Lenovo IdeaPad Z500-MBYE6MH Review

tsjeck 7 februari 2013, 2.527 views

Lenovo IdeaPad Z500-MBYE6MH

Hier een korte review van de Lenovo IdeaPad z500. Vanwege een gebrek aan tijd, zin en schrijf skills heb ik besloten het beknopt te houden. Ik denk dat met onderstaande punten, mensen een redelijk goede indruk van de laptop krijgen.

Positieve punten
-Design (doet lijken op een ultrabook)
-Backlight toetsenbord
-Prestaties
-Geluid vind ik voor een laptop best aardig
-Mobiliteit (dun en draagbaar met 1 hand)
-Degelijkheid en bouwkwaliteit (op de cd reader/writer dinges na). Ook zit er een goede coating op buitenkant scherm en onderkant.
-Scherm staat vrij hoog, is naar mijn idee ergonomisch
-Ondanks het ontbreken van een SSD start de laptop indrukwekkend snel op onder W8.
-Laptop lijkt eigen stof te kunnen verwijderen (tool niet getest)

Negatieve punten
-Langwerpige afmetingen met uitklappen (scherm komt hoog) en is daardoor niet echt compact. Gewicht is te vergelijken met andere 15.6 inch laptops.
-Touchpad is degelijk en lekker groot, maar software is in beginsel matig (als je met je vinger in de hoeken begint en naar links, beneden, omhoog schuift krijg je vervelende reacties zoals pop ups van windows 8 apps). Is gelukkig uit te schakelen
-Accu gaat max 2.5 uur mee (niet impressive) en is niet verwijderbaar(!)
-Voor de tweakers onder ons, het is niet eenvoudig om extra geheugen erbij te prikken of een ssd te plaatsen. Laptop is niet eenvoudig open te schroeven.
-Prestaties behoorlijk minder als de laptop niet aan de stekker ligt.
-Lichte vibratie voelbaar (echt minimaal) in chassis bij opladen laptop en gelijktijdig gebruik (als je de laptop streelt voel je lichte vibraties, anders niet)

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Z500-MBYE6MH?

De vibraties komen door de statische lading die ontstaat wanneer er geen goede aarding van de laptop is. Ik heb het ook met de xps 1530. Met plastic behuizingen heb je daar geen last van.
Die vibraties bij het "strelen" heb ik ook als ik mijn Asus N56 oplaadt, geen idee hoe het komt, maar gek is het dus niet echt. Ook bij de Pavilion dv7 van mijn ouders is dat waar te nemen.
Het is niet eenvoudig om extra geheugen erbij te prikken of een ssd te plaatsen. Laptop is niet eenvoudig open te schroeven.

Het is dus wel mogelijk? Ik kan (nog) geen take-apart op internet vinden en ook op iFixiit staat niets.
Iemand ervaring hiermee?
Nou, laat ik het zo zeggen. Er zitten kleine schroefjes op de achterplaat, maar geen klepjes of dergelijke om 'eventjes' geheugen erbij te prikken. Als je het eraf schroeft ligt de hele onderkant bloot.
Op YouTube is wel wat te vinden.
Zoals: http://www.youtube.com/watch?v=C86y21_j96c

Dus een schroefje of 10 a 12.......... Is te doen.

Nu snel een SSD bestellen :P
Ik heb de klus net geklaard, op basis van dat youtubefilmpje, maar het is geen sinecure hoor. Lenovo heeft z'n best gedaan om dit zo onvriendelijk mogelijk te maken. Vooral de lintjes van het toetsenbord loshalen maakt me erg huiverig, omdat het allemaal zo fragiel is, dat je het makkelijk verkloot. Gelukkig is er wel ruimte om met je vingers bij te kunnen.

Een erg groot minpunt is volgens mij ook dat er windows 8 op geinstalleerd is. Ik heb het geprobeerd, maar het frustreert alleen maar. Na het updaten van de 4000 driver, werkt het knopje van het dimmen of feller maken van je scherm bijvoorbeeld niet meer.

Ik hoop dat de drivers een beetje leuk mee willen werken onder windows 7...
Hallo,

Ik ben van plan morgen deze laptop te kopen, maar wil dan meteen extra ram installeren is dit aan te raden? en welk ram moet ik dan kopen?? Ben niet heel bekend.. heb een filmpje op yoututbe gevonden waar het apparaat helemaal uit elkaar word gehaald, neem aan dat mij dat ook wel moet lukken :)

Bedankt alvast voor de reactie