Specificaties 5.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Samsung HT-E5500 Review

elleP 9 januari 2013, 6.790 views

Samsung HT-E5500

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede samenwerking met (Samsung) tv
  • Lekker geluid
  • Display is helemaal uit in stand-by, zelfs geen led-je
  • Bluetooth voor geluid van telefoon en laptop

Minpunten

• "Smart tv" is onbruikbaar traag
  • lange lijst met inputs om door te scrollen
  • kan niet op mijn mediatomb upnp server browsen, via een andere app een bestand afspelen van dezelfde server werkt wel

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de HT-E5500 uitgekozen omdat ik op zoek was naar een betaalbare 5.1 set. De blu-ray speler is voor mij totaal niet relevant, maar een leuk extratje.

Ik heb voor een samsung gekozen vanwege de potentieel goede samenwerking met mijn tv. Verder ben ik gevallen voor het minimalistische design en uiteraard de prijs.

Het aansluiten was een eitje, ik had al een voorraadje hdmi kabels liggen, alleen mijn tv bleek geen audio-return-channel te ondersteunen, dus daarvoor heb ik een optisch kabeltje aan moeten schaffen.

De gehoopte samenwerking tussen tv en home cinema bleek bewaarheid, mits je niet de hdmi inputs van de HT gebruikt, de tv wil dan namelijk soms de bd-speler op de optische ingang zetten om het (return)geluid weer te geven.

Als je de inputs van de tv gebruikt werkt alles voorbeeldig, als alleen de tv en set-top box aan staan komt het geluid uit de tv, als ik dan de home cinema aan zet komt na enkele ogenblikken het geluid uit de surround speakers, waarvan het volume via zowel tv als bd als set-top-box afstandsbediening te regelen is.
De afstandsbediening van de tv heb ik overigens ver weg in een la gestopt, alle functies zitten ook op de afstandsbediening van de home-cinema.

Het geluid van de set is prima, en goed in te regelen. Zo kan je per kanaal een versterking instellen als je speakers bv verder weg staan, en ook een equalizer ontbreekt gelukkig niet.
Dit is overigens wel heel hard nodig, in de standaard instellingen staat m.i. de subwoofer buitenproportioneel hard.

Over smartTv ben ik minder te spreken, het opstarten is traag en het updaten is nog trager. De hoeveelheid apps valt me wel mee, maar het nut ervan heb ik nog niet gezien. Misschien dat als de spotify app beschikbaar komt ik deze feature nog een kans geef, maar voorlopig laat ik hem links liggen.

Wat wel prettig is is de allshare dlna functionaliteit van de HT-E550. Hoewel het browsen van mijn mediatomb shares niet werkt (het schijnt een bekende bug te zijn) lukt het via een upnp-controller app wel om media van de share af te spelen. Het afspelen gebeurt zonder haperingen, ook met 1080p materiaal, maar dat mag je ook wel verwachten.

Als klein minpuntje vind ik het jammer dat het niet mogelijk is om ongebruikte inputs uit te schakelen, met de input knop langs de inputs digital-in*aux-in*i-pod*bluetooth*hdmi1*hdmi2*tuner lopen kan aardig frustrerend worden, zeker omdat ik in de praktijk alleen hdmi1 en digital-in gebruik.

*kleine update: ik ben er achter gekomen dat het hebben van bluetooth best heel handig is om muziek van een laptop af te spelen op de surround set, weer een pluspuntje erbij.

Heb jij ook een Samsung HT-E5500?

Is deze set draadloos of niet?
De speakers zitten met een draadje vast als je dat bedoelt, je kan een draadloze zender voor de achterspeakers los bijkopen.