd, mpeg, TV-opnamen met Hauppauge PVR150.

Wat hebben jullie voor instellingen zoals contrast/helderheid/gamma e.d.?
helderheid: 60%
contrast: 80%
gamma: -50

verder staan rood/groen/blauw staan allemaal op 50, en heb ik het scherm aangesloten via DVI.

ik heb al verscheidene films en dergelijke met veel zwarte scenes geprobeerd maar ik krijg geen grijze vlekken of strepen hier...
Probeer nu je scherm op lagere reso. te zetten (bv. 1024x768 of even hoog als bij jou crt) en dan nog eens die film draaien. Ik vermoed dat je 3Dkaart te warm wordt en daardoor artis geeft ( in dit geval die strepen). Krijg je die strepen meteen bij het afspelen van de film of na een tijdje ?
heb deze ook en ben er ook zeer tevreden over.
ik vind de steun overigens best nog tedoen.
Als je de steunt gewoon een keer wegzet kom je er ook verder niet vaak meer aan. Het is niet zo dat heel je beeldscherm begint de trillen bij muziek door de steun o.i.d.
De steun werkt idd best goed. Ben zelf erg tevreden met deze monitor. Ook voor gaming :)
Even een reactie op deze reacties over de steun.

In mijn review zeg ik ook dat de steun gewoon voldoet. De monitor staat gewoon stabiel, en inderdaad, je zal hem niet zo vaak hoeven verplaatsen. Echter vergeleken met mijn oude 930BF voelt deze steun nogal slapjes aan. Vandaar dat ik als minpunt heb neergezet dat de steun ietwat slap aanvoelt. Hij doet echter gewoon wat ie moet doen, maar ik persoonlijk had hem graag wat steviger gezien.
Het is indd zo wanneer je het scherm aanzet via de harde powerknop, dat het scherm natrilt van het drukken. Dus echt stevig staat ie niet.
Idd een heel mooie scherm, ik ga deze ook kopen. Ik heb eens rondegekeken, en ik denk dat Hardware.info een review geschreven heeft en die heeft deze scherm als de beste uitgekozen.
Mooie review trouwens, bevestigd mijn gedachte om deze te kopen, nu ga ik zeker naar de winkel (binnen 2 weken) voor deze scherm :)
off-topic:
Wat grappig is dat de Aldi-scherm (Medion) duurder is :) En da's 10x slechter

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 20 maart 2008 14:08]

Mijn vader heeft dat aldi scherm laatst ook gekocht, en ik kan je verzekeren dat het zeker geen slecht scherm is. Hoewel ik nog maar weinig ervaringen heb met dat aldi scherm, kan ik wel zeggen dat het op het eerste gezicht toch vrijwel gelijkwaardig is aan deze.
had deze monitor geen 3000:1 contrast-verhouding? volgens mij was alleen de L227WT de 5000.1..... ??
op de website, op de doos, en op een stickertje dat op de monitor zit staat overal 5000:1
De L227WT "doet" vlgs. LG dit: 22” breedbeeld monitor met 100% kleurechtheid, 10000:1 contrast ratio en 2ms responstijd!

Ik heb geen flauw idee hoe ik e.e.a. zou moeten controleren maar deze L227WT bevalt mij uitstekend.
waar heeft u die monitor gekocht?? ik kan namelijk (bijna) alleen maar 3000:1's vinden
groeten, Jules Winfield en Vincent Vega
zoals ook vermeld in de review: bij 4Launch
bij mij zit er een flinke stikker in de rechter bovenhoek waarop staat:
3000:1
Deze heeft 3000:1 en 5000:1 (in de movie-modus; bron: LG-website) De contrastratio van 5000:1 kun je niet gebruiken met bijv. gamen.

Beeld was in de mediamarkt beter dan die van de samsung 226bw, dus Ik heb m ook besteld; ben benieuwd :) Voor dat geld kun je geen bult vallen :P