Specificaties AMD C60 on board - Bekijk alle specificaties

Asus C60M1-I Review

kingcharles 27 december 2012, 1.382 views

Asus C60M1-I

Pluspunten

• compact
  • veel sata poorten
  • energiezuinig
  • stil
  • kan 16G geheugen aan (ZFS)
  • goedkoop

Minpunten

• Realtek netwerkchip

Layout Score: 4
Moederbordje gebruikt voor FreeNAS file server. Helaas ben ik genoodzaakt om een losse netwerk kaart aan te schaffen omdat de Realtek chip zeer onstabiel is bij hoge doorvoer van data. Dus NAS bouwers wees gewaarschuwd, ik had mijn huiswerk beter moeten doen :'(

Heb jij ook een Asus C60M1-I?

Bedankt voor je review! Was van plan om deze aan te schaffen voor een freenas project, maar dankzij de "onstabiele" onboard netwerk kaart, laat ik deze gaan.
Kan je me misschien vertellen hoe hoog het moederbord is inc koeler e.d. Ik ben voornemens om een itx mobo in een 19'' 1U server te bouwen, maar dan mag hij natuurlijk niet hoger zijn dan +/- 40mm.
Mijn systeem is nu ingebouwd in de meterkast dus het is nu niet zo makkelijk om er even bij te komen. De koeler zit er vast op trouwens. Misschien staan er maten op de site van asus?
Misschien wat laat qua antwoord maar ik moest een schijf vervangen dus de kast is nu open.

Het bordje inclusief koeler is niet hoger dan 40mm. De geheugenrepen komen zelfs nog 1 mm boven de koeler uit.
Ik heb een foto geprobeerd te maken van de zijkant, je ziet (van voor naar achter): power connector, geheugenreep, stukje CPU koeler, IO shield.
Geheugenreep is het hoogste dus.
Link naar foto: http://flic.kr/p/jivJhA
Kan deze (met voldoende RAM) een beetje fatsoenlijk een RAID-Z draaien?
Draait bij mij heel stabiel met 2x 500G en 2x 3TB schijven beide sets in RAID-Z mirror. Zit ook nog een losse schijf in van 160G voor de "rommel"
Ik heb geen performance tests gedaan omdat ik geen veeleisende gebruiker ben. Vandaar ook mijn keuze voor dit bordje. Wanneer je high performance wenst dan durf ik hierop geen garantie te geven. Streamen van 1080p gaat in ieder geval prima. File copy gaat nu er een intel ethernet kaartje inzit ook vlot genoeg voor mij. Op mijn Ubuntu machine zie ik meestal tussen 50 en 70 MB/s als ik een grote file overzet. Voor de rest doe ik alleen backups en die gaan altijd op de achtergrond.
Ik heb er 16GB RAM inzitten overigens
16gb ram werkt voor mij ook. (volgens vendor is max 8gb)
Gebruik dit bordje zelf incombinatie met windows home server 2012.
(ja je moet wat truukjes uit halen om het te kunnen installeren)
Maar draaid verder als een huis.
En van die instabielle netwerk verbinding heb ik tot op heden nog niets gemerkt.
En er word vaak genoeg een blueraytje of wat heen en weer gekopieerd. (40gb minimaal)
Lijkt dus op een freenas probleem.
Tevens in de link die gepost word komen meer bordjes aan bod allemaal met de zelfde nic.
Maar van div merken wat mij nog meer het idee geeft dat er iets in freenas niet helemaal lekker gaat kwa drivers etc.

[Reactie gewijzigd door Nessuno op 30 augustus 2013 23:34]