Canon PowerShot A95 Review

ILUsion 9 mei 2005, 3.273 views

Canon PowerShot A95

Pluspunten

• Goede fotokwaliteit
  • Vrij stevig
  • Iedereen kan ermee werken (beginner tot amateur)
  • Kantelbaar scherm

Minpunten

• Slechts 6 zoomstappen
  • Geen klein statusschermpje
  • Slechts 30 seconden filmen in hoogste resolutie

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Wat verwacht ik van dergelijk toestel?
De PowerShot A95 behoort tot de middenklasse van digitale fototoestellen. Deze moet dus zowel geschikt zijn voor beginners als voor de meer gevorderde gebruiker en wat belangrijk is dat je kunt vertrouwen op het toestel: snel genoeg beschikbaar en robuust genoeg zodat je je geen zorgen hoeft te maken om het toestel te beschadigen. Mooie foto's zijn natuurlijk ook zeer handig en het is een zeer grote plus als hij dat automatisch kan doen (dus zonder dat je zelf alles hoeft in te stellen).

De verschillende opnamemodi:
Zeer veel functies, maar gelukkig hoef je geen fotografie gestudeerd te hebben om met deze camera te kunnen werken. Laat hem gewoon in "auto" staan als je weinig ervaring hebt met foto's, dan kun je doorgaan naar "P" of zelfs naar "manual". Wat ook zeer handig is, zijn al de voorgeprogrammeerde modi: groen, vuurwerk, onderwater, huisdieren et cetera. Wat natuurlijk ook bij dit toestel niet ontbreekt is een panoramamodus die je helpt bij het schieten van aaneensluitende foto's.

Algemeen gebruik:
Qua functies zijn er slechts 2 dingen die me niet aanstaan: enerzijds kan je niet traploos zoomen (de zoom heeft 6 stappen, dus eigenlijk is dat zeer grof) en anderzijds kan je maar 30 seconden film opnemen in de hoogste resolutie. Dat laatste is natuurlijk voor fotografen geen probleem, want filmen is ook niet de belangrijke functie maar die 30 seconden zijn echt een beperking als je eens een filmpje op VGA-resolutie wilt schieten. De macromodus werkt heel fijn (je krijgt een afstandsmeter voor de scherpstelling en een venstertje dat digitaal gezoomd wordt zodat je heel simpel kan scherpstellen) naar de enkele keren dat ik ermee geëxperimenteerd heb. Over de snelheid valt ook niet te klagen: een kleine 3 seconden van uit tot volledig klaar (lens naar buiten). Tussen de foto's zit ongeveer een seconde, maar dat is ook afhankelijk van hoe lang je de preview bekijkt. Daarnaast is de lag tussen het scherpstellen en de werklijke foto ook zeer beperkt. Exacte tijden kan ik spijtiggenoeg niet geven.

De materiële kant:
De camera ligt goed in de hand, wat bij de meeste Canon-camera's wel het geval blijkt te zijn. Door de 4 AA-batterijen vinden veel personen het toestel zwaar, maar ik noem hem niet overdreven zwaar omdat in het gewicht van zo'n toestel vaak ook voelt hoe robuust hij is. Qua bouwkwaliteit is hij vrij goed: een stevige body uit plastic en licht metaal. Qua minpunten zou ik enkel de ring voor voorzetlenzen (die uit goedkoop plastic bestaat) willen aangeven en eventueel zou je nog wat voorzichtig moeten zijn met het klepje over het CF-slot (maar die vind ik persoonlijk stevig genoeg). Ik voel echt dat deze camera veilig is, omdat hij nogal robuust is (weliswaar niet zo robuust als mijn oude Kodak DC215; maar tien keer robuuster dan die Medion-toestelletjes).

Het schermpje:
De grote doorslag voor het kopen van deze camera was eigenlijk het kantelbaar scherm, dat vrij groot is overigens. Zeer handig omdat je tijdens het vervoer het schermpje naar binnen kunt klappen en ook veel minder vuile vingertjes op het schermpje krijgt, handig om vanuit ongewone posities een foto te nemen. Ook hier weer een klein ongemak waar ik telkens tegen bots: het schermpje kun je maar op één bepaalde manier draaien zodat je soms merkt dat hij niet die richting uitdraait (en je dus 270° de andere kant op moet draaien). Toch voelt het scharnier zeer stevig aan, dus moet je al een grote bruut zijn als je het schermpje zou kapotdraaien.

Energieverbruik:
Baseer je niet op de bijgeleverde batterijen; je kan er enkel mee experimenteren voor hoogstens een uurtje. Ik raad je echt aan om 2300 mAh-batterijen (of betere) te kopen. Daarmee heb ik een hele week lang rustig kunnen foto's trekken (met/zonder flash, verschillende zoom- , weers- en lichtomstandigheden). Uiteindelijk na die week hield hij het nog een halfuurtje experimenteren vol (in totaal zo'n 100 foto's die bruikbaar waren met 2 filmpjes). Spijtiggenoeg is er geen klein LCD-schermpje waar je kunt zien hoeveel foto's je nodig kunt nemen, hoe het met de flitser en instellingen zit en veel belangrijker: hoe het met de batterijen zit. Bij Canon zijn ze blijkbaar vergeten om een batterijindicator te voorzien, zodat je enkel bij bijna-lege batterijen kort een rood batterijtje op het schermpje ziet verschijnen maar op dat moment is het al te laat; de PowerShot A95 zal zich dan automatisch uitzetten (om de lens in het toestel te houden). Als je dus niet zeker bent over je batterijen is een extra set zeker geen overbodige luxe.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is ook zeer goed, als je wat dingen buiten beschouwing zou laten. Hij heeft redelijk wat last van paarse randen bij grote kleurverschillen (mensen met licht erachter bijvoorbeeld), de kleuren zijn in automatische modus vrij goed al kun je ook manueel de witwaarde instellen door gebruik te maken van een witkaartje. Dat lukt goed en snel, en geeft foto's die ogenschijnlijk net ietsje kleurjuister zijn. Wat ikzelf extreem handig vind, is de AiAF-scherpstellingsmethode: op het schermpje krijg je rechtshoekjes op de plaats waar hij wilt scherpstellen, zo kun je eventueel nog iets bijstellen als hij op die vervelende toerist voor je zou scherpstellen. In het donker kun je ook nog redelijk goed scherpstellen dankzij het rode hulplichtje (dat je ook uit kunt zetten).

Uitbreiden?
Over de uitbreidbaarheid kan ik niets zeggen uit mijn eigen ervaring, maar er zijn toch enkele voorzetlenzen (tele en wide) beschikbaar en ook een onderwaterbody (tot 30m). Dat is natuurlijk het voordeel als je een camera neemt uit een populaire reeks.

Prijs en praktische bestelling
De prijs zoals in de PriceWatch vermeld, is het toestel echt waard (ik heb zo'n 270 euro betaald voor het toestel). Als Belg is deze prijs zeer zeker goed, als je ziet dat in eigen land het toestel vaak voor een kleine 400 euro van eigenaar wisselt. Ik voel me allesbehalve bedrogen hierdoor, al heb ik natuurlijk geen Nederlandse of Engelse handleiding nu (enkel een Duitse). Gelukkig kun je op internet (en GoT) die handleidingen wel vinden in het Engels en Nederlands.

Andere reviews:
Steve's Digicams
DC Resource
DP Review
ZDNet

Korte conclusie
Ik ben heel tevreden over dit apparaat, als vrij beginnede fotomaker. Een zeer mooie camera in zowat alle opzichten, met in mijn ogen slechts wat kleine imperfecties. Ervaren fotografen kiezen natuurlijk beter voor een duurder toestel maar voor de gewone kiekjes is deze perfect hoewel je ook heel wat kunt instellen (voor de mensen die er dus meer vanaf weten, maar toch geen al te groot toestel mee kunnen nemen).

Heb jij ook een Canon PowerShot A95?

30 seconden in de hoogste resolutie, betekend dat op een lagere resolutie langere filmpjes_'?
Inderdaad.
Eventjes opzoeken voor je:
op VGA (640 x 480) kan ie 30 seconden filmen (aan 10 fps)
op 320 x 240 of 160 x 120 houdt hij het 3 minuten vol (aan 15 fps).
Afhankelijk van de opslagcapaciteit van je kaartje kunnen er meerdere filmpjes op, natuurlijk; maar per filmje zit je vast aan bovenstaande beperkingen.

Een webcam heeft overigens een gelijkaardige resolutie voor filmpjes (sommigen hebben VGA, anderen hebben iets minder).