Samsung Syncmaster 223BW Zwart Review

jappas 19 maart 2008, 1.537 views

Samsung Syncmaster 223BW Zwart

Pluspunten

• Groot beeldoppervlak
  • Stijlvolle afwerking
  • Prijs (Die valt me voor een 22" monitor best mee)

Minpunten

• Niet verstelbare voet
  • (Dikkere randen dan een 940BW)

Ik heb de Samsung Syncmaster 223BW nu zo'n 2 weken in bezit en moet zeggen dat het een top beeldscherm is. Groot en met een strakke vormgeving.

Ik heb deze monitor als vervanging gekocht van mijn Syncmaster 940BW (19" model, een mens wil toch eens iets groters ;)). Qua eisen die ik aan een monitor stel komen deze redelijk overeen. De 940BW is iets sneller (2 ms tegenover 5 ms van de 223BW) maar ik gebruik de monitor toch weinig voor taken waar dit vereist is.

De Vormgeving:

De 223BW is straks afgewerkt met een pianolak look en een zilverkleurige rand onderaan. Veel strakker kan het niet afgewerkt worden denk ik. Wel jammer aan het ontwerp ten opzichte van de 940BW vind ik dat de randen iets dikker zijn. Ik weet echter ook niet hoe dit bij de andere 22" modellen van Samsung is, ik ben er inmiddels in iedergeval aan gewend.

Een minpuntje aan deze monitor vind ik toch wel dat er geen verstelbare voet is. Hierdoor staat de monitor ook een stukje lager dan mijn vorige.

Beeldkwaliteit:

Zoals ik al aanhaalde heeft deze monitor een responstijd van 5 ms, hier is echter weinig van te merken met wat ik met deze monitor doe. Ook bij het kijken van series/films levert dit geen probleem op.

De lichtsterkte van de monitor is vanaf de fabriek behoorlijk helder ingesteld. Ik heb er dan ook voor gekozen om deze een stuk lager te zetten. Brightness staat nu op 50 en Contrast op 75, dit is voor mij een prettige manier van werken.

Pixeldefecten:

Om dit te testen heb ik DPT gebruikt, ik heb 1 zwarte pixel gevonden, deze deed het echter weer gewoon nadat ik er zachtjes op gedrukt heb.

Al met al een keurige monitor voor een keurige prijs.

Update:19-03-08

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 223BW Zwart?

En wat is je keuze geweest om niet voor de 226BW te kiezen? Zit zelf nu namelijk met dat dilemma, en het prijsverschil ligt nu zo rond de 20 euro.

Wat ik gehoord/gelezen heb is namelijk dat als je de 223BW koopt, dat je dan zeker bent van het kwalitatief beste paneel wat door Samsung gemaakt is. Bij de 226BW zijn er dus die drie verschillende panelen.

Verder is dat met die voet een goede inderdaad. Heb nu zelf een 203B die wel in hoogte verstelbaar is.
Ik heb deze monitor nu al een jaar, geweldig ding voor zijn prijs, voet vond ik ook lastig, maar je leeft er wel mee.
Alleen 1 opmerking : Ik vind dat het beeld een te hoge licht intensiteit heeft, je kan dit lager zetten maar dan nog. Als ik niet oplet zit ik soms met weid gesperde ogen tot 4 uur achter men schermpje, probeer dan maar is te slapen met een groene vlek in je gezicht :).
Btw die snelheid (ms) die er op staat komt meestal toch niet overeen met de realiteit.
evenals de contrastratio die ze vermelden.
Zij meten de contrastratio 2cm van de rand waar je deze eigenlijk 7-10 cm van de rand zou moeten meten en dus een lagere waarde krijgt.

Ook worden softwarematig veel truukjes uitgevoerd om de responstijd op te krikken en de 'kleurechtheid' zo echt mogelijk te laten lijken. Hoe goed dit gebeurd hangt af van het gebruikte panel (TN bij samsung in de 223BW, waar je weer verschillende versies van hebt (S, A, C)
Waarom ben je juist voor dit scherm gegaan? Aangezien de reactiesnelheid niet bepaald een reden is - en de 223BV snel - voor jou vroeg ik mij af waarom je juist voor deze koos...

Is het omdat het een Samsung is?

Probleem met voet kan je evt. oplossen door een monitor arm te gebruiken... Ok, kost wel iets (60~70 EUR), maar je wint er wel veel ergonomie mee. Zeker als je veel schermwerk verricht zal dit toch een meerwaarde opleveren...

Groeten, Bart
De reden dat ik voor een Samsung heb gekozen is dat ik simpelweg goede ervaringen heb met dit merk. Ik heb verder ervaringen gehad met BenQ, LG en Philips schermen, maar om een of andere reden vind ik de Samsung die ik tegen ben gekomen beter dan deze andere merken.

Ja, dat van die voet heb je inderdaad gelijk in, het is echter niet dat ik me er vreselijk aan stoor. Het lijkt mij dus voor alsnog niet nodig.
Goed gemeten, hij past precies ;) .Beetje korte review.