Samsung Galaxy Note 10.1 16GB WiFi Zwart Review

bilgy_no1 12 januari 2013, laatste update op 6 maart 2013, 27.568 views

Samsung Galaxy Note 10.1 16GB WiFi Zwart

Pluspunten

• S-pen functies
  • Prestaties
  • Prijs/kwaliteit
  • Features
  • Accuduur

Minpunten

• Geen ideale toetsenbordoplossing
  • Robuustheid (cover is een must)
  • Schermresolutie (niet problematisch, maar hoger is beter)
  • Automatische helderheid

Introductie
Ik ben na een lange zoektocht uitgekomen op de Galaxy Note 10.1. Veel Android tablets leken het net niet te zijn en een iPad vind ik te beperkend qua uitbreidingen. Eind november heb ik heel kort een Acer Iconia W510 gehad, maar dat product bleek gewoon nog niet af te zijn: veel bugs en problemen met warmteproductie, een te klein geheugen voor Windows 8 en onmogelijk om het systeem te herstellen. Tweakers.net vond in haar review dezelfde problemen.

Wat ik zoek in een tablet is goede prestaties, productiviteit en de mogelijkheid om snel notities te maken. Een Wacom pen is daarvoor eigenlijk de enige echte oplossing en er komen enkele Windows 8 tablets aan die dat bieden. Die zijn echter wel behoorlijk prijzig: de Samsung Ativ Smart PC 500T is de voordeligste met een prijs van EUR 849. Daarmee vergeleken is de Note 10.1 dus echt een koopje.

Android wordt ook steeds meer geschikt voor productiviteit. Samsung levert het Polaris Office pakket mee en Google werkt aan integratie van Quick Office in Drive voor betere ondersteuning van MS Office bestanden. Voorts zal Microsoft zelf haar Office pakket gaan uitbrengen op iOS en Android, waarmee compatibiliteit geen punt meer lijkt.

Daarom toch maar de Note 10.1 een kans gegeven. Nog niet echt voor werk gebruikt op het moment, maar ik krijg het apparaat toch redelijk in de vingers.

12/1/2013 EDIT:
Na enkele weken in gebruik voeg ik waar nodig wat opmerkingen toe.

06/03/2013 EDIT: Ervaring met gebruik voor werk
Het gebruik van een tablet ipv papieren notitieschriftjes is een verademing. Alles synchroniseert zonder problemen en ik men aantekeningen dus overal beschikbaar. Het werken met de pen gaat ook prima en veel van mijn gesprekspartners zijn geïnteresseerd in deze manier van werken.

Na enkele maanden gebruik van een Android tablet kan ik echt wel zeggen dat Windows gewoon beter geschikt is voor productie. Multitasken, meerdere windows openen, Ctrl+c/Ctrl+v, programma's met volledige functionaliteit. Ik mis het allemaal heel erg. Zo heb ik laatst een presentatie geprobeerd te maken op de Note 10.1 in Polaris Office. Zelfs de basics (zoals een nieuwe slide toevoegen) kosten meer tijd dan op een Windows systeem met Office. Heel onhandig is bijvoorbeeld dat je niet het standaard font van de slides kunt instellen (standaard op Times NR). Ergerlijk is dat het onhandig gepriegel wordt om een plaatje in te voegen of iets aan de opmaak te doen. Nu houd ik wel van eenvoudige presentaties, maar dit werd wel erg kaal.

Werken in teksten, waarin ik regelmatig werk met meerdere documenten tegelijk open (en af en toe stukjes uit het ene document naar het andere kopieer) is helemaal onhandig. Multitasken in hetzelfde programma is gewoon niet mogelijk; zelfs niet met de split screen optie van Samsung en Polaris (je kunt niet twee Polaris schermen openen met een verschillend document).

Ook zeer onhandig is de gebrekkige integratie van Dropbox in het bestandssysteem. Er is niet, zoals onder Windows, een Dropbox map die automatisch synchroniseert. Volgens de Android richtlijnen moet je een bestand Synchroniseren met Dropbox door in het bestandssysteem het betreffende bestand te selecteren en dan bij 'Delen' Dropbox te selecteren. Erg omslachtig...

Bestandsbeheer is sowieso niet makkelijk geregeld. Het opslaan van foto's naar de externe sd-kaart gaat automatisch, maar voor andere bestanden gaat dat niet. Je kunt ook niet een standaardlocatie instellen voor opslag van bijvoorbeeld de Polaris Office bestanden.

Ik blijf daarom uitkijken naar een Windows 8 tablet van de volgende generatie met óf een krachtiger Atom processor óf een zuinigere en koelere Core i5 processor. Maar wel ook met een Wacom pen, want daar ben ik echt van overtuigd!

Featureset
Qua features is de Note 10.1 toch wel een van de meest complete tablets van het moment. De S-pen is redelijk uniek in Android tablets; alleen een Lenovo model en de HTC Flyer 7-inch tablet hebben dat ook. Een universele afstandsbediening zit er ook in, maar aangezien ik nooit TV kijk is dat aan mij niet besteed.

Het enige wat ik mis heeft meer met de accessoires te maken: een goed en praktisch toetsenbord. Ik snap gewoon niet waarom Samsung alleen een onpraktisch oplaadstation/toetsenbord biedt en niet gewoon een constructie zoals de transformers. Dat ze het wel kunnen zie je bij de Ativ Smart PC modellen. Een andere mooie oplossing zou een cover+toetsenbord zijn zoals die voor de Sony Tablet S te verkrijgen is. Daar zit een heel mooi dun toetsenbord in; het lijkt een beetje op de Touch Cover van de Surface. Echt een gemiste kans van Samsung, want dat maakt de Note 10.1 helemaal af voor de zakelijke gebruiker.

Prestaties
Uit alle tests blijkt dat de soc een zeer snelle is. Ik merk dan ook in het dagelijks gebruik geen/weinig vertraging of problemen. Dit in tegenstelling tot de review van Tweakers. Ik moet wel bekennen dat ik de bloatware widgets van Samsung meteen van het home screen heb verwijderd: volgens sommige blogs blijkt dat de oorzaak van vertraging te zijn.

Ook in multitasken vind ik het redelijk vlot lopen. Het is jammer dat die functie niet werkt met alle apps, daardoor zal ik het in de praktijk toch minder gebruiken. Vertraging in multitasken wordt wel vaak genoemd in reviews, maar ik vind dat dus meevallen. Ook vind ik dat je het niet te zwaar zou mogen rekenen, want andere tablets (iOS/Android) hebben die mogelijkheid niet eens.

Het valt me wel op dat bij het browser soms pagina's niet laden of blijven hangen (zowel Chrome als stock browser). Dit kan echter ook aan andere factoren liggen, zoals een gammele browser router. Ik houd het wel in de gaten. EDIT: Ook met andere apparaten merk ik nu problemen met internet in huis. Het ligt dus waarschijnlijk aan de router of modem.

12/1/2013 EDIT: over het algemeen werkt de wifi nu wel goed. In chrome werken sommige websites gewoon niet goed.

Ook opvallend: het RAM geheugen is al voor 1,27GB in gebruik, ook al heb ik maar een paar apps open. Maar goed dus dat er 2GB in zit, maar want de meeste tablets hebben maar 1GB en dat zou dus niet voldoende zijn. EDIT: vandaag even een reboot en nu is met Gmail, browser, EZPDF en Chrome ongeveer 750 MB van het RAM in gebruik. Nog steeds best veel MB's, maar dit laat wel ruimte voor zwaarder gebruik.

Beeldkwaliteit
Een prima scherm, maar zeker niet het beste qua specs. Ongetwijfeld dat Samsung volgend jaar met een opvolger komt waar het 2560x1600 scherm van de Nexus 10 in zit, maar ik schat dat het voor mijn gebruik niet heel veel uitmaakt. Natuurlijk zijn meer pixels mooier en mede daarom 3 sterren.

De andere reden is dat ik de automatische helderheid niet erg goed vind. Het scherm blijft een beetje te donker voor mijn smaak. Bij mijn HTC One S vaar ik blind op de automatische stand, maar bij de Note heb ik het uitgeschakeld.

12/1/2013 EDIT:
Ik merk inderdaad dat de resolutie aan de lage kant is. Vooral met Iezen merk je dat. Het is allemaal net niet scherp. Niet zo erg dat het storend is, maar je ziet het wel. Overigens is de prijs (met cashback) nu vergelijkbaar met de ipad 2 en die heeft eenzelfde soort resolutie (of zelfs iets lager).

Bouwkwaliteit en robuustheid
Samsung heeft gekozen voor plastic en daar ben ik op zich niet tegen. Over het algemeen voelt de tablet wel solide aan, maar aan de rechterkant (in horizontale stand) drukt het plastic iets teveel in waardoor je lichte plekken op het beeld ziet verschijnen. Dat mag in deze tijd eigenlijk niet meer.

De oplossing is natuurlijk een goede cover. Samsung biedt een zeer dunne smart cover kloon die niet smart is. Dat ding kost desondanks EUR 40-50; belachelijk veel geld voor een simpel stukje plastic. Toen ik hem in mijn handen had kreeg ik ook niet het gevoel dat het daadwerkelijk voor meer versteviging zorgt.

Ik heb de Gecko Cover voor de Note 10.1 gekocht en dat is een mooi afgewerkt en zeer solide product. Alle poorten zijn bereikbaar en de pasvorm is perfect. De prijs is bovendien lager dan de originele Samsung covers. Ondanks dat het wat zwaarder is een echte aanrader!

Ergonomie
Wat kun je zeggen over de ergonomie van een tablet? Hij is niet te dik, niet erg zwaar en alles lijkt goed afgewerkt.

Het enige nadeel van het gekozen ontwerp vind ik de plaatsing van de headphone jack. Die zit bovenop (in horizontale stand) waardoor een snoertje makkelijk in de weg kan zitten.

Verder mis ik zoals gezegd een goede oplossing voor een toetsenbord en dat kost qua ergonomie een punt. Met losse toetsenborden en covers wordt het een gehannes om de boel compact te vervoeren, of je krijgt een van die lelijke covers waar je de tablet in moet schuiven en dus het gebruik als notebook (met S-Pen) niet handig is. Samsung, kijk daarom aub naar je eigen Smart PC oplossing of naar de Sony Tablet S cover!

Ik gebruik nu een Motorola Bluetooth Keyboard om dit te typen. Het typt heerlijk qua toetsaanslag, maar de compatibiliteit is niet optimaal. Ondanks dat het een Android toetsenbord is (voor de Xoom) werken niet alle Android shortcuts. Ook blijken niet alle toetsen en leestekens goed gemapt. Om die reden vind je in deze review bijvoorbeeld geen EURO-teken, ondanks dat die wel op de 4-toets staat... Het zou Motorola sieren als ze een app uitbrengen om de compabitibiliteit met andere Android tablets te verbeteren. Het is verder namelijk echt een fijn toetsenbord (gekocht voor EUR 27).

De S-pen werkt echt heerlijk. Het is even wennen om de verschillende apps te leren kennen, maar dan werkt het ook prima. Ik geloof werkelijk dat ik nu mijn oude notitieboekjes achterwege kan laten, want op de Note schrijf je net zo lekker als met een echte pen. Ik overweeg wel om de iets dikkere pen erbij te kopen, want het ingebouwde pennetje is wat dun en licht om lang mee te schrijven. Voor mij voorlopig geen tablet zonder Wacom technologie!

12/1/2013 EDIT:
Ik gebruik de Note nu ook op werk om aantekeningen te maken tijdens gesprekken. Met Office OneNote werkt dat goed. Per persoon/project een sectie of pagina, waardoor alles mooi bij elkaar staat en weer terug, te vinden op al mijn apparaten, inclusief telefoon. De app werkt nog niet perfect, want je kunt nog geen nieuwe secties aanmaken en nieuwe pagina's komen altijd in ongesorteerde notities terecht, zelfs als ik al in een specifieke sectie sta. Ik weet niet hoe bijv. Evernote werkt.

De pen werkt goed en handschriftherkenning is meestal zeer accuraat. Soms moet ik wel iets corrigeren, maar met mijn handschrift vind in het wel heel redelijk en dat is een compliment waard. Bij correcties valt het me op dat de backspace raar werkt. De voorgaande letter wordt verwijderd, maar dan springt de cursor soms weer een positie naar voren. Het kost dan veel tijd om een woord weer te verwijderen als het verkeerd is weergegeven. Raar...

De volgende testzin schrijf ik zonder verdere correcties:
Ik zit op de bank met een kat op schoot en schrijf in een rarehouding en met doktershandschrift op de Samsung Note 10.2

Grappig dat hij zichzelf niet goed herkent en verder alleen een spatie mist. Ik moet mezelf aanleren om gewoon door te schrijven en eventuele fouten later te corrigeren, desnoods achter de computer of met het toetsenbordje. Ik vind het in ieder geval prettiger werken dan een onscreen toetsenbord. Schrijven gaat niet sneller dan een goed los toetsenbord, maar het voelt wel natuurlijker aan. Zeker ook voor de gesprekspartner die niet tegen de achterkant van een laptopscherm aankijkt. Daarnaast kun je mooi PDF's annoteren en in Polaris kun je ook op Word bestanden schrijven (functie: vrije vorm lijn toevoegen). Ideaal voor correcties, opmerkingen en aantekeningen.

Behalve de pen-modus van het toetsenbord kun je in sommige apps ook gewoon geschreven aantekeningen maken. Dit werkt bijvoorbeeld zeer goed in S-note. Even snel een krabbel neerzetten is superhandig: byebye Post-its op mijn bureau...

Samsung S-Pen 8.0
De meegeleverde pen is wat dun, licht en kort waardoor het niet zo lekker schrijft voor langere stukken tekst. Om die reden biedt Samsung de S-pen 8.0 die iets langer en dikker is. Om verkramping te voorkomen heb ik die gekocht.

Een voordeel is dat de achterkant werkt als een gum en verder werkt de pen natuurlijk gewoon goed. Hoewel iets beter, is het echter niet zo dat deze extra pen veel comfortabeler werkt. Het ding voelt aan als een heel goedkope pen die je wel eens bij een bijeenkomst krijgt: dun, licht en niet ergonomisch gevormd. Voor ¤20-30 zou Samsung echt wel iets beters kunnen leveren. Het schijnt dat je ook met allerlei Wacom pennen kunt werken; misschien moet ik dat maar eens uitzoeken.

Warmte- en geluidsproductie
De Note 10.1 blijft prima koel en maakt voor zover ik merk geen hoorbaar geluid.

Mobiliteit en Accuduur
Dit valt me tot nu toe erg mee. Ik ben vandaag flink wat uurtjes aan het surfen, typen en schrijven geweest en de accu geeft nog 73% aan.

12/1/2013: EDIT
Met veel aantekeningen maken red ik bijna twee volle werkdagen. Een extra lader is wel en must want op de computer op mijn werk laadt hij niet op de USB.

5-sterren voor de prijs, terwijl de tablet overal duur wordt genoemd? Ja, want de prijs is inmiddels iets gezakt en Samsung heeft tot eind januari een cashback actie twv EUR 75. Ik kocht de tablet voor EUR 430, minus EUR 75 betekent een netto prijs van EUR 355. Dat is minder dan de prijs van een iPad 2 die bijna twee jaar oud is. Als je dan de featureset in aanmerking neemt is het echt een goede prijs.

Voor geïnteresseerden; het valt me op dat de prijs behoorlijk varieert. Het kan dus lonen om aanbiedingen in de gaten te houden en de prijzen goed te checken bij Pricewatch.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 10.1 16GB WiFi Zwart?

Dropbox integratie zoals op de PC lijkt me vreselijk op tablets en smarphones. De ruimte daarop is beperkt, en ik wil dus helemaal niet vele gigabytes synchronseren. Wel wil ik bij mijn bestanden kunnen, en dat kan prima met de huidige implementatie.
Maar niet alles is altijd gesynched naar het device. Je kunt bijvoorbeeld de cache verwijderen.

Wat ik wil kunnen is direct een bestand opslaan in mijn dropbox. Nu open ik bijvoorbeeld een bestand uit de mail (naar Polaris) en als ik het na lezing wil opslaan in Dropbox moet het eerst naar een locatie de tablet. Dan opzoeken in de bestandsverkenner, selecteren en "Delen" via Dropbox. Ideaal is natuurlijk:'"opslaan als" naar Dropbox (of een "Delen naar Dropbox" optie in Polaris, maar dan moeten de ontwikkelaars van dat programma en andere programma's dat expliciet toevoegen).

Als de Dropbox app een standaard map heeft die ik op de externe SD kaart kan zetten is ruimte overigens ook geen probleem.
Probeer DropSync uit de market. Die doet precies wat je wil met dropbox, synchroniseren van 1 (of meerdere, maar dan betaald) map uit je dropbox. Heb er zelf goede ervaringen mee.

[Reactie gewijzigd door ovigo op 5 april 2013 15:26]

mooie review
thanks

ik wacht op de wat hogere resolutie variant
al zit het verschil meestal tussen de oren :)
Dank voor je reactie!

Nu ik de Note wat langer in gebruik heb denk ik wel dat een hogere resolutie verschil maakt. Dat zal echter ook voor de prijs gelden. Ik heb hem gekocht voor ¤430 en ¤75 cash back. Als de nieuwe weer voor ¤499 de deur uitgaat is het verschil ¤145.

Verder ben ik wel blij met het apparaat en de werking.
waar haal je office one note vandaan?
niet in de playstore volgens mij.

Gewoon in de Play store dus... je kunt het ook op je telefoon en uiteraard PC of Mac zetten. Synchroniseren werkt via een Microsoft account.
Onlangs heb ik een Samsung Galaxy Note 10.1 aangeschaft tijdens een vakantie in de US. Daar deed alles het prima en de batterij ging zo'n 4 dagen mee. Toen de batterij eenmaal leeg was, heb ik het apparaat niet meer opgeladen aangezien we een dag later terugvlogen naar NL.

Inmiddels heb ik het apparaat proberen op te laden maar na een hele nacht in de lader was het apparaat maar zo'n 30% geladen. De lader die ik gebruikt heb is de originele kabel met USB-uitgang, welke ik in de adapter van mijn Nederlandse HTC-toestel heb geklikt en vervolgens in het stopcontact. Wellicht ligt het probleem in mijn "doe-het-zelf oplossing" voor de lader aangezien ik de bijgeleverde Amerikaanse lader hier niet kan gebruiken.

Ik heb op andere andere websites ook gelezen dat er speciale laders zijn voor tablets omdat de accu's hiervan krachtiger zijn. Misschien is de adapter voor mijn mobiele telefoon niet sterk genoeg hiervoor, of is er een verschil in het aantal ampère wat in Nederland uit de muur komt in vergelijking met Amerika.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand hier iets meer van af weet voordat ik een Nederlandse lader ga kopen.

Verder heb ik gelezen dat als tijdelijke 'work-around' het aan te raden is om de tablet compleet uit te schakelen wanneer ik het apparaat wil laden. Verre van ideaal, maar zoals gezegd is het (hopelijk) een tijdelijke oplossing tot ik het probleem echt kan verhelpen. Hopelijk weten jullie meer!
De USB telefoonadapter is 1A (Ampère), de Note 10.1 heeft een 2A adapter nodig. Zelfs daarmee duurt het uren om de tablet op te laden. Het klopt dus dat de tablet via de telefoonadapter heel langzaam oplaadt. Ook opladen via een PC werkt daardoor niet goed.

De enige oplossing is een juiste adapter kopen. De Samsung adapters zijn erg duur (¤30 geloof ik). Je kunt ook in een belwinkeltje zoeken en dan ben je waarschijnlijk de helft kwijt. Let er wel op dat je de juiste koopt: output 5V - 2A. Dit staat altijd op de adapter. Verkopers weten ook niet altijd dat je 2A nodig hebt.