Streacom FC8 Evo Fanless Zwart Review
Inleiding Sinds enige tijd ben ik redelijk wat fora af aan het stuinen naar een configuratie voor een htpc. Ondanks het feit dat 2013 om de hoek ligt en er een hoop vekrijgbaar is, heeft het enige tijd geduurd voordat er onderdelen thuis liggen. Omdat het mij best wat tijd heeft gekost om deze configuratie bijeen te zoeken, en er niet veel info is over deze kast, heb ik deze review opgesteld. Naast de review van de kast, bespreek ik ook het inbouwen van de diverse onderdelen. Uitgangspunten Er zijn een aantal uitgangspunten die voor mij belangrijk zijn voor de keuze van onderdelen en de kast • Een klein kast • Zeer stil • Geen probleem met 1080p video • Lekker responsief • Mogelijkheid voor...
Pluspunten
Strakke uitstraling Heldere gebruiksaanwijzing Simpele inbouw Super klein kastje
Minpunten
Veel verschillende schroefjes
Eindoordeel
Sinds enige tijd ben ik redelijk wat fora af aan het stuinen naar een configuratie voor een htpc. Ondanks het feit dat 2013 om de hoek ligt en er een hoop vekrijgbaar is, heeft het enige tijd geduurd voordat er onderdelen thuis liggen. Omdat het mij best wat tijd heeft gekost om deze configuratie bijeen te zoeken, en er niet veel info is over deze kast, heb ik deze review opgesteld. Naast de review van de kast, bespreek ik ook het inbouwen van de diverse onderdelen.
Uitgangspunten
Er zijn een aantal uitgangspunten die voor mij belangrijk zijn voor de keuze van onderdelen en de kast
- Een klein kast
- Zeer stil
- Geen probleem met 1080p video
- Lekker responsief
- [/i]
- Mogelijkheid voor een videokaart (toekomst)
In den beginne heb ik bij sommige zaken niet stilgestaan. Als eerste kast heb ik een zalman HD503 in huis gehaald. Voordat de kast goed en wel voorzien was van onderdelen kwam ik er achter dat A de kast te groot was voor de kast waar deze op komt, en B mijn vrouw het ding afgrijzelijk groot en lelijk vond. Bij het zoeken van een nieuwe behuizing moeten deze twee zaken dus aangepakt worden.
Hoewel niet overal de reacties positief zijn heb ik de keuze gemaakt voor een streacom fc8 kast. Inmiddels is er een vernieuwd model uit namelijk de FC8 evo. Klik hier voor specs http://www.streacom.com/p.../fc8-evo-fanless-chassis".
Vormgeving
Het is een strakke mooi vormgegeven kast met afgronde hoeken aan de bovenzijde. Aan de rechterkant bevinden zich de koelvinnen. Op een htpc gebruik ik geen tien USB poorten, en allerhande SD kaartlezers of audio aansluitingen. De streacom voorziet hier in door maar twee USB 2 (of 3) aansluitingen aan de voorzijde te plaatsen. De kast ziet er daarom strak uit. De kast is verkrijgbaar in het wit en zwart.
Kwaliteit
De kast voelt degelijk aan. De buitenkant is mat zwart gespoten en laat geen vingerafdrukken achter. Voor zo'n kleine kast voelt hij ietswat zwaar aan, maar dit draagt bij aan het degelijke gevoel. De deksel kan worden verwijderd met twee schroefjes aan de onderzijde en twee tussen de koelvinnen.
Aan de binnenzijde zit een hardeschijf/ odd tray die met 4 schroeven eruit te halen is. Bij alle onderdelen voelt de kast stevig aan. Een nadeel is na het losschroeven van de hdd/odd tray er 4 verschillende schroefjes op tafel liggen. Markeren van de schroeven is handig.
Overigens zijn er nergens scherpe randjes of onafgewerkte stukken.
Inbouw mogelijkheden
Als hardware enthousiast heb ik veel plezier beleeft aan de inbouw van onderdelen. Allereerst complimenten voor streacom voor de volledige en heldere inbouw documentatie. Tevens zijn alle benodigde onderdelen samen verpakt in plastic een geeft een sticker aan waar het om gaat. Zelfs een leek zou hiermee aan de slag kunnen.
Lees de gebruiksaanwijzing een keertje door alvorens te beginnen. Ik weet het, ik ga ook liever meteen aan de slag maar er zijn een aantal zaken die handig zijn om te weten en tijd besparen.
- Moederbord:
Als eerste plaats je het achterfrontje in de kast, vervolgens plak je vier moertjes onder de printplaat zodat later de koeling kan worden vastgezet. Dan is het een kwestie van voorzichtig in de kast plaatsen en 4 schroeven aandraaien. - CPU:
Een beetje koelpast verdelen en de CPU plaatsen is voor de meesten wel bekend. Anders even op youtube zoeken naar een filmpje. Het lastige is echter het plaatsen van de koeling. Bij het lezen van reviews over de voorganger van deze kast, blijkt dat de koperen buisjes voor de afvoer van warmte niet altijd de juiste vorm hebben. Vaak word dan in de gereedschapskist gedoken naar allerhande tools om de buizen te buigen of plat te drukken (met wisselend effect). De FC8 Evo heeft hier geen last van. Alles past als een handschoen en er hoeft niets verbogen te worden. Het lastige is alleen dat overal koelpasta op doen, vasthouden en vastschroeven niet met twee handen gaat. Ik heb bij het monteren de onderplaat van de koeling, de koperen buizen en de topplaat (inclusief koelpasta) als set gemonteerd en daarna het hele assemblage op de cpu gezet en vastgeschroeft. - Er zit overigens genoeg koelpasta bij om alles koelende onderdelen te voorzien.
- HDD en ODD
Er kunnen 2 harde schijven en een bluray/ dvd speler in. Ook hiervoor geld: appeltje eitje maar let even op bij de odd dat je een slot-in drive zoekt en geen tray load:) - Geheugen, PSU
De geheugenreepjes klikken er zo in. Let op niet voor geheugen te kiezen met extra koelribben, dan komen ze tegen de 24pins voedingsstekker. Bij de aanschaf van een Pico PSU is het vaak onduidelijk of de adapter ook meegeleverd word. Dit is zeker de moeite waard om even goed naar te kijken; ik moest naderhand een losse adapter gaan zoeken. Meestal word dit aangegeven met pico psu + power adapter kit
Na enige tijd gebruik te hebben gemaakt van deze configuratie kan ik met veel plezier concluderen dat alles heerlijk werkt. De kast komt na intensief gebruik, en plaatsing in een kast die dicht zit, niet boven de 59 graden uit. Wanneer ik de kast in het zicht plaats (wat natuurlijk prima kan met deze kast) schommelt de temperatuur rond de 38 graden. De huiskamer temperatuur was op het moment van meten 21 graden.
Het systeem is lekker responsief en snel. Ik hoef ook nooit te wachten als je ergens op klikt. Alles begint gelijk te spelen.
Heb jij ook een Streacom FC8 Evo Fanless Zwart?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (14)
Bedankt voor je review.
Ik ben zelf ook rond aan het kijken voor een nieuwe HTPC behuizing en deze staat bij mij ook op het lijstje.. omdat, zoals jij ook al aangaf, mijn vrouw ook niet gecharmeerd is van een grote, opvallende kast ik de woonkamer
Ben benieuwd naar je Update..(en wat fotootjes
verder mooie review.. wil deze kast gaan aanschaffen icm met een een asus mobo
edit: nog een vraagje.. de koelbol etc zitten die die de kast inbegrepen?
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:52]
Qua temperatuur; de kast staat nu tijdelijk in een kast wat niet erg bevordelijk is voor de temperatuur. Toch krijg ik na intensief gebruik de cpu niet hoger dat 49 graden (volgens xbmc). Je kunt goed voelen dat de koelvinnen aan de buitenzijde haar werk goed doen. Ik heb een losse thermometer liggen waarmee ik de temperatuur in de kast van de week zal meten naast de cpu temp.
sorry dat ik je weer lastig val.. maar heb je nog de tijd gehad om eventueel fotos te maken van de binnenkant van de case?
en een vraagje over het koelsysteem: ik lees nergens of er koelpasta diesnt aangebracht te worden ofzo, hoe zit dat ?
thx
Ik ben ook begonnen met het samenstellen van een HTPC. Ik denk dat het toch deze behuizing gaat worden door zijn strakke uiterlijk en passieve koeling.
mijn setup zou dan zijn:
Streacom FC8 Evo Zwart
Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit
Intel Core i3 3225 Boxed
ASRock Intel H77 H77M-ITX
Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
[Reactie gewijzigd door hdtracer op 22 juli 2024 17:52]
Ben benieuwd hoe hij er uit ziet van binnen, zou er een videokaart in passen? Een foto hiervan zou nog wat toevoegen aan je review. Daarnaast vind ik de temperatuur die je noemt na intensief gebruik terwijl hij in een kast staat erg positief. Heb je misschien een foto van je HTPC in de kast?
Wat ik graag zou willen weten is hoe je de picoPSU hebt vastgezet in de kast?
Ik ben even op vakantie geweest en lees je bericht pas net. De picoPSu kan je gewoon aan het frame bevestigen. Er zit op de aansluiting een stukje schroefdraad met een moer. In de kast zit een ronde uitsparing. Het kan niet missen
In de kast zelf is het even priegelen om de aansluiting op het bord te plaatsen maar het kan net.
Overigens ben ik tot op de dag van vandaag bijzonder positief over deze kast!
Ik heb nog wat foto's gemaakt ter verduidelijking:
https://www.dropbox.com/sc/r7x021gr3jals9t/t92komb4bA
Ik heb er zelf xbmc op draaien (als een zonnetje). De maximale temperatuur gemeten is 56 graden dus de temp blijft goed. De temperatuur loopt een paar graden op als ik een dvd-tje kijk
Ik draai ook XMBC, maar wel bovenop Win 7 trouwens. Zeer frustrerend: met XBMC draait alles perfect. Met Chrome + youtube = hele lichte schokjes. Lijkt me een soort afstelling met defps die het scherm draait en wat youtube doorgeeft, of alsof er ergens een buffer volloopt. In elk geval bij XBMC kan ik alles perfect smooth kijken. Bij youtube of ik nu 1080p of 360p draai, altijd lichte schokjes.
Overigens staat mijn kast niet meer in het zicht maar in een kast. Dit helpt natuurlijk niet mee in de warmte afvoer.
De haperingen bij je video klinkt inderdaad als een instelling. Het systeem is krachtig genoeg. Wellicht kan je kijken of youtube zelf het probleem is door in xbmc video's via youtube af te spelen.
[Reactie gewijzigd door CWG op 22 juli 2024 17:52]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn