Nintendo Wii U Premium + Nintendoland Zwart Review

REDSD 2 januari 2013, laatste update op 5 december 2014, 6.820 views

Nintendo Wii U Premium + Nintendoland Zwart

Na 2 jaar een update van de Wii U die de afgelopen 2 jaar steeds beter is geworden. Misschien is dit tegenwoordig wel de beste couch gaming & singel player console.

Pluspunten

• Met 5 spelers tegelijk spelen
  • De tablet fugeert als tweede scherm, twee mensen kunnen dus full screen gamen tegelijk
  • Tablet ligt fijn in de hand en werkt goed
  • Speelt Wii spellen
  • Oude wii controllers kunnen/moeten gebruikt worden om te gamen

Minpunten

• Veelste veel accesoires nodig voor verschillende games
  • Tablet gaat qua accu duur niet lang mee
  • Andere aansluitingen zorgen er voor dat thirdparty hardware soms niet meer werkt
  • Veel stekkers en dus stopcontacten nodig

Randapparatuur Score: 3
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 2
Update
Het is al weer twee jaar geleden dat ik de Wii U had gekocht en een kleine update is op zijn plaats.

Ik vind de prijs sindsdien aardig verbeterd ten opzichte van de huidige concurrentie(ps4 en xbox one) vind ik het aanbod nu competitief.
De console is nog steeds niet een goede allrounder zoals een xbox en ps, maar als je er al eentje hebt of je bent een PC gamer en je zoekt een console waarmee je met wat vrienden op de bank kunt gamen, dan kan ik deze console zeker aanraden.

Heb je het niet zo met de mainstream games als Cod, Destiny, Tomb Raider, etc etc en ben je gewoon opzoek naar een paar erg goede single player games dan denk ik dat je hier ook op goede adres bent.
Ik heb geen ervaring met bayonetta, maar de mario games alleen al zijn de moeite waard. Het zijn één van de weinige games waar ik de moeite voor wou nemen om ook helemaal uit te spelen.

Vooral het afgelopen jaar heb ik gemerkt dat er steeds meer kwaliteits titels uitkwamen, helaas was het wel allemaal bekende franchises, zoals Mario, donkey kong, maar als je alleen kijkt naar het vermaak wat de spellen je geven dan moet dat minpunt je niet tegenhouden (Als je het al een minpunt vind).

Ik ben een PC gamer, maar als ik niet achter mijn PC zit dan is de Wii U mijn goede tweede keus. Mijn Xbox en PS daarentegen gebruik ik een stuk minder.
De reden hiervoor is simpel, de Wii U heeft leuke couch games, soms is het leukste gewoon met wat vrienden of familie op de bank te gamen.

Ik was 2 jaar geleden nog redelijk negatief over de Wii U en het aanbod, dat begint sinds dit jaar aardig bij te trekken en Nintendo zelf doet aardig zijn best om veel kwaliteit voor je geld te leveren.

Ik heb de Wii U nu 2 weken in bezit en heb er tot nu toe niet bijzonder veel tijd aan besteed, maar er zijn toch een paar dingen die ik er over kwijt wil.

Ik heb bijna alle spelcomputers sinds het Nintendo tijdperk wel gehad, op de virtual boy en de Dreamcast na. Ik vind het leuk om met vrienden/familie te gamen en naar mijn mening is de Wii U daar zeer geschikt voor. Door de komst van de tablet is het nu mogelijk bij veel spellen met ze vijven te spelen.
De tablet is dan het vijfde scherm waarbij de andere 4 spelers naar de tv kijken om zo samen te spelen.

Het idee is best goed uitgewerkt en hoewel ik liever naar de tv kijk dan naar de tablet, is het concept wel meteen bij de launch door verschillende spellen al goed uitgevoerd.
Niet alleen Nintendo land, maar ook Sonic racer maakt goed gebruik van de tablet.
De nieuwe super mario bros daarintegen vind ik erg mager uitgewerkt, waarbij de tablet alleen maar een ondersteunde functie heeft die het spel makkelijker of moeilijker maakt. Ik vraag me af waarom hadden er geen 5 spelers kunnen rond lopen op het scherm, of dat ze in ieder geval iets meer met de tablet hadden kunnen doen.

Hardware
De console zelf is niet veel bijzonders, hij is iets dieper dan de Wii, hij heeft 4 usb aansluitingen(2 aan de voorkant, 2 aan de achterkant) die je kan gebruiken om de Wii U controller PRO op te laden, deze controllers zijn trouwens één van de meest waardeloze controllers die ik ooit gehad heb.
De Controllers werken alleen bij bepaalde spellen en kunnen niet gebruikt worden voor Wii spellen. Voor mensen die vaak hun gamecube controller gebruikte op de Wii voor spellen als Smash brothers zijn eigenlijk nu aangewezen op de classic game controller voor de Wii (dit is de controller je op je wii mote moet aansluiten). Hoewel dit wel werkt is het tergend dat je zoveel verschillende controllers nodig hebt...
Wil je alles kunnen spelen op de Wii U dan heb je de volgende controllers eigenlijk nodig:
- Wii mote
- Tablet
- Nunchuck
- Wii motion plus
- Wii classic controller pro of Wii U controller pro (voor spellen als Call of duty als je dit met vrienden wilt doen)

Als je een Wii hebt dan zal je wel een deel van deze accesiores hebben, maar ik vind het jammer dat ik zo veel zooi moet hebben om alle spellen op een fijne manier te kunnen spelen.

Nintendo heeft helaas bij het bouwen van de Wii U ook besloten om wat aansluitingen aan te passen of weg te laten. Zo is de voeding aansluiting omgedraaid zodat third party apparatuur zoals opladers voor je Wii motes niet meer aangesloten kunnen worden. Op het moment van schrijven zijn er nog geen opladers voor de Wii U, dus heb ik de adapter van de Wii maar aangesloten, alleen om de Wii motes te kunnen blijven opladen...
De gamecube controller aansluitingen zijn verwijderd, hierdoor kan je spellen die je op de wii kon spelen met die controllers nu alleen nog spelen met boven genoemde controllers (als je die hebt). Er zijn nog genoeg opties en alles is te spelen met de Wii mote, maar ik vond de gamecube controllers erg fijn voor deze spellen en daarom ook erg jammer dat bijvoorbeeld de Wii U controller pro er niet voor gebruikt kan worden.

Tablet
De tablet is één van de dingen waar ik niet zoveel van had verwacht, hij ligt prettig in de hand, is erg licht waardoor je hem makkelijk langere tijd goed kan vast houden. Het scherm is van goede kwaliteit en is prettig om naar te kijken. De tablet heeft naast het touchscreen ook echt controls in de vorm van 2 analoge sticks welke in het begin een beetje wennen zijn, vooral de rechter analoge zit boven de knoppen, hierdoor zit ik vaak met mijn rechter hand iets lager dan mijn linker hand.
Je wordt eigenlijk gedwongen de tablet schuin vast te houden wil je bepaalde spellen kunnen spelen.

Een groot nadeel van de tablet is de batterij duur, de tablet kan op één lading maximaal 4 uur mee gaan, maar dat zijn tijden die ik nog niet gehaald hebt met die van mij. Sowieso vind ik 4 uur weinig en eigenlijk betekend het dat ik naar elke speel sessie de tablet tijdens of na het gamen aan de lader moet hangen omdat hij leeg is. Mijn ipad gaat 10 uur mee en die heeft veel meer dingen die stroom verbruiken.

Bij de Wii U tablet zit een aparte stroom adapter iets wat eigenlijk nog het meest lijkt op de adapter van de Wii U console. Ik begrijp niet dat ze niet gewoon een usb kabel hadden kunnen maken voor de tablet, de Wii U heeft 4 usb aansluitingen die goed gebruikt hadden kunnen worden voor het opladen van de tablet. Nu loop je met een aparte adapter te zuilen die alles behalve praktisch is en weer een extra stopcontact inneemt. Tel daarbij op dat ik ook de oude Wii adapter moet gebruiken om mijn Wii motes op te laden, dan heb ik nu 3 stopcontacten nodig om op de Wii U te kunnen spelen (4 als ik de tv mee tel).

De controls en het touchscreen voelen goed aan, spellen laten zich goed bedienen en ik heb niet het gevoel dat de controls van de tablet onder doen aan die van de xbox360 of ps3. De toevoeging van de stylish is geinig, maar ik heb voor de spellen die ik heb nog geen praktische toepassing.

Software
Software vond ik nooit echt een sterk punt bij Nintendo en met de komst van de Wii U is mijn mening daarin eigenlijk niet veranderd. Je wordt de eerste keer dat je de Wii U opstart en instelt meteen opgezald met een erg grote patch die ook nogeens zeer traag download. De eerste keer dat ik de Wii U opstarten begon hij meteen de patch te downloaden. Het duurde +/- 2,5 uur voordat hij gedownload en geïnstalleerd was.
Niet echt iets waar je op zit te wachten als je net een nieuwe console hebt die je wilt uitproberen.

Elk spel wat ik nu gespeeld heb heeft ook een patch gehad. Gelukkig kan je deze spellen al wel spelen terwijl de patch op de achtergrond download, op die manier hoef je in ieder geval niet nog langer te wachten.
Het menu waarin je de Wii U bedient is een stuk uitgebreider geworden ten opzichte van de vorige Wii.
Waar de vorige Wii een redelijk overzichtelijk scherm had van tegels met daarin de verschillende dingen die je kan doen, heeft de Wii U nu ook een tweede scherm wat er uit ziet als een soort van top down view op een wit plaza. Het lijkt nog het meeste op de plek waar je bij de Wii je Mii's maakte zeg maar. Het ziet er leuk uit, maar ik heb het nog niet echt gebruikt.

Ik weet niet echt wat ik moet vinden van de Wii U, er zitten mooie nieuwe features bij, het gebruik van de tablet is fijn en het feit dat er een vijfde speler kan mee spelen een onverwachts leuke toevoeging.
Het probleem is dat veel niet echt goed uitgewerkt voelt, de grote hoeveelheid aan verschillende controllers en add-ons op de controller het wijzigen en weghalen van bepaalde functies die de wii had is evolutie, maar er is soms geen goede vervanging voor gekomen in mijn opinie.
Ik had liever gezien dat Nintendo wat meer tijd had genomen voor het ontwikkelen van deze console zodat hij minder frustraties op wekte dan dat nu het geval is.

Wanneer ik de Wii U vergelijk met mijn Xbox 360 en ps3 dan doet hij zeker niet onder en kan ik zeggen dat hij minimaal net zo goed is als deze twee. Wanneer ik ook naar de prijs kijk en ik zou moeten kiezen tussen een xbox360 en Wii U, dan zou ik zeggen dat de xbox360 de betere koop is.

De Wii U is de console voor mensen die gewoon af en toe gezellig samen een spel voor de tv willen doen en ik hoop dat in de toekomst veel leuke en vernieuwende spellen zullen uitkomen die er voor zorgen dat het een leuk platform voor iedereen wordt.

Heb jij ook een Nintendo Wii U Premium + Nintendoland Zwart?

Sorry hoor maar ik vind de wii u echt bagger, want hij ligt ver achter met fps. Zelfs de xbox one is beter dan die grote verspilling van een wii u, want echt een verspilling is van grondstoffen :(
De Wii U heeft vaak een betere FPS dan de XBOXONE en de PS4, maar dat komt omdat de spellen voor de Wii U speciaal gemaakt worden.

Je moet natuurlijk wel van de spellen houden, als je het leuk vind om met vrienden te spelen dan kan de Wii U wel iets voor je zijn. Houd je meer van COD en BF, dan is dit inderdaad niet jouw console.

Maar je kunt spellen niet oordelen op uiterlijk, de meest gespeelde spellen in de wereld hebben niet de beste graphics (minecraft, LoL, starcraft, Dota), wat er voor zorgt dat mensen blijven spelen is de gameplay. Misschien ook wel de reden waarom Nintendo zo vaak een game of the Year heeft gewonnen.
Ja eigenlijk heb je wel gelijk. Het is voor sommige ook niet alleen de gameplay waar het omgaat, maar ook bijvoorbeeld dat je met mensen in je woonkamer kan doen, want de ps4 heeft bij veel spellen geen 4 player split-screen, maar 2 max. Bij de wii u zit er dan bijvoorbeeld met 5 spelers gewoon op 1 beeldscherm, maar de meeste wii u spellen zijn ook niet echt voor de schietfanaten tussen ons.
Prima review, al zet ik wel mijn vragen bij het aantal controllers dat je nodig hebt. De meeste nieuwere WiiMote's hebben namelijk Wii MotionPlus erin gebouwd, en zelfs als je er een hebt die dat niet heeft, is dat een accesoire die je gewoon lekker op je WiiMote laat. Om dat als extra controller te tellen vind ik niet helemaal eerlijk.

1 ding wat ik me wel afvroeg is het volgende: De Classic Controller en de Wii U Controller Pro hebben toch dezelfde hoeveelheid knoppen(2 Analog sticks, D-pad, A, B, X, Y, Start, Select, Home en 4 schouderknoppen)? Zijn deze 2 dan niet onderling uitwisselbaar? Dat je een Classic Controller kan gebruiken als ze eigenlijk vragen naar de Controller Pro?
Ja ik denk dat je gelijk hebt, de controller lijkt ook voor veel ondersteund te worden.
Ik weet dan eigenlijk niet wat het verschil is tussen de controllers behalve dat de pro niet ondersteund voor Wii spellen.

Als voor de motion plus, voor de Wii waren er niet bijster veel spellen die het als een vereiste hadden, maar voor nintendo land is het toch wel een must.

Ik had al vroeg een Wii en heb ze er lost bij moeten kopen.
Voor het opladen kan ik ze er niet op laten zitten en meestal slingeren ze ergens rond.

Als ik kijk naar mijn xbox en ps3 heb ik voor elk maar 4 controllers die allemaal een accu hebben, hiermee kan ik alles(op guitar hero na) spelen. Als ik dan ook de prijs vergelijk en zie wat ik allemaal nodig heb, dan vind ik dat nintendo er een beetje een zooitje van gemaakt heeft.
Ook de classic controller is in de loop der jaren veranderd, ik heb nog de oorspronkelijke die voor nieuwe Wii U games niet echt fijn werkt doordat de achterste trigger in het midden boven op de controller zit in plaats van achter de eerste trigger zoals dat bij de xbox en ps3 is.
Hierdoor kan je bijvoorbeeld race games minder makkelijk spelen als je de controls niet zelf kan instellen.

Ze hadden iets meer een standaard moeten houden en niet zo vaak wijzigen van layout.
Je kan Nintendo niet kwalijk nemen dat ze hun controllers verbeteren. De oude CC was gericht op het spelen van (S)NES / N64 Virtual Console spellen, en daarvoor voldeed die perfect. De CC Pro is meer op nieuwe games gericht. Zo ook de Wii U pro controller.

De Wii U gamepad is niet te vergelijken met een iPad. Je iPad is 90% accu, als Nintendo dit had gedaan was de controller zwaarder en duurder geworden. Ook moet je bedenken dat een iPad veel duurder is.

De gamepad gebruikt trouwens minder stroom dan een standaard USB poort ;) :p

Wii Motion plus was op de Wii idd niet ech populair onder de third party developers. Maar Nintendo heeft zelf redelijk gave M+ games gemaakt (Zelda, Sports Resort)

Ook klaag je dat je door onofficiële hardware (oplader) je oude Wii adapter moet gebruiken, dit is redelijk logisch gezien dat 1. Nintendo deze dingen niet ondersteund. 2. De Wii U een hogere voltage gebruikt dan de Wii. Dus zelfs al zou de niet ondersteunde hardware passen zou je deze (en je Wii U) hoogstwaarschijnlijk beschadigen.
Hoewel je misschien wel gelijk hebt, is het voor mij toch een storrende factor.

Ik heb veel Wii spul gekocht toen het uit kwam en eigenlijk word ik daar voor afgestraft.
Ik heb de eerste versie van de wii mote, de eerste versie van de classic controller en ik wilde niet elke keer 8 batterijen moeten verwissellen als ik gamede.

Ik heb ook een ps3 en xbox360 en daarbij heb ik nog steeds de controllers, welke in de afgelopen 6-7 jaar niks zijn veranderd.
Ik had liever gezien dat er gewoon één controller was die voor alle spellen goed te spelen was. Helemaal voor mensen die niet veel te besteden hebben kan je met nintendo best bedrogen uit komen voor wat je allemaal nodig hebt.

Voor de adapter, dat snap ik, maar nintendo is de enigste console bouwer die geen accu optie zelf bied. Er is nog geen alternatief voor de Wii U, Nintendo verwacht dat je alle Wii dingen blijft gebruiken, maar ze houden totaal geen rekening met de koper vind ik.

Dat neemt niet weg dat ik niet te vreden ben met de Wii U overigens, het zijn kleine irritaties en teleurstelling op een systeem dat vooral met nintendoland bijzonder leuk is om te spelen met 3-5 man.
Leuke review... maar erg veel typo's waardoor het voor mij erg lastig lezen was.
Dankje,

Ik heb de tekst nog een paar keer doorgenomen en ik denk dat ik nu wel een groot deel van de taal fouten er uit heb.

Ik las op een gegeven moment alleen nog wat ik dacht dat er stond, waardoor de taal fouten en kromme zinnen er in bleven staan...
Ik heb de Wii U maar week gehad, beter aan te schaffen als er meer games zijn.

Ik had de beste games erbij gekocht en was er al snel flauw van.

BO2 was wel erg leuk om te spelen, vooral op de gamepad, veel mensen online die nog niet ervaren zijn.
Stond bijna elk potje 1ste hehe wel leuk (A)

Als er meer games voor uit zijn dan koop ik hem zeker weer, is echt een mooi console.
Ja inderdaad aanbod is erg laag, ze hadden beter eerst wat meer ontwikkelaars kunnen strikken om er iets leuks mee te doen.
Je zei als eerste zin dat je er toch iets over kwijt wou. Nou dit is meer dan iets, goede review
Dankjewel,

Ik kan helaas ook zeggen dat er sinds dat ik deze review heb geschreven niks is veranderd.
Er de afgelopen 8 maanden geen spellen bijgekomen die mij konden interesseren.
Misschien dat disney infinity daar verandering in brengt, maar voor de rest wordt vooral nintendo land of super mario bros gespeeld... als er gespeeld wordt.