Specificaties 10,1" (2560x1600), Android 5.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Nexus 10 16GB Zwart Review

lukadad 9 januari 2013, 11.843 views

Samsung Nexus 10 16GB Zwart

Pluspunten

• 1. Android 4.2.1
  • 2. Scherm
  • 3. Processor
  • 4. slank design met aanvaardbaar gewicht
  • 5. Prijs (indien zonder importkosten)

Minpunten

• 1. Scherm - backlight bleeding
  • 2. Scherm - batterijvreter
  • 3. Opslag 16GB (indien echt nodig)
  • 4. Beschikbaarheid

Google nexus10 -review :

Via een familielid heb ik bij de eerste mogelijkheid een Google nexus 10 (16GB) besteld in de US. Daarna nog enkele weken geduldig gewacht tot de feestdagen totdat dit familielid huiswaarts kwam.

Waarom al die moeite (en geduld) voor een nexus?
Wel, na 2 jaar wordt het tijd dat ik mijn Archos 8G Internet Tablet, met gemengde gevoelens, aan de kant leg. En die Archos is me goed bevallen, eerlijk waar. Ik wist op voorhand dat mijn tablet een media-device moest zijn, en daar blinkt Archos in uit. Luisteren naar muziek, series/films bekijken vanop mijn Synology NAS gaat wonderwel op deze machine. De Archos heeft zijn tekortkomingen, zeker wel, oa brak scherm en touchbediening, maar de flexibiliteit van Archos/Android maakten veel goed.
En wat apps betreft? Android heeft een grote inhaalbeweging gemaakt en nu komen ook meer en meer apps uit die specifiek aangepast werden voor het tablet-formaat.

Maar na 2 jaar begint het toch te kriebelen, de Archos draait nog steeds op Android 2.2 en uit mijn ervaringen met CM7 (Xperia X10 mini 2.3.7) en ICS (Xperia Ray) voel ik dat Android volwassen aan het worden is.

Kortom, ik weet wat ik wil doen met mijn tablet en daar is de opvolger : de nexus10.
Daar gaan we dan :

Unboxing :
- De Nexus 10 zit in een simpele doos, met daarin de usb-lader en bijhorende kabel, met US-adapter. Daarbij nog een kleine installatiegids, maar meer zit er niet in.
Ik had al geïnformeerd of de lader op het Europees net kon gebruikt worden, en dat bleek geen probleem. Om het probleem van die US-adapter op te lossen had ik al een EU-verloopstukje besteld, maar dit is nog onderweg uit Hong-Kong. Nadien stelde ik gelukkig vast dat een gewone EU-kabel (type 704) in de adapter zelf past, zodat ik de Nexus kan opladen met de voorziene stekker. De eerste nacht had ik de tablet via mijn telefoonlader opgeladen, en dat lukte eigenlijk ook.

Bouwkwaliteit :
Waaaw, wat een monster. Dit is echt een grote tablet, toch in vergelijking met mijn oude Archos.
Als ik de nexus dan met de specs vergelijk van enkele huidige modellen zit er weinig verschil op. Plat, 8.9mm, met een ruime bezel, om de tablet gemakkelijk vast te houden. Blijkbaar de hedendaagse standaard.
Foto 1 : Vergelijking met Archos G8 101 IT (links de Nexus, rechts Archos) :
http://s20.postimage.org/41ty8igu1/IMG_20121227_161522.jpg http://s20.postimage.org/4smoeaj7d/IMG_20121227_161411.jpg

- De afwerking is perfect. Geen enkel kraakje te horen, alles sluit perfect aan. De speciale achterzijde, uitgevoerd in een soort rubber, zorgt dat je de tablet goed vast kan houden, zonder het gevoel te hebben dat deze uit je handen zal glijden. De achterkant voelt echt aangenaam aan, zonder een goedkoop gevoel er aan over te houden.

Gewicht :
Foto 4 : 603 gram op de weegschaal. Nu ben ik lichtere toestellen gewend, en eerlijk gezegd die 100 gram extra voel je wel. Ik ben echt gewend om een tablet langere tijd met één hand vast te houden, maar hier zal me dat niet lukken.
Na de eerste dagen gebruik stel ik vast dat ik er toch aan wen. Geregeld hou ik de tablet vast met één hand. Dat ook de randen uitgerust zijn met die rubbercoating helpt in het stevig vasthouden van de Nexus.

Beeldkwaliteit - scherm :
Een wereld van verschil : 2560x1600 (WQXGA) en 300ppi in vergelijking met 1024x600 bij de Archos. Een verdubbeling in elk opzicht. Het scherm is rustgevend, kleur en kijkhoek zijn uitstekend.
Ik was eerlijk gezegd sceptisch over zulke hoge resolutieschermen (cfr. Retina bij Apple), maar het went ongelooflijk snel. Terugkeren naar een scherm met lagere resoluties? Nee, liever niet.

Toch enkele minpunten :
- Nu heb ik wel gemerkt dat er rechts onderaan wat backlight-bleeding optreedt. Ik merk het vooral op bij het afspelen van video’s, als er een zwarte band zichtbaar is om het scherm te vullen. (minus 1 ster)
- Zo’n hoge resolutie draaien doe je niet zomaar. Het scherm pleegt een aanslag op de batterij. Meer daarover later.

Beeldkwaliteit - Camera :
Back 5MP - Front 1.9MP
Voorbeeld met 5MP camera, bij voldoende daglicht links, bij kunstlicht rechts :
http://s20.postimage.org/5ryqleda1/IMG_20121227_152401.jpg http://s20.postimage.org/jzofa1pyx/IMG_20121227_192319.jpg

Verwacht er eerlijk gezegd niet veel van, maar de kwaliteit is net goed genoeg om een snapshot te nemen, indien er voldoende licht is. Uit ervaring stel ik bvb. vast dat de Sony camera uit mijn Sony-Ericsson Xperia Ray (8MB) veel beter zijn werk doet.
Ben eigenlijk sowieso het type niet om met de tablet foto’s te nemen, daarvoor bestaan er betere apparaten.
De frontcamera is goed genoeg voor videochat, meer niet.

De camerafuncties zijn in deze android versie al heel uitgebreid, met handige functies in de camera-app. De foto en album app lopen in elkaar door, een foto nemen, naar rechts vegen en het resultaat bekijken, terwijl het scherm dan nog genoeg beeld toont om te zien waar de camera op richt. Ook handig is dat je de camera-instellingen bij het scherpstellen nog kan bedienen, zelfs als je de tablet met beide handen vasthoudt. Gewoon een van je duimen op het scherm houden en de extrafuncties komen tevoorschijn. (zie foto 2)

In de album-app zijn er ook al ruime nabewerkingsmogelijkheden om mee te spelen.
En photo-sphere? Best grappig, maar weinig bruikbaar.

Opslagruimte :
Zelf heb ik gekozen voor de 16GB versie. Dit komt omdat ik al uit ervaring weet dat ik alles draadloos opvraag op mijn Synology NAS. Ik gebruik als het ware mijn persoonlijke cloud.

Van deze 16GB is er 13,05 GB beschikbaar. De rest wordt opgeslokt door het android-besturingssysteem (4.2.1)
Gaat Google hier de verkeerde weg op (cfr. Apple) door geen uitbreidbaar geheugen (SD-slot) beschikbaar te maken? Vroeger zou ik ‘ja’ gezegd hebben, maar als je geen echte spelfanaat bent en verschillende games van ettelijke GB’s er op plaatst, zul je niet al te gauw tegen de grenzen aanlopen. Wie veel films, muziek en zware spellen op de tablet wil, die geeft beter extra geld uit en gaat voor de 32GB versie.

Mocht het dan toch nodig zijn om extra geheugen te hebben, dan kan ik hopelijk met een USB-OTG kabel nog altijd een stick of externe harde schijf aansluiten. Die kabel is besteld en later kan ik bevestigen of dit inderdaad mogelijk is.

! Update !
OTG-kabel werkt maar ROOT-access is hierbij nodig. Gelukkig heb ik via XDA een stappenplan gevonden waarmee je root-access krijgt, zonder je bootloader te moeten unlocken. Het grote voordeel hierbij is dat er niets gewist wordt van je apps of instellingen die al geïnstalleerd zijn.
Klik naar : http://forum.xda-develope...read.php?t=2003938&page=7

Mobiliteit en accuduur : Wifi + batterij :

Een 9000 mAh Lithium-Polymer batterij moet dit prachtige scherm van stroom voorzien, en eerlijk, daar heeft de batterij moeite mee. Je kan er tot 8 uur intensief mee surfen en spelletjes spelen, maar dan zit je echt al tegen de ondergrens aan.

Foto 3 : Als je kijkt wat het meeste van de batterij vraagt, dan is dat overduidelijk het scherm, op grote lengte gevolgd door het media/android-systeem.
Uit eerdere berichten bleek dat de Nexus heel traag oplaadt, of zelfs blijft ontladen bij intensief gebruik. Dit verhaal is correct. De grote boosdoener is volgens mij het scherm. De specs van het scherm vragen enorm veel van zowel processor als de batterij.

Prestaties - Processor :
Een pracht van een A15 dualcore processor moet al dit moois waarmaken, en kan 90% van de zaken aan. Het surfen gaat heel vlot, door foto’s bladeren ook, gewone spellekes spelen zonder problemen af.
Ik was ook benieuwd wat er zou gebeuren bij heel intensieve en zware spellekes, treedt er daar toch nog lag op? Op vraag van mijn kinderen heb ik er een race spelleke opgezet: Need For Speed Most Wanted. Het spel ziet er ongelooflijk gelikt uit, maar tijdens het spelen merk ik geen vertraging op.
Edit : na het installeren van Avast Mobile Security merk ik dat NFS soms hier en daar wat vertraging vertoont. Persoonlijk maakt het mij niet veel uit, die zware spellekes speel ik toch bijna nooit. En Avast blijft erop, alleen al door de Anti-theft functie.

Bij het afspelen van een 1080p film vanop mijn NAS stel ik ook wel vast dat er soms een vertragingske in de film zit, maar of dit nu aan de wifi verbinding, aan de processor of aan de app (BSPlayer) ligt? Zal ik nog eens checken.

Speakers :
Er zitten twee frontspeakers op, aan beide zijden van het scherm. Er komt een schel geluid uit, soit. Veel meer heb ik er niet over te zeggen, want als ik muziek of video’s bekijk is het sowieso via de koptelefoon.
De Archos had ook stereospeakers, aan de achterzijde, en die gaven een voller geluid.

Android 4.2.1 :
Natuurlijk dé reden om voor een Nexus te gaan, want hier draait de nieuwste android versie op, Android 4.2.1.
Maakt het echt zoveel verschil uit?
Het botert allemaal ongelooflijk lekker, dus geniet ik maar van het feit dat ik nu het nieuwste hebbedingetje (voor de fans) draaien heb. Bovendien zit je op de eerste rij als er weer een nieuwe versie van Android langskomt.

Wat is er bvb ook nog specifiek aan Android 4.2.1 :
- Multi-user support :
Wat me bovenal interesseerde is het feit dat er nu meerdere user-accounts aangemaakt kunnen worden. Nu heb ik het voornemen om dan vooral ook een user account vast te leggen voor de kinderen, zodat ze niet de hele tijd op mijn profiel bezig zijn. Maar daar moet ik me nog in verdiepen, maw … work in progress.

- Gesture typing : zelf ben ik geen adept van swipe-toestanden, maar de uitwerking van google werkt. Het toetsenbord heb ik echter wel aangepast naar Nederlands (België) PC, zodat ik veel karakters en cijfers direct beschikbaar heb.

- Google Now : deze functie moet ik echt nog leren ontdekken. Weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet.

- Share to HD : Deze functie heet denk ik Miracast, maar is nog niet beschikbaar. Het is niet helemaal hetzelfde, maar om nu mijn media op mijn tv te laten afspelen gebruik ik de app iMediashare waarmee ik multimedia materiaal op mijn NAS, als op mijn tablet kan laten afspelen op UPNP-apparaten. Werkt heel gemakkelijk, een aanrader.

Features - extras :
- Wifi MIMO
Ik stel vast dat er een stabiele draadloze verbinding gemaakt wordt, zowel op 2,4 als op 5G. Geen problemen ondervonden alvast. Of de MIMO functie daadwerkelijk voor een beter signaal zorgt, daar heb ik geen zicht op.

- Barometer
De Nexus is uitgerust met een barometer, waarmee oa. een betere GPS positie kan bepaald worden. Via GPS-test heb ik zelfs binnenkamers een ontvangst verkregen, waar dat dit met mijn andere toestellen niet mogelijk was.
De GPS ondersteunt ook de Glonass satellieten, wat ook voor nog meer nauwkeurigheid kan zorgen.

- Pogo charger
Het blijft verdacht lang stil rond de Pogo charger, die hopelijk de oplaadtijd kan verbeteren.

- NFC - Android Beam
Ik heb nog geen andere toestellen die uitgerust zijn met NFC. Andere mogelijkheid is het bestellen van NFC-tags, maar dat is misschien een dingetje voor later.

- Micro HDMI
Zal nog een micro adapter moeten aanschaffen, want de Archos had een mini HDMI poort. Ik heb die HDMI-poort enkel op reis gebruikt, om wat filmpjes op de hoteltv af te spelen, maar thuis gebruik ik die functie niet, want daar stream ik vanaf de NAS naar de TV (met bediening op de tablet, natuurlijk).

Algemeen oordeel - prijs :
Kan ik de Nexus 10 aanraden? Zeker en vast, als je er natuurlijk aan kan geraken. Zelf heb ik er ongeveer 350 euro voor betaald ($-omrekening) en dat is ongelooflijk veel waar voor je geld.

Heb jij ook een Samsung Nexus 10 16GB Zwart?

Op welke helderheid staat het scherm eigenlijk? Natuurlijk is het niet mooi dat hij zelfs aan de lader nog leegloopt, iets wat ook gebeurd bij een Galaxy SII als je Navigatie gebruikt in bijvoorbeeld de auto+lader.

Maar heb je al geprobeerd met de helderheid instellingen te spelen om te kijken in hoeverre dit de accu duur verbetert?
De helderheid heb ik op ongeveer 40% staan. In dit zonvergeten land heb ik eerlijk gezegd de helderheid nog niet kunnen testen bij fel zonlicht.
De automatische helderheidsstand zal ik ook nog eens uitproberen. Wie weet brengt die soelaas. Bij het activeren ervan had ik al gemerkt dat de helderheid dan nog wat lager gaat, maar toch leesbaar blijft.
Zal ik zelf zeker nog verder uitzoeken.
Leuke tablet met mooi scherm en snelle processor dus, maar alleen vind ik die extreem dikke bezels wel erg lelijk.
Ik kan je reactie wel begrijpen, maar door die dikke bezels kan je het scherm wel gemakkelijk vasthouden (of maw je duim past nog naast het touchgedeelte). Samen met de afgeronde hoeken met die rubbercoating zorgt dit er wel voor dat je de tablet heel goed vast kan houden, zelfs met één hand.
Goede review! Je zou idd verwachten dat die 9000 mAh accu wel voldoende is. Blijkbaar ligt het aan de grootte van het scherm, want volgens Engadget scheelt het maar liefst 2 uur met de accuduur van de Nexus 7.
Het ligt eerder aan de 2560x1600 resolutie dan aan de diameter van het scherm.
2560x1600= 4096000
1920x1080= 2073600 (Nexus 7 heeft bijna de helft minder pixels en ook nog eens 3" minder in diagonaal)
1280x800= 1024000
1024/600 = 614000

Dus het is niet superverwonderlijk dat de accu (eventueel) een stuk minder lang meegaat dan welke andere tablet op de markt dan ook. Voor zover ik weet komt alleen de Ipad3 in de buurt met 2046*1536.

Je kan eigenlijk ook zeggen, best knap dat ze met een resolutie die 4x zo hoog als gangbaar op de 10" tablets het nog weten te presteren om 8+ uur aan te laten staan :)
Mijn nexus 7 heeft een 1280x800 scherm :+ . Dus het sheelt precies een factor 4.
Mooie review!
Stel dat ik zelf zo'n Nexus 10 wil aanschaffen voor niet al te hoge prijs, mag ik weten hoe je hem precies hebt mogen ontvangen?
Als je niemand hebt die de Nexus voor je kan bestellen (in US, UK of Duitsland bvb.) dan zal het je veel moeite (en extra centen) kosten. Gelukkig heb ik een broer in de US die deze met zijn US-kredietkaart en op zijn US-adres heeft besteld. Hij heeft de Nexus dan meegebracht met het vliegtuig. Hier is er een topic op GoT over, als je het zonder familie/vrienden moet doen :http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1524587
En weer de meerwaarde van tweakers. Bedankt voor even vermelden over de eu kabel type 704. Net mijn nexus 32 via amazon uk en heb dus inderdaad een verloop nodig :)