Meizu M6 MiniPlayer 4GB Review

HanBurger 19 maart 2008, 2.404 views

Meizu M6 MiniPlayer 4GB

Pluspunten

• Uitmuntend geluidsweergave
  • Flexibele geluidsinstellingen
  • Groot scherm voor zo'n klein apparaat
  • Vele mogelijkheden
  • Mini-USB & Mass Storage
  • Continue firmware upgrades
  • Vrijheid, Jij bent de baas over de speler en niet andersom

Minpunten

• QVGA beeldscherm (te weinig kleurgradaties)
  • Video is max. 20 f/s
  • Library update duurt te lang

Geluidskwaliteit Score: 5
INLEIDING:
Waarom een inleiding? Omdat ik zo de Meizu M6 het beste tot z’n recht kan laten komen. Ik zal het vooral hebben over mijn ervaring en niet wat er allemaal in de doos zit etc.
Vanaf 1993 ben ik een vervend Sony’s MiniDisc gebruiker. Het was toentertijd ber goed. Rond 2000 werd het een beetje puinzooi met Sony. Vooral met de introductie van SonicStage. Jaja, de ramp begon dus met de Net-MD! Toen ben ik overgestapt naar CD / MP3 / ATRAC-Discman van Sony (D-NE711) vanwege meer opslagcapaciteiten ten opzichte van de flashplayers. Die gebruikte ik samen nog steeds met de MD-speler want de MD met zijn ATRAC-codering is nog steeds beter dan MP3! Vergelijking: 48 kHz, 24 bits <> 44,1 kHz, 16 bits. Aangezien ATRAC in het westen vrijwel uitgestorven is was ik toch wel genoodzaakt om over te stappen naar een MP3-speler. In 2007 ging ik dus opzoek. Sony geprobeerd, geluid perfect, sh*t SonicStage! Creative Microphoto; goed geluid, sh*t, system/screen-noise! h, effe een iPod nano (G2) toch maar proberen; man-o-man! Ongelooflijk wat een bagger geluid! Ik dacht dat ik een defect exemplaar had en ruilde in voor een ander. Helaas gaf die zelfde negatieve resultaat. Apple’s iPod had de pech dat ik eerst andere merken had geprobeerd. Daardoor kon ik uitstekend vergelijken. Alles netjes terug naar de winkel gebracht. ….En toen merkte ik de Meizu M6 –SP (MiniPlayer) op vanwege uitsluitend positieve reviews. Vooral de geluidskwaliteit werd geprezen.

GELUIDSKWALITEIT:
Ik begin meteen met de geluidskwaliteit omdat ik dat als muzikant echt het allerbelangrijkste vind:
Helder geluid. Hogere tonen iets minder helder. Standaard iets te veel bas om als neutraal door te gaan. Bas klinkt helder en warm en vertroebeld niet. Breed stereo bereik.
Er zit een uitgebreid EQ met maar liefst 10 banden met ieder een bereik van -15 <> +15! Dus je kunt de standaardwaarden out-of-the-box wijzigen naar je eigen smaak zonder audioclipping. Omdat je heel precies de EQ kunt instellen betekent dat je vrijwel alle oor/hoofdtelefoons goed kunt laten klinken. Er zit overigens ook kant en klare EQ settings zoals pop, rock, jazz etc.
Voor slechte oortelefoons zit er een uitgebreid audio-enhancement functies zoals Bass Boost, Treble Boost, Spatial, 3D Surroundings (als je aan portable luidsprekers aansluit). Als je met mate en kunde gebruikt zijn je 5,- oortelefoons opeens 20,- waard. Voor de dure oor/hoofdtelefoons kun je beter afblijven van de Spatial functie's omdat er een onnatuurlijk gemaakt (processed) geluidje uitkomt. Vooral bij de Sssssss (Hi-Hat) frequentie klinkt ‘overpowered’ en niet helder meer.
Over het algemeen Klinkt het super mits je ook oortjes er op aansluit die gelijkwaardig aan de Meizu M6 zijn. De oortjes die je standaard mee krijgt zijn overigens niet zo slecht als je vergelijkt met andere oortjes die je meegeleverd krijgt. Deze Meizu M6-oortjes klinken een beetje plat en dun bij de midden-hoog tonen. Dus koop een prime-oortjes bij om de Meizu M6 in al zijn glorie tot z’n recht te laten komen! En aangezien de uitgangsvermogen 18 mW per kanaal is kun je gerust je Sennheiser HD600 eraan hangen.

Bij de SL versie is er wel een duidelijke hiss-achtergrondgeluid. Ik vind het niet erg omdat ik gemerkt heb dat er dus geen noise-reductie ingebouwd is in de audio-chip (Philips audiochip). Daardoor heb je warmte en open air geluid. Bij de iPod Nano (g2) zit er nauwelijks waarneembaar hiss in maar klinkt ook weer tikkeltje afgekapt. (denk maar aan MC’s met Dolby B ingeschakeld).

BEELDSCHERM:
Het beeldscherm is een 320p x 240p, QVGA 2,4”. Dat betekent dat je kleurclipping kunt waarnemen bij het bekijken van de foto’s. Als fotograaf vind ik dit een minpuntje. Positieve is dat de kleuren wel erg natuurlijk worden weergegeven! Dus niet flets maar ook niet over-saturated. Contrast is niet ijzersterk. Zwart is duidelijk niet zwart. Wel zeer helder beeld. Helderheid kun je met een precisie van 1 <> 100 zelf instellen.

FORMATEN:
Als je de nieuwste firmware hebt geupdated S2004.5 (internationaal) kun je waanzinnig veel bestanden aan.
Audio: MP3, WAV, WMA, OGG, FLAC en APE. (Wat een vrijheid!) Vooral .APE is erg leuk. Gewoon je Image-bestand van 300 MB je Meizu in jagen en luisteren maar!
Afbeeldingen: JPG, TIF, BMP, GIF en anni-GIF

INTERFACE:
Erg simpel en snel geleerd. Ook hier speelt de vrijheid een grote rol. Je kunt via de ID3 Tags navigeren zoals op Artiest, Album, Genre of je eigen playlist. Nummers kun je on-the-fly aan je playlist toevoegen. Zelf gebruik ik alleen de Browser optie. Denk maar aan je Windows Verkenner. Eenvoudiger bestaat niet. n minpuntje: Als je aan het navigeren bent in je browser op de Meizu is er geen aparte knop om te switchen naar Now Playing-scherm en weer terug naar je browser in n klik.
Op de Now-Playing screen zitten er genoeg informatie om je op de hoogte te stellen van alles en nog wat zoals de accu-meter, tijd & datum, play, repeat, shuffle, afspeeltijd, remainingtijd, bitrate en zelfs de CD-cover.
De menu is configureerbaar. En omdat het een Open Source is kun je ook je eigen interface-look ontwerpen.
Via de Mini-USB sluit je aan op je PC, Linux & Mac. Je hebt geen speciale software nodig. Zet je bestanden over of delete zoals je dat ook gewent bent met de Windows Verkenner. Wil je toch met software gebruiken kan dat doormiddel van Windows Media Player. Hiermee kun je synchroniseren.

OVERIGE:
Er is een record functie voor spraak of radio opnemen. Dit gebeurd matig met een duidelijk bijgeluid. Maar kan toch de redder zijn bij een vergadering. Dit alles wordt opgeslagen in MP3-formaat.
Radio werkt naar behoren. Is niet ijzersterk. Maar de grootste zenders pakt hij moeiteloos. Via een .txt-file kun je de radio stations in programmeren. Als je trouwens een Dane-Elec versie hebt en je wilt radio erop hebben zul je de firmware moeten veranderen naar een internationale versie.

Je kunt foto’s bekijken en selecteren via thumbnails. Het tovert snel de foto’s op het beeldscherm al dan wel of geen beeldovergangen. Bij het bekijken van de foto's kun je tegelijk ook luisteren naar je muziek. Wil je een te gekke foto als Now Playing achtergond gebruiken maar je wilt bij de Radio een ander plaatje? No problemo.

Video’s kijken doe je met 18 of 20 frames/sec. in Xvid-formaat. Je zult wel je movies op de computer moeten converteren alvorens je op de speler kunt gebruiken. Standaard krijg je de benodigde software bij. Ik raad je aan om een ander te gebruiken namelijk VirtualDub. Movies zien er goed uit behalve dat het contrast niet top is maar de kleurweergave is subliem zoals ik al eerder aanhaalde.

Een leuke toevoeging voor de karaoke liefhebbers onder ons is dat er een lyrics functie in zit. Verder kun je ook .txt bestanden openen. Erg handig dus voor treinreizigers die weer wachten op de trein die maar niet aankomt, kunnen ze complete boeken lezen op de Meizu. Het heeft namelijk ook een bookmark zodat je volgende keer verder kunt lezen waar je gebleven was.

CONCLUSIE:
Kijkend naar de prijs-kwaliteit verhouding is er geen betere. Het is een erg compact alrounder die op alle gebieden doet wat die moet doen en waar die echt voor dient: Subliem muziek afspelen. Laat je niet wijs maken dat het een chinees merk is. Meizu staat bekend om zijn kwaliteit naar zijn apparaten n klanten. Vergeet niet dat er bijvoorbeeld een Samsung scherm, processor, geheugen en de duurder aangeschreven Philips audio-chip worden gebruikt. Sorry dat ik de iPods weer aanhaal -komt omdat er al zo’n 100.000.000 stuks zijn verkocht- de meeste iPods worden ook in China gemaakt met het verschil dat er cheap-onderdelen in de binnenkant van de apparaten gebruikt worden. Nou hoor ik van veel mensen: Die Meizu M6 lijkt verrekt veel op de iPod. Nu zeg ik: die iPods lijken veel op bepaalde apparaten van B&O, JVC, Pioneer en Sony hi-fi set uit de jaren ‘90. En de interface van de iPods lijkt erg veel op die van de Creative. Ik wil de iPods niet bashen. Wil wel duidelijk maken dat je verder moet kijken dan dat je neus lang is. Wat grappig is dat er nu al verschillende ‘rip-offs’ van de M6 zijn. Ik zeg: Dan is er toch wel iets goeds aan de Meizu.

ALS LAATSTE:
De drang om hun apparaten steeds beter te maken zijn er op dit moment 3 versies van de Meizu M6. Namelijk de TP, SP en SL. Vooral bij de SL zijn er behoorlijke veranderingen doorgebracht zoals kleiner model en inplaats van Philips audiochip nu een Wolfson audiochip. Hier een link waarop de verschillen duidelijk naast elkaar staan.

Nu wacht ik op mijn nieuwe SL 8GB versie. :)

Heb jij ook een Meizu M6 MiniPlayer 4GB?

Duidelijke review. Laat ook meteen zien dat er meer keuze is dan iPod alleen.
Super spelertje, heb de 8 gig sp versie en ben er al maanden gelukkig mee. En idd, zelfde zoektocht zelfde conclusie's

ps ovber videoconversie, probeer "the bat" eens? die kantelt het beeld gelijk etc. Kijk op meizume hiervoor
Ik hoor het meeste Positieve geluid over de SL versie, echter ben ik niet thuis in het wereldje.

Betekend de overstap van Philips naar Wolfson iets Positiefs, het lijkt me haast wel maar ik kan het merk echter totaal niet thuisbrengen laat staan vergelijken.

Tevens heb ik gelezen dat het apparaat tegenwoordig ook CUE files ondersteund, in hoevere werkt dit "prettig" en knipt ie alleen zodat je kan skippen of krijg je echt het idee dat er allemaal losse nummers opstaan wanneer je een 1MP3 album icm de Cue file erop hebt staan.

Verder nette Review :).

[Reactie gewijzigd door JunkieXP op 19 maart 2008 11:38]

Hoi JunkieXP. Binnenkort krijg ik de SL 8GB versie. Deze zal ik natuurlijk ook aan de tand voelen en zal een aanvullende review plaatsen. Er gaan verhalen rond dat er een stuk minder hiss-achtergrond geluid bij de SL versie is door de Wolfson chip.

Over de CUE files: Ik heb alleen de APE-files zonder de kleine CUE-files de Meizu in gejaagd. Dus alle tracks zijn gemerged als 1 track. Ik heb helemaal niet aan gedacht om de CUE-file mee te pakken om te kijken wat dat voor een resultaat geeft. ;)
mooie review, ik heb zelf de m6 gehaald 2 maanden nadat die uit was in china (handig als je op vakantie bent) en ben er dol op. klein handzaam en goed geluid. jammer alleen dat de batterij het niet langer dan 9 uur aan 1 stuk door volhoudt. komt misschien omdat die ook al bijna 2 jaar oud is en intensief is gebruikt.
Wat een mooie prijs zie ik daar rechtsbovenin. Beats an Ipod right away... Mooie review. Zit allang tegen aanschaf aan te hikken van een random mp3-speler maar wou dus niet aan de ipod sowieso, maar ben nog te lui geweest om uit te zoeken wat je dan moet hebben waar je ook nog veel mee kan/aanpassen/niet te duur is... Dit bespaart veel uitzoekwerk. Ik ben gek op customizable apparaatjes dus dit gaat er 1 worden. Wat je allemaal zegt over het geluid dat zegt me niet zoveel, maar het klinkt alsof je er van alles over weet dus ik ga er vanuit dat dat ook goed zit.
Customizable is ie zeker O+ echt ideaal (als je mijn moviecube review heb gelezen weet je hoe ik daar op kick :| je moet wat h, was ook het eerste wat ik heb gemod aan dat ding :) )

meizu heeft een hele goede speler neergezet met de m6.
Die heb ik zeker gelezen, maar ik heb een xbox met xbmc als mediaplayer. Ook customizable, maar dan wel anders... Maar dat maakt de moviecube niet minder interessant.
Heb het gevalletje ook, en aangezien ik altijd zo moe wordt van het zelf encoden van video heb ik een scriptje gemaakt voor de linuxgebruikers onder ons, zodat het allemaal wat makkelijker wordt. Alle videobestanden in directory x/ worden geencodeerd naar door de Meizu afspeelbare formaten en gedropt in directory x/enc/ . Lekker makkelijk.
Hier instructies. http://ubuntuforums.org/s...?t=728917&highlight=meizu

[Reactie gewijzigd door bas-r op 19 maart 2008 20:27]

Ik ben ook geintreseerd in deze speler , maar weet iemand hoe je aan de juiste versie komt ?
Heb 2 verschillende sites gezien een van meizu en 1 lijkt meer van Dane elec

op de sites staat dat niet echt vermeld ( en zou een andere versie zo veel minder zijn?!) wil voor de 2 0f 4 gig versie gaan

[Reactie gewijzigd door GCT-Zen op 20 maart 2008 19:18]

Ik weet dat ze hier voor 66E de 4GB versie van Dane-Elec hebben. Als je er de nieuwste firmware van Meizu inflashed (geen risico, werkt altijd), dan heb je dezelfde functies als een gewone Meizu (dat betekent dat je er een Radio bijhebt en geen volume begrenzing)
Het is idd vaak een probleem bij de Meizu M6 dat je niet goed weet met welke versie je te maken hebt. Beste is om gewoon te bellen of mailen naar het desbetreffende verkooppunt.
Het is overigens zeer belangrijk dat je weet welke versie je hebt ivm Firmware Upgrade!

Bij de Dane-Elec versie zitten er overigens paar restricties op wegens EU-normen: Je volume kan tot 25 ipv 40 en er zit geen radio. |:(