Cooler Master NotePal U3 Zilver Review

kevinbog 29 december 2012, 334 views

Cooler Master NotePal U3 Zilver

Pluspunten

• Verplaatsbare fans
  • Mooie vormgeving
  • Ergonomische verbetering
  • Je veriest geen USB-poort

Minpunten

• Lawaaierige fans
  • Magere temperatuurswinst bij hoge belasting

Ik was al even aan het denken om een goede Notebook koeler te kopen voor mijn 13” grote Sony Vaio Z. Ik kreeg echter de kans van Cooler Master om de NotePal U3 te testen. Deze is in feite gemaakt voor modellen vanaf 15”, maar ik ben des te meer benieuwd naar de prestaties.

Allereerst een woordje over de Sony Vaio Z. De mijne is uitgerust met een i5 2410M (+ interne HD 3000 Graphics), 4GB RAM, 2*64GB ssd in Raid 0 en weegt 1.12kg. Deze is zeer licht en dun, maar kan onder belasting redelijk warm worden.

Eerst zal ik kort een algemene indruk geven, waarna ik wat dieper in zal gaan op de warmteproductie. De testprocedure wordt verder in detail uitgelegd.

Uitpakken en installeren

In de doos zitten 3 onderdelen, namelijk de basisplaat, de drie fans en een zwarte rekker die zou dienen om de laptop aan de plaat vast te hangen voor transport. Een handleiding is volgens Cooler Master blijkbaar niet nodig, wel is er een garantiepapier.

inhoud

Ik had niet verwacht dat de fans apart zouden meegeleverd worden, maar gelukkig is het snel duidelijk hoe je ze aan de basisplaat vastmaakt. Een eenvoudig kliksysteem die de fans in de geperforeerde gaten van de basisplaat vastklikt.

moduleerbare fans

Dit heeft ook tot positief gevolg dat je de fans zo kan plaatsen dat ze recht onder de intake fans van de laptop zitten (Foto).

plaatsing fans

Uiterlijk

De basisplaat, gemaakt uit geborsteld aluminium, ziet er netjes uit en voelt ook vrij stevig aan. Er zitten geen scherpe randen aan en aan de achterkant zijn er twee rubberen antislip stukken.

Achteraan staat de plaat licht hoger dan vooraan zodat er een helling ontstaat van 10. [small](hier ga ik nog een foto van toevoegen).[/small] Dit is naar mijn mening wel een ergonomische verbetering, hoewel een extern keyboard en muis natuurlijk altijd het best is.

De fans lijken (afgaande op het uiterlijk) wat minder qua kwaliteit, maar geluidsproductie en koelcapaciteit worden later uitvoerig besproken. De fans worden gevoed door een USB-poort, maar je verliest er netto geen poort mee, want er is ook een USB-output voorzien.

usb-aansluiting

Wanneer ik de laptop op de Notepal zet, merk je direct dat deze niet bedoeld is voor een 13” model. Hij kan namelijk niet op beide antisliplagen tegelijk steunen. Gelukkig passen de tippen (die de laptop iets omhoogtillen wanneer die opengeklapt wordt) net tussen 2 gaten van de koeler waardoor deze toch vast staat.

laptop erop

Geluidsproductie

Toen ik de Notepal inplugde bevestigde dit enigszins mijn eerste indruk. De fans lijken me niet van de stilste soort, er is constant een soort gezoem.
Deze geluidsproductie is niet storend als er iets van geluid uit de laptop komt, maar bij idle en lichte taken (internet/tekstverwerking) stoort dit voor mij wel. Waarschijnlijk is het dus beter om de notepal gewoon uit te pluggen bij dit soort ‘alledaags’ gebruik.
De fans gaan niet harder draaien bij hogere belasting.

Koelprestaties.

Hier volgt naar mijn mening het belangrijkste deel van de review, waar ook het meeste tijd in heeft gezeten. Eerst wordt de testmethode uitgelegd, daarna de resultaten.

Testmethode: de laptop zal getest worden wanneer hij aan netstroom hangt. De prestaties staan maximaal open en de test start nadat de laptop minstens 10 minuten uit heeft gestaan en daarna nog 5 minuutjes in idle. De temperatuur wordt elke 10 seconden gemeten met het programma Core Temp gedurende 1 uur. Core Temp meet de temperatuur van beide processorkernen apart, maar hier zal het gemiddelde van genomen worden om eventuele verschillen af te vlakken.
Deze test is uitgevoerd met 3 mogelijke activiteiten op de laptop. Idle, afspelen van HD-film, gamen en een combinatie van afspelen HD-film, Youtube-filmpje bekijken en gamen. Het game waarmee wordt getest is The Elder Scrolls 3: Morrowind, een ouder game dat zonder probleem draait op de interne graphics.

Alle resultaten zijn samengevat in de grafiek onderaan.
Bij elke reeks zien we dat er uiteindelijk een plateauwaarde ontstaat, en dat die steeds lager ligt bij gebruik van de Notepal dan gewoon op de bureau.
Bij idle zonder gebruik van de NotePal U3 zijn er pieken te zien, waarom is onduidelijk, maar ik heb die meting nog een keer overgedaan met hetzelfde resultaat. Ik zweer dat ik dezelfde procedure heb gehanteerd als alle andere keren:-)

grafiek

Om een algemeen beeld te scheppen heb ik nog een gemiddelde waarde genomen van het laatste half uur van elke reeks (na stabilisatie) en hieronder in de tabel samengevat. Afhankelijk van de activiteit doe je dus 2 tot 5 graden winst.

tabel

De koelprestaties, daar gaat het om, en uit de resultaten kunnen we concluderen dat de cpu inderdaad koeler blijft. Een winst van 2 tot 5 graden is echter niet enorm, maar het helpt. Opmerkelijk is dat de temperatuurswinst bij hoge belasting vrij laag blijft.
De fans kan je makkelijk van plaats veranderen afhankelijk van waar de intake fans van je notebook zich bevinden, al had ik van Coolermaster wel een stiller type fans verwacht. 3 graden winst in Idle met als toemaatje wat meer lawaai, daar bedank ik voor. Al kan het apparaat ook al nuttig zijn wanneer je de fans niet inplugt.
Als je echter een film kijkt of gamet (of als je laptop sowieso het geluid van de koeler overstemt), dan heb je van het geluid hoegenaamd geen last en is er geen reden om de fans niet in te pluggen. Al bij al heb je voor 26 euro nog een degelijke product.

• Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)

Heb jij ook een Cooler Master NotePal U3 Zilver?