Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Sensei [RAW] Rubberized Review

cmry 27 december 2012, laatste update op 15 augustus 2016, 5.827 views

Steelseries Sensei [RAW] Rubberized

Gezien de prestaties die deze 'uitgeklede' muis levert, moet ik zeggen dat hij zijn geld meer dan waard is. Als je op zoek bent naar een degelijke game-muis zonder bakken geld uit te hoeven geven aan te verwaarlozen features, is dit een uitstekende optie.

Pluspunten

• Zeer precies
  • Comfortabel in de hand
  • Eenvoudig schoon te maken
  • Slijtvast rubber
  • Plug & play
  • Goedkopere game muis zonder af te doen aan significante performance

Minpunten

• Lichte muis
  • Korte kabel (2 meter)
  • Achterste functieknoppen zijn wennen

Inleiding & Motivatie

Na het treurige overlijden van de beste muis ooit, mijn Logitech MX510, werd het tijd voor een nieuwe. Het feit dat ik deze voor zowel gamen als office/werk zou moeten gebruiken, liet mij nogal in dubio over welke van deze toepassingen ik het zwaarst zou laten wegen. Het aanbod van muizen is enorm, echter had ik een aantal eisen waar de muis minimaal aan moest voldoen en daarop gebaseerd mijn keuze kunnen maken. Ik wilde een bedrade muis met DPI switch, niet meer dan zes functieknoppen en ongeveer tussen de 50-60 euro betalen.

Ik kwam hierna al vrij snel weer bij Logitech terecht, maar ook dook SteelSeries op tussen de mogelijke kandidaten. Gelukkig had ik in mijn directe omgeving mensen die de Logitech G500 en de Logitech Performance Mouse MX gebruikten en kon ik deze een tijdje uitproberen. Hier kwam één duidelijke conclusie uit, die voor mij wederom een hoop muizen afschreef: ik trek die afhelling aan de kant van de knoppen van de muis niet. Mogelijkerwijs zou ik hier nog aan gewend raken, echter voelde ik tijdens het gebruik bepaalde bewegingen in mijn arm/hand die ik normaal nooit gebruik. Dit zou wellicht aan het feit kunnen liggen dat ik vrij kleine handen heb en gebruik maak van een mix tussen claw en palm grip. Na wat wikken en wegen ben ik toch maar voor de ambidextere SteelSeries Sensei gegaan.

De Sensei heeft drie varianten: de normale, de RAW Rubberized en de RAW glossy. De normale variant heeft als belangrijkste extra eigenschappen: een eigen 32 bit ARM processor, extra kleuren, een LCD schermpje aan de onderkant van de muis om te kunnen wisselen tussen 6 on-board profielen, tot 11.400 DPI en extra driver mogelijkheden. Nu maakten mij deze features het prijskaartje van 20 euro bovenop dat van de RAW het me niet echt waard. Ik kan me echter voorstellen dat een hoop hardcore gamers zullen smullen van deze mogelijkheden.

Ik heb de muis inmiddels een aantal maanden in gebruik, dus tijd voor de review:

Eerste Indruk

De muis oogt bij het openen van de doos wat plastic, hoewel de algehele vormgeving van de doos toch de inspanningen van SteelSeries door laat schemeren. Na het opvallend eenvoudig verwijderen van de muis uit het de doos valt me meteen iets op: de USB connector is niet gold-plated, zoals ik van erg veel SteelSeries producten wèl gewend ben (Xai, Ikari). Jammer, maar begrijpelijk bij een uitgekleed model. De gevlochten kabel maakt een hoop goed qua luxe-uitstraling. De muis buiten de doos gezien te hebben kan ik al snel concluderen dat mijn eerste indruk weinig representatief was.

Ergonomie & Ontwerp
  • Gewicht: 90 gram
  • Hoogte: 38.7 mm
  • Breedte: 68.3 mm
  • Lengte: 125.5 mm
De muis voelt meteen enorm comfortabel aan; de rubberen top geeft een fijne, zachte grip en hij is aanzienlijk robuuster dan hij oogt. De naden zijn prachtig afgewerkt en de functieknoppen hebben een net iets andere textuur waardoor ze mooi in het oog springen en met je vingers goed vindbaar zijn tijdens cruciale spelmomenten. De muis ligt door zijn ambidextere vormgeving erg goed in de hand en door de lengte van de knoppen (tot halverwege de muis) zijn ze met iedere maat hand goed te bedienen. Het ambidextere brengt ook een nadeel: de functieknoppen aan de zijkant zijn wat lastig te bereiken met de pink en daardoor moeilijk blind van elkaar te onderscheiden.

De RAW biedt een glossy en een rubberized finish. Voor het aanschaffen van de muis las ik dat de rubberized meer grip bood maar ook je handen vrij erg liet zweten. Na langdurig gebruik moet ik zeggen dat me dit opvallend meevalt. Tenzij de verwarming hoog staat en ik sowieso wat zweterige handen heb, heb ik hier totaal geen last van. De muis wordt ook minder vuil dan ik verwachtte, dit dankzij de 'anti-zweet' coating die erg eenvoudig schoon te maken is. Van slijtage van het rubber is na een aantal maanden gebruik nog helemaal geen sprake.

Als ik een wat persoonlijk nadeel hier kan noemen, is dat de muis maar zo'n 90 gram weegt en dus aan de lichte kant is. Persoonlijk houd ik van robuuste muizen met wat optionele gewichten. Het lichte gewicht komt wel ten goede van de snelheid waarmee de muis over je muismat beweegt, wat vooral op lagere DPI instellingen een voordeel is.

De muis is ten slotte op drie punten wit verlicht: scroll wheel, logo aan de palmkant en de onderkant. De pulse van deze plekken kan door de gebruiker zelf ingesteld worden, of afhankelijk van de DPI instellingen sneller of langzamer knipperen. Mocht je lampjes gruwelijk irritant vinden dan kun je het ook in zijn geheel uitzetten.

Functionaliteit & Precisie
  • Maximum acceleration: 30 G
  • Sensor data path: True 16 bit
  • Lift distance: ~2 mm
  • Maximum polling: 1000 Hz
Naast de vier functieknoppen en de scroll wheel knop is er ook een knop om van DPI instellingen te wijzigen die eenvoudig bereikt kan worden. De gliders aan de onderkant bedekken 16% van de muis en zorgen dat de muis ook erg licht beweegt zonder muismat. De lazer in de muis biedt (zoals ook hierboven te zien is) een 10.8 megapixel HD afbeelding correlatie en 12,000 frames per seconde waardoor hij bewegingen van 380 cm per seconde nog precies kan bijhouden. Dit maakt de muis vooral tijdens shooters zeer betrouwbaar en, onafhankelijk van of je een hoge of lage DPI speler bent, een één op één representatie van je handbeweging. Ook tijdens het wat priegelige Photoshopwerk maak ik aanzienlijk minder fouten door onverwachte uitschieters.

Drivers & Ondersteuning
De muis is volkomen plug-and-play en bezit één default on-board profiel die dus onafhankelijk van welke PC/laptop je hem inprikt altijd geladen blijft. Wanneer de SteelSeries Engine wordt gedownload gaat er een enorm arsenaal aan profielen en knop-toewijzingen open. Ook heeft het programma de mogelijkheid om enorm complexe en lange macro's aan bepaalde knoppen toe te wijzen waar een combinatie van zowel exacte muisbewegingen, knoppen maar ook keystrokes op je toestenbord in opgenomen kunnen worden.

Het enige nadeel van de RAW is dat veel mogelijkheden (zoals bijvoorbeeld de lift-distance) van de SteelSeries ExactTech niet beschikbaar zijn. Dit is een gemis maar ook de 'prijs' die je betaalt voor een goedkopere muis.

Ten tijde van het schrijven van deze review (23/03/2013) is de muis voor zo'n 50 euro beschikbaar en is daarmee goedkoper dan veel andere 'pro gamer' muizen.

Gezien de prestaties die deze 'uitgeklede' muis levert moet ik zeggen dat hij zijn geld meer dan waard is als je op zoek bent naar een degelijke game-muis zonder bakken geld uit te hoeven geven aan te verwaarlozen features.

9.0/10

Heb jij ook een Steelseries Sensei [RAW] Rubberized?

Kun je me vertellen wat het nadeel is aan het ontbreken van een gold plated USB connector? Dat andere muizen dit hebben is allemaal leuk en aardig maar meer dan marketing en een leuk kleurtje is het niet toch?
Nee zeker niet. Behalve dat het minder oxideert en technisch gezien iets snellere (maar verwaarloosbare) data-overdracht biedt. Het is gewoon een deel afwerking die ik op prijs stel en ik was verrast dat SteelSeries het er in deze reeks uitgegooid heeft.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door cmry op 23 maart 2013 16:44]

Onzin natuurlijk, puur marketing.
Ik ben het volkomen met jullie eens dat het geen significante meerwaarde heeft (zoals bij Hi-Fi). Het was bij nader inzien wellicht wat te hard om iets waar ik esthetische waarde aan hecht bij de minpunten te zetten.
Heb zo'n raw gehad (zwerft hier nog wel ergens rond) nadeel vond ik idd het gewicht en hij was mij te plat ... Hou persoonlijk meer van het model logitech G5, etc. Waarom ik hem dan toch heb genomen ... wel ik heb hem gekregen. Ook heb ik nogal ruzie gehad met het stuurprogramma van de muis.
leuke review ! heb zelf ook momenteel een logitech mx510 en wou ook me deze steelseries aanschaffen, net zoals jij zal ik deze muis ook gebruiken voor werk & gamen (cs go).

merk je echt het verschil van dpi ? hoogtswaarschijnlijk wel..., zal maar order plaatsen

nu je deze muis al aantal maanden in bezit heb is er al sprake van afgaan van de witte kleur ?
en hoe zit het met het stof/slijtage onderaan de muis ?

[Reactie gewijzigd door Rigs op 12 september 2013 08:17]

De muis ziet er tot op heden nog piekfijn uit :)
heb hem ondertussen ook al dikke maand en moet zeggen het is wel een topmuis, al had ik in het begin komende van een mx 510 wel wat problemen om niet op de linkermuis knoppen (button 3 + 4) te klikken zonder ik de intentie had ;-) omdat deze kleiner is van formaat en door de overgang naar andere model muis.
Is het mogelijk om de default profile aan te passen? Mijn pc heeft een conflict met de Steelseries Engine software en ik zou de muis daarom zonder software willen gebruiken.
Beste Travee, is dit inmiddels al opgelost (misschien ook handig voor andere gebruikers)?
Je kunt de SS Engine software installeren en daarmee de instellingen van de muis aanpassen. Vervolgens kun je de SS Engine software weer verwijderen. Bij het opnieuw opstarten van de pc zullen dan alleen de DPI en verlichting instellingen bewaard blijven. Deze blijven ook bewaard als je naar een andere pc gaat. Macro's blijven niet bewaard.

[Reactie gewijzigd door Travee op 15 november 2013 15:18]

Erg goede en uitgebreide review! Handig om gelijk even te lezen wat de verschillen zijn tussen de drie versies. Ik heb precies dezelfde problemen met de Logitech muizen. Heb ook de Logitech Performance Mouse MX in huis gehad, maar ik vond de muis te hoog bij de handpalm en te laag bij de knoppen, waardoor mijn hand er telkens afgleed. De M705 was weer te klein en nu heb ik de M500. De golvende vorm van de muis trek ik ook heel slecht. Het maakt de muis op bepaalde punten zeer smal, waardoor ik weinig steun krijg (ook ik heb vaak combi claw en palm grip).

Ik heb nu deze Steelseries Sensei besteld, ik ben benieuwd! Ik zal laten weten hoe hij bevalt.
Heb de Steelseries weer retour gestuurd. Ik combineer tussen palmgrip en clawgrip en dit is toch meer een muis voor puur palmgrip. Hij is erg lang (en breed). Verder een prima muis.
Tof dat je feedback hebt gegeven, jammer dat de muis niet beviel. De linker en rechter muisknop hebben een nogal lang drukvlak, wat maakte hem dan toch te lang? Gebrek aan palmsteun? Ook apart om te lezen dat je de Logitech hier en daar te smal vond en deze te breed, heb je al een vervanging op het oog die hier tussenin zit?
Ik heb zo'n beetje alle populaire muizen op de markt in mijn bezit gehad en ik moet zeggen deze SS muis presteert zo goed dat ik er inmiddels 3 van heb gekocht. Het gewicht, vorm en de knoppen zijn voor mij perfect. Als ik 1 minpuntje moet noemen dan is dat: die braided kabel is te dik, maar dat braided spul is gelukkig makkelijk te verwijderen.

Ik heb mijn grote twijfels erover maar er is misschien nog 1 muis op de markt die beter dan de Sensei is. Ik heb het over de Zowie AM. Die zal ik binnenkort ook in mijn bezit hebben :)