Cooler Master NotePal U3 Zilver Review

Cooler Master NotePal U3 Zilver

Pluspunten

• Eenvoudig doeltreffend ontwerp
  • Zonder actieve fans al koelprestaties
  • Fans zijn praktisch geruisloos, ook in max (1800) rpm stand
  • Fans zijn verplaatsbaar
  • Geschikt tot laptops van 19"
  • Licht gewicht
  • Ergonomie verbetering door optillen scherm

Minpunten

• Gebruik als "dienblad" (cq. laptopcarrier) voor je laptop arbitrair en niet praktisch, want waar blijf je dan met je fans?
  • Ergonomie verslechtering voor typen op het laptop toetsenbord.

Waarom de Notepal U3 van Cooler Master
Ik heb ervaring met een toetsenbord, kasten en voedingen van Cooler Master en die hebben mij altijd deugt gedaan. Vanwege de hoge kwaliteit, goede garantievoorwaarden en degelijke bouwkwaliteit.
Mijn werklaptop wordt behoorlijk warm, vooral wanneer hij grafisch aan het werk moet en daarom wilde ik wel eens weten of deze laptopkoeler daar wat aan zou kunnen doen.

Door de lage prijs vond ik het de moeite waard dat gewoon zelf uit te proberen.

Inhoud review
Het uitpakken van de doos (HD-film)
Inhoud van de doos
Functionaliteit
Ergonomie
Milieu
Reviews Elders

Het uitpakken van de doos (HD-film)
Daar heb ik weer een filmpje van gemaakt, tevens is het geluid te horen van de fans, dit is overigens versterkt, want zelfs op de snelste stand van de fan's zijn ze fluisterstil. De mic is direct naast de fan geplaatst om het beter hoorbaar te maken. Je kan tijdens de film het geluid regelmatig zachter horen worden dat is het verschil tussen de hoge draaisnelheid en de lage draaisnelheid. In de laagste stand is de geluidsdruk ongeveer gehalveerd t.o.v. de hoogste stand (geluidsmetingen staan verderop in dit verslag).

Inhoud van de doos
1. De notepal U3 Aluminium plaat, een mooi opgetrokken geheel, de oorspronkelijke aluminium plaat is tweevoudig gebogen. De geperforeerde bovenkant dient verschillende doelen:
- Doorlaten van de lucht
- Vergroten van het koeloppervlak
- Bevestigingspunten voor de ventilatoren
2. Drie 80 mm fans, die gekoppeld zijn aan een fancontroller. De fancontroller heeft een wasknijper bevestiging om hem eenvoudig aan de aluminium plaat te vast te knijpen.
3. Een elastieke band met het Cooler Master logo, om je laptop er op vast te binden. Het idee is dat je hem zo beter beschermd kan vervoeren.
4. Een boekje.

Zilver of Zwart?
Ik heb de zilveren gekozen, dan krijg je immers blank aluminium, als je daar krassen op zet blijft het zilverkleurig, terwijl krassen of zwart je zilveren krassen geeft... nu ben ik doorgaans heel zuinig op mijn spullen, maar toch leek mij dat een goede reden.
Tevens zie je op zwart stof veel beter dan op geborsteld aluminium. De rubberen delen zoals de voeten van de Notepal zijn bij beide versies zwart (of wellicht antraciet).
De doos heeft een doorkijk dus als je hem in de winkel koopt kan je heel eenvoudig checken welke kleur je in de hand hebt.

Foto: De zilveren Cooler Master NotePal U3, met daarnaast een van de fans met fanguard.

Prestaties
A. Temperatuur na 1 uur idle stand laptop op bureau 0-meting
B. Temperatuur na 1 uur zwaar werk laptop op bureau 0-meting
C. Temperatuur na 1 uur idle stand laptop op de Notepal U3, fans uit (meting passieve prestaties)
D. Temperatuur na 1 uur zwaar werk laptop op de Notepal U3, fans uit (meting passieve prestaties)
E. Temperatuur na 1 uur idle stand laptop op de Notepal U3, fans aan op max. rpm (actieve prestaties)
F. Temperatuur na 1 uur zwaar werk laptop op de Notepal U3, fans aan op max. rpm (actieve prestaties)

Alle metingen zijn verricht in een kamer met een temperatuur van 20 graden celcius. Het zware werk bestaat uit het draaien van een reeks 3DMark2006 benchmarks. Tussen metingen is steeds ruime tijd geboden om de laptop weer helemaal op kamertemperatuur te laten komen.
De meetfout zal liggen rond +/- 1 oC

Gemeten met CPUID Hardware Monitor eindwaarde
Gemiddelde van 5 waarden over 1 minuut gemeten (meting 3 keer herhaald en gemiddeld)
  • A. Moederbord: 40 oC, Core1: 32 oC, Core2: 34 oC, Chipset: 36 oC, Nvidia FX770M: 52 oC
  • B. Moederbord: 67 oC, Core1: 58 oC, Core2: 61 oC, Chipset: 48 oC, Nvidia FX770M: 82 oC
  • C. Moederbord: 40 oC, Core1: 33 oC, Core2: 34 oC, Chipset: 36 oC, Nvidia FX770M: 52 oC
  • D. Moederbord: 62 oC, Core1: 53 oC, Core2: 54 oC, Chipset: 45 oC, Nvidia FX770M: 70 oC
  • E. Moederbord: 29 oC, Core1: 22 oC, Core2: 23 oC, Chipset: 30 oC, Nvidia FX770M: 42 oC
  • F. Moederbord: 60 oC, Core1: 57 oC, Core2: 61 oC, Chipset: 39 oC, Nvidia FX770M: 68 oC
Gemeten met CPUID Hardware Monitor maximale waarden
  • A. Moederbord: 49 oC, Core1: 38 oC, Core2: 43 oC, Chipset: 36 oC, Nvidia FX770M: 52 oC
  • B. Moederbord: 103 oC, Core1: 89 oC, Core2: 96 oC, Chipset: 48 oC, Nvidia FX770M: 91 oC
  • C. Moederbord: 51 oC, Core1: 40 oC, Core2: 44 oC, Chipset: 36 oC, Nvidia FX770M: 52 oC
  • D. Moederbord: 87 oC, Core1: 73 oC, Core2: 80 oC, Chipset: 45 oC, Nvidia FX770M: 82 oC
  • E. Moederbord: 36 oC, Core1: 28 oC, Core2: 33 oC, Chipset: 30 oC, Nvidia FX770M: 42 oC
  • F. Moederbord: 82 oC, Core1: 69 oC, Core2: 76 oC, Chipset: 39 oC, Nvidia FX770M: 78 oC
Gemeten met el cheapo multimeter NTC-meting
Meting steeds op de plaats waar de warme lucht de behuizing van de laptop verlaat. Recht ervoor in het midden.
  • A. 30 oC
  • B. 70 oC
  • C. 31 oC
  • D. 57 oC
  • E. 27 oC
  • F. 52 oC
Gemeten met Fluke 62 Mini IR Thermometer
Meting steeds links direct naast het toetsenbord, in het midden van het toetsenbord, en rechts van het toetsenbord. (temperatuurmeting aan het oppervlak).
  • A. L: 29 oC, M: 29 oC, R: 26 oC
  • B. L: 45 oC, M: 42 oC, R: 33 oC
  • C. L: 29 oC, M: 30 oC, R: 26 oC
  • D. L: 36 oC, M: 37 oC, R: 32 oC
  • E. L: 25 oC, M: 26 oC, R: 25 oC
  • F. L: 35 oC, M: 35 oC, R: 30 oC
Foto: De met rood gemarkeerde punten zijn de plaatsen waar ik met de IR thermometer gemeten heb.

Toelichting temperatuurmetingen
Tussen de 0-meting en de passieve meting bij idle vind ik geen significante verschillen. Op het moment dat de laptop echter op volle toeren aan het werk is blijkt alleen het passieve gebruik van de notepal al effect te hebben. Door de extra ruimte onder de laptop wordt de airflow al beter. Laat je daarbij ook de fans op volle toeren draaien dan zie heel duidelijk dat de laptop er koeler door blijft.

De warme lucht die de laptop verlaat is maarliefst 5 graden lager. De bovenkant van de laptop is echter slechts enkele graden lager. Dit is iets wat je tijdens het typen echter ook echt merkt. Ook de maximale waarden die gemeten worden door HW Monitor zijn zo'n 4-5 graden lager als de laptop hard aan het werk is en de fans op vol vermogen draaien. De temperatuur van de chipset is het meest stabiel (dat wil zeggen veranderd slechts langzaam) die gegevens zijn ook vrijwel identiek bij iedere meting (afwijking van het gemiddelde is nihil). Je ziet daar zowel bij idle als vol vermogen dat het temperatuursverschil door gebruik van de fans 6 graden is. Een erg goede prestatie.

Gezien de resultaten van de geluidsmeting (hieronder) zie ik geen reden om de fans op minder vermogen te laten draaien dan het maximum. Vandaar dat ik geen resultaten heb toegevoegd op minimaal vermogen. Op vol vermogen draaien de fans met ca. 1800 rpm je kan dit tot ongeveer 900 rpm terugdraaien. Ook valt er nog wat voor te zeggen om de fans wat anders te plaatsen, ik heb verschillende configuraties geprobeerd dit was de beste (zie foto's). Dit zal per laptop verschillend zijn en vandaar dat ik meen dat het weinig zin heeft in deze review.
Probeer voor je eigen laptop na te gaan op welke plaats op de bodem van je laptop aanvoer van lucht gewenst is en zet daar je fan, dat werkte bij die van mij. Indien er geen luchtgaten zijn, kan je ze gewoon op de warmste plaats aan de onderkant richten. (Processor, videokaart, backlite en harddisk hebben de neiging warm te worden, SSD's nauwelijks overigens).

Foto: De gebruikte fanconfiguratie.

Foto: Onderkant laptop, mooi hè?

Foto: De notepal U3 en laptopconfiguratie over elkaar heen. Deed bleek de beste koelresultaten op te leveren.

Geluidsmeting
Gemeten met Android app: "Sound meter" op Samsung Galaxy S3 op 8 cm afstand van de laptop/Notepal (net buiten de directe airflow)
Laptop uit

Fans op minimale snelheid: 27 dB

Laptop aan en actief met 3DMark2006:
Fans op maximale snelheid: 37 dB
Fans op minimale snelheid: 36 dB

Uit die laatste meting kan je goed opmaken dat de laptop voor zijn koeling zelf veel meer geluid maakt dan de fans op de Notepal. Met de notepal blijkt de noteboek koeling zelf minder (vaak) hard te moeten draaien en dan heb je dus duidelijk wel geluidsvoordeel, dan lijkt het namelijk op het volume in de idle stand.

Bouwkwaliteit
Het ding ziet er mooi uit. Geborsteld aluminium, grip door de rubberen delen. Mooi uit een geheel opgetrokken. Het lijkt eraan gegoten te zijn. Het aluminium is redelijk dun en wanneer je het aan een hoekpunt optilt buigt het hele ding mee. Mogelijk was dit niet aan de orde geweest als een hardere legering was gebruikt of staal. Ik kan mij echter voorstellen dat de makers nog meer factoren mee hebben gewogen. Je kan het ding ook prima aan de achterkant in het midden vastpakken met je vingers door de grote opening en dan buigt er niets door. De fans zijn netjes voorzien van fanguards zodat je niet er niet met je vingers in kan komen. De haakjes aan de fans zijn stevig, de knop bovenop voelt degelijk aan en druk je gemakkelijk in om de fans te verplaatsen of vast te zetten.

Foto: De kunstof voet loopt van onder, langs de binnenkant naar de bovenkant. Tevens is de fancontroller hier goed te zien.

Foto: Closeup voet aan de voorkant, prima antislip materiaal.

Foto: De elastiekband, zodat je er wat onder kan klemmen... dienbladmodes! :P

Functionaliteit
De fanspeed controller is praktisch uitgevoerd als een soort wasknijper zet je hem aan de kant van de Notepal U3. Je kan de fanspeed controlleren tussen 900 en 1800 rpm.
De USB stecker heeft ook een contraplug achterop waardoor je geen USB poort kwijtraakt dat is een slimme oplossing, want ik kom vaak zat USB poorten tekort op laptops. (Muis, Keybord, USB stick, Presenter en hij zit vol).
Ik heb zelf een 15" laptop en daarmee zie je nog de mooie aluminium rand van de Notepal. Je kan er echter ook veel grotere laptops op kwijt tot wel 19" past nog prima.
Zonder de fans kan je de Notepal ook gebruiken om de laptop in op te bergen, daarvoor is ook nog een elastieke band meegeleverd. Je kan hem er ook mee vervoeren en dan de Notepal als een soort dienblad gebruiken. Dat zijn leuk bedachte extra's waar ik geen gebruik van zal maken. Aangezien je dan geen plaats hebt voor je fans en het aluminium eigenlijk te dun is om als dienblad te gebruiken.
Het hele ding is vrij smal en dus licht van gewicht wat het zelfs best geschikt maakt om overal mee naartoe te nemen. Ik zal de Notepal U3 zelf echter stationair gebruiken hij komt te staan op mijn vaste werkplek en als ik daarvan weg ben neem ik de laptop mee en laat de Notepal lekker staan. (Hij past ook niet in mijn 15" notebook tas, misschien dat ik er anders mee om zou gaan als ik een 17/19" laptoptas had).

Foto: Slimme USB aansluiting met contraplug achterop, zodat je geen usb poort verliest.

Foto: Close-up van een fan. De fan zelf heeft een hoogte van 1 cm. Het totale ding is 2cm hoog. De fan zit in een bakje geklemt, maar zelfs met fanguard en de haakjes kan je ze smal noemen.

Foto: De fan van de andere kant. Door het indrukken van de knop aan de zijkant schuiven de haakjes naar binnen.

Foto: Aandacht voor detail, antislip rubber op de wasknijper (fanspeedcontroller), zodat hij niet van het gladde aluminium afglijdt!

Ergonomie
Het optillen van de laptop is prima voor de hoogte van je scherm. Het komt wat hoger en dat is ergonomisch wenselijk. Eigenlijk mag het nog een stuk hoger, de rand van je scherm boven zou gelijk moeten zijn met je ooghoogte. Het nadeel van het optillen is echter dat je handen in een vreemde hoek komen te liggen om te typen en dat is onwenselijk. Gemakkelijk op te lossen door er een externe toetsenbord aan te hangen dat is eigenlijk de beste oplossing ergonomisch gezien.

Als ergonomie je ding is... dan is er echter een betere laptop koeler, namelijk de Cooler Master Cavalier Ergostand, die kan een stuk schuiner gezet worden! De fan is daarbij echter wel gefixeerd.
Foto: Ergonomisch werken met een laptop, ideaalplaatje.

Milieu
De verpakking bestaat vrijwel geheel uit karton. Op een kleine plastic doorkijk in de hoek na (om de zwarte van de zilveren te kunnen onderscheiden). Tevens ligt er een klein stukje schuimfolie (100% polyethyleen) op de notepal. De eerste twee zijn praktisch recylebaar, die laatste alleen in theorie (het gebeurd namelijk in de praktijk niet).
Aluminium geschikt maken voor zo'n product brengt een flinke milieudruk met zich mee. Wellicht had de notepal ook gemaakt kunnen worden van staal, dat is met minder milieu belastening te produceren (immers is voor staal geen energie-intensief elektrolitisch process vereist zoals voor aluminium). Tevens zou de notepal van staal wat steviger aan doen. Het ding zou echter ook zwaarder worden en een minder gunstige warmtecooficient hebben. Al vraag ik mij af in hoeverre de warmtecooficient van aluminium invloed heeft op de passieve koelprestaties. Het voordeel zit hem vooral in de betere airflow onder de laptop (door simpelweg meer ruimte en de perforatie, verwacht ik). Reizen met de notepal zal ik persoonlijk sowieso tot een minimum beperken, het ding staat op een vaste plaats. Het beoogde gebruik als een soort dienblad kan mij niet bekoren.

Reviews elders
De zwarte Notepal U3: http://www.overclockersclub.com/reviews/notepal_u3/
nog een keer: http://www.techreaction.n...cooler-master-notepal-u3/
en nog een.

En een laptop cooler vergelijking/opsomming met een lijstje van best verkopende laptopkoelers:

Het ding doet wat het zegt te doen, zet er netjes uit. Ik meet koelresultaten van zo'n 4-6 graden. En ook zorgt de Notepal al voor verkoeling wanneer hij zonder fans wordt gebruikt. Dat effect is vooral merkbaar wanneer de laptop hard aan het werk is.
Ik hoop eigenlijk vooral dat mijn Dell Precision M4400 langer mee gaat door deze extra koeling. Daarnaast is het fijn om iets koelere handen te hebben als ik wel het toetsenbord op de laptop gebruik. Ik gebruik echter met name een los toetsenbord, ideaal omdat dan het ergonomische nadeel (handen in rare hoek op de laptop) vermeden wordt en je alleen maar voordeel hebt van het scherm dat net wat hoger komt, omdat hij op de Notepal staat.
En wanneer de Precision M4400 toch de geest geeft, dan configureer ik de Notepal U3 heel eenvoudig om bij de nieuwe laptop ook weer optimaal te koelen!

Vragen en opmerkingen zijn welkom!

• Dell Precision M4400
  • Windows Vista 64bit

Heb jij ook een Cooler Master NotePal U3 Zilver?

ben eigenlijk wel benieuwd of de fans na een jaar nog altijd zo geruisloos zijn als bij het begin?
Dat zijn ze, ik gebruik em gem. 6u per dag 4 dagen per week. dB meter laat geen verschil zien. De dB meter is nog dezelfde als in de test... de meetonnauwkeurigheid zal zeker een paar dB zijn dus enige afwijking is mogelijk, maar ik hoor het in ieder geval niet.
ik gebruik de fans zelfs langer per dag en meer dagen in de week (idle modus included)
en de fans zijn zelfs nog net zo goed als op het begin.

zelfs aangesloten op een exterene usb-plug van 5v 2.1A is de koeling net een paar graden beter dan aan de laptop (ik heb 4 usb 3.0 ports)

het handige aan de stand is dat je er zelfs meer fans op kan plaatsen alleen geeft dit weinig koeling meer (aangesloten op 2 verschillende usb-ports) (kan ook liggen aan de locatie.)
Erg goeie review! Zeer gedetailleerd en logisch opgebouwd.

Zelf heb ik al een tijdje een notepal, maar was nog niet echt overtuigd van de werking.

Fijn dat er mensen zoals jijzelf zulke tests uitvoeren, dank!
Uitstekende review, temperatuur metingen zien er geweldig uit, hoop dat het ook effectief is op mijn Asus G60Vx.
Goede review! Ik heb zit alleen nog met één vraagje: Ik gebruik mijn laptop vaak op de bank (en zet hem dan op mijn schoot), maar is deze standaard ook (enigszins comfortabel) op je schoot te zetten?
Nee, daar zou ik hem niet voor gebruiken. het materiaal is vrij dun, de randen zouden daardoor scherp kunnen snijden/tekenen, maar hij zou vooral vervormen. Het is gemaakt voor rechte oppervlakken.
Als je het op schoot wil gebruiken zou je gebruik maken van zo' n kussen met een plank/dienblad erop.
Dan staat het wel recht. ik weet niet of er alles in één oplossingen zijn. Comfortabele schootlaptopkoeler o.i.d.