Lian Li Classical PC-7B Plus Review

Lian Li Classical PC-7B Plus

Pluspunten

• zeer mooi uiterlijk van zwart, geanodiseerd aluminium
  • voortreffelijke afwerking van metalen delen
  • ultralicht

Minpunten

• geen standaard meegeleverde frontjes voor cd/dvd-romspeler
  • toch nog schroefjes
  • krast nogal vlug
  • gat aan de bovenkant waar je voedingskabels doorheen ziet

In het verleden nam ik altijd van die goedkope beige kasten, omdat het uiterlijk niet echt iets was waar ik prioriteit aan stelde. Voor koeling hoefde ik ook geen dure kast, want de hardware was van dezelfde prijs en kwaliteit als de kast waar het in zat.

Ook tweakers gaan in de loop der tijd andere eisen stellen en aangezien mijn kamer er meer en meer uitziet als een plek waar veel designspul staat, vond ik dat die beige kast een beetje uit de toon viel tussen al dat aluminium, beukenhout en al die zwarte en zilveren spullen die overal staan.

Mijn workstation zat verpakt in een Aopen H500A-kast, die niet echt uitblonk wat betreft koelingsmogelijkheden en aangezien mijn E4300 dienst doet op 2x 3.0 GHz in plaats van 1.8 GHz leek het me wel verstandig om eens te gaan kijken voor een alternatief.

Hardware

De hardware die een plek moest krijgen in de kast (voor de exacte specs en typenummer zie ook boven)

Intel C2D E4300 1.8@3.0
Asus P5B Deluxe
Asus 7600GT > Evga 8800GT (vervangen)
Scythe Ninja Spec. B met 120mm fan (standaard Scythe)
Western Digital 160 Gb (2x RAID 1)
Seagate 80 Gb (2x RAID 0)
Creative X-Fi Xtreme Audio
LG dvd-romspeler
NEC dvd-brander

Keuze

Om een goede keuze te maken heb ik dus eerst een lijstje samengesteld met eisen. Ten eerste moest er zowel aan de voorkant als aan de achterkant een 120mm fan in kunnen. Samen met de 120mm fan van de Scythe Ninja Spec. B koeler garandeert dat een krachtige airflow aangezien alledrie de fans in dezelfde richting blazen, van voor naar achter. Mijn voeding is een Coolermaster Real Power 550 en ook die is voorzien van een 120mm fan.

De tweede eis was dat hij eventueel geschikt moest zijn om over te stappen op watercooling en verder moest er ook nog genoeg plek zijn om mijn oude Asus GeForce 7600GT te vervangen door een nieuwer - en dus flink groter - model. Momenteel zit er een Evga 8800GT in de kast.

In de Pricewatch heb ik dus gezocht naar kasten met een zwarte kleur, geen voeding en kwam daarin een review tegen van een kast die me wel aanstond, dat was de Lian Li PC-7B Plus. Een korte blik in de Pricewatch en ik wist dat hij op 2 plaatsen te koop was. De goedkoopste was Freezing Hardware. Ik heb een uurtje op die site rondgewandeld om te kiezen tussen al die andere Lian Li kasten, want ze zien er allemaal goed uit. Op de frontpage stond een aanbieding voor de PC-7B Blue Led Edition, een uitvoering met blauwe led fans. Mijn voeding is ook voorzien van blauwe leds, dus heb uiteindelijk de PC-7B Blue Led Edition genomen.

Inhoud van de verpakking
  • Behuizing
  • Fan voor videokaart
  • Aansluitmaterialen
In de doos zat de behuizing stevig ingepakt in een plastic zak, beschermd door piepschuim op de hoeken, niets dan lof voor de verpakkingsmethode.

Alle fans zaten gemonteerd in de kast, zoals ook te zien op foto 4, op 1 na. Er bleek onverwacht nog een 120mm fan te zijn om de warme lucht van de videokaart naar buiten te blazen. Verder een zakje met aansluitmaterialen, waarin een grote hoeveelheid schroefjes zat, maar ook tie-wraps en zelfs gereedschap om die goudkleurige zeskantige schroefjes - waar je je moederbord aan vastschroeft - gemakkelijk vast te draaien. Ook hier bewijst Lian Li dat de behuizing zijn stevige prijs meer dan waard is.

Een minpuntje vind ik dan weer dat de mooie frontjes die Lian Li maakt voor cd/dvd-romspelers niet standaard meegeleverd worden met dit model. Gezien mijn verleden had ik dus alleen maar beige optische drives en dat zag er dus gewoonweg niet uit. Ik heb er dus 2 losse frontjes bijgekocht, puur voor de looks.

Foto 1

Vormgeving en materiaal

De vormgeving is prachtig. Het is een kast zonder ronde vormen, zonder poespas of andere kitsch. Verder is hij 100% aluminium, tot en met de knopjes en het klepje voor de front usb-aansluitingen aan toe.

Het aluminium is zwart geanodiseerd en het lijnenspel van het aluminium is goed zichtbaar. Jammer is dat er verder geen enkele laag op zit die het aluminium beschermt tegen krassen en vette vingers. Nu heb ik een kat en heeft als gewoonte mijn pc-kast te gebruiken om op het bureau te komen. Sinds ik de Lian Li kast heb, mag de kat dus niet meer de computerkamer in.

Over materiaal gesproken, de fans zijn voorzien van stoffilters, wat de hoeveelheid stof in mijn kast aanzienlijk vermindert. Ik maak sowieso al mijn behuizingen redelijk vaak schoon, maar zelfs na twee maanden is er geen tot weinig stof te bekennen in de kast.

Foto 2

Inbouwmogelijkheden

De inbouwmogelijkheden zijn legio. Voor optische drives zijn er 4 bays van 5,25" en voor de kleine dingetjes 2 stuks van 3,5". Aan de binnenzijde is onderin een rekje voorzien waar je drie harde schijven in kan stoppen. Ik heb 2 keer 2 harde schijven in RAID, dus eentje zit nu achter een 3,5" vak. Recht voor de harde schijven zit een 120mm intake fan, die koude lucht recht over de schijven blaast. De harde schijven zitten niet op elkaar, er zit zo'n cm ruimte tussen de schijven om lucht door te laten. Dit is duidelijk te zien op de foto hieronder.

Foto 3

De voeding kan je in- en uit de computer halen zonder moeilijk te doen, die heeft een eigen 'tray' gekregen. Helaas heeft het moederbord geen eigen tray, maar er is ruimte genoeg in de kast om normaal te werken. Ik kon zonder problemen de enorme Scythe Ninja Spec. B in de kast stoppen. De Ninja is een enorme towercooler en er blijft nog ongeveer een cm of 2-3 over tussen de zijwand en de koeler.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat je de harde schijven en optische drives vast zou klikken, zoals ik bij andere cases van andere merken wel gezien heb. Je zult alles gewoon met een ouderwetse schroevendraaier vast moeten zetten. Ik vind het geen minpunt waard echter, ik kan goed overweg met een schroevendraaier.

Op de bodemplaat zitten gaatjes waar je de frontpanel-kabels aan vast kan maken met (de ook nog bijgeleverde) tie-wraps.

Foto 4

Geluiddemping

Door de grote hoeveelheid van 120mm fans in mijn kast, draaien ze allemaal maar op een laag toerental. Geluidsisolatie is dus eigenlijk niet nodig. Vibreren doet de kast ook niet, zelfs niet als de fans op volle snelheid draaien. Het aluminium houdt redelijk wat geluid tegen vind ik. Het enige wat je hoort is het opspinnen van de harde schijven en optische drives.

Koelingmogelijkheden en temperaturen

Koelingmogelijkheden zijn standaard al goed voorzien. Een 120mm intake fan voorkant onderin, een 120mm outtake fan aan de achterkant bovenin, onder de voeding en een 120mm outtake fan voor de videokaart. Deze drie fans zitten standaard in de Lian Li-kast. De overige airflow wordt verzorgd door de 120mm fan op de Scythe Ninja en door de 120mm fan in de Coolermaster voeding. Een totaal van 5 120mm fans dus.

Die videokaart-outtake fan zit overigens niet vast aan het zijpaneel zoals bij de meeste cases, maar aan een losse houder, die je vastschroeft aan de achterkant van de case. Hierdoor trek je bij het verwijderen van het zijpaneel niet zomaar allerlei draden van de fan uit je moederbord. Daar is goed over nagedacht. Verder is die outtake fan ook te verstellen in de breedterichting.

Een tweaker wil natuurlijk specs zien. Temperaturen van de kamer gemeten met een laserthermometer :) CPU- en moederbordtemperaturen gemeten met TAT en HWMonitor.

E4300 op stock 2x 1.8 GHz, idle: 22 graden (kamer: 18 graden) bij fans op 800 rpm ; moederbord: 23 graden
E4300 op 2x 3.0 GHz idle: 34 graden (kamer: 19 graden) bij fans op 800 rpm ; moederbord: 26 graden

E4300 op stock 2x 1.8 GHz full load na 1 uur (TAT): 33 graden (kamer: 19 graden) bij fans op 1000 rpm ; moederbord: 31 graden
E4300 op 2x 3.0 GHz full load na 1 uur (TAT): 49 graden (kamer: 21 graden) bij fans op 1000 rpm ; moederbord: 36 graden

Harddisks: 31 graden bij cpu op 2x 3.0 GHz full load (kamer: 20 graden)

Evga Geforce 8800GT: 51 graden idle, 61 graden na een uurtje Half Life 2 op 1600x1200 en alles op high en AA/AF hoogste stand.

De lucht die de kast uitkomt aan de zijkant en achterkant is gewoonweg warm, wat inhoudt dat de koelers hun werk goed doen (namelijk warmte uit de hardware halen en afgeven aan de lucht) en dat de fans die warmte netjes naar buiten werken. Dat was ook wel te merken aan de kamertemperatuur, die na een paar uur TAT draaien toch wel drie graden is gestegen.

Ter vergelijking: in de Aopen H500A kast werd de CPU 58 graden op 2x 3.0 GHz bij full load na 1 uur (TAT). Een verschil van bijna 10 graden dus en een wereld van verschil wat betreft ventilatorgeluid. Wat dat betreft is deze kast een goede keus voor overclockende tweakers. Airflow is erg belangrijk en 10 graden koeler is veel verschil, erg veel.

Behalve al die 120mm fans is er aan de bovenzijde nog een gat open gelaten voor een 80mm fan, al zit je daar al gauw in de knoop met de kabels van je voeding. Ik heb (bijna) al mijn kabels netjes gesleeved en weggewerkt vanwege de airflow en juist daar zitten de 'overtollige' kabels die ik niet nodig had. Je ziet ze door dat gat goed zitten en dat is wel jammer.

Modding

Modding heb ik me niet aan gewaagd, ik vind het zonde om in een kast van bijna 100 euro de zaag te gaan zetten. Ik wil wel even wijzen op het standaard modding-assortiment van Lian Li. Er zijn diverse soorten frontjes te krijgen voor optische drives, een bijpassende card-reader, zijpanelen met windows, enz.

Cable Management

Op verzoek van Wiethoofd ga ik nog foto's maken van de cable management. Een klein deel daarvan is al te zien op foto 3. De frontpanel-kabels zijn vastgemaakt aan de bodem, de sata-kabels en powerkabels lopen allemaal in een bocht richting bodem en zitten daar ook vast. Die ene harde schijf die achter een 3,5" drivebay zit, wordt van data voorzien door de langs de achterwand lopende sata-kabel, die nét buiten beeld ook vastzit met een tie-wrap. Je ziet tussen de sata-kabels ook de enige ide-kabel lopen. Die maakt een 90 graden bocht naar boven toe richting de dvd-romspeler en loopt ook langs de achterwand, waar hij vlak bij de dvd-romspeler ook weer een 90 graden bocht maakt.

Erg prettige kast, zeer stil in gebruik, erg goede airflowmogelijkheden. Alle randen zijn netjes afgewerkt. Er zitten geen scherpe delen aan het metaal (alles afgerond of omgerold).

Ik ben over de afwerking zeer tevreden en mijn algehele indruk is zeer goed. Ik wil wel even wijzen op het feit dat het aluminium niet door blanke lak of iets soortgelijks beschermd wordt, dus vette vingers en krassen zul je bijna niet kunnen voorkomen.

Heb jij ook een Lian Li Classical PC-7B Plus?

Review is erg netjes. Kleine aanmerking op de negatieve eigenschappen: Lian Li gebruikt namelijk voor zover ik weet altijd schroefjes, en geen screwless-systeem. Je schrijft in je review dat je een klik-systeem oid. verwachtte voor je hdd's, maar dit gaat altijd met gewone schroefjes bij Lian Li.
Ja ik weet dat Lian Li geen screwless systeem gebruikt, heb de zin verduidelijkt door er bij te zetten dat ik bij ándere fabrikanten screwless systemen gezien heb en dat het daardoor opviel dat Lian Li gewoon schroefjes gebruikt.
En daar ben ik blij om. Ik zie echt het voordeel niet van screwless. Het schroefjes zit het naar mijn idee veel steviger, en heb je ook niet van de lelijke paarse of gifgroene anti-vibrate/screwless dingen. Nee, ik stem vóór schroefjes.
Hardeschijven in een V1000/2000 zet je vast in rails en schuifjes, maarr... daarvoor moet je weer geleideschroefjes in de zijkant van je HDD draaien :) verder zijn Lian Li's vrij degelijk. strak afgewerkt en een genot voor het oog. Je hebt trouwens een aardig goede review gemaakt, met temperatuurmetingen en al, top!
Ik mis een overzichtje met de gebruikte hardware.
Welk moederbord heb je gebruikt, (m)ATX?
je grafische kaart is nu een 8800GT, welke had je er voor
welke harde schijven in raid configs
welke ventilatoren, of gewoon de standaard meegeleverde?
Hoe past je CPU-koeling qua hoogte?
hoeveel optische drives gebruikt?

en misschien een foto van hoe je hardware er nu in zit en je kabelmanagement

(ik weet dat ik een zeik wijf ben, maar het is gewoon een goede 4 sterren review waar met een paar punten zo een 5 sterren review kan worden)

Groeten

{edit}
nette update, review leest lekker weg, ik wacht op de foto hoe het intern er in zit, dan zijn de 5 sterren voor jou!! ;)

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 19 maart 2008 14:08]

Dan zullen we voor de 5 sterren gaan :+ Momentje, ik pas hem even aan :)

Toevoeging: Heb de volledige specs toegevoegd en nog een paar puntjes gewijzigd her en der. Heb nog geen foto gemaakt van de binnenkant van de kast, ik moet zometeen gaan werken, maar dat zal ik morgenochtend gelijk even regelen. Heb alvast snel een hdd-pic gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Megaflix op 19 maart 2008 11:30]

Hele nette review met , misschien iets meer eigen foto's?.Op basis van jou review kan ik beter beslissen.