Scythe Ninja Plus Rev.B Review

Matrinox 19 maart 2008, 1.396 views

Scythe Ninja Plus Rev.B

Pluspunten

• erg goede koeling en zelfs als passieve koeling goed te gebruiken voor overklockers een aanrader ja kan de fan tot 4000Rpm laten gaan

Minpunten

• Lomp groot ,en er kan op een msi bord met naastliggende ddr slots maar 2 slots gebruikt kunnen worden omdat anders je cooler er niet meer op past kan je goed zien op foto 3
  • en de 3 pins aansluiting voor op je mobo

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
de cooler werd overgenomen voor de gangbare prijs en loopt nu op het volgende systeem

mobo:MSI k9A Platinum
cpu AMD 64 X2 2350 dual core Clocked 2636 Mhz = +26%
Kingston 2 Gb ram pc 5300 667
2 x PCI-E ATI Radeon 1950 pro 256 Mb Crossfire setup

zelfs als de cooler via de zalm mfc2 is uitgeschakeld word de temparatuur niet hoger dan 25 gr idle

cooler actief op 3d mark 2003 28 gr
cooler actief op 3d mark 2005 31 gr
cooler actief op 3d mark 2006 32 gr

cooler inactief op 3d mark 2003 35 gr
cooler inactief op 3d mark 2005 37 gr
cooler inactief op 3d mark 2006 37 gr

benchmark 2007 test van 12 uur 100 % load 46 graden cooler INACTIEF
benchmark 2007 test van 12 uur 100 % load 37 graden cooler ACTIEF
dus al met al een goeie passieve en actieve koeling

Heb jij ook een Scythe Ninja Plus Rev.B?

revew kan uitgebreider:
- instalatiegemak is onvoldoende waarom?
- wat zijn de afmetingen van de lomp groot ding?
- welke koelpasta heb je gebruikt?
- waarom gebruik je geen orthos om te stressen?

en verander "actief" in "load" en "inactief" in "idle", dit zijn namelijk de gebruikelijke namen er voor.

ik zie je verbeteringen tegemoet
Met je 1e 3 punten kan ik meegaan, maar om een pc te stressen ben je niet verplicht orthos te draaien. Kan net zo goed met benchmark 2007 of zoals ik meestal doe met boinc seti@home clients. Allemaal manieren om je proc 100% te belasten. Je geeft niet echt veel duidelijkheid waarom orthos gebruikt zou moeten worden.
En die 3pins koeler aansluiting: Vind t eerder een gemis van de mobo fabrikanten.
4pins bied geen enkel voordeel t.o.v. 3pins, dus waarom ze ervan afstappen is me niet helemaal duidelijk.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 19 maart 2008 19:52]

Nee, verschil zit erin, orthos belast de processor op zijn max en bij 2007 zit hij veel tijd te besteden aan wachten op het geheugen en andere zaken, technisch verhaal, maar een processor verbruikt meer met orthos dan met zo'n benchmark das een feit. en wordt dus warmer, heb zelf deze ook en zal je 1 hint geven:
is niet zo omdat de afstand tussen de fins redelijk groot is. Dit is bevordelijk voor passieve koeling, maar als je een fan harder laat draaien heeft dit weinig nut, dan kan je beter een mugen kopen. Dat is ook het verschil eigenlijk. Mugen kan je slecht passief draaien en bij deze heeft actief niet heel veel effect.

[Reactie gewijzigd door SirKay op 19 maart 2008 20:07]

Een beetje 'povere' review inderdaad.
-> Beetje te bondig, en een wat letten op je schrijfwijze is ook altijd handig voor de lezers.
->3DMark is een GPU stresser, geen CPU stresser. Rare keuze dus. Prime95 of Orthos lijkt mij een meer logische keuze. Ik wil niet beweren dat 3DMark06 niet CPU belastend is, maar...
-> Bij een overclock ook het voltage vermelden, graag, dit heeft uiteraard een grote invloed op de temperatuur. Koelpasta is (zeer) ook belangrijk!
-> Hoewel de Ninja Plus bekend is, mag je toch wel enkele specs vermelden, zoals bvb de grootte, de 120mm fan, geluidsproductie, luchtverplaatsing,...

* Ik heb de koeler ook gehad (heb nu de Ninja Mini, 80mm fan), maar vond het nu niet zo'n ramp om 'm te installeren? Het enige wat je nodig hebt, is een lange platte schroevendraaier, die je door de 4 uitsparingen van de koeler steekt, om die 4 'schroeven' een kwartslag te draaien.
* De bevestiging is identiek als die van de Intel boxed cooler, komt een beetje goedkoop over, maar monteerd met een lange schroevendraaier vrij vlot, naar mijn mening / ervaring.
* Op mijn mobo is het idd ook nip bij het ram, maar als je de fan iets 'hoger' op het koelblok monteert, kan het ram er wel onder, denk ik? (bij mij alleszins zo)
Het koelvermogen is idd zeer goed, zelf als je de fan op een laag toerental laat draaien. De fan is zeer goed, nauwelijks hoorbaar als ie niet te snel draait.

Pro's en contra's t.o.v. de Ninja Mini:
De Plus heeft een koperen blok (tegen de cpu), de Mini moet het stellen met een aluminium blok. De Plus koelt opmerkelijk beter, maar kan dan weer niet in de meeste cases. De Mini mag geen probleem vormen in je case.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door JoWannes op 19 maart 2008 20:21]

Installatiegemak van de Ninja Mini is om te huilen. Het zit zo strak op je socket, dat als je hem eenmaal met extreem veel kracht er op hebt gekregen, het moederbord krom gaat trekken. Niet normaal. Zal je deze invloed opheffen als je het moederbord weer in je kast schroeft, maar het is een zorgwekkend punt.
Installatiegemak van de Ninja rev.B vond ik ook al niet om naar huis te schrijven (pastte gewoon niet) terwijl ik over de Rev.A alleen positief kan zijn. Die zat er in een paar min stevig op, geen deformatie van het moederbord, en steviger door 4 bevestigingspunten.
heb zelf de Ninja rev.B op een eVGA Nforce 650i Ultra, dat alles in een Lian Li PC-7B+, past net en kan alle 4 de ddr2 sloten gebruiken.